Happy VR -09 sub 9 03:38 [Nu är det kört]

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Grattis till alla starka Sub-9:orna! Första som jag såg kom igenom var vid 8:22, sedan en till vid 8:25, sedan stora klungan strax efteråt. Åh vad jag önskar att jag hade kunnat följa med hela vägen... Oh well.

Vi hade fint sällskap ned till Gränna, trots regnet. Tack till alla som tog förnuftet att vända rotationsriktningen med klungan, det var helt galet att köra motsols när det var så trångt.

Note to self #1 - Strunta i vindriktningen när man kör Belgiskt kedja under motionslopp, kör ALLTID medsols!

Note to self #2 - Stanna inte för att kissa om du inte känner dig kissnödig. Bättre att forsätta i lugn takt och vila lite tills klungan kommer åter ikapp.

Vi hade snittat typ 37 ned till stoppet, men utan den stora, välfungerande sub-9 klungan gick det inte att forcera förbi de samlade massorna på vägen mellan Gränna och Jönköping. Jag såg Felix stanna med sin första punktering och önskade att vi hade haft hans starka draghjälp. Körde en del med Anders H, men de små backarna runt Kaxholmen tog jag lite mer sakta uppåt men snabbare utför än för de som jag körde jämt med på plattan, så det gick väl sådär. +/- noll när det gäller hastighet i alla fall.

På vägen nedför till Huskvarna blev det för många cyklister och förstökigt att köra om som tidigare. Anders H. var strax bakom 2 andra som krockade med varandra och han fick ta sin egen flygtur över styret. Axeln tog en rejäl smäll men nykelbenet höll. Ögonbrynet kunde tejpas ihop, men en av hans Campa-reglage gick inte att rädda. Jag var lite framför och missade dramatiken, men blev så nedkyld av att rulla utför utan att kunna mala på att jag huttrade så att min nacke fick kramp igen (samma som under flickvarvet förra veckan). Damn. Kom in i depån 2:58 efter start, men kunde inte vrida huvudet för att kolla över axeln. Inte så värst bra.

Note to self #3 - When in doubt, bring a water-resistant jacket. Ignore that the weather report says that it probably won't rain very much.

Bussen tillbaka, varm dusch, lite mat, promenera till målet för att gratulera sub-8 och sub-9 gänget. Mer mat. tupplur. Mer mat. Kör tillbaka till Vällingby. Det blir ingen VR för min del nästa år - månaden är redan bokad för andra saker - men jag ser fram emot att cykla igen med mina nya sub-9 kompisar. Nu ska jag drömma om en 20+ grader och solsken på nästa rundan på Färingsö...

Senast redigerad av en moderator:
Yeah baby! Rullade in på 8.35 som andra belgare tror jag! :-D Jävla snygga vi måste varit! förra året missade jag VR pga sjukdom och såg polarna köra in på 8.35. Fin comeback!

Natten innan var näst intill sömnlös och full av tvivel Men väl vid starten var det bara do eller die som gällde! Blev inspirerad av sub8orna som såg taggade ut. Fick tyvärr ont i arslet nästan direkt. Helt obegripligt, har inte haft det förr, hamstringen ömmade som fan vid fästet vid skinkan. Kändes som en lång jävla kramp. Hattade runt på sadeln som fan, lär ha sett märkligt ut, men det blev bättre snart och störde inte så värst mycket.

Vädret kunde ju varit bra bättre och liksom vindarna, som dock var helt ok.

Jag sa det 50 ggr under loppet och jag säger det igen, paprikans taktiksnack i Fagerhult gjorde susen. Vi tappade tid när vi körde ikapp långsammare klungor och det var ingen ordnüng. Efter det var vi grymma och vi körde snyggt och bra och peppade varann och hade fin kommunikation. Jag hade en svacka då det gick undan asså, men bestämde mig för att ligga kvar i kedjan isf för att lägga mig bakom. Det kan bli ryckigt där och det passar inte apan. Det fick bära eller brista. Hämtade mig snart och var stark mot slutet som gick som i trans och mycket lätt i medvinden.

Extra skönt att fixa detta då jag bestämt mig för att inte köra VR igen (iaf på ett bra tag... eh... iaf ett år ;-)) Blev riktigt rörd när jag insåg att inte ens en punka kan hindra mig från sub9.

Vilket gäng vi var, snygga och glada! Några blev avhängda men kämpade sig in på bra tider. Bra kämpat av alla!

Hepp, hemma igen, lite småtrött efter en lyckad tur runt sjön. Tack alla sub9'or för grymt samarbete och vad var det jag sa, belgiskt is da shit ;) (fast vi hade en skakig start med galen rotering åt fel håll, där höll jag på att ge upp, men det löste ju sig!)

Annars tyckte jag det rullande på finfint, lite slött innan Fagerhult, men efter Paprikans åthutning så blev det kanon! Lite småstrul med "passagerare", tre långtradare i rad som körde i 30! och nån vurpa, trist att bla Anders H fick bryta och Floda-Janne som kom lite efter. Gött mos helt enkelt!

Sen "pefekta väderförhållanden" har jag lite svårt att hålla med om, men visst, gillar man nära konstant strilande regn och inte långt ifrån minusgrader så...

Min data:

Distans: 295,68 km (kanske lite för kort, min GPS stängde av sig fyra ggr så det borde vara nån kilometer till)
Tid: 8:35:30
Medelpuls: 133
Kalorier: 10 304

Och så det alla väntat på, lite kassa mobilbilder!

20090612076Medium.jpg ht=544

Polsk riksdag på Fredagen...

20090612077Medium.jpg ht=544

Tro det eller ej, men dessa gubbar kommer köra på 8:35 imorrn!

20090613082Medium.jpg ht=544

Starten idag, 03:38, regn, mörkt och 9 grader, yippie!

20090613087Medium.jpg ht=544

Paprikan i målet, en hel minut efter...

20090613089Medium.jpg ht=544

Sub9'or i mål! Hmm vad hette alla nu igen....

20090613090Medium.jpg ht=544

Detsamma!

20090613086Medium.jpg ht=544

Och så yours truly, dagens spurtvinnare! (Ja nån med belgisk tröja var ju tvungen att leda tåget i mål!)
/Stefan

ja, jäklar vad du körde på slutet, kunde knappt komma ikapp ju!
Sista bilden: Notera Anders H längst till vänster! Trist med vurpan. Och synd Daner att du fick bryta.

Och en till sak, tror vi bara blev omkörda en enda gång, då av HCK's sub8 gäng (som såg lite slitna ut, både Mikko och Gabor, uttryckte lite negativa tongångar, när jag frågade hur det gick ;), annars körde vi om typ en miljon personer, och fick bla höra "Fan va starka dom är....", värmde gott...

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
[...]
> Note to self #3 - When in doubt, bring a
> water-resistant jacket. Ignore that the weather
> report says that it probably won't rain very
> much.

+1 på den. Efter Huskvarna frös jag så jag skakade efter
att ha misslyckats med att hitta lämpligt led för att få
upp värmen. Innan dess hade allt upptänkligt gått snett
inklusive kedjetapp med påföljande vurpa.

Sjukligt frustrerande att bryta. Det är så man vill starta
en sub9-tråd för 2010 redan nu.

Faan va grymma ni är. Det var tokspännande att vänta in SMS'en, följa trådarna och kolla på eurosport player. Grymt trampat helt enkelt.

Grymt kört, nöjd själv med 9:25 med mina förutsättningar. Ett perfekt lopp kanske jag klarat precis 9:00, men knappast bidragit särskilt mycket.

paprikan undrade om Sävedalens sub9or:
Marcus och Ulf körde till stor del ensamma på 8:17 (de körde med Bernt Johansson sista 10 milen, innan dess hade de punktering och broöpning).
Den större gruppen (jag har inga namn) hade kört på ungefär 8:42

gabbeon skrev:
> Grattis sub9-or! Och tack för lånet av två par
> riktigt starka ben, de hjälpte till att ro HCK-s
> sub8 satsning i hamn precis när vi behöve det
> som mest. Grymyt kört!

Jag misstänker att du syftar på mig. Jag hade blå vindjacka och en vit Nishiki (som fungerade bra som tilltalsnamn) samt givetvis ett par ganska tydliga (och snygga!) smileys på hjälmen.

Det var grymt kul att köra med er! Riktigt fin klungdisciplin på belgisk manér. Kul att ni släppte in en utböling och lät mig vara med och dra. Lyckades ni köra non-stop förresten? Jag tänkte på er stackare när jag unnade mig pisspauser i samband med min andra punktering resp. vid broöppningen. :-)

sådär, då var det avklarat...
Efter en nästan sömnlös natt (sov i tält nära en stor bilväg) så var det äntligen dags för start. Hittade rätt fålla och sen bar det iväg. Tempot kändes lite snabbt i början, jag satt och funderade på om jag skulle överleva hela vägen eller tvingas släppa.

Efter pisspausen i gränna slapp jag iaf fundera över det, jag, Anders H, Daner och nån till blev kvar när de andra körde iväg. Jag tror Anders väntade på nån? Jag rullade iväg i lugnt tempo och tänkte att de kommer snart ikapp, men det gjorde de aldrig. Till slut kom Martin (?)ikapp mig och vi bestämde oss för att försöka köra ikapp klungan. Efter ett seriöst partempo-pass kom vi ikapp klungan i Jönköping, grymt skö känsla att se alla klistermärken på hjälmarna igen.

Sen var det som sagt lite kaos-artat en stund, inget riktigt flyt i åkningen, men då tog Paprikan tag i det igen (stort tack!) och styrde upp oss, sen rullade det på fint hela vägen till backarna efter hammarsundet, då blev det lite kaos igen med en massa lastbilar som låg i 20 för att de inte kom om.
Väl förbi dem och inne på småvägarna fick vi upp tempot igen, det var inte så många dragsugna längre då så jag tog några längre förningar och vips så var vi framme. Det var skoj att kunna rulla i mål så många samtidigt!

Tack till allihop för gott sällskap, särskilt tack till Paprikan för instruerandet, och till Martin för samarbetet in till Jönköping.

/Nils (lång kille med gul regnjacka på en grön Kona)

Det var jag som var "martin", även om Johan ligger närmare verkligheten ;)
Det var nära att sub9 satsningen tog slut efter första pissepausen. Några rullade iväg, å några andra strax efteråt. Någon tog på sig att vara sista gubbe, så jag, Anders H, Daner och moppan låg och inväntade denna sista gubbe. Men han kom aldrig. Så efter ett tag försökte jag hitta några happy-klistermärken längre fram men dom hade fått ett rejält försprång. Efter ett tag kom jag ifatt Skier och vi bestämde oss för att göra ett seriöst försök att gå i kapp, vilket lyckades. Mycket starkt kört, och oerhört skönt att se lite happy-klistermärken igen. Anders H och Daner såg jag aldrig mer, men "Moppan" kom tillbaka och stod plötsligt å pissade i diket efter Fagerhult, han hade hängt på Lygnesgänget. Resten av resan gick mer eller mindre som en dans.

+ målet avklarat, att Paprikan styrde upp gänget, skier för hjälpen att gå ikapp klungan.
- vädret, trafiken(långtradarna) sista biten.

/ Johan, också rätt lång. Grön-vit jacka, och en regnjacka i bakfickan som jag aldrig tog på mig. På en specialized tarmac.

Jag fipplade lite med min kamera efter målgång.

20090613107.jpg ht=544

Saltgurkan

20090613108.jpg ht=544

Minns inte vad ni heter, men tack för sällskap!

20090613111.jpg ht=544

Nu ska vi se...SteffoN, Saltgurkan, Rickard och Paprikan?

20090613110.jpg ht=725

Jag, nöjd efter målgång.
edit. Hepp! AndersH där bakom igen!

Haha det var ju riktigt kul att läsa rapporterna. Fast skittrist med skadorna :((
Anders H såg ju hel ut i målet iaf!
Och vädret, ja jag trodde ju att det inte regnade mkt mer än i Sthlm i går men det gjorde det visst...
Ja då var det ännu tuffare av er att genomföra detta, otroligt bra faktiskt!! All respekt!

Jag fick tyvärr släppa klungan efter 18 mil när ryggen inte höll längre. Riktigt trist för pulsen låg på en bra nivå. Rullade 3 mil till Karlsborg för att gå massage, efter de kändes de lite bättre men jag hade tappat lusten att köra. Men lyckas ändå rulla in på 9:14. Igår va inte min dag helt enkelt. Och jag tror att 8:55 tempo hade passat mig bättre än 8:35...
Nästa år kanske!

Detta var min fjärde runda runt sjön med Happy och så bra som det fungerade igår har jag aldrig varit med om! Tack till alla som hjälpte till med det och givetvis ett stort extra tack till Patric som tog tag i oss och inte bara instruerade utan även peppade hela tiden. Det var oerhört värdefullt.

Nu skall jag ta det från början. För första gången sov jag i sporthallen och det var ju skönt med tanke på vädret. Däremot var det väl inte lika rogivande som att sova i tält men när jag gick upp hade det ändå blivit tillräcklig med sömn. Den senaste väderprognosen kvällen innan hade visat en del solar och stigande temperaturer på dagen och samma visade den en timma innan start. Trots det tog jag ändå med regnjackan. Lite småsurt var det vid starten men jag tog ändå av den och stoppade den i ena ryggfickan. Där fick den stanna hela turen. Trots allt regnstril så kände jag mig ändå rätt komfortabel förutom fingrarna som var helt domnade när vi kom till Jönköping. Dom tog sig dock igen för trots allt så var det torrt ibland och temperturen gick väl upp något. Några solstrålar såg jag ändå inte till.

Det gick fint att åka med i början och när Patric fick vänt på oss och rotera höger så blev det dessutom bra flyt. Nånstans innan Hästholmen var det någon ett par positioner framför mig som bromsade in ganska tvärt och det blev nästan krasch men det klarade sig även för dom närmast bakom mig. Hade nästan glömt bort detta men nu på morgonen kom jag på att det var detta som längre bak i ledet måste ha orsakat den krasch som bl a Floda-janne hamnade i.

Det blev lite rörigt när Lygnens venner kom ikapp samtidigt som det kändes lite surt att bli omkörda av en annan sub9. Vi lyckades ändå helat tiden samla ihop och fortsätta roterande och hålla ihop uppför. Detta gällde för övrigt hela vägen och det är något som inte hänt tidigare. Däremot så gick det alldeles för slött utför. På tok för mycket rullande längst fram. Min maxhastighet på hela rundan var 63 km/tim och det är den i särklass lägsta jag haft.

Efter Jönköping var det lite vind i näsan och slakmotorna upp mot Fagerhult känns alltid i benen. Som vanligt börjar benen sedan tröga men det gick ändå bra att hänga med i rotationen och bidra med farthållning men då och då kände jag att jag behövde stå över några varv och lägga mig i kometens svans.

På bron i Karlsborg blev det en krasch alldeles framför mig. Någon bromsade för något som jag inte uppfattade och lader sig på tvären var på han bakom honom körde rätt i. Jag lyckades runda med någon decimeters marginal och körde sedan åt sidan och stannade för att se hur det gått och om det var någon Happyit. Men eftersom de Happyiter som låg bakom fortsatte så utgick jag från att det inte var någon av våra (kunde inte se därifrån som jag stannat) så jag hoppade upp igen och trampade vidare. Nu hade jag tappat klungan och trodde nästan att det var kört men som tur var hade den inte samlat ihop sig ordentligt så jag lyckades skava mig ikapp. Kände mig rätt nöjd med det.

Nånstans insåg jag att vi var decimerade till 20-25 stycken och att jag faktiskt för en gångs skull orkat hänga med. Orsaken till det var främst att nu körde vi lugnt och samlat i uppförsbackarna och även detta var någor som Patric styrde upp. Var helt suveränt att vara uppe på krönet och sedan kunna börja köra direkt. Varje backe jag hängde med upp kändes som en seger.

Trots att jag känt mig stum ett bra tag så fanns det fortfarande lite tryck i benen och det var en behaglig känsla. Var inställd på att hänga med ända in i mål men när vi kom ikapp alla lastbilarna så gjorde en kombination av trötthet och läskighetskänsla (tyckte det kändes osäkert att köra om på vägrenen och det var mötande trafik) att jag tappade gruppen.

Sista milen slet jag och en annan sub9 från Motala oss i mål och 8:42 är en tid jag är mycket nöjd med. Bästa hittills och nu har jag ett snitt på vätternrundor som är sub9. Ett av målen för i år.

Man kan givetvis ta upp och analysera sådant som kan göras bättre men det enda jag vill nämna nu är att jag saknade banners. Tycker absolut att det är roligare att veta vem man åker med istället för "han med gröna tröjan" eller vad det nu kan vara.

Återigen

Tack allihop!

Det mesta om rundan har väl sagts och jag kan bara stämma in. Grymt lagarbete alla!

Jag är en väldigt orutinerad cyklist, första VR och racern inhandlades i april i år. Har tidigare haft en gammal 70-talare som jag dock inte kört värst mycket på. Så snacka om att jag är nöjd med den här turen! Trots detta orkade jag ändå vara med och snurra i den trots allt fantastiskt välfungerande belgiska klungan hela loppet. Vilken känsla!

Tänkte bara dela med mig min värsta upplevese under loppet (förutom allt huttrande..):
Orutinerad som man är hade jag endast 2 flaskor Vitargo med mig, inga bars eller liknande. Fick för mig att det skulle finnas bra sportdryck vid stoppet efter Fagerhult. Bara vatten. När vi närmade oss 20mil började jag dåsa till ordentligt. Kroppen kändes ändå riktigt fräsch men huvet var inte med alls. Fick skaka på huvet hela tiden för att hålla igång. Började känna att jag var en fara för både mig själv och andra. Lite småläskigt.
Av någon anledning visade min cykeldator ca15km för långt så när jag trodde vi var framme vid "räddning", Broviken, var det just 15km kvar. På något sätt lyckades jag ändå köra på dit. Väl framme öste jag i mig 4 blåbärsoppa, banan och kaffe. Fyllde flaskorna med den rejält utspädda Enervit-drycken. Blev långsamt bättre och vid 4 mil kvar långsamt sämre igen (tack vare den utspädda Enerviten...). Nästa gång (?) ska fickorna fyllas....

Paprikan var som sagt väldigt värdefull med sitt taktiksnack och visselpipande!
Jag (blå jacka och en silver-röd-svart Carraro) var en av dom lyckliga som rullade in på 8.36 jämsides med Paprikan. Grymt nöjd och förvånansvärt fräsch i kroppen!

Tack för denna gång! Och speciellt tack till dig som vid 5-10km kvar gav mig en gel! Kan ha varit räddningen..

- Mattias

Grattis sub9-gänget! Det här klarade ni galant tycker jag. Jag anar redan aspiranter på nästa års sub8-satsning:)

Vaaa? Titta inte på mig!

evo skrev:
Jag anar redan aspiranter på nästa
> års sub8-satsning:)

Tack ALLA som var med & hjälpte till i SUB9 & en STOR eloge till Paprikan som skötte
lagledar-rollen med bravur. Det mesta är redan nämnt. Var även ganska nära att åka i asfalten när en långsammare cyklist helt plötsligt dök upp från ingenstans, som tur var klarade vi oss båda två, kunde gått riktigt illa. Själv fick jag släppa uppför Hammarsunds bron då jag höll på & fippla efter en gel som jag aldrig fick upp ur fickan pga vintervantarna....ska det verkligen behövas vintervantar i juni????

Jag kom in klockan 12:22 således en tid på 08:44, en bra tid med tanke på det usla vädret. SMHI & deras prognoser kan man ju inte lita på direkt. Inte en droppen regn var det utlovat....hmmm blev väl en sisådär 20 mil i blöta men var gör väl det näm man ändå klarar det uppsatta målet. VR2010 kanske jag kör med er igen för det är en grym lagkänsla när ALLA är med & drar.....som sagt tyvärr fick jag inte vara med stora gruppen ända in i mål, men nästa år så ska jag gå på hörntänderna in till målet om det skulle behövas. Jag var ganska sliten på slutet........

En liten bild med Ledaren "Paprikan" flankerad av SteffoN (tror jag) Olof H & Jag & Mr X, kommer inte ihåg namnet men stark var du iallafall, kom ju knappt om när du låg först i
"det långsamma" ledet
GladaSUB9Happyiter_small.JPG ht=482

Darre himself:
njdkillemedmedalj_small.JPG ht=482

Sen hade farsan lyckats få med en Happyit SUB9 som hängde på Hisingen in. Vad han hette har jag ingen aning, men stark verkar han ju varit
EnhappyitblandHisingengnget_small.JPG ht=482

Tack ALLA för en bra runda

//Darre

Taskigt flyt. Efter pinkandet i Gränna kinkade min kedja och det tog säkert en halv minut innan allt funkade och jag kom iväg. Med hjälp av Paprikan kom jag ikapp några i gänget och fick för mig att dom andra var i närheten men tydligen var dom redan långt borta. Daner, Moppan, Johan_Olsson, Skier och jag, tror jag det var satt och glodde på varandra en stund och undrade vart resten av gänger hade tagit vägen. Efter en stund drog dom andra iväg som skållade troll och Daner och jag blev kvar i ett gäng med Siemensgubbar som hade den dåliga smaken att gå omkull, eller i alla fall två av dom, i en utförslöpa när man börjar närma sig Huskvarna. Inte så mycket att göra, bara att be en bön och vänta på att det skulle ta stopp så mjukt som möjligt. Ett sprucket ögonbryn och en rejält mörbultad axel samt ett trasigt vänsterreglage blev resultatet. Det var inget att snacka om, bara att kliva av. En av Siemensgubbarna fick åka ambulans med trasigt nyckelben. Men det var kul så länge det varade! Jag kunde i alla fall göra lite nytta genom att ta några bilder i målfållan. Kommer snart.
Bild054.jpg ht=544

Jaha, då var man tillbaks hemma igen. Lite halt idag då hälsenan gjort sig påmind, men nu kan man ju vila några månader så det blir nog bra.
Jag kan fortfarande inte riktigt greppa att jag lyckats pallra mig under 9 timmar, när jag ställde upp vid start på Lördag morgon så kändes det inget vidare med regn i luften och en lätt hälseneinflammation. Jag tänkte väl att jag kör så länge det håller, första biten och fram till Ödeshög så tänkte jag att det här går nog aldrig vägen utan jag att nog skulle behöva bryta. Vid Grännas kullersten så höll hela cykeln på att skaka sönder och resten av kroppen också. Efter pinkestoppet efter Gränna så gick det dock bättre, blodcirkulationen hade väl kommit igång och allt började snurra på fint. Jag hade inga problem med hälsenan efter det.
Som sagt, de flesta har beskrivit det som ska beskrivas, Paprikan gjorde ett ypperligt coachjobb och alla hjälpte till i klungan och de som försökte sticka i förväg fick utstå grupptryck och föll sedan tillbaks igen, bra det ;)! Även infiltratörer fick åthutningar när de inte skötte sig som de skulle.

I Jönköping så var det ganska lökigt och jag tänkte att med den här farten blir det nog bara sub10, men efter Paprikans peppande i Fagerhult och så blev det fart på tramporna, trodde aldrig att jag skulle orka hänge med, men belgiskt gör sitt och det är bara till att sitta och köra med.
Ett tag gick jag dock ner och lökade i svansen med följden att jag hela tiden fick täppa till luckor i högerledet så då rullade jag tillbaks i vänsterledet, ingen idé att försöka lata sig mao då man inte tjänade ngt på det ;).

De sista slingervägarna innan Motala-skylten är alltid lika sega, men det bara till att hänga i och till slut susade man i mål med resten av sub9-hjältarna. Fan så bra ni/vi var, tack för resan ;)!

Här är några bilder
20090612899.jpg ht=544

I garaget i huset där vi bodde. En trevlig Fredrikshofskille som laddat upp med bars på sin hoj ;)!

20090613903.jpg ht=544

Vid målgång, Paprikan får motta beröm från resten av sub9:orna

20090613904.jpg ht=544

Jag, strålande nöjd efter målgång

20090613906.jpg ht=544

Mer från målområdet

20090613907.jpg ht=544

SuperApe med sub9-kollega, båda toknöjda

20090613908.jpg ht=544

Bortisisten längst till höger tror jag

20090613911.jpg ht=544

Anders H omplåstrad. Tråkigt att du tappade oss i Gränna och att du vurpade senare. Undrade var du tog vägen, synd att du inte fick uppleva sub9-belgarklungan resten av loppet.

20090613913.jpg ht=544

Paprikan och SuperApe sitter o gottar sig åt en grym runda

20090613914.jpg ht=544

SteffoN, sub9-spurtvinnaren va?

20090613915.jpg ht=544

Det en var hel del belgare i klungan

20090613916.jpg ht=544

Bortisisten trycker i sig lite pasta

20090613918.jpg ht=544

SuperApe manövrerar sin Nokia 5800 med en plastgaffel som pekpinne

20090614927.jpg ht=544

Till sist, en cykel fungerar även bra som klädhängare

Fi fan en sån otur, jag lider med dej. Hoppas skadorna läker fint så du inte får några men för livet. Ett stort tack till dej som hållt i SUB9. Vi kanske hörs 2010.

Snyggt jobbat. Happy gör allt med bravur. Förra årets sub10 klunga 9:15, årets sub9 8:35 bra jobbat. Roligt att läsa att det fungerade så bra med klungan och att ni hämtade upp er mot slutet. Flera starka till sub8 nästa år?

Tråkigt med krasherna, men det är ju så med cykling det är inte frågan om man kommer att krasha utan när?
Hoppas det läker snabbt Anders.

Johan_Olsson skrev:
> Jag är helt säker på att jag såg
> "korvbrödsbagarn"(va me i happy sub 10 förra
> året) med smiley-klibba på hjälen. Kan de
> stämma?

Bollnäsbagarn!, jovisst var han med. Han gick som ett lok först, vi körde mycket singelled han gjorde monsterförningar då.

Oj vad bra det funkade.
8:36 på min första runda och inte allt för sliten. Ni andra har ju skrivit det mesta så jag nöjer mig med att stämma in i kören.

Tack och grattis till ALLA.

SuperApe skrev:
> Vaaa? Titta inte på mig!
>
> evo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Jag anar redan aspiranter på nästa
> > års sub8-satsning:)

I'm staring at you:)

Grattis till framgången, verkligen kul.

Väldigt tråkigt med krashen Anders och otur med krampen Daner.

Jag gläds över er andra som lyckades hålla ihop sub9-klungan i mål. Förstod på Alex att det fungerande riktigt bra till slut och att Patric tagit rodret och styrt klungan med bravur.

Målet i år var att genomföra en runda i en väl fungerande sub9-klunga. Tyvärr tappade jag er redan vid 25 km efter en krasch i bakre delen av ytterledet. Bara smärre skavanker på cykeln. Kom utan att veta om det samtidigt som happy-klungan till Gränna efter att åkt med i svansen på Lygnerns sub9-grupp. Träffade på spridda happyiter och fick för mig att även de var avhängda. I myllret av cyklister uppfattade jag aldrig att större delen av sub9-klungan ändå var i närheten och sedan lyckats formera sig på nytt.

Stoppade första gången i Fagerhult och spenderade 10 minuter i kaoset där. Lyckades till slut fylla vatten och dra iväg. Inga happyiter i sikte. Enligt mellantiderna senare var jag några minuter efter sub9-klungan i Fagerhult. Hittade sedan inga bra klungor att köra i. Till slut befann jag mig i nå'n sorts deg som bromsade sig fram i 20 km/h. Modet tröt, det var inte detta som varit målet med senaste månadernas hårdträning. Tappade 20 min på sub9 till Karlsborg.

Efter Boviken, fick jag nog och ville bara komma i mål. Drog upp farten och fick med mig ett 10-tal cyklister. Upptäckte glädjande nog att ett par happyiter var med, SvenC och den spurtstarke "56-åringen" som jag aldrig uppfattade namnet på (tycker som Alex, banners med namn som vi haft förr om åren hade varit bra).

Vi lyckades hålla bra tempo och jobbade oss i mål på en ändå hyfsad tid, några minuter över 9 timmar från start.

Janne

Johan_Olsson skrev:
> Det var jag som var "martin", även om Johan
> ligger närmare verkligheten ;)

tyckte det kändes fel med Martin, därav frågetecknet... Sorry. Bra körde vi iaf :)

Grabbar!

Vi gjorde ett fantastiskt jobb. Teamandan infann sig redan från start trots att vi hade lite strul med rotation och fart (efter gränna).

Stort tack till Patrik som ledde oss över mållinjen.

Nästa år kör vi på sub8.30 eller vågar vi på oss sub8? Kom igen...

Jag heter Anton och om någon är i svängarna runt uppsala så hänger jag gärna med och hojjar!

Glad sommar!

Anton
0709599770

Grattis och bra jobbat.

Anmälde mig tidigt i tråden till sub 9 klungan men var borta från happy under lång tid av olika anledningar vilket gjorde att jag missade att anmäla mig på riktigt.

Blev en sen vätternanmäldan tillslut och åkte in på 9.19 tillsammans med en kompis med pigga ben trots mycket ensamjobb. Nästa år blir det def sub 9 för mig

//Jocke

evo skrev:
> Attans otur Anders, hoppas det "bara" blev
> skrubbsår.

Tack för omtanken! Jag försöker se det från andra hållet, jag hade egentligen en attans tur, det gick faktiskt i 44 knyck när det smällde och det kunde ha gått mycket värre. Nu är det bara att skruva lite på cykeln och börja träna till nästa års sub 9. Här kommer lite bilder:
sub9-01.jpg ht=482

sub9-02.jpg ht=482

sub9-03.jpg ht=526

sub9-04.jpg ht=482

sub9-05.jpg ht=482

sub9-06.jpg ht=482

sub9-07.jpg ht=482

sub9-08.jpg ht=482

sub9-09.jpg ht=482

sub9-10.jpg ht=482

sub9-11.jpg ht=482

sub9-12.jpg ht=482

sub9-13.jpg ht=482

sub9-14.jpg ht=482

sub9-15.jpg ht=482

sub9-16.jpg ht=482

sub9-17.jpg ht=482

Och grattis, förresten, alla ni som lyckades. Ni måste haft en otrolig resa.

Senast ändrad:
Nu var man hemma igen och i kontakt med syberrymnden.

I startfållan var jag ordentligt taggad. fy f-n vad här skall köras. starten gick och efter motorcykeln hadde släppt så tog det ett tag innan vi fick upp farten och började rotera. Jag tyckte det flöt på bra och tänkte går det så här lätt så blir det en baggis. Jag han precis med ett varv i ledet och var nästan sist när jag tyckte det kändes konstigt i bakhjulet. När jag tittade ner så var däcket tomt. det var bara att köra till sidan och önska er andra lycka till.

När jag pumppade däcket så lyckades jag med konststycket att bryta av yttersta delen av ventilkäglan så det gick inte att pumpa mer. det var bara och hoppas på att det skulle hålla, och det gjorde det. Kom ut i cykelklubben.se sub 10 klunga som jag hängde på till gränna där den upplöstes. Mellan Gränna och Jönköping så hörde jag 2 kracher precis bakom mig. Vid infarten till Jönköping är det en skarp högerkurva. killen framför mig lägger ner cykeln helt oprovocerat och åker på ändan in i trotoarkanten, han sitter där med ett förvånat uttryck och säger att det är helt OK.

På västsidan åker jag mest ensam, hänger på lite klungor då och då. Hoppar över stoppet i fagerhult, har gott om vatten. När jag kommer till Boviken har jag fortfarande en och en halv flaska kvar så jag kör vidare. Efter Boviken räknar jag lite på tiden och kommer fram till att det blir någonstans runt 9:30 tänkte då är det kört så då kan jag väl lika gärna softa lite. Blir upphunnen av 2 happyiter med smeylisar som jag hänger på. Innan medevid så räknar jag igen och blir förvånad över att om jag står på som F-N så kanske det går under 9:00. Så jag gjorde ett försök men körde in på 9:02.

Nästa år då Jä-ar då ska det gå.

Sven.

Tack SuperApe, Saltgurkan, Darre, Alex, SteffoN, Anze, MattiasA, Johan_o, Skier, Anders H och alla andra som har nämnt mig i årets rekordslakt.

Vi var flera som hade olika idéer på forumet innan hur vi skulle köra. Få hade nog vågats hoppas på en så bra belgisk klunga som vi fick igång. Efter Nationaldagsloppet här i Göteborg då vi körde belgiskt insåg jag fördelarna och ville så gärna köra så runt sjön för att göra det så lätt och fort som möjligt.

Det var rörigt i början mycket för att vi inte hade någon struktur, hade vi haft samma struktur från start som från Fagerhult hade vi kört in under 8.30 (utan mer ansträngning, snarare mindre). Spontankörning brukar sällan löna sig har jag lärt mig (men jag är ju egentligen nybörjare i den här sporten, löpning är egentligen min grej).

Men jag bestämde mig dum som jag är att ta ton men tjenare vilket gensvar det blev. Ni körde ju alla hur starkt som helst. Den belgiska klungan tuggade sig fram i god fart längs sjön. Alla var på gott humör hela vägen och vi var alla duktiga på att ge varandra beröm så att lagandan skulle bära oss hela vägen till mål.

Belgaren gjorde också att väldigt måga kunde hänga med, var man sliten var det okej att vila längst bak ett tag.

Grymt att vi kunde hålla ihop till målet och jag är så otroligt imponerad över vår klunga, en mer glad och peppande klunga fanns nog inte i år! Tack alla ni som bidrog till det!

Jag lider med er som av ena eller andra orsaken inte kunde köra med oss hela vägen, bra sammanhållning nästa år gör att ni får ta revanch då!

Spurtkungen SteffoN, bara att lyfta på hatten. Jag hade inte ork nog på slutet att klå dig - vänta bara..........

Tillsammans gjorde vi något få av oss trodde vi kunde göra (speciellt inte efter Gränna.....).

Ses vi nästa år? Kanske men jag tror inte det, 30 mil är faktiskt väldigt långt (skulle väl vara för en sub8 satsning då....)!

Patric

paprikan skrev:
>(skulle väl
> vara för en sub8 satsning då....)!
>
> Patric

Det låter bra det, då kör vi efter din visselpipa i nästa års sub8 då ;-) ?!

Sen så ska de väl inför nästa år göra ett försök med att snabbgrupper kan få starta på Lördag på förmiddag istället. Förutsättningarna blir ju därmed bra mkt bättre då man kan bralla på rejält med en belgiskt klunga innan man hinner ikapp långsammare cyklister högt uppe vid norra vättern. Enligt tidningen Cykla så gäller dock "först till kvarn" då antal platser är begränsade under första försöksåret så det gäller att vi är på hugget ifall vi ta den möjligheten osv.

Undrar hur många gånger vår sub9 grupp ropade "HÅLL HÖGER"?

Jag var ialla fall ordentligt trött i halsen efter målgång!

Patric

Hej

Ja, nu är det avklarat. Anlände till Motala tidigt på fredagsmorgonen och lyckades flytta min värdelösa tid (02:32) till happys sub-9 grupp kl 03:38.

Måste tacka er i gänget för en superbra insats. Var med på kvällmötet på fredagen och snackade lite mer några efter målgång.
Vi gjorde en fantastisk tid trots att vädret inte var det bästa :-).

Tack allihopa!

Fredrik

Även jag får tacka för fin fart från ca Gränna till Jönköping. Startade 03.36 och visste att ni var på G bakom. Men vi hade bra fart och ni kom inte ikapp förrän strax efter Gränna. Sedan vurpade killen framför mig i Jököping. Hade inte en chans och körde i princip rakt över honom. Lite läskigt, men klarade oss hyfsat helskinnade (rejält blåmärke vänster knä och höft dagen efteråt...). Styret vreds lite men det gick att köra med. Men där tappade jag er. Åkte med ett lite långsammare gäng till Fagerhult, sedan fick jag en fin resa med Lygnens Vänner.

Lite reflektioner så här i efterhand: Anledningen till att jag tappade bort klungan var naturligtvis vanlig klantighet. Jag måste ha råkat peta till växelreglaget när jag la ner eller tog upp cykeln så att växeln stod så pass mycket fel i förhållande till hur kedjan låg så att det liksom nöp när jag började trampa. Frusen och lite trött och stressad så fattar man inte så bra vad man ska göra innan det är försent. Ett sätt att undvika att klungan ramlar isär vid stopp är att man man bestämmer vem som lägger sig först efter ett stopp, sedan trampar man iväg väldigt lugnt. En annan kille (nån stark) stannar tills alla fummelskallar har kommit iväg, och är kvar i kön till klungan är samlad, sedan kör han ikapp första man och säger till att det är grönt att blåsa på. Jag tror inte man tappar många sekunder på att göra så. Själv hade jag kunnat bli kvar i gänget betydligt längre om jag inte tappat bort er men jag hade inte en chans i helvete att jaga ikapp. Paprikan var väldigt lojal och väntade på mig men till ingen nytta eftersom gruppen redan hade börjat köra innan jag fick tummen ur.

Jag håller med dig Anders, stoppen måste vara mer samlade. Synd bara att du inte fick vara med vid Fagerhult och Boviken för då var vi mer samlade när vi startade efter pauserna. Vi körde igång långsamt och när alla var samlade i två led körde vi. Ingen blev lämnad vid dessa stopp. Hade varit kul att ha med dig hela vägen Anders efter det jobb du gjort för gruppen före VR! Inte minst eftersom det var just du som drog igång spektaklet!

Tjenare allihopa och tack för en skön runda!

Jag är helt klart imponerad över hur bra gruppen fungerade hela vättern runt. Det finns som vanligt alltid några detaljer att putsa på, speciellt nu när vi är en mer samkörd grupp. Men att mötas i starten och ändå hålla en belgisk klunga igång utan större avhopp är en imponerande prestation!

Paprikan, du ska ha all heder för uppstyrningen när det behövdes som mest! Peptalket hjälpte också till!

Anders, utan dig hade det inte blivit nån grupp alls!

Riktigt kul att läsa om allas upplevelser, hur det gick för er och när det tog emot... Sen var det skoj att hitta lite bilder här på forumet! man var visst lite skitig... Båda namnen ovan är rätt förresten (Borti sisten = Rickard)

Själv var det bara blåsan som höll på att ställa till det för mig. Vid första pisstoppet var vi några som var osäkra på var klungan tog vägen men satsade på att vi låg efter. Tur det! för snart var vi ikapp. Sen blev det ett snabbstopp för mig och några till i backen efter Jönköping, där var det mjölksyra så det sprutade ur öronen innan jag var ikapp. Tur att gruppen tog det lungt uppför backarna, annars hade det aldrig gått att köra ikapp!

Nån nämde bollnäsbagaren från sub10 i fjol (han med backspegel på hjälmen). Han missade vår start och körde in 4 minuter till Jönköping. Vi tog en pratstund men sen var han som bortblåst, har ingen aning om var han tog vägen.

Som sagt, tack för att ni förgyllde min runda! och förbättrade pers med 40 minuter!

Tillbaka
Topp