[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Hei Tiki
Er mye i arvika( samboen er fra arvika), har syklet blanka pannan og rundt storkastberget , som er fint :)
Turen blir rørbøcksnæs, sælen,sæfsen og Nora. Da blir det også et par hvildager med DH ;)

Takk for svar :)

Det låter som du kommer få en väldigt trevlig semester. Ett tips kan vara att stanna längs vägen i Vägsjöfors strax norr om Torsby och testa röda slingan. Du passerar den precis utmed väg 45. Det är cirka 1 mil superslät singletrack med gott flyt i. :)

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter utmärkt att växlarna är på gång Jocke

Hårdtestat i eftermiddags innan ryggen signalerade "ryggskott på G!" Har försökt att dricka bort det så gott det går nu i kväll. Vi får se hur det går.

Det passar väl bra med en cykel med lite Göteborgs-häng nu när det vankas främmande söderifrån. Cykeln går som en dröm med 1x9. 32 fram och 12-32 bak ger ett rätt så bra register även om ett 34-drev fram vore att föredra. Nu ska den bara lättas med nya komponenter när läge ges.

IMG_4670.JPG

Jag spar en del prylar som kan vara bra att ha, men att jag hade en sprojtans ny 7-delad kassett
och en bakväxel liggandes i garaget minns jag inte.

IMG_4671.jpg

Vår värmländska LBS levererar utan problem.

IMG_4672.jpg

Testerna förlöpte problemfritt utan kedjestyrare, men jag vill vara på säkra sidan och fixade till en funkis Weightweenie-styrare.

IMG_4673.jpg

Nu är det bara det gamla fettot som ska bli cykelbar till onsdagens ride!

Senast ändrad:
Ser ut som du blir snabb på stigen på onsdag! Fräck kedjestyrare, det behöver inte vara krångligare än så. Har du vägt in den?

I början på turen på onsdag kommer vi köra två utförsavsnitt där du kommer yla på den där.

Jansson 99
Man blir ju riktigt avundsjuk på allt hightech på denna racer, kedjestyrarmen är jag riktigt imponerad av, är det en ben förstärkning till Ikeas stol "Rune" eller säljer Campo dessa via nätet?

Tiki skrev:
> Ser ut som du blir snabb på stigen på onsdag!

Cykeln är inte allt i den ekvationen. Jag tar rygg på er och när ni inte hör mig flåsa längre så har jag släppt.

>
> Har du vägt in den?
>

Den har en bombargaffel och hjul som tål 2 meters drOp till plat! Det finns ingen anledning att väga den i det skicket öht...

jansson99 skrev:
... Jag tar rygg på er och när ni inte hör mig flåsa
> längre så har jag släppt.
Äh vi håller ihop och ska avnjuta ett gäng roliga partier. Hela Storkasberget är full av "specialsträckor" där man kan gasa efter behov och ta det lugnt däremellan.

jansson99 skrev:
> Den har en bombargaffel och hjul som tål 2 meters
> drOp till plat! ...
-----------------------------------------------
Okey, du först utför stupen. ;-)

pelle plopp skrev:
> Jansson 99
> Man blir ju riktigt avundsjuk på allt hightech
> på denna racer, kedjestyrarmen är jag riktigt
> imponerad av, är det en ben förstärkning till
> Ikeas stol "Rune" eller säljer Campo dessa via
> nätet?

Du kan köpa en uppsättning på Struperuds cycleparts.

Er det noen som har syklet rensdalsnipan?( usikker på om det er riktig navn)', syklet der for noen år siden.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    88.4 KB · Besök: 58
Topcapen är pyntad, GPS:en är laddad och cykeln är redo för morgondagens prövningar.

IMG_4682.JPG

Mer tveksamt om min rygg är det. Men jag dyker upp i alla fall.

Ha ha snyggt!

Ser ut som du har en sportflaska för varje cykel, fast då behöver du nog ett tiotal flaskor till. :)

Hoppas ryggen hänger med en stund åtminstone!

Dags att börja ladda nu då :)

Jag antar att rastplatsen inte går att missa från vägen?

Vi siktar på att vara där hyfsat tidigt eftersom vi ska få ihop cyklar av byggsatsen som ligger i bagageluckan.

Ja jäklars det börjar brännas - roligt! Monsterskyfallet inatt har nog tvättat stigarna rena.

Nä rastplatsen kan ni inte missa med infotavlor och välkomstskylt till Arvika etc., mät knappt 3 km från volvorondellen så är ni där (jag skrev fel avstånd sist). Ta som sagt gärna med någon macka el. dyl så att humöret är på topp även de sista kanske roligaste kilometrarna.

Vi ses strax innan kl 15! Bara att ringa om det skulle uppstå några komplikationer.

/Jonas
076-831 77 66

Tiki skrev:
> Ja jäklars det börjar brännas - roligt!
> Monsterskyfallet inatt har nog tvättat stigarna
> rena.
>
> Nä rastplatsen kan ni inte missa med infotavlor
> och välkomstskylt till Arvika etc., mät knappt 3
> km från volvorondellen så är ni där (jag skrev
> fel avstånd sist). Ta som sagt gärna med någon
> macka el. dyl så att humöret är på topp även
> de sista kanske roligaste kilometrarna.
>
> Vi ses strax innan kl 15! Bara att ringa om det
> skulle uppstå några komplikationer.
>
> /Jonas
> 076-831 77 66

Mackorna är smörade, däcken är pumpade, nu ska jag bara dra iväg och bada lite med barnen, så jag är ren och fräsch inför cyklingen ;)

theBrand skrev:
> Mackorna är smörade, däcken är pumpade, nu ska
> jag bara dra iväg och bada lite med barnen, så
> jag är ren och fräsch inför cyklingen ;)
--------------------------------------------------
Trevligt att du inte luktar illa när vi möts upp i alla fall. Jag pyser från jobbet nu och köper med grillkorv som bjuds efteråt vid sjön för de som vill. I sådana fall rekommenderar jag även att ta med badbyxor för ett eventuellt dopp i fjårn.

Renstasnipan vandrade jag på för ett par år sedan och önskade jag hade cykeln med mig.. Men tänk på att det är ett naturreservat och många vandrare i trakten.

Har gått renstasnipan 3 ganger og 1 gang med sykkel, og ikke møtt noen.. Men møter man på turfolk så får man bremse ned og hilse pent.

Er vel større sjans å møte på folk i helger og etter arbeidstid..

Tack för en trevlig tur, på trevliga stigar, i trevligt väder och med trevligt sällskap :)

Jansson99 - hoppas din rygg kurerar sig så vi får njuta av ditt sällskap lite längre!

Bilagor

• DSC_0211.jpg
    DSC_0211.jpg
    83.8 KB · Besök: 49
Riktigt trevligt det här. Helt annorlunda än hemma :)

Täckningen verkar vara åter så jag håller mig uppdaterad här om fredagen :)

HannaK skrev:
> Tack för en trevlig tur, på trevliga stigar, i
> trevligt väder och med trevligt sällskap :)
>
> Jansson99 - hoppas din rygg kurerar sig så vi
> får njuta av ditt sällskap lite längre!

+1!

+ Trevlig grillning
+ Trevligt bad

Tack så mycket Jonas och Hanna.

Bilagor

• 2013-07-10_16-58-39_937.jpg
    2013-07-10_16-58-39_937.jpg
    127 KB · Besök: 46
Tack det var superkul! Tio pers var inte illa med Arvikamått mätt. Trist att vi tappade Jansson99 alltför tidigt men det blir alltid fler chanser.

Prima att nätet är uppe igen Rattnalle. På fredag satsar vi på en tur med samling kl 10 på parkeringen vid slalombacken i Rackstad. Det blir en runda på Sotar Blixt-leden plus en "liten" bonusslinga som ger en extra utförsfärd. Räkna med att det tar ca 3-4 timmar och innehåller en hel del höjdmeter. :) Några mackor i ryggan kan vara värdefulla efter ett tag.

Samling-rackstad.gif

Länk till karta: http://www.hitta.se/karta?ref=start...04-120339", "t":"Perkering vid slalombacke"}]

Tack ska ni ha allesamman, den rundan satt där den skulle. Väldigt roligt också med besök utifrån. Undrar bara hur det gick för schweizarna som vi mötte? Hittade de runt månne tro? Lite halvknappt fotande men här är någon bild.

Nils-Erik övade karate i en brant
IMG_0951.jpg

Stabilt!
IMG_0952.jpg

Rattnalle
IMG_0959.jpg

Starten från Göpommen
Gopommen.jpg

Sverre softar vid Agvattnet
IMG_0961.jpg

Det var roligt idag också om än tydligen väldigt utmattande. Vi har båda legat som kollin och dåsat i skuggan sen vi kom hem.

Som bonus så har något av vilddjursangreppen lett till att min ena vad är rejält svullen. Kommer förmodligen klia något vansinnigt precis lagom till läggdags. Blir dock ingen bild på det eftersom det tar en sån evighet att ladda upp dem över mobilnätet :)

Bilagor

• WP_000316.jpg
    WP_000316.jpg
    150.6 KB · Besök: 45
  • NWP_130712_0000.jpg
    NWP_130712_0000.jpg
    242.2 KB · Besök: 47
  • NWP_130712_0002.jpg
    NWP_130712_0002.jpg
    280.9 KB · Besök: 48
  • NWP_130712_0003.jpg
    NWP_130712_0003.jpg
    191.5 KB · Besök: 51
Tiki skrev:
> Tack ska ni ha allesamman, den rundan satt där
> den skulle. Väldigt roligt också med besök
> utifrån. Undrar bara hur det gick för
> schweizarna som vi mötte? Hittade de runt månne
> tro? Lite halvknappt fotande men här är någon
> bild.
>
> Nils-Erik övade karate i en brant
>
>
> Stabilt!
>
>
> Rattnalle
>
>
> Starten från Göpommen
>
>
> Sverre softar vid Agvattnet
>
Snygg bild på karateposen Tiki, man kan undra vart tog cykeln vägen? Sen kan ja konstatera att knät fick sig en rejäl tryckare men det är inte helt obrukbart!

Det där såg ju fett mulligt ut!

När ryggen är dubbelt så bra och kroppen hälften så stor ska jag också cykla sådär! Jag förbättrar verkstaden och planerar nya cykelbyggen så länge.

1069195_10151558859328358_183574713_n.jpg

Söker för kompis räkning en landsvägsracer i storlek L att låna eller hyra inför Karlstad Triathlon i början av augusti.

Tiki skrev:
> Tack det var superkul! Tio pers var inte illa med
> Arvikamått mätt. Trist att vi tappade Jansson99
> alltför tidigt men det blir alltid fler chanser.
>
> Prima att nätet är uppe igen Rattnalle. På
> fredag satsar vi på en tur med samling kl 10 på
> parkeringen vid slalombacken i Rackstad. Det blir
> en runda på Sotar Blixt-leden plus en "liten"
> bonusslinga som ger en extra utförsfärd. Räkna
> med att det tar ca 3-4 timmar och innehåller en
> hel del höjdmeter. :) Några mackor i ryggan kan
> vara värdefulla efter ett tag.
>
>
>
> Länk till karta:
> http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=Rackstad%2
> 0arvika&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&center=66
> 23012:1324088&type=map&zl=8&bounds=6621694:1320702
> ,6623512:1323262&rlm=1&mp=%5B%7B%20%22x%22%3A%2213
> 23916%22%2C%20%22y%22%3A%226622934%22%2C%20%22i%22
> %3A%22%2Fpublic%2Fimages%2Fweb%2Fmap%2Fmap-pin%2Fp
> oint.png%3F130704-120339%22%2C%20%22t%22%3A%22Perk
> ering%20vid%20slalombacke%22%7D%5D

Hvilken vei sykler dere på rakstad? Mulighet for kart med pilretning? Og er det bra merket? Så veellig fint ut :)

Är i mina svärföräldrars stuga i Skillingmark över natten. Jag har naturligtvis med mig cykeln och undrar då om någon vänlig själ kan tänka sig att guida mig en timme i Charlottenbergs trakten i morgon söndag?

Osis med en svullen vad och ett uttänjt knä. Hoppas det är bättre redan idag! Trevliga bilder där annars Rattnalle.

Haakonkruge: Om du kör moturs på Sotarblixt-leden (på Rackstadberget) så är det på den västligaste delen vi fotade. Från höjden som heter Göpommen och utförsåkningen ned mot Jössestugan. Hela den leden är skyltad och märkt med orange färg på träden. Hela rundan tar 2-3 timmar beroende på hur snabbt du kör. Jag har tyvärr ingen karta där jag befinner mig.

Tour de Bytorp!

Startar hemifrån kl 10:00 och passerar ca 10:05 förbi Mekonomen. Åker sedan mot Rackstad och passerar Rackstadbacken, det "alpinacentret", ca 10:20-10:30 beroende på vilken väg jag kör dit, och sen vidare upp mot Bytorp i Mangskog.

Kommer ha sällskap av en som vanligen håller sig på asfalten så det blir det lättare stig och grusvägsvalet som gäller imorgon. Så är det ngn mtb:are eller asfaltsåkare som har tillgång till en skogshoj är det bara att hänga på och få en annan typ av naturupplevelse.

Turen är ca 60 km lång och beräknad tid ca 3-4 timmar, beroende på vägval, dvs hur mycket uppför vi väljer att köra. =)

Åker på minisemester nästa vecka (barnen hälsar på farmor och farfar). Den här gången tar jag med mig cykeln (lvg) och tänkte dra några långrundor. Jag kan ju alla vägar utan och innan men det var ett tag sen jag bodde i arvika (eller rättare sagt chberg) så jag undrar om det finns någon vettig LBS? Köpa lite slang, kanske några bars etc?

Spelar ingen roll om det är Arvika eller Chberg.

bvs skrev:
> Åker på minisemester nästa vecka (barnen
> hälsar på farmor och farfar). Den här gången
> tar jag med mig cykeln (lvg) och tänkte dra
> några långrundor. Jag kan ju alla vägar utan
> och innan men det var ett tag sen jag bodde i
> arvika (eller rättare sagt chberg) så jag undrar
> om det finns någon vettig LBS? Köpa lite slang,
> kanske några bars etc?
>
> Spelar ingen roll om det är Arvika eller Chberg.

Arvika har Järnskogs handel i stan och JS cykel "någonting" ute på Mosseberg.
Järnskogs har definitivt slang och det vanliga man kan behöva. Rätt säker på att de har Enervitprodukter. Vad JS... har vet jag inte. Hälsokompaniet på baksidan av "Tobaken" har garanterat Enervitprodukter.

Haakonkruge: Nej inte vad jag vet. Du har väl sett att du kan bevaka tråden och få ett e-postmeddelande när någon postat i tråden? Det finns annars en downhill-Värmland-grupp på FB om man gillar DH.

Tjena

Nån som har lust att guida en utflyttad som är på kortsemester? Åker igen torsdag kväll, men imorgon eller torsdag skulle vara kul att få köra med lite sällskap.

I värsta fall får jag väl titta på kartorna och ge mig ut och leta :)

Hallå Ikaros!
Kul att du slänger in frågan. Vi kan gärna ta en runda förutsatt att du gillar stig och inte är allt för kinkig om det dyker upp någon rot och sten här och var. :) Kan vi säga kl 16 imorgon onsdag vid Ingestrandskorsningen? Beskrivning av vart korsningen/rastplatsen är hittar du några inlägg tidigare.

Jonas
076-8317766

Jag vill så mycket singeltrack och teknisk stig som ni har här!! Är jag ute med MTBn så vill jag ha stök och har ju min göteborgs-HT med mig och det säger väl lite om vad jag hoppas på :)

Jag har noll7noll8 246nio3tre...

Ses imorgon, ska bli kul!

/Henrik

Trevligt! Lysande med en Göteborgs-ht, då är jag övertygad att du kommer tycka det blir kul. :)

Ses imorgon och hör av dig om du inte hittar till rastplatsen!

Fler är givetvis välkomna med!

/Jonas

Hej Arvika!
Vi ska hem till tjocka släkten i Sunne och funderar på om vi ska ta med oss cyklarna eller inte.

Vi letade stigar ifjol på Sundsberget i Sunne (bajs), Valberget i Torsby (dubbelbajs), röda och gula slingan hos Abbas i Vägsjöfors (fin singletrack) och Rackstad/Gallbergetrundan från Bike in Arvika (startade mest bajs men blev kul från Gallberget).

I år har vi en 3-månaders bebis med oss så vi har ca 1,5-2 timmar åt gången som vi kan sticka iväg medan mormor och morfar är barnvakt.

Jag har tittat på Blankepannanrundan. Hela den är för lång, men den kan ju kortas ned till bortåt hälften om det kniper tidsmässigt. Men är den kul? Vi (eller främst jag då) har grav grusallergi, jag blir smågrinig av stigar som är bredare än ett styre och min kondis är inte tillbaka i topp än. Som referens så är vi bägge helt eniga i att vår bästa cykeltur ever var The Whole Enchilada i Moab.

Finns det andra guldkorn i Arvikaskogarna än det som finns på Bike in Arvika? Eller är det någon av er som har koll på Sunnetrakterna? (Sist jag var där såg jag faktiskt en kille på fulldämpare...)

Bilen packas imorgon och vi velar fram och tillbaka om det är värt knotet att klämma in cyklarna...

Hälsningar från stigmeckat Oslo!

Tillbaka
Topp