Happy Witch Ride

Happy Witch Ride
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 15:30 måste vara nåt slags rekord. Chapeau!

... JLarsson, du e ju oxå en AC-luxationscyklist.. Genom ditt inlägg räknar vi med dig på startlinjen i det trasoga skogsbrynet om ett år Axelmakt!

Happy Witch Ride
Jag tror att alla sju som startade kom i mål, vilket nog är ett slags rekord.
Häxan gjorde sitt bästa med vattenmättad mark, surhål, hala rötter och berghällar samt ett nollfriktionslager på spångarna. Allt kryddat med ett iskallt regn och sydlig kuling (okej, bris).
Starten gick perfekt. De första hundra meterna. Sedan knäcktes det första växelörat.
MickeMud och jag insåg att resten av gänget var sådana där snabba typer, så vi trampade iväg i vårt makliga tempo.
Efter någon halvmil passade Micke på att göra en vacker, men lite märklig, baklängesvolt ner i ett vattendrag och visade därmed hur man kan bli blöt utan att det regnar. Själv stod jag på öronen i en stenig backe som jag brukar otb:a nerför och lyckades landa på ett sådant sätt att en pinne trycktes upp i ena näsborren. Mest obehagligt och förvånansvärt lite blodigt.
Strax före Vira blev vi omkörda i onödigt hög hastighet av bakväxelreparationsgruppen. Vi skakade lite på huvudet åt de stressade ungtupparna och trampade vidare i gubbtempo. Trots att stigarna inte gärna ville släppa greppet om våra däck - eller också ville de det alltför gärna, det växlade - så var vi oväntat pigga vid Domarudden. Men traditioner är traditioner, så en kaffe och bulle fick det ändå bli.
Efter Domarudden stod det jägare i snart sagt varenda buske och vi var lite oroliga för att misstas för halta älgar eller någon annat som jägare vill skjuta på. Allt gick dock bra.
Men så började det regna och temperaturen föll. Vi klädde på oss lite mer vid Brottbymacken, åt en Snickers och trampade oförtrutet på trots att benen nu började ha lite synpunkter på det här med witchride. Dyngsura som vi var blev det otrevligt kallt på öppna och snabba partier, och vi längtade in i skogen igen.
Tvärtemot traditionen bestämde vi oss för att följa Roslagsleden slaviskt, och körde därför över Angarnsjöängarna. Där tog vinden i ordentligt och regndropparna satt som häftstift i ansiktet. men det var trögtrampat så vi fick i alla fall upp lite värme.
Resten av vägen regnade det periodvis, temperaturen var fortsatt låg, och även om en witchride är förknippad med en viss misär så tyckte vi nog att det överdrevs lite.
Trots allt rullade vi in under portalen i Danderyd 16.15. Med tanke på att vi följt Roslagsleden strikt från början till slut, så var det oväntat tidigt. Häxan måste gillat oss i år. Vi hade inte ens några tekniska problem.
På OKQ8 träffade vi stressgänget som redan hade bytt om och fått upp cyklarna på bilarna. Där hittade vi också en tvätthall där vi spolade av oss själva och cyklarna med högtrycksspruta. Vi lämnade nog några kilo lera på golvet.
Sammanfattningsvis visade sig Roslagsleden från sin mest vattenbemängda sida, och vädret från sin eländigaste. En värdig witchride.

Happy Witch Ride
skate skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra jobbat!...och förmodar att ni cyklade hem
> efter att ha tvättat cyklar o näsborre...

Nä ... Efter de extra 60 metrarna till OK-macken kände vi oss klara.
Det blev upptining i bubbelpool och pastafrosseri istället för fortsatt cyklande.

Happy Witch Ride
Bra RR, bilder är överflödiga efter denna rapport!
Tills nästa år får vi se till att STS och Witchen inte krockar, detta bara måste jag få genom lid... ehm uppleva ;)

// Larsa

Happy Witch Ride
Kan bara säga att misärregnet i motvinden på Angarnsslätten var Episk. Speciellt då vi låg bakom Den Eviga Medvinden Vrang :-)
Många nya partier på RL som jag inte kört förut var riktigt fina. Speciellt 5km norr om Wira, som kan rekomenderas starkt!
Sen är det ju Täby/Sollentuna där någon planterat Rötter De Luxe som är riktigt kul efter 80 km regn och stigkörning :-)
Blir garanterat en repris!
Lasse, har du en maill, vill bjuda in dig i Berga MTB så du kan hänga med på våra Tisdagsrajder.

Hörs!

Happy Witch Ride
Ja det var en riktikt mysig tur, jag har nog aldrig frusit så mycket och så länge. Loggen visar 2,8km från start, pulsen gör ett hopp och farten går ner till noll. Jag skulle över ett fånigt litet dike och fegar så där som man bara gör på långturer för att "inte riskera något". Lyfter framhjulet för att komma över men har för låg fart och gör en halv rolling backflipp i det vattenfyllda diket. Finner mig liggande på rygg i vattnet längst med diket med cykeln ovanpå mig, cykeln sinkar uppstigandet tillräckligt många tiondelar för att dikesvattnet ska hinna tränga igenom alla kläder. Väl uppe konstaterar jag glatt att jag är dyngsur från topp till tå. Höger arm är torr, Jippi! Jag känner samtidigt hur högerfoten blir kallare och vattnet som rinner ner längst benet fyller skon, vänsterfoten är redan iskall och fylld. Lite längre bort passerar vi en jägare som småler lite för mycket för att inte sett det hela. Jag blev aldrig varmt förens i bubbelbadet hemma. Dom där rotmattorna kring kärringsjön är riktigt goa.
Men värsta är att mina vinterskor inte får stå i hallen mer.

Bilagor

• HappyWR2014.jpg
    HappyWR2014.jpg
    131.9 KB · Besök: 60
Senast ändrad:
Happy Witch Ride
Idag känner jag mig snudd på återställd, den konstiga köldkänslan i fötterna har nästan försvunnit nu. Är man begåvad med ett selektivt minne börjar dom jävliga bitarna falna och man minns som vanligt bara det roliga. Och med det varma sköna väder som är idag blir man sugen på nästa års WR.
Vänta nu, körde jag 2014.....fan jag mins inte?

Nu är det dags att börja planera för nästa års tur, alla årets turer och race man kör under året är bara förberedelser för Happy Witchride.

2015 års Happy Witchride ser ut att bli Lördagen 24:e Oktober
Se till att va där.

Tillbaka
Topp