Happyister i NV -Skåne ??

GawD

Medlem
Tjena!!

Är Ny här på forumet och undrar bara om det finns fler här som är bosatta i NV -skåne, och cyklar på/runtomkring skogarna på söderåsen ?

//GawD

Jodå, bor själv i Klippan. Måste verkligen komma ut och hoja lite mer inför säsongen. Vad sägs om imorgon, söndag?

Hur ser stigarna i Åstorp ut efter stormen? Gula Slingan, varvet uppe vid Tingdala(?)-skolan, varvet uppe vid koloniområdet etc? Skåneledsbiten mellan Åstorp och Klippan? Tänkte på stormens skadeverkningar...

Ring (073-939 77 06) eller PM:a mig ifall du vill dra en sväng.

/M

Bor i Ängelholm och cyklar mest i Kronoskogen/råbockaskogen här i stan för tillfället, men även på Hallandsåsen ibland. (alltför sällan dock)
Har länge varit sugen på o prova Söderåsen, så snart får man väl bege sig söderut o se hur det är.
Har ni något förslag på lämpligt ställe att ställa bilen och utgå från på Söderåsen med omnejd för en relativ nybörjare?
Och vad finns det för slags stigar i området?

Söderåsen, och framförallt Skåneleden, är riktigt propagandacykling, inte minst min favoritbit mellan Krika (Klippan) och åt ena hållet Klöva Hallar (c:a 40 minuters stigcykling) eller åt andra hållet till Skäralid/Lotta på åsen/Ljungbyhed. Vet ej riktigt hur stigarna ser ut i området med tanke på stormen och snöläget, men överlag kan man säga att det är snirklig, rolig singletrack i yppersta klass. Vill du ta en tur, hör av dig till mig, så hänger jag med och ställer upp med guidning. Numret finns i inlägg ovan.

/M

Skall själv flytta till Åstorp i Maj och hänger gärna på då. Hör av mig till dig singular när det blir aktuellt.

Jag bor utanför Hörby och cyklar mest i och runt frostavallen men tänkte ta mig till söderåsen så fort snön släpper sitt grepp, kanske vi skulle kunna samordna något med dig "Singular" i spetsen så slipper man leta upp alla roliga stigar själv, lite lat som man är :)

Jag har varit turledare på ett par grupprajder tidigare, så det ska inte vara några problem alls. Som sagt, de ev. problemen ligger i de förmodade stormskadorna.

GawD, tursugen?

/M

Tjo, vilken respons, skitkul!!!

Kan börja med att svara på frågorna om stigarna i/omkring Åstorp, då jag och de andra 2 som jag cyklar med är bosatta just här.
Gula slingan är delvis farbar, men vi (läs de andra 2 jag cyklar med, då jag själv inte varit ute i vinter alls) har dock fått hitta lite nya vägar för att komma runt de mest förstörda bitarna av slingan, tanken är att vi ska ut och kolla grundligt en hel dag efter helt farbara vägar/stigar. (fästa motorsåg på ryggen).

Tingdal är i stort sett helt blockerat av träd, vet ej när/om där kommer bli röjt.

Koloniområdet måste du mena kärreberga stugby, och där har jag hört ska vara mest skador på hela söderåsen efter stormen, så tvivlar där är farbart överhuvudtaget.

Skåneledsbiten har vi ej cyklat mot klippan.

Plats att ställa bilen är inga problem FOZZ om du vill cykla i Tingvallaskogen i åstorp, finns en stor parkering precis intill, det ligger rakt över vägen från ridhuset i Åstorp, så ska vara tämligen lätt att hitta, hör av dig om du vill ha mer info.

VÄLKOMMEN till Åstorp , Boisare, bara att höra av sig när du är installerad så drar vi ut o visar omgivningen i 'våran' skog, (kan dock bli svårt att hitta svart&vit häromkring (c: ),Vi räknar oss oxå som relativa nybörjare, de 2 har hållt på ett år, och jag började i höstas (3 skogsturer i bagaget, wow! (c: ). Naturligtvis är även alla andra intresserade välkommna att följa med, 'the more the merrier'

Singular, ditt erbjudande som guide låter alldeles förträffligt, ser fram emot att cykla med dig.
Kommer dock tyvärr att dröja i alla fall 2 veckor innan någon av oss kan följa med ut, då 2 av oss har inlfuensa och den tredje opererat knäet .

Tjena!

Vi är ett gäng som försöker samla MTB-are i regionen! Vi har valt att göra det inom Åstorp CK verksamhet! De senaste åren har vi arrangerat en träning i veckan alternerande i Kronoskogen i Ängelholm och vid Tingvalla i Åstorp!

Just nu sitter jag svettig efter en tur i Ängelholm! Kronoskogen är isig men inte speciellt mycket fallna träd! Tingvalla däremot är det mycket skog som ligger! För några veckor sedan va det omöjligt att bedriva cykling i skogen men om det blivit röjt något nu vet jag inte!

I April drar vi igång våra samlingar! Programmet är inte färdigt men kolla på Åstorp CK hemsida så ska vi snart uppdatera den! Alla som har cykel, hjälm och ett glatt humör är välkomna!

Mvh Lenny

Linn, då måste jag precis ha missat dig, för jag sitter också svettig efter en fantastiskt kul runda i Kronoskogen/Sibirien precis. :)
Såg lite cykelspår på stigarna närmast stranden, mellan sibirien och Råbocka camping, men inte en skymt av någon cyklist.

Tackar för tipset Linn, får ta och kolla in sidan och följa med på någon träning:)

Åstorps ck's hemsida är:

www.astorpsck.se

//Patrik

Stormskador mellan krika och klövahallar verkade inte vara direkt stora, dom har varit ute och sågat, redan i februari. Visserligen gick jag inte hela vägen till klövahallar, kommunen har inte meddelat heller hur det ser ut.

Okej, då ska jag upp i skogarna ovanför den förb...jä...Krikabacken (just det, singlespeed!) och reka i veckan eller nästa. Får se hur skadorna ser ut. Är det bara jag som längtar efter barmark?!

/M

Bor i Margretetorp och kör mestadels på Hallandsåsen (brukar också bli några gruppraider per säsong). Stormskadorna där är dock rätt stora. Såsnart våren gör sitt intrång så blir det till att reka framkomligheten på alla favoritstigar.
Kan annars bara rekommendera att sluta upp på de träningar som Linn informerat om. Där ges automatiskt också tillfälle att komma överens om fler utflykter, både på Söderåsen och Hallandsåsen, eller någon annanstans.

Mvh / Lars

Man kanske ska ta och återansluta sig till en viss racinginriktad, nordvästskånsk cykelklubb...eller vad tycker du, Lars? ;) Vi ses f.ö. 8 & 22:e maj!

/M

Tycker helt klart du ska återansluta dig till den numera inte längre så ensidigt racinginriktade NV-Klubben ;-)

Med anledning av Singulars kommentar ang den 8:e och 22: Maj bifogar jag följande info :

Hej alla MTB-entusiaster,
Just nu är vädret föga inbjudande för en cykeltur, men ljusare tider skola komma.
Tänkte att i god tid informera om ett kommande arrangemang.
Den 22:a Maj kör jag en "kort" långtur i Friluftsfrämjandets regi. Avsikten är att få nya/fler personer att upptäcka vår fina cykelnatur. Mao samma syfte som våra tidigare turer (BjäreRund & Alpinturen), men kanske på ett ytterligare lite lättare plan.
Turen är planerad att vara 3-4 timmar inkl. några fikapauser. Tempot blir sannolikt högst måttligt och sträckan blir kanske inte mer än ett par mil. Alla, även icke Friluftsfrämjandemedlemar, är hjärtligt välkomna att hänga på.
Utgångspunkten blir Margretetorps Gästisparkering i vanlig ordning, kl 10.00. Vi kommer att cykla på Hallandsåsen men mer exakt var vet jag inte ännu då stormens härjningar ställt till det på många av de "vanliga" stigarna.
Två veckor tidigare, den 8:e Maj har vi en prova på dag i Ängelholms Kronoskog. Alla åldrar är välkomna att komma och prova på. Begränsat antal provcyklar kommer att finnas till hands för de som inte har en egen. Samling på Råbocka Campings parkering kl 10.00.

Mvh / Lars "Lefty" Nilsson

JayJ Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bor utanför Hörby och cyklar mest i och runt
> frostavallen men tänkte ta mig till söderåsen så
> fort snön släpper sitt grepp, kanske vi skulle
> kunna samordna något med dig "Singular" i spetsen
> så slipper man leta upp alla roliga stigar själv,
> lite lat som man är :)

Kan du tänka dig att guida runt Frostavallen? Jag är uppväxt i Höör och har spenderat en del tid i Frostavallen men mest på skidor. Det hade varit kul att sprätta lite lera oxå. ;-)

Jag kan visa dig runt i skogarna 15 km sydöst om Löberöd - dvs Övedskloster - när den värsta vattensjukan har gått ur marken. Tyvärr även en del stormfällningar som ingen (förutom mig) lär röja. Så ta med motorsågen! :-D

Varanen:

Det låter som minst två riktigt roliga turer så det tycker jag vi gör.

Jag var och reka i frostavallen förra söndagen och då visade sig att dom tagit bort kartorna över lederna för de ansåg inte att de var underhållna och ville inte göra det själv :( men jag har en hel del av dom i huvudet så vi ska nog kunna få en rejäl genomkörare :).

Fast denna helgen är jag i Italien men vi kan ju ha påskhelgen i tankarna om vädret tillåter.

Du har mina uppgifter för kontakt i PM.

/Jonas

Visst kan du hänga med. Men det blir ingen gemensam tur förrän tidigast den 9-10 april. Jag åker skidor påskhelgen och första helgen i april.

Vi kan bestämma detaljerna under vecka 14.

I morgon har vi träningsmöte! En kväll i veckan alternerande Tingvalla i Åstorp och Råbocka Camping i Ängelholm! Vi brukar åka till BMX banan i Munka och MTB banan vid Klåveröd någon gång också! Vi har senaste åren samlats klockan sex och cyklat cirka en timme! Tidigar har vi fokuserat på barn och ungdomar men nu tänker vi dela upp i fler grupper efter förmåga! Ni som är sugna på att var med kan meddela här vilken veckodag som passar er så ska vi se vilken dag som blir bäst!

Vi ses

Det blir torsdagar 1800 och vi börjar 31/3 vid Råbocka Camping (nästa gång 7/4 vid Tingvalla i Åstorp)! Samling strax före 1800 på stora parkeringen till höger om vägen! Hela programmet kommer så snart det är klart!

Jaha, kan delge kamraterna resultatet av mina rek vid Krika...

efter att ha mosat mig halvkräkandes uppför Krikabacken med 32-16 och WeirWolf 2.5 (dryga kilot styck...) uttäckte jag till min fasa att man inte ens kommer ut till Skåneleden pga alla omkullfallna träd...antiklimax!

Ska ta ett snack med chefen ifall man får sluta lite tidigare på torsdag...

/M

Så har vi varit igång ett tag men vill gärna att fler kommer på torsdagarna!

Mountainbiketräning 2005!

Alla som är intresserade att cykla mountainbike är välkomna på våra träningar! Tidigare har vi fokuserat på barnen men nu vill vi utöka så att det blir en cykelhändelse för alla, ung som gammal!
Vi kommer att cykla på torsdagar klockan 18.00, varannan vecka utgår vi från Råbocka camping i Ängelholm och varannan från Tingvalla i Åstorp! Vi samlas strax före 18.00 och delar upp oss efter förmåga. Ungdomarna cyklar ca en timme och övriga efter ambitionsnivå.

Målsättningen är att ha kul och så hoppas vi att vi efterhand kan rekrytera fler cyklister till våra träningar! Vi vill gärna utöka antalet aktiva ytterligare, så ta gärna med någon kompis!

Åstorps Cykelklubb har två cyklar som man kan få låna och prova på hur det är att cykla med en riktig mountainbike! Annan utrustning som krävs är en hjälm som sitter bra!

Träningen sker i Åstorps Cykelklubbs regi. Medlemskap är inget krav för att få vara med men efterhand vill vi gärna se att man blir medlem i klubben, det återkommer vi till när vi ser att det finns ett riktigt intresse för cyklingen! Som medlem har man också ett försäkringsskydd i samband med träning!

31/3 Lenny Persson Råbocka
7/4 Tomas Persson Åstorp, Tingvalla
14/4 Lars Nilsson Råbocka
21/4 Patrik Stoltz Åstorp, Tingvalla
28/4 Lenny Persson BMX-banan Munka Ljungby
5/5 OBS!! INGEN TRÄNING
12/5 Tomas Persson Åstorp, Tingvalla
19/5 Lars Nilsson Råbocka
26/5 Lenny Persson Åstorp, Tingvalla
2/6 Tomas Persson Råbocka
9/6 Lenny Persson Åstorp, Tingvalla
16/6 Lars Nilsson Råbocka
23/6 Tomas Persson Åstorp, Tingvalla

8/5 kl 10.00 arrangerar Lars Nilsson provapådag vid Råbocka och då passar vi på att ha träning! 17/9 arrangerar Åstorp CK sin MTB-tävling…

Åstorp CK har klubbmästerskap 1/9 och då hoppas vi på ett stort startfält i alla klasser från nybörjare till veteraner! Om vädret är trevligt avslutar vi med korvgrillning, läsk och cykelsnack! Vi planerar samåkning dit med klubbussen!

Lars 0705-21 81 43
Tomas 0705-43 04 79
Lenny 0709-91 90 51
Patrik 0733-42 76 5

Vi ses (och har kul)!

Flyttar till Åstorp den 1 Maj och undrar om det är lätt att hitta till tingvalla och dess stigar? Finns det även bra asvaltsvägar som går upp för åsen i närheten av Åstorp?

är i Ängelholm på sommaren... bor väl en 400 meter från Råbocka så jag hänger mer än gärna med ngn gång. Om tider och liknande stämmer dvs... =)

Finns det några bra vägar uppför söderåsen i närheten av Åstorp? Har hört talas om Lotta på Åsen backen men finns det nån mer i närheten av Åstorp?

Tillbaka
Topp