Happy VR -09 sub 9 03:38 [Nu är det kört]

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
fornander skrev:
-------------------------------------------------------
> Btw, ska vi köra med sådana flashiga inplastade
> A5-bilder med happy-namn, snitthastighet m.m. som
> vi gjorde förra året?
> MVH
> Daniel

Ja, det anser jag att vi ska göra, bra info där samt även kul att veta namn och/eller nick på folk. Bannern bör ju vara samma som förra årets med lite ändringar.
Bl.a. med modifierad pissepaus-stopp, eller hur gick debatten? Skulle vi köra Gränna som förra året? Vem är "kapten" på årets sub9-skuta, Anders H antar jag, du får gå in och peka med hela handen var/när pissepausen blir och sen plottra ner det på bannern : )

Helt rätt Anders. Jag hade inte haft någon problem att ta förningar och hålla mig inom de första 10-15 i klungan första 4 mil, men hade medvetet tagit mig back i klungan för att leta upp en kompis när försa backen kom strax efter första depån i Hästholmen. Då sprack klungan och jag befann mig på fel sidan av luckan.

Nu när vi kontrollerar hela startgruppen som Anders påpekar har vi möjligheten att göra något åt det. Kanske har det som mål att lyssna extra noga och vara extra försiktig uppför tills vi kommer till Gränna, där dem som behöver ta pisspaus kan avveckla sig själv och därmed delvis frigöra de värsta fartdårarna som vill försöka hålla ut hela vägen till Fagerhult.

Vi bor gångavstånd från Clas O i Vällingby. Jag hör av mig om/när jag har köpt extra smileys.

En fråga - Finns det någon annan som fundera på att köra med tempohjälm om det inte är för varm? ;)

Anders H skrev:
> Det ser ju bra ut. Kom att tänka på en sak, nu
> när vi är så pass många kan vi ju styra lite
> över tempot själva. Det kan vara en fördel om
> vi försöker undvika hetskörningen dom första
> milen utan istället försöker hitta ett jämnt
> och fint tempo där alla kan hjälpa till. Förra
> året rycktes sub10 klungan sönder av den ryckiga
> och stressade körningen de första milen. Jag
> tror att vi tappade bort flera stycken som kunde
> ha gjort nytta i klungan. Jag vet att jag själv
> kan ha svårt att få igång pulsen tidigt på
> morgonen och då kan det bli problem att hänga
> med om det går i femti knyck.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne

Efter 150 mil på hojen och en del kompletterande löpning börjar det kännas ok. Skall plocka bort något kilo från mig själv också.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne
31 Fredrik

Av erfarenhet från VR-08 är det viktigt med en tydlig målbild, med andra ord ett ganska spikat schema, både vad det gäller cykelspeed och pauser. Även en tanke kring hur vi hanterar läget om vi ligger före eller efter schemat.
Den kanske viktigaste anledningen att vår klunga sprack upp i flera grupperingar var frustrationen som växte då vi hade olika förväntningar på hur loppet skulle disponeras.
De starkare i gruppen ansåg att vi låg efter schemat och blev mer och mer frustrerade ju längre vi kom. Det ledde till som jag uppfattade det medvetna ryck uppför för att hänga av svagare cyklister. Men detta innebar även att starka cyklister som hade oturen att ligga långt bak i klungan hängdes av helt i onödan.
- Helt säkert vinner vi alla på en gemensam och tydlig målbild vilket är grunden till ett bra samarbete i gruppen!

/Fredrik

Trots faktum att jag var avhängd vid Hästholmen och trampade en HEL del ensam låg jag 5 minuter före sub-10 schemat vid Jönköping, 7 minuter före vid Fagerhult och 12 minuter före vid Boviken.

Jag tror inte att någon har någonting emot att de som är starkast kör snabbare. Det är naturligt att 3:38 klungan splittras, men det är bra om det kan planeras på något sätt.

fredrik.halldin skrev:

> Av erfarenhet från VR-08 är det viktigt med en
> tydlig målbild, med andra ord ett ganska spikat
> schema, både vad det gäller cykelspeed och
> pauser. Även en tanke kring hur vi hanterar
> läget om vi ligger före eller efter schemat.
> Den kanske viktigaste anledningen att vår klunga
> sprack upp i flera grupperingar var frustrationen
> som växte då vi hade olika förväntningar på
> hur loppet skulle disponeras.
> De starkare i gruppen ansåg att vi låg efter
> schemat och blev mer och mer frustrerade ju
> längre vi kom. Det ledde till som jag uppfattade
> det medvetna ryck uppför för att hänga av
> svagare cyklister. Men detta innebar även att
> starka cyklister som hade oturen att ligga långt
> bak i klungan hängdes av helt i onödan.
> - Helt säkert vinner vi alla på en gemensam och
> tydlig målbild vilket är grunden till ett bra
> samarbete i gruppen!
>
> /Fredrik

Ngn Stockholmsbo mer än mig själv som ej har resa till Motala fixad?
Jag har prelbokat en hyrkärra om ngn är intresserad, som sista utväg. I den finns det väl plats till 1-2 personer utöver förare om man kan tänkas ha ett alurör eller kolfiber spröjs i ryggen.

/E

Toxy skrev:
> Vi har ingen tydlig målbild än, mer än att de
> är sub9 som gäller. Kanske dax att spika något
> snart?

Målbilden är sub9 vad jag vet ;)? Det är väl bara till att trampa på utan att folk storknar, det kommer alltid att gå fort ner till Jkpg oavsett vad man sagt innan loppet. Tror man tjänar på att ha en bra passertid i Jkpg, västsidan kommer att kännas seg oavsett om man tagit det lugnt eller inte innan det osv. Mao, skaplig fart ner till Jkpg, ca 35 knyck i snitt. Efter Fagerhultsbacken så fortsätter man trampa och sista 5-10 milen går på vilja/pannben. Sista delen av loppet går dessutom lättare om man ligger bra till tidsmässigt då man vet att man kanske har lite marginal osv :).
Enda stoppen en pinkpaus i Gränna samt en vattenpaus i var det nu blir, inget väntestopp om ngn får punka heller.

Vad har ni nu kokat ihop? Bara en fikapaus och en pinkepaus? Var det inte två fika och en pinke?

Jag tror det är viktigt att det inte går FÖR fort i början, men lite över snittet för vad vi nu bestämmer oss för snitthastighet. Jag tror det är bra med ett uttalat mål (mer än sub9). Sne kommer verkligheten och fuckar upp, men ändå.

Något miniräknarsvetto som har lust att räkna ut snitthastigheterna för några sluttider? Låt säga 08.30, 08.40 och 08.50.

Hoppas på Guds hand i ryggen.

SuperApe skrev:
> Något miniräknarsvetto som har lust att räkna
> ut snitthastigheterna för några sluttider? Låt
> säga 08.30, 08.40 och 08.50.
>
> Hoppas på Guds hand i ryggen.

Läs i förra årets sub9-tråd, där på sidan 9 tror jag, finns en liten kalkylator.

Det luriga är att hitta balansen mellan att slösa allt krut ner till Jönköping utan att för den skull såsa för mycket. Det som man missar ner till Jkpg kan man sällan köra in senare, så jag rekommenderar ändå att vi ligger på hyfsat till Jkpg. Men i backen från Jkpg måste vi ta det piano så att alla är med och hopsamlade innan rakorna uppför mot Fagerhult sen.

Jag förespråkar 1 pinkepaus i Gränna, som förra året, sen 2 vattenpåfyllning: Fagerhult och Granviken (eller Boviken...vad hette det nu igen...ja, ja, mellan Karlsborg och Askersundsbron då)

Har kört ett par gånger nu så jag börjar få snurr på detta. Dock bara förra året under 9h...men ändå. Man vill ju inte bryta trenden i år (se nedan) så 8h30min - 8h45min vore lajbans, om man får drömma och om dagsformen är fin. Och så väder och vind då förstås : )

2008: 8h54min
2007: 9h03min
2006: 9h20min
2005/2004: ej kört, bröllop/barnafödsel
2003: 9h54min
Åren dessförinnan var bara mest för att ta mig runt utan större tidskrav, låg på allt från 12h till 14h

Stisse skrev:
> Det luriga är att hitta balansen mellan att
> slösa allt krut ner till Jönköping utan att
> för den skull såsa för mycket. Det som man
> missar ner till Jkpg kan man sällan köra in
> senare, så jag rekommenderar ändå att vi ligger
> på hyfsat till Jkpg.

Pricis det jag också skrev, härmis ;)!

>Men i backen från Jkpg
> måste vi ta det piano så att alla är med och
> hopsamlade innan rakorna uppför mot Fagerhult
> sen.
>
Jepp

> Jag förespråkar 1 pinkepaus i Gränna, som
> förra året, sen 2 vattenpåfyllning: Fagerhult
> och Granviken (eller Boviken...vad hette det nu
> igen...ja, ja, mellan Karlsborg och Askersundsbron
> då)
>

Ja, just det, det var så det var förra året :). Pinkepaus i Gränna där jag tappade bort sub10-klungan, sedan hakade jag på Fredrikshofs sub9-klunga som var i en startgrupp två min senare som jag sedan tappade bort i depån i Fagerhult som f.ö. var jätterörig och sedan stannade jag själv i Boviken :).

En rulltid på gurka 8.30 borde vi kanske då sikta på som ger ett snitt på 35,3? Mao, blåser vi på i 36 knyck ner till Jkpg precis som året innan eller nåt?

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller med dig Stisse.

Stisse skrev:
> [Vettiga saker...]
> Jag förespråkar 1 pinkepaus i Gränna, som
> förra året, sen 2 vattenpåfyllning: Fagerhult
> och Boviken.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne
31 Fredrik
32 MattiasA
33 JonasJ

Hoppas fixa starttid så nära som möjligt...

Min erfarenhet säger att det är bäst att hålla så jämn fart som möjligt och framförallt inte köra för hårt uppför. Bättre att mata på lite mer på rakor och nerför. Men är det lättare bana till Jkpg så blir det självklart högre snitt dit..

Vad är taktiken när det gäller förningstider? Man är framme så länge man orkar men max 30sek eller nåt sånt? Finns det nån strategi?

- Mattias

Medans jag körde med gruppen (första 4 mil) stannade jag framme tills pulsen steg till 160 på plattan alt. 165 uppför. I klungan gick pulsen ned till ungefär 135/140 vid samma hastighet. AT för mig är runt 165, så det var ett hållbar strategi för min del.

Så länge man orkar men max 60 sekunder, brukar funka. Give or take några sekunder hit och dit.

Man ska heller inte känna att man lökar eller maskar om man ej drar sina 30 sek då och då, och tro att man får spott och spe om man viker av relativt omgående, för det där brukar komma och gå under rundan. Innan Fagerhult kan det ibland kännas som om hela världen är emot en och man max orkar 10 sekunder där framme, medans senare vid Boviken kan man orka dra i 60 sekunder plus.

Innan Jönköping går allt som på räls och vi är 25 stycken Bäckstedtare med pulver i benen så att vi vrider av kransen från navet... Efter Jönköping brukar det vara mer varierat, och man ska aldrig räkna bort dom som ev. hänger med huvudet vid Hjo, för jag har sett det förr, dom kan komma tillbaka som rena dragraketerna vid Askersund och sen hålla hela vägen in till Motala.

Efter Hjo eller Karlsborg brukar det mesta handla om pannbenets tjocklek för dagen.
I alla fall för mig.

1 Anders H
2 Olsson_Johan
3 Stisse
4 Daner
5 Saltgurkan
6 Jari
7 Per
8 Skier (Nils J)
9 Darre (Björn D)
10 AndreasM
11 Toxy (Kalle)
12 Superape
13 Magnus
14 Olby
15 Thor
16 Sten R
17 Kristoffer
18 Mathias (genom Darre)
19 Björn L (genom Darre)
20 Håkan (genom Darre)
21 SteffoN
22 Lars P (genom Darre)
23 Mugge (genom Darre)
24 Jimpa (genom Darre)
25 Patric (Paprikan)
26 cmo (Calle M)
27 fornander (Daniel F)
28 JonasG
29 Alex
30 Floda-Janne
31 Fredrik
32 MattiasA
33 JonasJ
34 NiklasZ

/Jonas

Hur blir de med Inplastade A5 med happynamn och lite annan lull-lull? Ni hade sånna förra året, vad va de för info på dom?

Det räcker med smileys. Har kört alla tidigare år med infolapp. Helt i onödan. Den där lappen med de 12 förkortningarna i mikrotext som sitter för högt upp för synas blåser av efter 300 meter.

Jag tror den gemensamma ångesten inför uppgiften, uppmuntrande ord och broderlig fördelning av arbetsbördan gör mer för lagkänslan än den gudsförgätna infolappen.

Vi är några som kommer köra med mycket snygga och mycket synliga belgiska mästartröjor. Passar snyggt tillsammans smileysarna!

Här får vi ser och ladda ned A5 skyltar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/699376/887415#msg-887415

Så här gjorde jag:

skylt.jpg ht=544

Och så här har jag räknat ut tiderna:

Sub9.jpg ht=544

Nu när jag har läst SuperApes inlägg tycker jag också att allt information på lappen kan vara för mycket. Vad sägs om bara namn och önskat medelhastighet?

Håller med superapan, det räcker med nummerlapp och tidtagningschip. Ett år körde jag med en liten inplastad lapp med hålltider ca 7x3 cm och la den överst i min lewa sport ramväska. Smidigt, jag tror dock iofs aldrig att jag tittade på lappen ;-).

Den där lappen med tiderna är ju fiffig, den ska jag ha på styrstammen!

Vi bör ju göra något för att lätt kunna känna igen varann, det är där smileysarna är överlägsna lappen.

Nu har jag köpt reflexer.

Jag undrar dock om det inte räcker med att visa min grupptillhörighet via min nu inkörda och fina belgiska vinnartröja? De här extremt fula reflexerna svärtar ju ner den ädla idrotten cyklingens fina rykte.....

Patric

Så tänkte jag också en sekund, men kom på att jag förmodligen kommer dras fram av ett gäng motionärer med orakade ben och hjälmar från 1991 med jättesmileysar både fram och bak. Ja, vill det sig illa kan de ju tom lämna mig därhän. Jag lämnar cykelfashionistan hemma. (som vanligt)

paprikan skrev:

> Jag undrar dock om det inte räcker med att visa
> min grupptillhörighet via min nu inkörda och
> fina belgiska vinnartröja?

Förra året så var det ett klockrent igenkänningstecken, man kunde se de där smajleysarna på flera hundra meters håll. Bl a märkte jag när sub10-klungan seglade iväg ngnstans innan Gränna då jag hamnat alltför långt bak i svansen efter osv.

Reflexer hade jag inte förra året...behöver man det trots att det inte är lyse som gäller, eller var det bara slöa kontrollanter? Åren innan har jag kört med reflex-stickers, men förra året hade jag pillat bort dom vid en vårstädning av hojen, och sen glömt att sätta dit innan VR.
Reflexdekalerna från Biltema borde väl funka? Om dom nu behövs alls.

Behövs inga reflexer när de är ljust. Om jag inte minns helt fel så tar dom bort kontrollen av lysen och reflexer när de ljusnar, dock tidigast 2:50. Alltså inga problem när vi startar.

Jo, lysen ja, men jag blev osäker på om man skulle ha reflexer i alla fall trots gryning 02:50.
Men tror det är safe utan.

Dock kom jag på en annan sak som stod i Cykla nu...pingelingkocka, oavsett cykel så skulle det sitta på en ringklocka. Så det får bli att köpa en sån billig för 25 kr, som sen "skramlar av" ett par kilometer utanför Motala : )

Ringklocka är inte fel när man kör om långsammare cyklister eller klungor. Jag monterade min så här förra året:

web.jpg

JonasJ skrev:
> 1 Anders H
> 2 Olsson_Johan
> 3 Stisse
> 4 Daner
> 5 Saltgurkan
> 6 Jari
> 7 Per
> 8 Skier (Nils J)
> 9 Darre (Björn D)
> 10 AndreasM
> 11 Toxy (Kalle)
> 12 Superape
> 13 Magnus
> 14 Olby
> 15 Thor
> 16 Sten R
> 17 Kristoffer
> 18 Mathias (genom Darre)
> 19 Björn L (genom Darre)
> 20 Håkan (genom Darre)
> 21 SteffoN
> 22 Lars P (genom Darre)
> 23 Mugge (genom Darre)
> 24 Jimpa (genom Darre)
> 25 Patric (Paprikan)
> 26 cmo (Calle M)
> 27 fornander (Daniel F)
> 28 JonasG
> 29 Alex
> 30 Floda-Janne
> 31 Fredrik
> 32 MattiasA
> 33 JonasJ
> 34 NiklasZ
35 SvenC

Jag är på.
Jag tror nog inte det fins en chans i världen att vi kan få en klunga på 36 cyklister att fungera. Vore det inte bättre att dela upp sig i 3 subgrupper tex 8:30, 8:45 och 8:58. Jag själv lutar nog mest åt 8:58. Om vi delar upp oss i grupper så löser sig nog också planeringen av PP sig själv.

Att stanna vid 2 depåer tycker jag nog är åtminstånde 1 för mycket. Med 2 stora flaskor och Camelrumpa klarar man utan vidare 15 mil. Det 3 senaste åren har jag kört non-stop förutom en ”splash and go”

Smily märkena verkar ju bra, men räcker det med bak och fram. Några på sidorna underlättar säkert. Syftet är ju inte bara att vi ska känna igen varandra utan även ge en tydlig signal till utomstående att vi är en grupp som kör tillsammans.

Hur gör vi med ev grindvakter? Ska vi turas om eller ska var och en ta ett kontinuerligt ansvar och mota bort utomstående?

/ SvenC

Det beror på tycker jag, för att tex klara av 8.30 bör vi vara ett gäng, vi kommer inte klara det på sisådär 5 pers. Då är det bättre med två större grupper, en som riktar in sig på precis under 9 och en som kör på något hårdare och kanske landar på 8.28. Ju fler vi blir i varje grupp ju lättare blir det att nå målen för alla.

Jag har sett fram mot att köra i en stor klunga och kunna åka på fort utan att pulsen rusar. Så om vi gör mindre grupper blir VR som vilken mindre tävling som helst men man skall köra "lite" längre.

Patric

Kul med alla inlägg med tips om hur vi skall köra. En faktor som återkommer är detta med att hålla rätt tempo i backarna. Detta kan inte nog understrykas så därför fyller jag på med mina egna erfarenheter.

Jag har ingen bakgrund som cyklist utan har bara råkat upptäcka hur roligt det är att köra racer och då helst i en fungerande klunga.

För egen del har jag haft följande serie :

2006 8:56 Happy sub 9 (ett stopp i Fagerhult)
2007 9:21 Happy sub 8 (många stopp)
2008 8:55 Happy sub9 (pisspaus i Gränna och sedan depåstopp i Fagerhult)

Jag körde vid samtliga tillfällen med 2 x 70 cl (vatten i en och enervit i den andra) + en pripps energidricka i ena bakfickan. Fyllde flaskorna i Fagerhult och sedan hade jag alltid kvar i Motala och mådde hur bra som helst. Jag håller med SvenC. Ett depåstopp räcker.

Mer om dessa turer står i respektive tråd. Ta gärna och läs igenom mina och andras erfarenheter.

Samtliga gånger har jag och andra tvingats lämna luckor i stigningarna oavsett om det varit brant eller flackt och till slut fått släppa och hittat andra konstellationer att köra med.

Den främsta anledningen till att det spricker är att det går för fort uppför. Trots att det egentligen inte finns några backar (enligt en del) så är det ändå i stigningarna som grupperna splittras. Detta leder varje gång till att de som först är på krönet tvingas hålla igen samtidigt som det kan finnas 2-3 grupper bakom som får slita som djur för att täppa igen. För att inte tala om att man får ligga och rulla i nerförsbackar för att samla ihop alla. Många av de som inte hänger med kan många gånger bidra med både stabil och hög fart på platten men blir avhängda eller uttröttade på att bara köra ikapp. Detta förlorar samtliga på.

Under fjolårets runda hände detta ett otal gånger på väg ner mot Jönköping. Mer än en gång hände det att någon som tyckte han hade mer att ge och att det gick för sakta i uppförsbackarna, gick fram och tog över farthållningen vilket direkt skapade luckor. I princip anser jag att man inte skall byta farthållare i uppförsbackar. Tvärtom skall man se sig om och kolla efter att alla verkligen är med så att man kan damma på för fullt direkt man är uppe. Efter J var det hopsamlat igen och sedan så sprack det i två grupper igen.

I utförsbackar är det tvärtom, där bör man byta farthållare så fort som möjligt och trycka på allt vad man har. De bakom hänger ändå med.

Trots detta var det fler än nånsin som klarade målet under 9 timmar (ifjol alltså). Mot bakgrund av det är jag därför övertygad om att med bättre samarbete kan vi klara att komma ner under kanske 8:30 men då bör man sikta på det från början. I år är det så många så att det går att skapa två grupper och det kanske tom är att föredra.

I år verkar inte målbilden vara riktigt klar. Det är en himla skillnad på att satsa på att komma under 9 timmar och vara nöjd med det eller att bara köra så fort som möjligt för att kanske komma ner mot låga 8. Därför tror jag det är bättre att vara klar över målet från början och satsa på två grupper. En sub9 och en under 8:30. Glöm inte heller att sub10 startar samtidigt så det blir ändå tre grupper :)

Smileys är ok men jag tycker namnlapparna är kul också så man vet vem man åker med. Både och tycker jag.

Detta är lite spridda tankar från mina erfarenheter. Ni får ursäkta om strukturen kunde vara bättre.

Anders, jag håller med om allt!

Var det dig jag mötte på Säröbanan för någon månad sedan? Jag hade kört en 14 mils solo tur och var rätt sliten och kom på först senare att det kanske var du!

Patric

paprikan skrev:
> Anders, jag håller med om allt!
>
> Var det dig jag mötte på Säröbanan för någon
> månad sedan? Jag hade kört en 14 mils solo tur
> och var rätt sliten och kom på först senare att
> det kanske var du!
>
> Patric

Jodå, det stämmer bra. Såg att det var du precis när vi möttes.

Alex skrev:
> Samtliga gånger har jag och andra tvingats lämna
> luckor i stigningarna oavsett om det varit brant
> eller flackt och till slut fått släppa och
> hittat andra konstellationer att köra med.
>
> Den främsta anledningen till att det spricker är
> att det går för fort uppför. Trots att det
> egentligen inte finns några backar (enligt en
> del) så är det ändå i stigningarna som
> grupperna splittras. Detta leder varje gång till
> att de som först är på krönet tvingas hålla
> igen samtidigt som det kan finnas 2-3 grupper
> bakom som får slita som djur för att täppa
> igen. För att inte tala om att man får ligga
> och rulla i nerförsbackar för att samla ihop
> alla. Många av de som inte hänger med kan många
> gånger bidra med både stabil och hög fart på
> platten men blir avhängda eller uttröttade på
> att bara köra ikapp. Detta förlorar samtliga
> på.
>
> Under fjolårets runda hände detta ett otal
> gånger på väg ner mot Jönköping. Mer än en
> gång hände det att någon som tyckte han hade
> mer att ge och att det gick för sakta i
> uppförsbackarna, gick fram och tog över
> farthållningen vilket direkt skapade luckor. I
> princip anser jag att man inte skall byta
> farthållare i uppförsbackar. Tvärtom skall man
> se sig om och kolla efter att alla verkligen är
> med så att man kan damma på för fullt direkt
> man är uppe. Efter J var det hopsamlat igen och
> sedan så sprack det i två grupper igen.
>
>
> Trots detta var det fler än nånsin som klarade
> målet under 9 timmar (ifjol alltså). Mot
> bakgrund av det är jag därför övertygad om att
> med bättre samarbete kan vi klara att komma ner
> under kanske 8:30 men då bör man sikta på det
> från början. I år är det så många så att
> det går att skapa två grupper och det kanske tom
> är att föredra.
>
> I år verkar inte målbilden vara riktigt klar.
> Det är en himla skillnad på att satsa på att
> komma under 9 timmar och vara nöjd med det eller
> att bara köra så fort som möjligt för att
> kanske komma ner mot låga 8. Därför tror jag
> det är bättre att vara klar över målet från
> början och satsa på två grupper. En sub9 och en
> under 8:30. Glöm inte heller att sub10 startar
> samtidigt så det blir ändå tre grupper :)
>
>

Vad som brukar hända är att precis som Alex skriver så dammar första gubbe på förfult när han är uppe på krönet. Om det då är en stor klunga så befinner sig sista man fortfarande i backen och upplever det som att det blir världens ryck och klungan spricker. Det är ett mycket efektivt sätt att spräcka en klunga.

Samma sak gäller när man kommer fram till backen. Om första man saktar ner när han är framme så beffiner sig sista gubbe kvar på flacken (han kanske inte ens har sett backen)och eldar på i 40 knyck och upplever det som tvärbroms.

För att det ska bli effektivt så måste vi hålla klungan samlad och storleken på en rimmlig nivå och inte låta utomstående tränga sig in. I klungor uppimot 20 pers så blir gummisnodeffekten så pass stor att det är nästan lika jobbigt att ligga längst bak som att dra i täten.

/ SvenC

Vi jobbade lite på det där med gummisnoddandet under Vänern runt. Under första dagen var det rätt ryckig körning och folk tog slut efter ett tag.
Under dag två skärpte vi till oss och tog det hyfsat lugnt uppför och när väl förste man kommit över ett krön så frirullade han de första sekundrarna utför så att siste man i sin tur skulle hunnit över samma krön osv. Det fungerade faktiskt riktigt bra efter ett tag, medelhastigheten ökade. Mao, det är viktigt att hålla linjen i klungan. Och som nämnts tidigare vad gäller utförslöpor, den som ligger längst fram måste såklart trampa utav bara den medans de som ligger bakom på 4-5:e rulle får bromsa lite och inte köra om bara för att de tycker att det går för söligt.
Iofs så var vi bara 10 man i vår klunga under Vänern runt, nu är det 35 ;).
Belgiskt vore inte stå dumt, men det är ju lite svårt på vättern då man oftast har långsammare cyklister på insidan och ibland mer sällan snabbare på utsidan.

Nu när vi kör som ett lag så måste vi snacka med varandra & samtidigt vara lyhörda & inte tjura ihop om det ropas att det går för fort/sakta mm. Alla gör så gott man kan & "tror" att man ligger rätt i hastighet etc, men man lär sej nåt nytt varje dag & all hjälp man kan få & ge är till stor nytta skulle jag tro. Vi har ju trots allt samma mål.

Ser även att 2 stopp (Fagerhult & Boviken) plus pissepaus från begynnelsen har blivit ett stop (Fagerhult) plus pissepaus. Är det så det är bestämt nu???

//Darre

Tillbaka
Topp