HAPPYRIDE: Hellas Lördag 21/2

mytomspunnen

Aktiv medlem
Jag och Mika (miki) tänkte ut och dra lite i hellas imorgon.
Träffas klockan elva på parkeringen vid Hellasgården. Längst bort från stan på grusplan.

Någon som hakar?

Varken jag eller han är jätteduktiga på tekniska partier men vi försöker åtminstonde.
Blir lite blandad åkning.

Jag har en blå cyclepro scandium och han en Svart/grå specialized (så att ni känner igen oss).

Post Ändrad (04-02-20 14:23)

Kanske hakar på, behöver man slänga på dubbdäcken ? Är lite osäker på hur mycket is det är kvar på stigarna.

/ Robert

Jag har varit litet krasslig ett par dagar, men det vore rätt koolt att prova cykeln - om det är ok för en nybörjare att hänga på alltså?

Det är helt ok om nybörjare följer med!! Detta är andra passet för mig sedan Oktober så det kommer nog inte att gå jättesnabbt!
För den delen cyklar vi ju för att det är roligt : )

Post Ändrad (04-02-20 12:04)

Jag var ute i förrgår (dock ej i Hellas) och jag kan säga att dubbdäck är ett måste. Så länge man cyklade var det OK, men så fort man klev av cykeln höll man på att dratta på ändan.

Jag hade gärna varit där om det inte varit för att jag jobbar :(

Efter februari månad jobbar jag inga fler helger som tur är.

Sugen blir man ju... det var två månader sedan sist! Mycket annat på gång dock plus fantastiskt nackont idag, får se hur det blir.

Edit: Ännu mer sugen nu trots isvarning.

Post Ändrad (04-02-20 22:38)

Macbear skrev:
Jag var ute i förrgår (dock ej i Hellas) och jag kan säga att dubbdäck är ett måste. Så länge man cyklade var det OK, men så fort man klev av cykeln höll man på att dratta på ändan.

Hjälper verkligen dubbdäcken när man går till fots??

Bosse som gillar att märka ord

Ja, men då har jag ju inget val. Om oxr ska släpa ut Speshen för jungfrutur måste man väl komma. Det blir till att hänga på låset på cykelaffären alltså...

Jag har också funderat lite mera på det här. Kan hända att jag dyker upp, hur länge har vi tänkt köra? Får åka direkt till jobbet sen.

/jonas

En varning bara... Hellas-stigarna är normalt bara isspår så här års... vi brukar alltid testa vid den här tiden när suget blir som störst men det brukar inte bli mkt hijande om man inte har dubbisar... men testa o i värsta fall kanske milspåret iaf är isfritt... vill höra hur det var sen...

Jag räknar med isgata. Har inte varit i Hellasgården sen 10e Januari typ, men då var det halt och det har varit omväxlande snö, tö, regn och kyla sen dess. Rejäla förutsättningar för hård och tjock is alltså.

Kan tänka mig att hänga på, måste ut på en ordentlig träningsrunda i helgen för att få upp flåset till Öppna Spåret nästa söndag.

Kan nog tyvärr inte hänga på, det kör ihop sig ibland...

LoneWolf: Jag tycker det jag skrev var solklart ;-) Gick bra att cykla pga dubbdäck och mindre bra att gå pga avsaknad av dubb på skorna.

Ha det så bra imorgon och fota mycket! Jag lägger in en beställning på ett foto om det går bra. Ta ett kort på oxr's Enduro, jag och troligen fler här på Happy är lite nyfiken på hur den ser ut efter att bygget har diskuterats flitigt här på forumet under hela vintern.

Aah, vilken härlig morgon, fantastiskt väder. Känns som om det kommer vara svinhalt i skogen :)

Monterade just cykelhållarna på taket. Nu är det frukost och byte av styre som står på schemat.

Grr... min hals är fortfarande som en raspbräda. Det blev te med honung istället för min del.
Hoppsan, nu kom det precis tre brandbilar med kanot förbi fönstret. Det verkar som om det inte är is överallt i alla fall. Hoppas det var trevligt i skogen!

Trevligt men en aning isigt på sina ställen. Mest i närheten av Hellasgården och Erstaviken dock, däremellan vara det kanonfint, hårda snöiga stigar!

Jag är ganska trött och kom ca 1.5 timme för sent till jobbet :-)

Tack för gott sällskap alla som dök upp, 7 pers var vi väl?

Dagens hjältar:

Mike Å på helstel Cyclepro Pinnacle, hängde på precis som om han kört en heldämpad och klarade de tekniska partierna kungligt!

Marcus F med väl bromsat bakhjul - hela tiden!

Jag och Oskar som körde med odubbat

Marcus F, Erik och Rob - åkte ner för varsin lång isig backe. På rygg, på mage, på sidan, utan cykel då ;)

edit:

Oskar körde dessutom utan frambroms :-)

Post Ändrad (04-02-21 16:12)

...fast så ändrade jag mig! .-) Solen sken för mycket helt enkelt, så jag var ju tvungen att sticka till Hellas ändå! (Som ni märkte!) Synd att jag missade dig Jonas! Nu är jag trött så att händerna skakar och har ett revben som ömmar friskt efter det gick mot styret vid busshållplatsen på en isfläck - litet ironiskt. Skogen var ju ungefär som att åka snowboard på blåis, det gjorde ju ungefär lika ont i alla fall! De där snöhårdpackade partierna måste jag missat! :-)
Men ack så kul!

Kanonväder, trevligt sällskap och en och annan rolig vurpa på de isigaste partierna. Tack alla för en trevlig tur !

/ Robert

FYI:

Jag håller på att förgås av hunger. Beställde just en dubbel inbakad pizza som jag ska åka och hämta nu.

Det gick f.ö. att köra in med hojen på taket i jobbets garage, bara man navigerade rätt bland kabelstegar och rör i taket :-)

HÄRLIGT HÄRLIGT men FARLIGT FARLIGT fast ROLIGT ROLIGT!!!!!!!!!!
Mycket trevliga stigar ännu trevligare sällskap!
Fast jag kanade nog längst åt fel håll va?
Eller var markus värre? Jag missade ju hans vurpa...

//
Erik

Var riktigt glad att ha dubbdäck på dagens tur, riktigt starkt jobbat att köra utan dubb i dag.
Var min första men knappast sista Happyride.

Var lite småhungrig när man kom hem efter dryga fyra timmar;)

Tack alla för en trevlig tur i det fina vädret.

edit:

Glömde säga att det var nära att jag missade allt, kom inte iväg hemmifrån fören några minuter i 11.
Som tur var såg jag dom sista strax innan dom försvann in i skogen där Jomper stannade för att snacka i mobilen (var det kanske erik h?).

Post Ändrad (04-02-21 18:11)

Nu har jag badat, käkat spaghetti Carbonara och langat upp cykeln på mekstället. Hjulet satt inte riktigt centrerat, lite juckande med snabbkopplingen bara så gick bromskivan fri. Men det behöver fortfarande shimsas ordentligt.
Jag är en idiot.

Post Ändrad (04-02-21 19:37)

Mytomspunnen:
Du undrade vilken tid jag fick på Mörksuggan, har kollat nu och den var 3,26 en 96'e plats i motionsklassen.
Kan vi ha åkt i samma klunga då?

Tjena myt!
Nöjd med däcken?

Synd att jag missade den här turen. Men det blir ju fler så...
Var ute och hoppade på isflak nånstan nedanför ingarö istället. Det var kul det oxå.

/jensa :)

Mike Å:
Vet ej.
Jag kom i mål på 3:07:42.
Var tydligen nr 17 i motionsklassen...

schmuck:
Jorrå däcken funka fin fint! Det var som sagt två som körde utan dubbdäck med varierande resultat.
Jag hade inte velat köra utan dubbisar idag!

Jag har ONT! Men det var kul. Väntar till snön smält innan jag ger mig ut ign.

Nöjd med nya cykeln är jag. Lite inställningar kvar att göra. Är det någon som har en 100 eller 110 mm styrstam 0-5grader att låna ut en runda? Framhjulet reste sig lite för lätt så jag tänkte prova om det blir bättre med en längre styrstam. Sen ska jag väl kapa styret lite mer också.

ETA var faktiskt riktigt bra även vid små klättringar. Helt klart glad att jag valde det.

Kikade just på bilderna. Jag har en grym bild på en oskarvurpa, både cykel och oskar i luften! :-)

Ska fixa till bilderna lite vad gäller skärpa och ljusstyrka så kommer de i en egen tråd sen :)

Tillbaka
Topp