Happy VR -09 sub 9 03:38 [Nu är det kört]

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Ok, så här gör vi: mötesplats som föreslaget 18:00 vid nrlappstältet (kan själv få svårt att hinna dit i tid men gör ett försök). Hjälm med smileygubbe kan ju identifiera Happys niosubbor.
Stopp strax efter Gränna, Fagerhult och Boviken. Samlad körning till Fagerhult, vid behov där uppdelning i "så snabbt det går"-klunga och 9:59-klunga. Helkrokig cyklist står över förningar och säger till när han viker ner sig.
Jo, förresten, jag är 54 bast och det här blir min nittonde runda. Tjugonde start. Mitt mob nr om det är något: 070-177 66 92.

1 Anders H (sub 9) bet
2 s-o (Sundsvall, anmäld och betald)
3 Superape (Kaj, Enskede SUB9) Betald
4 Stisse (Peter Luihn, Göteborg) SUB9 *ANMÄLD & BETALD*
5 Daner (Vällingby, SUB9) anmäld och betald
6 ÅL (Leksand) anmäld,betalt
7 Ingemar (Leksand, ÅL's kompis) anmäld, betalt
8 Magnus P (Heby, Superapes kompis) Betalt
9 Skier (Helsingborg SUB9) betalt
10 Saltgurkan (Sthlm, sub9) , betalt
13 cykelbud (Sthlm, sub9) , betalt
16 Azog (Eslöv) Betald
20 Johan H (Anders H:s polare)
21 Stefan N (Gbg, SUB8,5/9) Betald
22 Jocke (Umeå)
23 Freud((Albin) Örebro)
24 Darre (SUB9, Linghem, nykomling på happymtb) Betald
25 Jimmy T (SUB9, Linghem, Darre's kompis) Betald
26 Philipson (SUB9, Skänninge, Darre's kompis) Betald
27 Mugge (SUB9, Linköping, Darre's kompis) Betald
28 Håkan L(SUB9, Linghem, Darre's kompis) Betald
29 Björn (SUB9, Linköping, Darre's kompis) Betald
30 Mathias (SUB9, Linköping, Darre's kompis) Betald
31 Jari (SUB9/9,5) Vallentuna, Betald
33 Per (sub9 Södertälje) Anders privatfotograf(Betald)
33 den långe (sub alldeles för länge, Ekerö)betald
34 Olby (SUB9, Bromma) Betald
36 AndreasM (Sub9, Sigtuna) Betald
37 kaj a (sub nånting, vi får se senare) betald
38 Kristoffer (Sub9, Stockholm) betald
40 Lasso (Sub?, Mölndal) betald
42 filto (SUB9/9,5, Linköping) Betald
43 felix_sors (SUB9, Linköping) Betald
44 Anders T (Sub9, Ljusdal) betald
45 Johan Olsson (SUB9, Växjö) betald
46 OH(SUB9, Ekerö) betald
47 Alex (Anders Alexandersson Göteborg) SUB8,5 betald
48 Kalle (SUB 9 Vårgårda CK) Betald
49 MTBAndretti (Sub8,5/Sub9, Spånga) Betald
50 MrLi (Sub 9, Ljusdal) betald
51 Lasse S (sub 9 Ljusdal) betald
52 floda-janne (Jan Peterson, Floda) SUB8,5 betald
53 SvenC (SUB 9 Uppsala) Betald
55 Boippi (Tobias, Stockholm) Betald
59 Olofh (sub9, Lund) Betald
60 Anders R bet
61 Anders (Anders R:s kompis) bet
62 pette83 (Bollnäsbagarn) bet
63 JonasG bet
65 Matejkoo bet
66 John Doe bet
67 John Does polare bet
68 PP bet
69 Bluecolorado (Sub9,5, Stockholm)

Edit: lagt till en gubbe

Senast ändrad:
Det kommer bli kanon och ger åtminstone mig en sporre, att träna. Cykeln kommer bara ut en gång i veckan just nu, men kommer att hamna på trainern inom kort.
Förresten Anders...sub 6,5 känns lite fel i vår grupp..;)

Jimpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kommer bli kanon och ger åtminstone mig en
> sporre, att träna. Cykeln kommer bara ut en gång
> i veckan just nu, men kommer att hamna på
> trainern inom kort.
> Förresten Anders...sub 6,5 känns lite fel i vår
> grupp..;)

Va kinkigt då ;=)

Härligt, känns bra med SUB9 tråd. Just nu är det inte mycket cykling, men håller igång med squash 2-3 gånger i veckan. Har även hoppat på "100 armhävningar på 6 veckor", hmmmmm, inte för att jag blir snabbare på cykeln, men ni kan ju skatta er lyckliga som kommer ligga bakom min rygg, så grov som jag kommer att bli.........förmodligen helt vindstilla ;-)

Blir spinning från januari, samma upplägg som dom senaste 10 åren, det har funkat hittills.

Kör hårt..............Darre

Darre skrev:
> Härligt, känns bra med SUB9 tråd. Just nu är
> det inte mycket cykling, men håller igång med
> squash 2-3 gånger i veckan. Har även hoppat på
> "100 armhävningar på 6 veckor",

Se upp för muskler! Dom väger!

Har börjat med spinning sen några veckor tillbaka. Sen är tanken att jag ska träna trainer också. De är bara att bita i tills cykeln får komma ut på vägarna igen i februari/mars.

Tog årets sista landsvägstur idag, så nu åker cykeln in och ska placeras på min trainer inom kort.
Framöver blir det trainerträning, kanske någon joggingtur (som är så tråkigt) och innebandy i veckorna för att hålla igång inför elddopet i juni.

Anders: Darre´s vikt behöver du inte oroa dig för...;)

Målsättningen är att komma in till juni på samma vikt som i år (69kg) men betydligt starkare och under 10% bodyfat istället för 16%. Tränar kampsport på måndagar, tyngdyftning på tisdagar och efter nyår blir det Crossfit på Fighter Centre på onsdagar. Cykelpendlar 2-3 dager/vecka. Hoppas på att ha råd med en veckas träning i värmen till våren och planera att vara med på gruppträning på tisdagar och lördagar så snart de börjar. Kan tom tänka mig skaffa en cykeldator eller GPS i år, men jag vill så gärna gå under 9 timmar utan att raka benen...

Tycker att det borde vara en regel i gruppen, att man ska väga minst 80 kg så vi lite större och tyngre gossar (89 kg på mig, just nu)också får bra skydd bakom...;)

Just nu ligger vikten på 90 kilo. Och skulle jag väga 69 och ha 10% kroppsfett skulle jag cykla på sub 8 :D Hoppas på en matchvikt runt 85 i juni. Men ni som är tunna kan ju alltid ta plats bakom mig och jimpa så ska vi leda tåget! (eller kanske inte..)

Senast redigerad av en moderator:
Toxy & Jimpa, det låter kanoon. Då tar jag gärna platsen direkt bakom Er. Första gången nån erbjuder mej en plats direkt bakom loket, det ska bli spännande. Pratar vi 30 mil som lok eller menar du första dragningen direkt efter Motala??? Jag kan ta sista dragningen på rakan förbi gamla Luxor
......då brukar jag ALLTID känna mej stark

Håller på som bäst att "lägga upp" vinterträningsplanerna och vill gärna höra hur ni andra gör.

Ni som kör trainer, hur kör ni? "Distans" dvs ligger och nöter i nån timme med samma motstånd eller kör ni mer intervaller efter nått schema?
Och ni som kör spinning, hur kör ni? Jag har varit på några pass men tycker det har varit "så där" i alla fall om man följer ledaren, någon som har bra tips på hur man gör ett spinningpass max effektivt?

Och hur håller ni andra gång?

När jag går på spinning så brukar jag köra efter eget huvud dvs försöka hålla den kadens & motstånd som man brukar cykla på. Ledaren brukar ha spurter & backar inlagda så dessa brukar jag köra. Jag går på spinning för att träffas & köra i grupp till oftast bra musik, det gör att man tar ut sej det lilla extra istället för att sitta själv på trainer........detta har funkat för mej.

4 sittande-4 stående-4 bakåt i takt, du vet det som riktiga spinningsledare tycker är kul brukar jag komma fel på, ibland med flit. Det ska även påpekas att mitt taktsinne inte är det bästa & det kan man ju inte rå för så det brukar bli som det blir.

Jag brukar även varva med lite tråkig löpning då det är som kallast, jag har fått för mej att det kan vara bra att variera sej lite. Mage & rygg träning är oxå bra typ "Plankan"

Squash är bra för att köra maxpuls, finns det bara en boll så måste man springa efter den så då lurar man hjärnan att ta ut sej mer än om man skulle springa själv.

Som sagt, jag tror på variation under vintertid..............

Kör hårt
//Darre

Jag kan tänka mig att ta dragningen innan mc:n har släppt oss. Och sen som du skriver darre har jag inget emot att köra i vinden förbi gamla luxor och in i mål.

Vinterträningen är i full gång. Än så länge är de "mycket" spinning, försöker änven köra crosstrainer i hopp om att jag ska klara öppet spår i februari. Trainer blir de nog lite längre fram, men de är så JÄVLA tråkigt! Men de är nog bättre än spinning eftersom man sitter på sin egen cykel. Men som darre skriver så är variation bäst, så jag slänger även in lite löpning ibland.

// Kalle - teambogal.se

Helt klart kan jag dra från start, tills mc:n släpper iväg oss...Nästa år är starten i hamnen, så det blir inte många meter då..om jag får välja ytterligare en körning, så tar jag vid Vätternpromenaden (dvs upploppsrakan)

För att palla med trainer -eller motionscykelträning, så MÅSTE jag sitta framöver TV-apparaten.
Oftast kör jag i en timma, vilket känns lagom. Förra året malde jag mest på i jämn takt, men i år har jag tänkt att köra lite mer intervallträning. Vilka intervaller jag kommer att köra, bestäms uppe på sadeln...ingen planering här inte.

2009 tänkte jag joina SUB9.
Hur gör jag?

Jag har varken anmält mig till VR eller hit till SUB9-gruppen. Vem ska ha vad så jag kommer med här?

/B

Våran startgrupp är nog full, så där blir svårt att komma med, om inte någon säljer sitt startbevis (hur nu de funkar..).

Som ständig medlem i 0,1 tons klubben räcker inte en L. Jag kanske kan köpa en och ha som bandana.

Dags att börja tjata träning och upplägg osv. Åttatimmarsgänget är ju redan igång sedan länge men dom startar ju också lite före oss. Känns det intressant att dra ihop ett gäng till något av motionsloppen på vårkanten så att vi kan bekanta oss lite med varann? I Stockholm har vi ju Gran Fondot och Roslagsvåren t ex. Siljan Runt är också ett bra genrep.

Jag planerar att köra de flesta lopp i 08-land. Det känns som bra träningstillfällen jmf med att fjanta runt på Södertörn sörplandes sportdryck. Ska även, mer eller mindre inbjuden, försöka knö in mig i bilar som ska gå till motionslopp lite längre bort. Små motionslopp är kul, minst lika kul som vätterundan! Säg till den som vill ha sällis i bilen från Sthlm till nåt lopp, vadsomhelst!

Annars kör jag väl som förra året. Pendlar och kör nån längre runda på helgerna. Nytt är att fartträning med andra masochister på Färingsös kränkarrundor ska prioriteras. Förra året körde jag bara en gång med dem och gick omkring som en fiollåda i nyllet i två veckor efteråt.

Fixade 2x kroppsvikt i marklyft igår! Har dock en del kvar att förbättra när det gäller benböj, ryck och stöt. Hade hoppats att cykla mycket i California nästa vecka men det ser ut att vara regn.

Sluta med det där Daner! Du blir bara tung och klumpig! Ut och cykla i regnet i stället.

Vi i GBG (i alla fall minst tre av oss, joina gärna) planerar att ha en "träningshelg" i mitten/slutet av April där vi tänkt köra nått pass runt 20 mil på lördagen och runt 10 på söndagen och testa lite olika scenarior och "få lite mil i bena". Just nu lutar det att vi åker upp till Bohuslän och kör runt på mindre vägar i bildsköna havs/skärgårdsmiljöer, mer info senare.
Förutom detta så lär vi köra Hisingen Runt och Nationaldagsloppet + hänga på Leos onsdag och helgturer.
Annars är det mycket trainer nu och nått enstaka MTB pass.

/Stefan

Daner skrev:
> Fixade 2x kroppsvikt i marklyft igår! Har dock en
> del kvar att förbättra när det gäller benböj,
> ryck och stöt. Hade hoppats att cykla mycket i
> California nästa vecka men det ser ut att vara
> regn.

Håller med Anders H, ut o cykla med dig istället för att bygga på en massa onödig muskelvikt!

Min jobbpendling = gratisträning under veckorna är nu ett minne blott då jag är föräldraledig för våra två barn fram till sommaren. Just nu är det minst en, och helst två kvällsturer i veckan samt en helgtur som ska gälla ett tag framöver. Det är allt ett tag.

Men sen i mars/april ska en cykelkärra inköpas så att jag kan släpa båda kottarna till dagiset där den ena går. Det blir 2 x 5 km med 40 kg bakpå, två gånger om dagen. Alltid nåt, det med. Jag har som gratis extraträning en riktigt fin backe upp till kåken dom sista 900 metrarna. Får bli ärringklingan och krypfart om jag ska komma upp.

Och sen allt vad våren lider och kvällarna blir ljusare så blir det längre och längre soloturer lvg när frugan kommit hem. Då står jag redo att lämna av och kasta mig ut på vägen 17:30 tills mörkret faller.

Kanske inte den optimala upprampningen till VR jämfört mot förra året, men vafasen...det ska gå.

äh, låt han va. Sköter han cykelträningen blir det rena fröjden att ligga bakom ett sådant muskelberg!

saltgurkan skrev:
onödig muskelvikt!

Vi 08or kanske ska försöka dra ihop ett sub 9-10 VR gäng till 20milarandånören tor Hofets stuga i Täby via Uppsala 8e el. 14 april?

SuperApe skrev:
"Vi 08or kanske ska försöka dra ihop ett sub 9-10 VR gäng till 20milarandånören tor Hofets stuga i Täby via Uppsala 8e el. 14 april?"

Jag är på.

/E

Vaddå tung och klumpig?

Jag var 69kg med 16% bodyfat för VR 2008 och jag satsar på 69kg med 9% bodyfat för VR 2009. Är lättare nu än jag var vid samma tidpunkt 2008. Dessutom har jag cyklat mer under senaste 5 månader än jag gjorde under motsvarande tid förra året. Jag har alla förutsättningar att träna minst lika mycket på cykeln mellan nu och juni som jag gjorde förra året. Om jag kommer in till VR 2009 med flera mil i benen som är betydligt starkare men utan extra vikt, hur kan det vara negativ?

PS - Jag tränar ryck och stöt för att förbättra teknik och explosivitet. Marklyft och benböj är mest för att få objektiva mått då och då. Någon powerlifter eller bodybuilder blir jag aldrig, jag satsar på att förbättra min allsidighet utan att bli tung och klumpig.

Anders H skrev:
> Sluta med det där Daner! Du blir bara tung och
> klumpig! Ut och cykla i regnet i stället.

Daner skrev:
> Vaddå tung och klumpig?
>
> Jag var 69kg med 16% bodyfat för VR 2008 och jag
> satsar på 69kg med 9% bodyfat för VR 2009.

Satsa på 63 kg;)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1069388/1069433#msg-1069433

Hellre Armstrong än Rasmussen, tack! ;)

Anders H skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vaddå tung och klumpig?
> >
> > Jag var 69kg med 16% bodyfat för VR 2008 och jag
> > satsar på 69kg med 9% bodyfat för VR 2009.
>
> Satsa på 63 kg;)

Hej hopp! Är klart sugen på att börja cykla med er i Gbg. Är mitt upp i uppladdningen inför Vasaloppet. Så snart det är avklarat åker cykeln fram (längtar har inte cyklat alls på ca 6 mån). Av tidigare erfarenhet brukar det ta ca 1 månad innan jag får lite fart på benen. Är gärna på att både långcykla i april, Hisingsrundan samt nationaldagsloppet. Målet för året får bli att förbättra tiden från förra årets VR på 8:35. Mvh Fredrik

Tja! Nu har våren börjat infinna sig (iaf i södra Sverige), har ni kommit igång med uteträningen? Jag har kört 45 mil på racern nu. Känns som de är en bra bit kvar till sub9 formen! Men än är det ett bra tag kvar till Vättern. Hur planerar ni era träningspass? Nu kör jag väldigt lugnt, runt 27 km/h (själv) och planerar att göra så ett tag till. Sen när känslan böjar komma då är de väl läge att öka farten lite. När klubben böjar komma igång med träningarna så blir de väl lite mer seriös träning i lite snabbare hastigheter.

Sen är de väl snart dax att planera hur vi ska köra, med stopp och liknande.

Njae, känns som vinter kom tillbaka, iallafall här i Linkeboda, askallt nu förutom när man jobbar då grinar solen en i ansiktet. Jag har fått ihop cirka 90 mil sen Nyår, MTB 18 mil & resten på trainer. Lite mjölksyra träning men oftast ganska lugnt tempo med fartökningar. Jag har aldrig kört så mycket trainer förut så det bådar gott. På MTB'n ligger jag runt 27 km/h precis som du. Vi får hoppas det blir riktig vår snart. Maj är den klart viktigaste månaden & kommer man in väl förberedd i den så brukar det bli bra. Kör hårt.

Angående stop,
jag hade 2 stop när jag körde på 08:32 (Fagerhult & Hammarsundet) för att fylla på vätska & käka nån bulle, banan, gurken, sammanlagt cirka 20 minuter för stopp.
1-2 piss-stop kan man säkert ta vid nån parkeringsficka vid behov för det tar inte så himla lång tid,
det är helt sjukt jobbigt att cykla när blåsan är full.

//Darre

2 stop (Fagerhult och Boviken alt. Hammarsund) låter bra. Räkna med en piss-stop just efter Jönköping - vill ha minimalt med vätska båda inuti och utanpå mellan Jönköping och Fagerhult.

Fagerhult & Boviken är nog mest optimalt, varför stannade jag då i Hammarsundet????? Jo, jag var före tidschemat, hade bestämt med en kompis som skulle ge mej vätska innan bron, men han hade inte hunnit dit så jag ver helt tom på vätska, men jag hade tid på mej för jag hade 08:59 som mål. Ett stop hade räckt om jag bara hade haft lite vatten kvar på resan ner mot Motala. Som sagt Fagerhult & Boviken borde funka bra med 1-2 piss-stop, dessa kan bestämmas under vägen bara vi alla är överens om det.

//Darre

Då min kropp behöver rikligt med vätska, så hoppas jag att alla är överens om två st vätskestopp och gärna ngt extra tillfälle att tömma blåsan..Håller med föregående talare om att Fagerhult och Boviken känns som lämpliga alternativ.
Träningsmässigt? Kört några turer med Darre på mtb (sammanlagt ca 20 mil) och ca 80 mil på trainern, så jag hoppas man ligger hyggligt till.Längtar till att ta ut racern, men så länge det kommer snö titt som tätt så känns det onödigt utan plågar mig istället på mtb:n med ballongdäck..borde i alla fall ge en del..

Jag röstar också för två stopp, fagerhult och boviken är väl dom enda två alternativen som är aktuella isf? Sen blir de säkert ett p-stopp utöver dessa två?? ´Då måste vi nog köra på ca 8:40, känns rätt rimligt?

Vi körde så med sub10-gänget förra året och det ok även om Fagerhultsstoppet tror jag var lite vimsigt. Vi stannade och pinkade strax efter Gyllene Uttern om jag inte missminner mig och det är nog inte så tokigt. Man blir mera pissnödig i morgonkylan än sedan när det är varmt.

Jepp, Fagerhult & Boviken det är det bästa även med hänsyn till att man förmodligen vill ta av sej lite kläder i Fagerhult......om det börjar bli varmt vill säga. Jag brukar starta med varm jacka, knä/ben värmare & skoöverdrag, hoppas inte det blir som 2004 med 18 mil i spöregn efter att jag plockat ev mej kläder :-(

Vi bör väl vara "in Fagerhult" cirka 07:35 & "ut Fagerhult" 07:50 om vi ska klara av SUB9. Sen kommer den tuffaste delen upp till Boviken där det oftast avgörs om man är stark eller om man inte har gjort läxan tillräckligt bra. Längtar efter sol & vår nu.............

Tillbaka
Topp