[Happyrajds i Arvika] Samlingstråden

Jag hade iaf en kanontur i Arvika idag, med finfina stigar och även om det fanns nån grusväg (stigning) så var det mycket fin stig runt Storkasberget! Tiki visade upp riktigt kul stigar som passar mig och min typ av cykling, även om det är roligare nerför än uppför :)

Så ni borde kunna hitta stigar som passar här, men vi körde nog inte många meter på cykellederna (såg en skylt) utan höll oss på annat.

Tack för trevligt sällskap Ikaros! Roligt att du gillade terrängvalet. :) Vi får köra en Happyride vid marten nästa gång och då får hoppas det kan bli några till som hakar på.

Tjena Tais!
Klart du ska ha med cykeln! Utan att ha varit i Moab så tror jag mig förstå vad du uppskattar. Vandringslederna har generellt mycket bra stigar att köra på och vi har fått tillåtelse att cykla på dem. Det gäller då Gunnarskogs vandringsleder (6,3 mil), Sotarblixt-leden med anslutande stigar (mellan 1-2 mil) och Blankepannan (ca 1 mil). Vid sidan av det finns Storkasberget som har många fina stigar om man bara hittar dem. :) Jag kan sätta ihop en gpx-fil på något av allt detta om ni vill? En runda under två timmar är dock en utmaning på vandringslederna.

Enklast är ändå att åka till Vassvikastugan och starta Blankepannan-rundan därifrån. Då blir den kortare, ni får det roliga och den är utmärkt med orange färg så ni ska inte behöva leta. Ta med gps:n med gpx-filen i för säkerhets skull! Googla på "Vassvika Friluftsfrämjandet" så hittas vägbeskrivning till stugan.

Vill ni ha en guide säger ni till så får vi se om jag kan. Jag hittar, tycker det är kul att stifta nya bekantskaper och kostar inget :)

Lycka till!

Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för trevligt sällskap Ikaros! Roligt att du
> gillade terrängvalet. :) Vi får köra en
> Happyride vid marten nästa gång och då får
> hoppas det kan bli några till som hakar på.
>
> Tjena Tais!
> Klart du ska ha med cykeln! Utan att ha varit i
> Moab så tror jag mig förstå vad du uppskattar.
> Vandringslederna har generellt mycket bra stigar
> att köra på och vi har fått tillåtelse att
> cykla på dem. Det gäller då Gunnarskogs
> vandringsleder (6,3 mil), Sotarblixt-leden med
> anslutande stigar (mellan 1-2 mil) och
> Blankepannan (ca 1 mil). Vid sidan av det finns
> Storkasberget som har många fina stigar om man
> bara hittar dem. :) Jag kan sätta ihop en gpx-fil
> på något av allt detta om ni vill? En runda
> under två timmar är dock en utmaning på
> vandringslederna.
>
> Enklast är ändå att åka till Vassvikastugan
> och starta Blankepannan-rundan därifrån. Då
> blir den kortare, ni får det roliga och den är
> utmärkt med orange färg så ni ska inte behöva
> leta. Ta med gps:n med gpx-filen i för säkerhets
> skull! Googla på "Vassvika Friluftsfrämjandet"
> så hittas vägbeskrivning till stugan.
>
> Vill ni ha en guide säger ni till så får vi se
> om jag kan. Jag hittar, tycker det är kul att
> stifta nya bekantskaper och kostar inget :)
>
> Lycka till!

Som bonus är du en fantastiskt bra guide :)

Tiki skrev:
> Tjena Tais!
> Klart du ska ha med cykeln! Utan att ha varit i
> Moab så tror jag mig förstå vad du uppskattar.
> Vandringslederna har generellt mycket bra stigar
> att köra på och vi har fått tillåtelse att
> cykla på dem. Det gäller då Gunnarskogs
> vandringsleder (6,3 mil), Sotarblixt-leden med
> anslutande stigar (mellan 1-2 mil) och
> Blankepannan (ca 1 mil). Vid sidan av det finns
> Storkasberget som har många fina stigar om man
> bara hittar dem. :) Jag kan sätta ihop en gpx-fil
> på något av allt detta om ni vill? En runda
> under två timmar är dock en utmaning på
> vandringslederna.
>
> Enklast är ändå att åka till Vassvikastugan
> och starta Blankepannan-rundan därifrån. Då
> blir den kortare, ni får det roliga och den är
> utmärkt med orange färg så ni ska inte behöva
> leta. Ta med gps:n med gpx-filen i för säkerhets
> skull! Googla på "Vassvika Friluftsfrämjandet"
> så hittas vägbeskrivning till stugan.
>
> Vill ni ha en guide säger ni till så får vi se
> om jag kan. Jag hittar, tycker det är kul att
> stifta nya bekantskaper och kostar inget :)
>
> Lycka till!

Åh, det hade varit fantastiskt med lite data att knö in i gps:en! Jag är totalt lost när det gäller Arvikageografin - hittar bara till badhuset och tågstationen...
Då ser det ut som att bilen kommer att kravla sig över gränsen mer än proppfull! Vilken dag vi cyklar beror lite på dagsformen till lillbäbben och mormor & morfars schema, men jag kan ju bara hojta till här innan, för som sagt, sällskap är alltid bara trevligt!

Rattnalle skrev:
..............................
> Som bonus är du en fantastiskt bra guide :)
...............................

Ha ha tack det är lätt med trevliga Happyiter som sällskap. :) Hoppas du och brollan snart masar er hit igen så får vi utforska lite mer stigar!

Gott tais, vad det verkar är schemat rätt flexibelt fram till och med söndag sedan börjar ekorrhjulet igen. Hör av dig i tråden så ska vi lösa någon form av guidning.

En blandad cykeltur, idag söndag 4/8. Passerar Mekonomen ca 14:50 och korset Graningevägen-Kungsvägen kl ca 15:00 om det är ngn som hänga på.

Tänkte ta en tur till Blanka Pannan, blir grusvägen hem över Brättne. För dom som vill fortsätta köra stig efter "Svett i Pannan" så går det utmärkt det också. Räknar med att turen tar ca 1½-2 timmar.

Lät kul men vi har kört en lvg-tur i Karlstad idag. Vi kanske kan prova en upptäckarrunda kring Tvällen kommande helg? Har gjort ett förslag på runda till gps:en. Hur är det med Hesa, är han cyklingsbar?

Tre veckor kvar till Glafsfjorden runt den 24/8 kl. 10 och planeringen är i full gång. Har Du lust att hjälpa till med arrangemanget under några timmar så är vi i Arvika IS mycket tacksamma.

Arbetsuppgifterna kan vara start- och målpersonal, flaggvakter, vätskelangare eller bananutdelare.

PM:a mig eller Tiki om Du vill hjälpa till.

Tack på förhand
Jocke, tävlingsledare

Kallebatong och undertecknad behövde luftas med fullt fokus på att få uppleva fartvinden utför. Sagt o gjort, efter lite om och men med utrustningen fuskade vi oss i princip rakt upp med "minimal ansträngning" till Gôpungens utsiktsplats 293 m.ö.h.

Batongen knäppte några bilder på nedvägen och det blev en fotografisk egotripp för den som normalt sett brukar gömma sig bakom kameran. Denna utförssträcka på 2 kilometer som slingrar sig ned är helt underbar och därför efterlyses fler som vill hänga med! Fartig, teknisk och flowig stig om vartannat - du kan du vill du vågar!? :-)

Vätskedepå vid Hartjärn
IMG_1090.jpg

IMG_1096.jpg

IMG_1102.jpg

IMG_1103.jpg

IMG_1104.jpg

IMG_1106.jpg

IMG_1107.jpg

IMG_1110.jpg

IMG_1113.jpg

Skoj Haakonkruge vi får köra den fler gånger. Glömde att ta ditt telefonnummer, skicka gärna över det. Mitt är 076-8317766.

Tänkte cykla oprövat kort imorgon i nordliga trakterna kring Tvällen, vid gränsen Sunne/Arvika. Finns en hel del vandringsleder där som synes på kartan. Gps:en laddas med ett förslag på runda så får vi se om detta blir lyckosamt.

Hoppas några kan hänga med! Tänkte gemensam avresa norrut förslagsvis med samling Bilbolaget imorgon lördag kl 10.30. Finns intresse men tiden är fel så får vi höras .

Karta-norra-Arvika.gif

Vi körde eller snarare gick runt idag på en del av lederna ovanför sjön Kymmen på kartan. Det var mest kasst men vädret gjorde det tyvärr inte lättare. Under färden träffade vi en fastboende som berättade att leden märkts ut för 20 år sedan (och inte utan att det märktes) men de var på gång med en ny satsning så det ska visst bli en uppryckning. Tyvärr alltså inget att rekommendera utan kör på de andra 6,3 mil vandringslederna i Gûnnerskö som nyligen gjorts i ordning.

Någon som vill med ut ikväll på en mtb-runda kring Storkasberget? Kan tänka mig även en runda tisdag eller onsdag om någon är pigg på det.

Superskoj att köra en runda ikväll när det var en vecka sedan på stigarna. Torra och snabba stigar, bara att ladda så mycket man vågar. Siktar på en sväng på onsdag om någon vill med, imorgon var det visst planeringsmöte inför Glafsfjorden runt.

Hej Krister89,
Jag har dessvärre inte kännedom om Årjängsstigarna. Ska nysta med en arbetskollega som har känningar i Årjäng om det eventuellt går att få fram något intressant. Återkommer om det görs några framsteg.

Som ny mtb motionär så håller jag koll på denna tråd. Har cyklat lite själv i skogarna i arvika men inte funnit någon bra tur ännu. Så jag kommer att hänga på nästa gång som passar..
Någon som ska köra Karlstad XC till helgen?

Kul att du vill hänga med sotterman. Vi får höras om en runda nästa vecka då jag tyvärr inte har möjlighet denna.

Känns också som vi snart får samla ihop alla och köra en ordentlig Happyrajd igen. Det har varit för lugnt alltför länge.

Hallå!

Än är väl inte cykelsäsongen slut? Jag hoppas att ni har tänkt er ut en gång till så man kan hänga med på en tur.

Sen har jag en fråga/fundering om det finns någon här eller som vet någon som kan hjälpa mig att ställa in min mtb.
Jag köpte en ny mtb i veckan, det blev en "Cube aim disc 29". Det blev en med ramstorlek 56,7 då jag är väldigt lång (kanske hade kunnat nöja mig med 55)
Jag har ställt in den efter dom kunskaper jag har kunnat läst mig till men skulle bli glad om en "expert" skulle kunna hjälpa mig att finjustera och rätta till.

Hallå Sotterman!
Beklagar ett dåligt gensvar men ett fatbike-inköp i kombination med en intensiv period gör att det blir småturer på egen hand med liten framförhållning.

Trevligt i alla fall att du införskaffat en sådan fin hoj. Den kommer säkert ge dig mycket cykelglädje. Denna veckan kan jag cykla imorgon/tisdag kväll. Till helgen är jag rädd för att jägarna inte blir så glada om vi cyklar i skogen? Är det någon som vet? Misstänker att hela nästa vecka är jägarnas vecka. Sedan återerövrar vi skogen tillbaka igen efter det. ;-)

Om du kan cykla imorgon kväll har jag en pannlampa som du kan få låna.

Finns det någon med kunskap om det är okey att cykla Sotarblixtleden på söndag? Sker det någon jakt där trots att det mesta ägs av Hilmer Andersson sågverk? Storkasberget tror jag är direkt dumt att cykla på kommande två helger med hänsyn till jakten.

Om möjligt utlyses en tur där?

Den officiella älgjakten börjar 14/10 så nu på söndag är det nog inga problem
om ni inte stöter på några tjuvjägare. Men efter 14/10 bör ni nog ha väldigt mycket röda kläder
på er, samt inte stöna för mycket i backarna om ni inte vill ha hål i slangarna.
(ett visdomens ord från en före detta älgjägare) "Var försiktig i naturen"

Tack P. Plopp för det beskedet! Det var positivt. Då blir det helt klart cykling på söndag. Återkommer om förslag på tid då jag hört med ett besök som ska cykla med.

Ps. Inom ett par dagar kommer det en liten kort experimentfilm från Storkasberget av kallebatong och undertecknad från Storkasberget - så stay tuned för den!

Tiki:
Typiskt att jag inte kollade tråden lite tidigare (trodde att jag skulle få mejlbekräftelse när någon skrev här)
Jag hade nog kunnat följt med idag (om jag hade sett inlägget) men tog en tur själv idag.

Men till söndan följer jag med om det blir en tur.

sotterman skrev:
> Tiki:
> Typiskt att jag inte kollade tråden lite tidigare
> (trodde att jag skulle få mejlbekräftelse när
> någon skrev här)

Klicka där så är saken biff!

Skrmavbild2013-10-08kl.21.20.26.JPG

Roligt att du också vill hänga med Martinzxr. Det kommer nog också med en ytterligare ny kille vid namnet Markus. Ska checka en tid och återkomma imorgon.

Under tiden får ni ta del av en ny 3,5 minuters film från Storkasberget som snickrats ihop. Det är kallebatong och undertecknad som spelar varsin huvudroll. Många goa stigar där att förlusta sig på.

Ps. Ja jag vet jag behöver gå en bädda-in-filmer-kurs....

Tack Martinzxr! Nu på söndag så kommer två kompisar varav den ena är spekulant på en av mina cyklar och vi ska därför ut på en testrunda. De behövde cykla tidigt så vi ska ses kl 09.00 hemmavid. Det blir en social tur på Storkasberget där vi kör busiga stigar utför och "transporterar" oss upp. Det hela handlar om att ha kul på stig så det inte blir något missförstånd om det...

Eventuellt kan ju någon hoppa med kring toppen av Storkasberget om den vill omkring kl 10.
Ring mig i sådana fall så möts vi i skogen.

Ps. Ska kika på din länk hemma sotterman.

Jonas
Tfn 076-831 77 66.

Jag får nog avstå cyklingen till söndan, är aldeles för tidigt för mig ;)

Men jag har tänkt att cykla ändå på söndag, blir den rundan som jag la upp gpx filen på i förra inlägget. Antar att det är lite blandad körning med grusvägar och skogsskörning. Vet inte rutten helt själv men tar med mobilen med gps så jag hoppas att jag hittar. Den går iaf från sulvik-jössefors-koppsäng-prästängen-vidare till ottebol.
Jag startar i sulvik vid 12-12:30 tror jag, så är det någon som vill hänga med där så skriv här så kan vi göra upp mötesplats.

Förresten, ni har inte tänkt att fixa en sida på Facebook där man kan hålla kontakten? Men förvisso så kanske inte alla har fb och då kommer dom i skymundan. Men annars vore det fint...

Hänger gärna på en annan dag sotterman. Själv har jag inte Fb men vi ska skaffa en för Arvika IS så varför inte en för MTB i Arvika? Registrera gärna en sida om du har möjlighet!?

Nu är ni säkert ute och trampar för livet :)

Jag startade en grupp på fb nu där vi kan diskutera allt.
Sök på Arvika MTB

Hoppas även Tiki skaffar Facebook nu. Känns som det är lite enklare/roligare att hålla kontakten där.

Senast ändrad:
Hittar ingen grupp på Facebook. Kan Du lägga in länken här?

Vi är uppe på Storkasberget och jag står och väntar på Tiki och ett gäng. De har cyklat långt och jag ska bara hänga med och cykla utför och plocka russinen ur kakan.

Tillbaka
Topp