Happy VR -09 sub 9 03:38 [Nu är det kört]

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
Toxy skrev:
-------------------------------------------------------
> 15 minuter i fagerhult känns i längsta laget?

Fagerhult var väl inte 100% organiserad. Långa långa köer till allt. Så 15 minuter är realistiskt. Jag har inte varit i Jönköping, men för övrigt var det den sämsta stoppet med längs köer.

Svart och röd blir temat igen, men ännu mer aero. Köpte mina första riktiga lvg. pedaler idag (Ultegra). Jag kanske blir tom tvungen att raka benen... ;)

saltgurkan skrev:
> Det ska bli kul att se Batbike version 2.0 ;)!

Med starttid på 3:40 och ambition på 9.5 +/- 0.5 (just nu ser det bra ut) finns det viss möjlighet att jag kommer att försöka köra med denna klungan.

Anders H skrev:
> Blir vi några niosubbor på Gran Fondot den
> tionde?

Vädret ser lovande ut så jag kommer att köra.

Någon som har någon ide om hur vi skulle kunna samlas innan start?

Toxy skrev:
> Några sub9or som ska köra hisingen på söndag?

Jepp. Jag, paprikan, SteffoN som jag minns på rak arm. har för mig att det är fler än så.

Hur gick de för er på hisingen?

Är de inte snart läge att börja snacka taktik och liknande? Bara 4 veckor kvar till start!

Förra årets upplägg för sub 10-gänget tycker jag var helt ok. En pisspaus strax efter Gränna (eller var det innan) och stopp för vattentankning i Fagerhult och Boviken. Smileyklibbor på hjälmen från Classe höll reda på gruppen. Belgisk kedja nästan omöjligt på Vättern i vårat tempo (kan möjligen initieras spontant om man märker att det blir läge), däremot tycker jag vi ska vara generösa mot dragvilliga infiltratörer. Förra året hade vi bara glädje av folk vi släppte in. Saltgurkan får dessutom ta extra långa förningar, han orkar det i år.

Det gick väl "sådär" på Hisingen Runt, en utav oss, JonasG, hängde med snabbaste klungan och gick i mål på ca 3h och ett snitt på 37 ungefär, dvs mer än godkänt, vi tre andra stretade ensamma, runt i motvinden och körde in på 3:17 ungefär med ett snitt på ca 33,5, dvs inte riktigt godkänt, dock hoppas vi på lite mer draghjälp under Vättern...
Hur många blir vi egenligen som kör sub9 (eller sub 8,5, vi startar väl samtidigt ändå)

Angående stopp och sådant överlåter jag mer än gladeligen till dom som gjort detta tidigare och har lite rutin. Kan inte dom som körde sub9 förra året bara tala om hur dom gjorde så gör vi likadant om det var lyckat.

/Stefan

"stopp för vattentankning i Fagerhult och Boviken" & "Smileyklibbor på hjälmen från Classe" låter som en utmärkt ide. 1-2 korta pisspausar ifall nöden kräver, kan dessa bestämmas under loppet månne??

Hur många är vi som ska köra SUB9/8,5 för vi startar ju ändå samtidigt & om SUB8,5 är starka får väl dom ställa av SUB9......jag ger mej aldrig ;-) Jag har 7 i mitt gäng. Jag kör min 13:e runda så jag har lite rutin. Körde på 08:32 2006 & då var första stopp Fagerhult, men andra i Hammarsundet pga vattentorka så Boviken är nog perfekt.

Anders H skrev:
> Förra årets upplägg för sub 10-gänget tycker
> jag var helt ok. En pisspaus strax efter Gränna
> (eller var det innan) och stopp för
> vattentankning i Fagerhult och Boviken.
> Smileyklibbor på hjälmen från Classe höll reda
> på gruppen. Belgisk kedja nästan omöjligt på
> Vättern i vårat tempo (kan möjligen initieras
> spontant om man märker att det blir läge),
> däremot tycker jag vi ska vara generösa mot
> dragvilliga infiltratörer. Förra året hade vi
> bara glädje av folk vi släppte in. Saltgurkan
> får dessutom ta extra långa förningar, han
> orkar det i år.

Haha, ja, några förningar får jag väl ta, dock inte så att jag blir krokig som på Grand Fondot där jag blev lite sliten efter ca 10 mil på sadeln ;).

Ang, pissepaus, måste man ta pisspaus vid Gränna redan? Ok, kanske bra, men man skulle lika gärna kunna ta den vid första Vätskestoppet i Fagerhult annars? Eller blåsan kanske trycker extra på Vättern, hum?

Darre skrev:
> Hur många är vi som ska köra SUB9/8,5 för vi
> startar ju ändå samtidigt & om SUB8,5 är starka
> får väl dom ställa av SUB9......jag ger mej
> aldrig ;-) Jag har 7 i mitt gäng. Jag kör min
> 13:e runda så jag har lite rutin. Körde på
> 08:32 2006 & då var första stopp Fagerhult, men
> andra i Hammarsundet pga vattentorka så Boviken
> är nog perfekt.

Alltså sub8.5 vs sub9 är väl lite same same. Förra året körde vi sub10 och de flesta rullade in under 9,5 timmar. Håller vi ihop sub9-klungan så kanske vi fixar sub8.5 av bara farten?

saltgurkan skrev:

> Ang, pissepaus, måste man ta pisspaus vid Gränna
> redan? Ok, kanske bra, men man skulle lika gärna
> kunna ta den vid första Vätskestoppet i
> Fagerhult annars? Eller blåsan kanske trycker
> extra på Vättern, hum?

Det är ju ofta lite kallt på morron och då brukar man behöva pinka oftare. När solen (förhoppningsvis) börjat värma och man blivit varm i kroppen så kan det ju liksom gå jämnt upp det man dricker och det man svettas så jag tror att pinkandet är mest angeläget ganska tidigt. Och förresten, åtta och en halv är inte samma sak som nio timmar. Jag lovar.

saltgurkan skrev:

> Ang, pissepaus, måste man ta pisspaus vid Gränna
> redan? Ok, kanske bra, men man skulle lika gärna
> kunna ta den vid första Vätskestoppet i
> Fagerhult annars? Eller blåsan kanske trycker
> extra på Vättern, hum?

Man vill ju kunna fylla på med vatten/sportdricka fram till ganska nära start. Då är det bra att veta i förväg om vi har klart med ett microstopp runt Gränna (kanske lite innan)för att lätta på trycket. Sen gör ju sig som sagt av Anders H kölddiuresen sig påmind på när det är lite kallt på morgonen..

/AndreasM

Jag tror inte att 8,5 och 9 är samma sak ;) Jag är nöjd med under nio. Ett pissestopp runt gränna kanske är att föredra? Jag stanna efter gränna förra året och de va riktigt gött! Fast då tappade jag dom jag körde med =/ Sen är vi rätt överens om att de blir fagerhult och boviken vi gör våra två depåstopp? Så alltså tre stopp? Hur länge ska vi uppskatta att dessa stoppen blir? 20 minuter? Då måste vi köra på 8:30-8:35?

När det gäller vätska kan jag dela med mig av ett koncept jag alltid använder inför löptävlingar.

Man kan dricka hur mycket som helst fram till en timme före start. Sedan dricker man ingenting till 5 min före start. Då hinner man nämligen "pissa" ut allt överskott och det man dricker strax före start hinner gå in i systemet men inte så det behöver komma ut.

Efter att jag började med detta "koncept" har jag aldrig behövt stanna och lätta på trycket vare sig på marathon eller kortare.

Kör alla med detta kommer man inte behöva ett kort stopp vid Gränna - jag lovar!

Paric

Hur mycket vätska har ni med er om vi planerar två stopp???
Jag funderade på 2 stora flaskor och kanske camelbak vilket är 3 liter. Men med 2 stopp blir det totalt 9 liter och det verkar som mycket! Givetvis blir det stor skillnad om det är regn och kallt eller 25° och solsken. Hur tänker ni?

En camelbak på 2 l med vatten och två flarror a 75 cl på ramen, den ena med sportdryck och den andra med vatten. Allt beror på väder, vind och hur pass hårt man kört. Förra året räckte det långt men på Siljan Runt samma år som är 14 mil kortare så körde jag torrt efter ca 11-12 mil och fick fråga ngra åskådare vid vägkanten om de inte hade lite vatten till övers till en stackars cyklist. Ngt som de faktiskt hade, så de plockade upp en petflaska ur en kylväska och fyllde på en flaska åt mig :).

2st 1-liters flaskor, en med vatten & den andra med Vitargo. 2 st extra påsar med Vitargo som blandas i Fagerhult respektive Boviken, kanske nån gel & powerbar i ryggfickan.

Jag körde med två enlitersflaskor förra året men upplevde att de blev för lite. Vilket resulterade i kramp med 4-5 mil kvar. Har funderat på camelback, men när jag haft de på träning har jag uppletv att jag får ont i ryggen.. Funderar på att köra med två flaskor bakom sadeln (halvliters) som reserv om dom på ramen tar slut.

Paprikan har en bra idé när det gäller vätskeintag, men det är lite svårt när man startar 3:38. Tror att med detta strategi att det går åtminstone att låta bli att pinka tills man kommer förbi Jönköping.

Jag körde med två stora flaskor förra året (start 3:56) och fyllde på i Gränna när jag tog pisspaus #1. Det visade sig att jag kunde har tagit mig till Fagerhult utan att fylla på, och det skulle ha sparat flera minuter. Vatten i flaskorna till att börja med, och påfyllning med vatten i den ena flaskan och sportdryck i den andra. Ett par gels, någonting att tugga på i fickan och det som ser bra och snabb ut i depåerna borde räcka bra. Hade ingen som helst problem med kramp eller vätskebrist förra året.

Hur gör vi innan start, träffas vi helt enkelt i startfållan? Ska vi använda smileklistermärken på hjälmarna? Var köper jag sådana?

Det brukar vara lite blandat. Förra året sågs en del av gänget i samband med nummerlappsuthämtning, sen gick vi och käkade lite i samlad tropp. Sen träffades vi innan en 30 min innan start också, och slutligen var det väl några som inte dök upp förrän i startfållan.

Taktiksnack generellt då, läs gärna igenom förra årets tråd, sök på "Vättern 2008 Happy sub9", på sidan 10 gjorde jag en sammanfattning på taktiken.
Nu ska vi väl i år dock ta en annan pissepaus (korrigera mig om jag har fel) men vad gäller upplägget under körningen så är inget oförändrat. Dessa enkla saker nedan känns nu självklara, men när det väl kom till kritan så glömdes det bort i en del lägen, även av mig själv. Alltså, jag repeterar:

Under loppet

Det viktigaste att tänka på är att hålla ihop klungorna så länge det går. För att klara målet måste vi samarbeta, det är teamwork från början som gäller.

Det innebär kortfattat tre saker:

1 - Farten ska hållas jämn. Går det ryckigt så har någon missat poängen med att köra i klunga.
Den som tar över dragjobbet ska absolut inte ÖKA eller för den delen MINSKA farten utan behålla den. Om man inte orkar med att hålla farten så ska man inte ligga och bromsa hela klungan, utan då lägger man sig bak i klungan istället. Om man är pigg så är det bättre att dra en längre stund än att istället försöka ÖKA farten på hela klungan vilket bara leder till dragspelseffekt och irritation om fartändringar hela tiden.

2 - I uppförsbackarna kan man lätt köra sönder en klunga. Försök istället hålla en fart uppför som känns realistisk, inte maxfart upp alltså. Detta gäller speciellt sub9 klungan som inte har nödvändigt behov att köra fort uppför för att klara niotimmarsmålet. När förste man i klungan sedan kommer upp till backkrönet så SKA farten ökas långsamt så att ALLA i klungan är med.

3 - I nerförsbackarna SKA man inte ligga och bromsa i onödan. All rörelseenergi som vi får GRATIS från en nerförsbacke är bonus och ska användas till att ta sig framåt, inte för att värma upp bromsklossarna och fälgarna. Anledningen till att man kan tvingas till att bromsa är helt enkelt att folk har slutat att trampa (tillräckligt fort) längst fram när det går utför. Den som ligger längst fram och drar när det går nerför SKA fortfarande köra järnet när det går nerför, inte VILA. Orkar man inte, så viker man av och näste man tar över dragjobbet nerför.

De här tre enkla sakerna glömmer många väldigt lätt och de orsakar en hel del missförstånd vid klungkörning.

Snittfarten för sub9 kommer att redan efter första 10 milen ge en indikation på hur loppet kommer att gå. Det är full fart som gäller från början för att nå rätt snittfart. Har vi inte kommit upp i förutbestämd snittfart i Jönköping så är det ytterst svårt att öka snittfarten efter det. 2006 hade sub9 klungan en snittfart på 38.9km/h vid Jönköping, vilket var riktigt bra. Så hög fart behövs inte för sub9 i år utan man kan ta det lite lugnare och sikta på 36-37km/h.

Nu hänger det hela lite på väder och vindar, också, men detta exempel gäller så långt det är möjligt.

För att komma upp i snittfarterna ovan så räcker det inte att cykla i den marschfarten. Man får lägga på ca 5-10km/h till på platten och ännu mer när det går nerför. Men vi ska ändå hålla ihop klungan - så skulle det visa sig att det går för fort uppför så MÅSTE vi minska farten i uppförsbackarna. Det gäller att ha koll på HELA klungan och inte köra solo med skygglappar för ögonen och musik i öronen. ;-)

**********************************************************'

Erfarenheter från året innan är också otroligt viktiga att ta till sig, så läs även igenom eftersnacket i tråden "Vättern 2008 Happy sub9", från sidan 11 och framåt.
Från det kan vi få goda råd om vad som gick bra eller mindre bra.

Vad som jag tyckte gick lite mindra bra förra året var:

1) Trots att vi endast skulle köra 30-60 sekunders dragningar så var det en del som låg och tog flera minuter i fronten ner till Jönköping. Gentlemanamässigt, men om man har otur så kan det straffa sig i slutändan - och det förlorar alla på. Jag har kört 10 rundor och vet att ALLA är Stålmannen ner till Jönköping, det är lätt att lura sig själv. En del fortsätter vara stålmän efter också, men relativt många får sent betala för alltför långa tidigare dragningar.

2) När man hade gjot sin dragning så gick man inte ner hela klungan, utan gick in i mitten någonstans => sämre resursutnyttjande. Dock var det ofta av den enkla anledningen att man inte riktigt alltid visste vem som var den sista gubben i ledet, då en del "utbölingar" blandade sig in.

3) Den som ligger längst fram i klungan i en nedförsbacke rullade, eller trampade för sakta. Tyvärr, måste jag säga, men att ligga längst fram i en nedförsbacke kan vara riktigt slitsamt för att dom längst bak ej ska få bromsa bort värdefull fart.

4) Gummisnoddseffekt. Bromsa längst bak - sen behöva rycka igång för att hinna ikapp. Roten till en del småstrul orsakades av att vi var ca. 25 gubbar på en linje. Då är det ofrånkomligt att man får gummisnoddseffekt längst bak oavsett hur disciplinerat alla kör. Men jag har också svårt att se hur vi smidigt kan dela upp oss i två 10-15-mannagrupper också...för mot slutet kanske den ena gruppen endast är 6 man medan den andra är 14 man. Fast det kanske är värt en tanke. Men jag kör hellre, trots nackdelarna, 20+ gubbar i en enda klunga.

Sen är kommunikation otroligt viktigt i ledet. Tydliga handsignaler och tillrop är ett måste.

Mer tjöt om detta framöver antar jag. Organisationen av pissepausen var och när överlämnar jag åt den samlade intelligensen i denna tråd : )

Mycket bra skrivit Peter!

Målsättningen för mig har varit att disponera loppet på ett smartare sätt, både för mig och mina klungkamrater. Kortare förningar längst fram på plattan och uppför och att försöka hålla mig inom första 10-15 i klungan kommer att hjälpa mig mycket. Jag märkte förra året att min cykel rullade snabbare utför än de allra flesta, så jag tror att det kan vara bra för klungan om jag tar längre förningar då.

Nu är det bara att få den nya cykeln ihop och öva lite klungteknik på Färingsö...

Peter, kan bara hålla med i allt som du skriver, helt enkelt en mycket bra sammanfattning om hur VI ska klara SUB9. Bara hoppas på att vädergudarna är på vår sida....VINDSTILLA ;-)

Det svåra blir väl när "svansen" efter oss blir för lång...........

//Darre

Kloka ord och en bra målsättning. Det låter lätt men i praktiken är det aldrig lika lätt. Just det där med backar och tid för dragjobb verkar inte ens gå att hamra in.

Vindstilla i svinottan, sen får det gärna blåsa på lite söderifrån sen så är saken biff. Helst inget regn om man nu ska önska på.

Ja den där svansen kan bli ett problem, gäller att veta var man ska gå in i klungan. Ska vi ha grindvakter (kallas de så?)? Jag har ingen erfarenhet av sådant.

Hade vi några som ska köra halvvättern?

Bra skrivet Stisse!

Var kommer folk sova innan start?
Vi, jag, Paprikan och JonasG åker upp från GBG vid 13:00 och bör vara i Motala vid femtiden då.

/Stefan

SteffoN skrev:
> Bra skrivet Stisse!
>
> Var kommer folk sova innan start?
> Vi, jag, Paprikan och JonasG åker upp från GBG
> vid 13:00 och bör vara i Motala vid femtiden då.
>
>
> /Stefan

Jag gör som förra året, tar ur baksätena ur C-Maxen och campar i den. Funkar fint och är för lat för att tälta. Jobbigt om det regnar också. Rullade upp på en buskig gräsplätt vid vägen bakom industriomårdet där startområdet (det gamla) låg. Det står långa rader med husbilar, husvagnar, tält och dyl. där så det är inga problem. Misstänker att hela Motala är ett enda stort undantag den dagen vad gäller parkeringsregler etc.
Men i år är ju starten nere vid hamnen så jag kanske letar upp ett ställe närmre centrum.
Fast, å andra sidan, där vid industriområdet är det ju rätt lugnt och skönt, samt att behöva cykla 10 min innan start är bara lite extra uppvärmning.
Åker väl härifrån strax efter lunch, typ 13:00 jag med.
18:00 vid nummerlappstältet känns bra, får specas exakt var framöver.

Senast redigerad av en moderator:
Anders H skrev:
> Mycket vettigt Stisse! Jag förslår samling på
> mathaket vid stranden vi Varamobaden någon
> lämplig tidpunkt, kanske vid sextiden?
> Smileyklibbor finns på Classe:
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7
> 8808760
> Jag har några kvar sedan förra året som jag kan
> dela med mig av.

Ja de kanske är ett bra ställe att träffas på innan? Jag tar gärna en gul gubbe av dig så slipper jag beställa eftersom jag inte bor i närheten av någon classe.

Senast redigerad av en moderator:
Har läst igenom de viktigaste från förra årets sub9 tråd. Undrar vad vi ska ha för målsättning? Sub9 kan jag räkna ut själv ;-) men de är skillnad på 8:55 och 8:35. Ska vi köra snabbare till Jönköping för att bygga upp den buffert som vi har användning av sista 10 milen? Eller ska vi försöka köra i jämt tempo hela vägen?
Verkar som backen efter Jönköping är kritisk och att gruppen slets isär där förra året? Ska vi inte försöka hålla igen i den för att inte knäcka dom svagare cyklisterna (mig inräknad) samma gäller väl i backen innan Jönköping (Kaxholmen), iofs läste jag inget om den. Men jag upplever den som brantare men inte lika lång.

Enligt vad jag kommer ihåg från förra årets sub9-gäng så var det 2 problem som gav upphov till gummisnodden.

1. För långa dragningar i början, för låg fart. Folk blev otåliga. Det dumma är att långa dragningar föder andra långa dragningar. Cyklisten på rulle tycker/tror att dragningarna ska vara korta när det är dennes tur.

2. Dålig kommunikation. Ett gäng kunde dra iväg fort som fan (speciellt efter Jönköping uppför) så man var tvungen att spurta ikapp och täppa till alla luckor. Jag tycker den som blir "ifrånåkt" ska skrika lucka i stället för att försöka spurta ifatt.

Men på det stora hela tyckte jag det fungerade rätt bra ändå. De utbölingar som kom in (speciellt efter Fagerhult) kom in i klungans rytm och hjälpte till med dragjobbet vilket aldrig är fel:)

SuperApe skrev:
> Är det några sub9or som som ska köra
> Roslagsvåren på söndag? I will.

Jag åker. Jag tänkte sätta mig i 33-gänget.

Nä, ingen mastergrupp. Det måste väl bli lite ryckigt och stökigt så att vi är förberedda till VR. Hittade ingen jacka förresten, Kaj, men jag ska kolla i källaren också.

Tillbaka
Topp