[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Lite tunt med rapporter och bilder från gårdagen men det var i alla fall ytterst trevligt men inte så mycket cyklat. Mats o HeSa visade vägen på en ny stig uppför Storkasberget som helt klart kan bli användbar. Uppför var den en riktig lungdödare i alla fall.

Den där stigen jag botaniserat med verkar uppskattas av försökskaninerna igår och vi har nu märkt upp den. Vi får bara flytta på lite vindfälle etc. så en halvtimmes jobb till så har vi en knapp kilometer singletrack till att köra på i ganska sluttande terräng.

Har hittat ett botemedel mot din lungdödar backe, jag är inte speciellt imponerad av elcyklar och elbilar mm riktiga avgaser ska det vara, en Motor Touring Bike

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    62 KB · Besök: 49
Den passar ju fint i fula cyklar-tråden Pelle. En sådan här skulle kunna vara ett ståndsmässigt ekipage att ta sig till jobbet med:

Bilagor

• Screenshot_2013-04-26-20-44-26.jpg
    Screenshot_2013-04-26-20-44-26.jpg
    38.7 KB · Besök: 50
Nästa helg (4-5 Maj) närmar sig, hur blir det med säsongstarten?
Verkar vara lite dålig uppslutning här på Happy iallafall, är det ingen som kommer då eller? Jag är iallafall på.

Det är ju i stort sett snö och isfritt nu!

DSC_9976.jpg

Tog turen över Rackstad under eftermiddagen/kvällen för att kolla hur det är med snö och blöta,
men det var ungefär som det har varit på de andra turerna vi gjort senaste veckan förutom just i slalombacken som inte kommer att tina innan midsommar vad det verkar. Annars är det helt OK på det flesta håll utom stigen över till Göktorpet som har haft påhälsning av våra värsta fiender, SKOGSMASKINER! Den vägen måste nog ha en riktigt torr sommar för att överhuvud taget torka upp.

Kul med en rapport från Rackstad. Jag har varit ute ett par timmar och färdigställt den där stigen vi (Mats o HeSa) trixade med häromdagen. Nu är den riktigt trevlig och teoretiskt sett ska det gå att cykla hela sträckan utan att sätta i fötterna. Men jäklar vilken puls man får i första uppförn, jag hyperventilerar vid toppen men det säger nog mer om min form än backens lutning.

Märk väl att utförsbacken ner till kalhygget är helt omdraget och man ska skråa vänster utför istället för rakt ned i smågranarna. Följ orange snitsel så blir det bra.

Är det någon runda på gång imorgon söndag?

Ha, ha, "i stort sett snöfritt" och så kommer det en bild på värsta skidbacken.. Men jag tror dig HeSa, tog faktiskt en fegisrunda på grusväg förra helgen och såg det med egna ögon. Jag kommer i alla fall med till helgen, ska bli görkul (och förmodligen rätt görigt..) att cykla igen! Uppvärmning på onsdag kanske?

Senast ändrad:
Visst kan vi köra lite uppvärmning på onsdag, någon gång under eftermiddagen när det blivit lite varmare kanske eller?

Undrar om Tiki har tinat upp än efter vindsurfingen igår? Måste ha varit jävligt kallt i vattnet!

Nu ska vi se här är era spjuvrar.....

OBS! Ny dag söndag den 5 maj!

Får påminna och lyfta fram denna säsongskick-off på stigar följt av grillning som sker nu på söndag med samling kl 10.30 vid Ingestrandskorsningen (rastplatsen). Vi satsar som alltid på riktigt kul stigcykling i ett Happytempo - vad annars med en måntenbajk?

Kommer det många kan vi vid behov dela in i två grupper och då har undertecknad som av en slump tagit fram förslag på två olika rundor, en för den som inte vill krångla till det och har bråttom till grillen, och en annan tur för den som vill vara säker på att ha gjort sig förtjänt av biffen på grillen.

Beroende på hur många punkor och växelhaveri som inträffar väntas vi vara klara med allt under sena eftermiddagen.

Grillride 24 km
Karta-happy-grillride-24-km.gif

Soft Grillride 13 km + eventuell blå bonusslinga
Karta-happy--soft-grillride.gif

Ps. Är det någon som vill parkera bilen borta hos oss där vi ska grilla går det fint att komma en stund innan kl 10.30 och göra det. Det är ca 1 km från Ingestrandskorsningen. Hör av dig då på 0sju6-åtta31sjusju66.

Väl mött denna roliga dag!

//Jonas

Preliminära deltagare(?):
Mats
P-A J.
HeSa
Stigletarn
Hanna_K
Anders O
Tiki
kallebatong
Kimlill?
Peter29er

Senast ändrad:
Uppvärmning inför lördagens drabbning i morgon onsdag!

Hur passar det med er som är intresserade av en tur imorgon att komma iväg runt 12 tiden?

Jag kör själv om det inte passar någon annan, så ni måste inte anpassa er efter mig men jag uppskattar självklart sällskap.

Samling idag vid ankdammen för stadsbor kl 12.00 och för de andra kör vi på Ingestrandskorset/Rastplatsen kl 12.15 för en tur uppe och runt Storkasberget hoppasz det passar.

Väl mött på hojen!

Jag och Fritte-Kock tog en tur lite efter er andra. Helt slut idag med men sköj. Testade stigen ner till vänster innan masta, mycket bra!

Sen fick Fritte besök av en pinne i bakväxeln vilket ändrade våra planer en aning. Som ni kan se behövs varken kedjebrytare eller buntband om man har lite fantasi...

Bilagor

• IMG_4234.jpg
    IMG_4234.jpg
    208.9 KB · Besök: 48
  • IMG_4237.jpg
    IMG_4237.jpg
    166 KB · Besök: 56
  • IMG_4240.jpg
    IMG_4240.jpg
    150.6 KB · Besök: 50
Såg ut som ni körde hårt kallebatong. Vi fick också uppleva särdeles många krascher i gruppen under gårdagen. Robert namngav nog en sträcka igår utan att veta om. På stigen mellan Storkasberget och Björnmyra utropade han - "Det här är stigarnas Hannibal Lector!" Kan man svara annat än - *Sössössösssöss*!. Hannibal Lector var ett bra namn tycker jag. :-)

Filmade i förrgår och ska se om det går att lägga upp något från denna sträcka. Hjälmen hamnade hela tiden på näsan då kameran var för tung så det blev inget vidare resultat. Får skaffa en bättre kamera vad det lider....

Ska se om jag kan låna Lucs GoPro tills på lördag. Kan vara trevligt att få lite rörliga bilder också.

Mats såg ju riktigt nöjd ut med vattenkvalitén eller det kanske var att han fått hem den "riktiga" cykeln som gjorde det?

Då får väl Fritte namnge en stig också, Brakebraker låter väl bra? Kan i och för sig vara samma stig vi pratar om men kärt barn har ju många namn...

Jag kommer att vara med och cykla på lördag men pga andra åtaganden kan jag inte vara med och grilla. Blir tillgänglig senare under eftermiddagen så beroende på vad ni hittar på kan jag ansluta senare.

Blir det väldigt rörigt att flytta rundan från lördag till söndag? Tappar vi många? Vädret ser betydligt angenämare ut. Annars kör jag gärna båda dagarna. :-)

Kul om du kan låna med dig Go Pron kallebatong.

Hör upp! Vi satsar på söndag istället för imorgon med vår Grillride. Kl 10.30 och Ingestrandskorsningen men på söndag. Då ser vi fram emot sol och perfekta stigar!

Välkommen på Värmlandsserien i MTB i Arvika. Tisdagen den 7 maj kl 18.30 på Vik går första start!
Sol och 16 grader varmt stundar och vi ska göra vad vi kan för att få till en rolig och småteknisk bana. Kan det bli bättre?

Hoppas du har möjlighet att komma och tävla/kika eller vara funktionär! Bidra om inte annat gärna till publikvrålet!

Väl mött!

//Jonas
Tfn. 0sju6-åtta31sjusju66

Hej på er Dyngsprättar
Har varit på Mallis och fått förnyad smak på ASFALT och BACKAR. På söndag krockar det med räckmacka (jo då, har fått vanor!) i Värmskog. Är bortlovad som "ledare" för HK-träningsgrupp så det får bli racer för min del. Såg fram emot grillningen........ (har ännu inte varit ute på MTB!!) Ha det gött i skogen, jag återkommer när jag pumpat däcken. /Ulf

PS: Vi ses väl på tisdag - det är ju TÄVLING.

Dyngsprättare var det här!

Imorgon ser det ut som det ska bli en riktig kanondag vädermässigt i alla fall, hoppas vi blir ett gäng som kan köra denna dag även om det här på tråden verkar som det blir helt dött nästan.

Hur som helst, om det är någon mer än jag, Stigletarn och Mats som ska med så åker vi från ankdammen kl 9.40. Vi åker ut till Tiki först med ryggan(ombyte och energi)innan turen, så slipper man den extra vikten i skogen.

Hoppas på en riktigt kul morgondag!

Ha det så gôtt i skogen idag!
Själv måste jag prioritera "den andra"
cykeln och räkmackor,några veckor till.

Tysken,dansken eller om det var
Pomperipossa har ju spått en torr
sommar,så det får vi tro på och se fram emot.

/P

Det verkar som räkmacka slår högre än grillat? Ni får också ha en god tur och glöm inte att lägga in en bild här på räkmackan! En timme kvar - nu är man peppad.....

Well well.... Vi hann knappt komma igång innan det blev mixed sallad av AddeN:s bakväxel men det var himla trevligt annars allting. Knapert med cykelbilder som det brukar för närvarande men postar det som blev.

Gangstas för dagen
IMG_0826.jpg

Var det två minuter innan bilden togs "någon" kläckte att - "Oj grejerna håller ju för alla!!"
IMG_0827.jpg

Här åt vi svartkôrv.
IMG_0828.jpg

Vår utmaning till räkmackan - en kladdig kaka
IMG_0830.jpg

Tack för idag! Glöm nu inte att dyka upp på mtb-tävlingen på tisdag kväll! Vi behöver funktionärer och tävlande!

På toppen av berget i Värmskog vad finner man där........ tyvärr inga kladdiga kakor men en del annat. Tror båda gängen hade det säker bra på sitt sätt, fast olika.
/Ulf

Bilagor

• Värmskog.jpg
    Värmskog.jpg
    48.8 KB · Besök: 66
En äkta bild från räkmackan!

Rakmacketur.jpg

Det var en skön 8-milstur i strålande väder. det gick lite fortare än utlovat men de flesta fixade det utan problem. Men vart damen med ryggsäck cyklandes en Yosemite-MTB som krånglade innan start tog vägen efter fikastoppet vet jag inte....

Själv åkte jag med min brutna arm (visste det inte förrän röntgen på tisdagen efter) instoppad i vindvästen för att avlasta och vila den. Det gick bra och dubbel dos Diklofenak i går kväll gjorde att jag trippade på rosa moln. Idag är det smärtfritt-fritt för att jag ska till läkaren i morgon. Det är mindre roligt just nu.

Senast ändrad:
En runda imorgon lördag kring Rackstad-Gallberget och kanske Agvattnet? Finns det intresserade? Solen ska visst skina....

För er som inte fattade mitt inlägg och svammel om sargade armar instoppade innanför vindvästen på räkmacketur. Armen var bruten efter en vurpa på Mallorca för tre veckor sedan. det var bara det att jag inte fick reda på det förrän i tisdags när jag åkte upp till akuten och fick armen röntgad på nytt. Benet har dock börjat att läka korrekt och jag kan cykla spinningcykel eller räkmacketurer på plan mark.

Ett litet råd om ni skulle råka ut för någonting när ni är på Mallorca och kommer i kontakt med sjukvården, lita inte på att allt har utretts ordentligt.

För två år sedan vurpade jag och bröt flera ben i handen. Jag blev gipsad på plats och tummen upp av läkaren. När jag kom hem visade nya röntgenplåtar att handen såg ut som ett nyutsläppt plockepinn och vips så blev jag opererad.

I år blev jag röntgad på samma sjukhus och tummen upp för att inget var brutet. Jag borde ha anat oråd...

Aj, aj, aj. Tur att det hade börjat läka rätt!! Räkmacketurer verkar ju inte helt fel i alla fall :)

Yr har trevligare väder än SMHI för imorgon.,

Vi satsar på Saab/Opel kl 10.30 med reservation för att vädret blir skräp då avvaktar vi. Hoppas vi kan bli några!

Hanna_K och undertecknad fick en go runda på Sotarblixtleden som bjuder på ett antal riktigt trevliga avsnitt. Lite blött här och var men det var knappast någon överraskning. Några bilder från färden:

Myrarna gick förvånansvärt bra, bara att trô på.
IMG_0833.jpg

Färden vänder utför efter myren.
IMG_0839.jpg

Stigen vid Agvattnet var i gott trim.
IMG_0840.jpg

Starten vid Göpungen gillas.
IMG_0843.jpg

Mellan Göpungen och Gallberget
IMG_0844.jpg

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyxcykling!
>
> Tänk dig myrarna med en fethjuling, Tiki!
-------------------------------------------------------
Ja gott att lyxa till det. :-) Visst det blir grejer med tjockisdäcken, tänkte just den tanken vid myren. Bara fyra månader kvar nu. ;-)

Lät skoj batongen men kan du inte hänga på och eliminera blöthål på utförslöpan vid länktornet? Gärna någon gång under sena eftermiddagen? Kombinera med lite pushbike....

Näämen olyckligt ovetandes om detta anrika lopp! Så kan det gå när man slarvar med att vara uppdaterad på Happy.

Tillbaka
Topp