[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Såg ut att va sköna stigar :)

OS-banan ser ju inte heller helt fel ut. kolla in länken och njut av fin åkning

Hade varit kul att fått testa den :)

Jättekul att ni vill komma. Då skulle jag vilja bjuda på godbitarna kring Storkasberget/Långsjön (som du och förmodligen även dina kompisar inte kört) och sedan i mån av tid/ork ta bilen till Vassvika och så brassar vi Blankepannan. Den är också riktigt rolig utför. Vill ni köra en av vardagarna denna vecka eller nu på lördag? Sedan är jag inte tillgänglig på några dagar.

Denna vecka jobbar jag men kan smita från lunch om det passar.

martinzxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Såg ut att va sköna stigar :)
>
> OS-banan ser ju inte heller helt fel ut. kolla in
> länken och njut av fin åkning
>
>
> =related
>
> Hade varit kul att fått testa den :)
Det blir säkert underhållande att se den tävlingen. Banan såg rätt freerajdig ut till sin karaktär, mycket maskinbyggt.

Ja men det är inte helt det heller :)

Dotteviksrundan, är den skyltad? Funderar på att ta någon träningsrunda idag. Köpte smalare däck häromdagen så vore kul att testa rullet

martinzxr skrev:
> Ja men det är inte helt det heller :)
>
> Dotteviksrundan, är den skyltad? Funderar på att
> ta någon träningsrunda idag. Köpte smalare
> däck häromdagen så vore kul att testa rullet
-----------------------------------------------------
Man får väl ansöka om medborgarskap i Tanzania el. dyl. så man får leka med de stora pojkarna i Rio år 2016.

Dotteviksrundan är skyltad så den går fint att hitta runt på. Smala däck?!! Whatta! Då ska vi leta upp ett stökigt parti nästa gemensamma runda så att du byter tillbaka.

Efter en stunds rekande igår med Stigletarn så konstaterades det att det skulle det gå att väcka liv i en gammal stig som löper utmed Långsjön (se cerise linje!). Den skulle binda ihop övriga stignätet på ett bra sätt och sedan är det inte helt fel att cykla singletrack nära sjön. Det handlar nästan bara om att plocka bort väldigt många löst liggande pinnar, terrängen är faktiskt torr och kan bli ett bra småtekniskt avsnitt.

Kan vi bli en fem pers som avsätter 2-3 timmar så ska det nog gå att köra där.

Förövrigt var det kul att konstatera att den för året "nya" stigen längs bäcken från Långsjön använts flitigt så att den nu blivit mer synlig och skönt inkörd.

Ny-dragning-Langsjon.gif

Tänkte ta en tur idag om ca ett par timmar, lite sent påtänkt men men....
Åker via Blanke Pannan till Vårforsen/Gravås eller Kolkojan-Bosebyn via stigstystem. Hemmåt kör jag eventuellt samma väg eller så blir det asfalt å grusväg på hemvägen, så det finns utrymme för fartåkning hemmåt för den som vill. Själv kommer jag rulla lugnt. Det var ett år sen det åktes till Bosebyn i skogen så det kan va' trångt mellan sälgen. Passerar Mekonomen/OK ca 17:15 om det är ngn som vill hänga på.

Gött att se att ni är igång.
Själv provade jag Lindvallens "cross country" spår idag. Hesa å Stigletarn hade nog skrattat sig harmynta om dom vart med... Asfalterad gångväg i all ära men så där kul på mtb va?
Rörbäcksnäs som sagt var mycket bra. Inget Storkasberg Tiki, varken upp eller ner, på gott och ont...

Igår var det downhill för hela slanten och jag har ont på ställen jag inte visste fanns!
Det finns bilder men de lägger jag upp på begäran då de inte riktigt hör till Arvika.

kallebatong skrev:
> ......Det finns bilder men de lägger jag upp på
> begäran då de inte riktigt hör till Arvika.
------------------------------------------------------
Ahh cykelbilder! Ber att få begära! :)

Tiki skrev:
> kallebatong skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ......Det finns bilder men de lägger jag upp
> på
> > begäran då de inte riktigt hör till Arvika.
> ----
> Ahh cykelbilder! Ber att få begära! :)

+1

Vi får eminent besök från Karlstad ikväll som vill nöta stig. Tänkte därför köra handplockade godbitar under aftonen. Hoppas fler kan hänga med! En "godisrunda" är planerad. Exakt ankomst beror på trafik etc. men ca kl 18.00 vid Ingestrandskorsningen är planen.

HannaK: Bra svenska där!

tack för en trevlig runda jonas. synd på regnet.... det började vräka ned på vägen hem sen, skönt att vi missade det värsta.

vi blir ett gäng som åker downhill i säfsen nu på söndag. bara att hänga med om nån är sugen

/Rickard

Tack själv! Skoj tur och även trevligt att få träffa franska landslaget. Ja synd att regnet spoilerade några avslutande avsnitt men de finns kvar...

Nästa gång kan vi förslagsvis köra Blankeplannan som har en hel del att erbjuda. Gällande Säfsen hade jag gärna hängt på men är förhindrad. Ska snart sätta ett datum för Hafjell.

Jag glömde att logga så här är den ritad. Vi körde medurs och fick korta ned den för regnet kom när vi var nära Örshulta. Rackarns halt på stigarna i blött skick.

Runda-2-aug-2012.gif

HannaK skrev:
> jansson99 - vart var du igår när vi cyklade
> förbi ert vackra hemman sugna på grillad
> entrecote och vin??

Jag satt nycyklad på hotell Stat smörjandes kråset av allehanda sorters filé och en sval pils av god kvalitet! Tråkigt att vi missade varandra må jag säga.

10 dagar kvar till cykelfesten!

Flyermedknattelopp.jpg

Vi behöver fortfarande fler funktionärer. Om Du inte ska cykla och har möjlighet att ställa upp som funktionär kan Du kontakta mig.

Tänkte ta en filmrunda idag så om någon vill med. Startar vid Bilbolaget kl 12 och kör till Gallberget. Åker sedan bort till Vassvika och kör Blankepannan. Filmningen blir i fokus så att medresenärer är beredda på att det blir lite fipplande.

kallebatong skrev:
> Hur gick det igår? Blev det nåt material?
Det var ett försök men med en svettig skalle och en rätt tung kamera på toppen så halkade hjälmen omkring en hel del. Ska kika om det går att få ut något klipp som är vettigt av allt men det är tveksamt. Det är nog Go Pro el. dyl. som gäller för sådana här uppgifter.

Kan annars reflektera att förutom de två blöta områdena på nedvägen är Blankepannan suverän. Undrar om det inte går att köra vid sidan av dessa blöthål på något vänster??

HeSa: Jag hakar på om det blir kring Storkasberget.

HeSa skrev:
> Någon som tänker ta en tur imorgon
> eftermiddag/kväll?

Jag hakar på vart som. Behöver lite mekhjälp först bara.

Tiki skrev:

> Det var ett försök men med en svettig skalle och
> en rätt tung kamera på toppen så halkade
> hjälmen omkring en hel del. Ska kika om det går
> att få ut något klipp som är vettigt av allt
> men det är tveksamt. Det är nog Go Pro el. dyl.
> som gäller för sådana här uppgifter.

Det kan vi lösa.

Tiki önskar start från Ingestrandskorset tidigast kl 17.30, så om det passar er andra så kör vi på det.

Kallebatong: Meket du önskar hjälp med, kan det fixas vid startplatsen eller ska det göras innan?
Jag är hemma under dagen om det är något jag kan hjälpa till med. Hör av dig i så fall.

Med stor yrselvarning kommer länken från två partier på Blankepannan från i söndags. Det är i alla fall väldig go cykling på dessa avsnitt.

Edit: tiden

Senast ändrad:
HeSa skrev:
> Kallebatong: Meket du önskar hjälp med, kan det
> fixas vid startplatsen eller ska det göras innan?
>
> Jag är hemma under dagen om det är något jag
> kan hjälpa till med. Hör av dig i så fall.

Jag ringer HeSa.

Humlas skrev:
> Lördagen den 8 september kommer Västvärmlands
> OK att arrangera en MTB-orientering i Taserud.
> Inbjudan kommer inom kort.

Intressant! Finns det karthållare att låna eller något klurigt tips på att bygga en egen? Men idag får nog både orientering och MTB stryka på foten för en kajaktur.

Humlas skrev:
> -----
> > Lördagen den 8 september kommer
> Västvärmlands
> > OK att arrangera en MTB-orientering i Taserud.
> > Inbjudan kommer inom kort.
>
Lite synd bara att ni kör samma dag som MTB-O Cupen går i Falun. Annars kanske man skulle ha passat på att besöka Arvika.

/Thomas J

Det var ett litet lustigt sammanträffande för jag tog mig en lite tur för att testa mitt knä runt Ingestrand och mötte troligtvis någon av er på vägen in mot stan. Kanske man kan få följa med vid nästa tur?

Gött krösamos! Idag blev det Mats, Stigletarn, HeSa och undertecknad som sladdade runt. Vi hade fin-fin sommarkvällsrunda med ett "nytt" utförsparti med start mellan länktornet och vägbommen. Det finns en del gôtta på "baksidan" Storkasberget som är lätt att glömma bort. Jag missade att logga men dessa ska vi klämma snart igen. Körde vi på de stigar som är inramade i cerist eller? Det går flera där så jag blir inte klok på vilken vi körde.

2012-08-14.gif

Vi tror vi såg ryggen på dig EricT och försökte hojta från Ingestrandskorsningen. Häng väldigt gärna på en annan dag!

Blir det en kvällstur på söndag eller?

Inför Glafsfjorden runt: Jag har en äldre racercykel i storlek typ 58-60 cm (för personer kring 185 cm) som någon kan få låna om det finns intresse att köra tävlingen men hoj saknas. Den står inte hemma men jag vill minnas att den funkar väl och det är bara att höra av sig om andan faller på. Kostnadsfritt förstås.

jansson99 skrev:
> 10 dagar kvar till cykelfesten!
>
>
>
> Vi behöver fortfarande fler funktionärer. Om Du
> inte ska cykla och har möjlighet att ställa upp
> som funktionär kan Du kontakta mig.

Hej Jansson,
Ingen funktionär här men väl en cyklist till :) Nu hoppas vi att ni bjuder på bra väder imorgon, det verkar ju bara bli lite småstänk enligt YR med de kan ju ha fel...

/Johan
Nybliven Säfflebo :)

Roligt att du uppskattar skyltningen EricT. Tanken är att det är en bana som ska passa många. Dessvärre är det inte alla som uppskattar skyltarna det så det har varit en hel del vandalisering denna korta tiden de suttit uppe. Vilken ålderskategori och kön som gjort detta kan man ju räkna ut - surgubbar! Hur som helst tog vi ett beslut häromdagen att komplettera med orange sprayfärg på träden. Det finns även en annan idé i pipelinen som kostar mellan 5000-10 000 kr och som mer eller mindre löser detta plus ger lite andra fördelar. Hoppas få ihop finansiering för den. Det är ju inte brottsligt att cykla i skogen.

Har som målsättning att leka en kortare stund på baksidan Storkasberget ikväll. Det blir i sådana fall samling tidigast kl 18. Är någon sugen att hänga med så hör av dig! Det blir busig körning och ingen pressa-svetto-rajd.

Tillbaka
Topp