[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

En kort fotosession under aftonen med batong och ett välkommet nytillskott - Fritte.

kallebatong testar en stenkista som några vänliga själar har lagt i blöthålen på stigen nedanför länktornet.
IMG_1715.jpg

Avslappnad blick = perfetto kista
IMG_1716.jpg

Full fokus i branten ner mot Storkasbergets utsiktsplats.
IMG_1722.jpg

Sekunden efter...
IMG_1723.jpg

Fritte utövar tallslalom
IMG_1724.jpg

Sista stupet kräver tillvänjelse och att framhjulet hamnar rätt och det gjorde det nästan.
IMG_1733.jpg

IMG_1734.jpg

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> En kort fotosession under aftonen med batong och
> ett välkommet nytillskott - Fritte.

Tummen upp!

Najs to häv jo back Jenson! Jag ska kika i exifen i hemmadatorn.

Det verkar som vi kan hyra en lägenhet billigt i samband med Falun outdoor games. Tänkte vara med på den där Canyon Enduro sprinten då min cykel verkar i alla fall rätt för ändamålet. Borde gå att knô in någon mer om det finns intresse. Jenson var väl intresserad?
Länk till tävling: http://sog2013.se/tavlingar/canyon-enduro-sprint__67

Edit: länk

Senast ändrad:
Att jag alltid ska se så bekymrad ut... Med rätta i och för sig med tanke på att sadeln satt en tre dec innanför diafragman precis efter du tog sista bilden...

På söndag skulle jag kunna tänka mig att prova någon av de olika vandringlederna i Gunnarskog.
De finns nu ritade i kartprogrammet och är bara att lägga in i gps:en. Detta kan ju bli vad som
helst för typ av cykling men de ska i alla fall nyligen vara uppmärkta och det är mycket stigar enligt kartan. Finns det någon annan som har intresse att haka på?

Edit: konstig mening

Senast ändrad:
Gött kallebatong! För mig är det flexibelt på söndag. Ska lägga upp en kartbild över sträckningen här i tråden imorgon.

Avfärd från Arvika kl 14 eller när det passar er som vill. Vi kan välja en två-mila runda eller bygga på med hela slingan och då ska det bli 44 km.

Den svarta vandringsleden belägen just norr om Gunnern är 2 mil.

Karta-Gunnarskog-tur-19-maj.gif

Hela sträckan 4,4 mil.

Karta-Gunnarskog-hela-strac.gif

Tillägg: Ses vid Bilbolaget kl 14! Vi tar bil för att inte vara slut när färden börjar men vill någon cykla innan och möta upp strax efter kl 14 vid Gunnern går det också förstås.

Tjohoo! Riktigt uberkul AM-cykling i Gunnarskog. Uppför och nedför...uppför o nedför. osv... Med 8 km/h i snitt hann vi inte ens köra 2 mil på 3,5 timme. Vi var helt slut utan att ha kört hela rundan. Det här får man inte missa om man bor i Värmland och gillar teknisk cykling. Litet minus för spångar och broar som inte var särskilt cykelvänliga men cyklingen emellan vägde upp.

Återkommer med någon bild och loggning.

Ja det var kanon och kan bara beklaga den stora vedhögen men stigarna finns kvar. Det blev väldigt knapphändigt fotat men här är det som blev.

Här ses sträckan med genvägen. Vi fuskade och det svarta i sydväst orkade/hann vi inte.
Karta-Gunnarskog-tur-19-maj.gif

Banprofilen, notera starten som var rakt uppför men det var med en sjysst utsikt som belöning. Se bild nedan!
Banprofil-Gunnarskog.gif

Första utsikten
IMG_0850.jpg

Terrängen varierade hela tiden. Här var det copy paste på Brattforsheden
IMG_0852.jpg

IMG_0853.jpg

Ett renoveringsobjekt hittades inne i mörkaste skogen.
IMG_0857.jpg

Edit: Skrev konstig svenska i ett trött tillstånd.

Senast ändrad:
Tekniskt hade du säkert tyckt det var lika roligt som vi andra. Det kan nog vara klokt att innan kika på "flyktvägar" om orken inte räcker. Det roliga var att det var inte en massa grusvägar som transport mellan stigarna. I princip allt var stig men med några kortare traktorvägsavsnitt.

Är sugen på en videokamera när skatten kommer i retur så att man kan visa partier från en sådan här runda. Då får nog Jansson99 lära mig att bädda in...

Turen i Gônnerske var fin och mycket uppför var det. Ni som har åkt lite med HeSa och mig själv vet att vi gillar tekniska uppförbackar. Å på denna turen fanns flera såna nöjen. Nu tycks det finnas skogscyklister som har en annan uppfattning ...ibland..... Kolla in denna:

Jahapp! En liten tur upp till Gallberget via slalombacken blev söndagsturen den här helgen. Undertecknad hade inte mycket att ge idag... Det va knappt kul nerför ens men trevligt sällskap hade jag iaf!

Mats och HeSa löser värdsliga problem.
IMG_4365.jpg

Fritte å Stigletarn hittade varandra.
IMG_4367.JPG

Jag var ju snabbast som vanligt så det blev en del väntan...
IMG_4368.JPG

Trevligt med en rapport. Ser ut som ni hade en trivsam runda.

Testade Faluns stigar som visade sin bästa sida i härligt dammiga förhållanden. Kan varmt rekommendera Scandinavian Outdoor Games nästa år. Finns mycket att berätta.... men det var väldigt många roliga aktiviteter samtidigt och bra cykling.

Falu stigcyklister hade gjort oerhört roliga banor med massor av berms och skutt för alla åknivåer och cyklar.

Hanna-berm.jpg

Falunberm.jpg

Senast ändrad:
Låter gött med en runda till helgen. Cyklade två sjöar runt i Sunne idag och nu vill man gärna tillbaka till rötterna igen.

Grunnar på att cykla den övre slingan på Gunnarskogs vandringsleder imorgon (söndag) eftermiddag. Är någon pigg på att hänga på? Den bör vara ca 1,5 mil lång om vi inte kör tarmen mellan övre och undre rundan. Den undre var som nämnts tidigare kuperad, teknisk och trevlig.

Screenshot_2013-06-08-10-11-32.jpg

Aj då osis kallebatong för även den var riktigt rolig och innehöll fin-fin AM-cykling. Lite mindre branta backar jämfört med nedre slingan men den är långt ifrån platt. Man får ha gott om tid då vi var ute i drygt 4 timmar fast då hade vi mjukistempo. Hela vandringsleden är bra skyltad men det känns ändå bra att ha en gps el. dyl som hjälp om man skulle bli osäker. Kan varmt rekommendera denna led om man gillar stig då bygdelaget som skapade leden inte kunda hur rätt de var ute när de knutit ihop så mycket sammanhängande av den varan.

Rundan 23,1 km där vi genade något i sydost
Karta-norra-Gunnarskog.gif

Banprofil
Banprofil.gif

Ett hus som stod markör för leden. Sjysst att de fått måla orange på fasaden. Vi gjorde husesyn...
IMG_0877.jpg

...Väl därinne gjordes ett fynd - Expressen från 27 juli 1976 med Bernt Johanssons OS guld på löpen. Tidningen ligger kvar om någon vill läsa. :-) Läste också i Dagens Nyheter från 1976 att välfärden är hotat då allt fler måste resa 30-60 minuter till sitt jobb. Hua vilken utveckling!
IMG_0880.jpg

Go fika med ostkaka i en Emil i Lönneberga idyll som leden går rätt igenom.
IMG_0881.jpg

Förresten vi cyklade faktiskt något också. P-A fångade i förbifarten med mobilen.

DSC_0084.jpg

Lönnebergagården i bakgrunden
DSC_0108-1.jpg

Konstnärligt spooky in da house av P-A
DSC_0093-1.jpg

Ja besök gärna the house of horror, lite märklig känsla att kliva in där. Det ligger precis i 90-graders böjen i änden på sjön i nordvästra hörnet. Sträckan utmed den sjön var tyvärr det enda mindre bra partiet då det var lerigt och led av sviterna från någon avverkning sedan något år tillbaka. Kan nog vara skäl i att ta grusvägen från södra änden av sjön och följa grusvägen norrut tills leden sluter an igen.

Roligt att NWT idag uppmärksammade tillväxten inom MTB generellt (även om det inte märks i denna tråd :-)) och att det finns bra cykling i Arvika i deras sommarbilaga.

NWT3.jpg

NWT1.jpg

NWT2.jpg

Strålande Jonas!

Kul att jag är citerad:
"Det har även fått starta grupper
för barn. På cykel i skogen är det
helt okej att lera ner sig ordentligt,
vilket uppskattas."

Tack men inte någon mer ära över mig än någon av de andra intervjuoffren - Hanna, Charlotte och Jocke som ställde upp. Roligt att Anna på NWT snappat upp att allt fler upptäcker tjusningen med denna sysselsättning och att det finns bra förutsättningar för det.

Japp Jocke, du är helt klart citerad och ditt namn omnämndes men kom inte med. Cred för det!

Apropå cred: tack HeSa för hejaropen i Racksta igår. Ja, du cyklar fortare än jag orienterar. Nästa gång får du ta kontrollerna också - cykelorientering.

Tillbaka
Topp