Happyride Lunsen 1 maj, diskutera.

Orv skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror du inte att den blir för kort då?

Kanske, går det att knåpa ihop någon vettig runda med Tvåan åt båda håll? Det är ändå den som är absolut bäst, tycker jag.

En till variant på tidigare förslag. Nästan hela 2:an två gånger (man slipper rötterna första gången - de är inte roliga mer än en gång ändå). När man kommer till Lunsentorpet kan man ju ta ställning till om man vill åka varvet runt på 14.

Bilagor

• Lunsen.jpg
    Lunsen.jpg
    82.2 KB · Besök: 52
Kan inte alla få lite olika sträckningar. Trevligt att möta folk i skogen istf att bara stirra in i en rumpa hela dagen :)

Gemensamma uppsamlingsplatser för förmiddagsfika, lunch och eftermiddagsfika blir kul orientering för oss utbölingar.

Nu börjar jag bli sugen att karva loss tid för en Uppsalaresa...

jomper skrev:
> Det är inte utan att man blir bra sugen. Blir det
> helstelt den här gången som omväxling? Kanske!

Nu snackar vi självplågeri! ;)

Börjar bli bra detta. Kul med riktiga happykändisar - helstelt är inga problem Jomper!
Hoppas du får loss tid Fjärdebrunn - knodden i ryggsäcken annars;)
Snackade med Ville för några veckor sen och han var också på.

Senast redigerad av en moderator:
MatsS skrev:

> Skämt och sido så tycker jag att det är en
> rolig sträcka medans 12:an är så där.

happy13.jpg ht=544

Steget på 10an

Jag tycker den är helt OK som stig men ska villigt erkänna att det var ett bra tag sedan jag åkte den. Känner inte igen det där med skogsmaskinspår, i v f inte nya sådana. Vi åker den kanske en gång om året. Att vi åkte den 2004 var främst för att få en väg tillbaka in i Lunsen från 10an. I det fall man absolut vill åka 10an finns andra varianter, t ex att åka från Karlsro till Mora Stenar och så 10an från öster, vilket jag tycker är roligare än från väster. Har dock än känsla av att det inte blir aktuellt nu.

Här är MatsS på "steget":

050828%201417%20IMG_8514.JPG

De här tre bilderna får sammanfatta 12:an:

050828%201507%20IMG_8532.JPG

050828%201511%20IMG_8536.JPG

050828%201519%20IMG_8540.JPG

Det är alldeles i början av stigen, när man passerat över den där tomten (som det känns) som skogsmaskinerna härjat på ganska bra.

Alla bilder från min och MatsS tur 2005-08-28: http://tnt.happymtb.org/RR/2005/050828_Lunsen/

Jag ska f.ö. förtydliga att 10:an till Nyby är riktigt skoj förbi Fläktanstugan och där. Men efter Nyby är det bara själva steget som är lite roligt. Tycker jag.

the_TnT skrev:
> Här är MatsS på "steget":
> Jag ska f.ö. förtydliga att 10:an till Nyby är
> riktigt skoj förbi Fläktanstugan och där. Men
> efter Nyby är det bara själva steget som är
> lite roligt.

Jag har knappt åkt 10an västerifrån mer än några få gånger, kanske två tre gånger totalt. Däremot brukar vi åka den i andra riktningen, österifrån, ganska ofta. Det är en härlig tur när det är varmt. Man hojar på väg ut till Mora Stenar och så åker man diverse småstig öster om E4 o så väg fram till 10an. Från det hållet är den jättekul. Det är massvis av fina steg. Sedan brukar vi åka rakt genom Lunsen, 8,9 2.

Är 12an sur är det, som du skriver, ingen höjdare. En variant är 13b, o så antingen upp till 12 el till torpet via 13. Inte heller den är omisstlig!

Något jag saknar är en stig rakt söderut från vägen söder om torpet. Det vore fint med en stig ner till trakten av Nyvallen, så man kan åka den oerhört fina 11 norrut. Men det finns knappt några stigar i det området. Och de som finns rids det på. Vi försökte följa en ridstig söderut men fastnade i hästträck efter bara något tiotal meter.

mytomspunnen skrev:
> KIING. Jag vill med!

Vi med. Dessvärre är det omöjligt. Min mamma fyller jämnt! Men det blir fler tillfällen.

Per skrev:
> Vi med. Dessvärre är det omöjligt.

Tråkigt.

> Men det blir fler tillfällen.

Det hoppas jag.

Plantskolan ligger vid pilen.

Edit: flyttade kartan till föregående sida.

Senast redigerad av en moderator:
Jag ska nog med jag med. Jag har bil men inget takräcke, än.
Fast det går nog in två hojar i luckan om man tar av hjulen.

Rackarns så kul det skulle kunna ha varit. Men med planerad nedkomst/familjeutökning den 30/4 verkar det lite väl vågat att inrikta sig på en Happyride i skogen 7 mil hemifrån.... ; /

Ingen fara, vi skulle också ha den 1 maj men vi fick den 15 april så du har två veckor på dig att sköta bebisen!

Mathias skrev:
> Ingen fara, vi skulle också ha den 1 maj men vi
> fick den 15 april så du har två veckor på dig
> att sköta bebisen!

Ja men då så! Då skall jag bara hem och plantera ideén... ; )

Har jag tur och kommer loss och har supertur och får leverans på nya bilen får jag plats med mer än en cykel...

15% chans men stigande :)

Finns det några förslag på hur vi skall göra med fika och sånt - skall man fixa så det går att få mackor och nåt och dricka halvägs? Alternativt tar man med sig själv - kanske enklast.

Finns det inga fik? Då går det ju att flagga för att det dyker upp 30-40 hungriga cyklister till lunch. Känns mer civilicerat än mellanstadiets jolmiga ostmackor i ryggan eller svetto-snickersna vid ståfikat. Eller, är Lunsen en sådan vildmark? =D

Funkar bra att att stoppa upp vid Uddby Gård för lunchintag under gemytliga former under Happy BBQ eller vid Domarudden under HWR. Pizzor går ju också ner. Någonting finns det väl eller så får vi catera ut en kock som får vända hamburgare i någon skön söderslänt medan vi trampar.

Vet om att jag resonerar som en gubbe men har man passerat 35 så har man. Ja okynnescyklar ju bara :)

Varför skriver jag i den här tråden när jag ännu bara kan hoppas på att komma loss? :o

Orv, det vore grymt med preppat fika halvvägs.

Rippa, takställ för rails har jag, likaså takhållare för två cyklar och ett dragkroksställ.

jomper skrev:
> Orv, det vore grymt med preppat fika halvvägs.

Jepp - får se vad som går att skaka fram.

Fjärdebrunn skrev:
> Eller, är Lunsen en sådan vildmark? =D

Lunsen är nära Uppsala, de har byggt en förort i norra änden, och hade universitetet, staten och kommun fått som de velat så hade CERNs accelerator hamnat under Lunsen istället för i Geneve. Men bortsett från Sävja och Bergsbrunna i norr har Lunsen behållit sin vildmarkskaraktär och det känns som vildmark. På tre ställen finns preparerade rastplatser: Stordammen, Fläktan och Lunsentorpet. Vid de två senare finns övernattningsmöjligheter. Men det finns inte ett fik. Närmaste fik är nog vid Granebergs camping.

> Varför skriver jag i den här tråden när jag
> ännu bara kan hoppas på att komma loss? :o

Samma här, kommer inte att kunna komma eftersom vi ska fira min mamma. Men, missar du 1a maj, så kan du alltid komma upp och hoja någon annan helg med oss.

jomper skrev:
>
> Rippa, takställ för rails har jag, likaså
> takhållare för två cyklar och ett
> dragkroksställ.

har tyvärr varken rails, lastbågar eller dragkrok numera. Jobbar på det.

TBone skrev:
> Kommer det, enligt sedväjan, även bli feting i
> vårsolen?

Vi får se - skall prata med Lasse Svensson som ju är en idrottsprofil (bandy) och som har några krogar här i Uppsala. Går inget annat, får mina 2 äldsta grabbar sticka ut med ryggsäckarna fulla med korv till Fläktan och göra upp eld ...

jomper skrev:

Hmm.. Preppat som i amfetamin i kaffet?

bigmollo skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Orv, det vore grymt med preppat fika halvvägs.
>
> Hmm.. Preppat som i amfetamin i kaffet?

Du fixar drogerna mollo, så preppar Jomper ;)

Ahh, en Lunsenride! Jag är bra sugen, har inte varit där sedan happyriden 2004. Numera bor jag i Linköping, så om någon mer från de södra delarna av landet ska med kan vi kanske samordna nåt?

/magnus

Hmm, jag kanske skulle våga mig ut och cykla med andra människor nån gång....

Kanske min Dodge Van kan vara till någon nytta här?

Bor iofs i Uppsala numera. Man får väl fortfarade ta med hojen på pendeln? Hämtning i Märsta?
Eller kom med förslag själva så är jag er ödmjuke...

Orv skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ungefär hur lång tur (i timmar) blir den rosa
> > rundan i lagom tempo?
>
> 3 timmar kanske - det beror på. Vi får nog
> försöka hitta ytterligare km.

Det var värst vad många inlägg det blev på två dygn...

Orv; jag är gärna med och rekar lämplig sträckning nån kväll/helg snart.

Grillning skulle kunna ske på:
1. "Sunnerstagropen" (som nån redan nämnt)
2. Lyssnaängsbadet eller
3. På "min" BRFs föreningsgård som har en grillplats, ca 1000 m2 trädgård och i direkt anslutning till Gula stigen (ca 1100 m från Flottsundsbron). Ungefär här... Ev kan "grillassistans" ordnas här.

fabbo ooohan skrev:
> Kanske min Dodge Van kan vara till någon nytta
> här?
>
> Bor iofs i Uppsala numera. Man får väl
> fortfarade ta med hojen på pendeln? Hämtning i
> Märsta?

Jäkligt trevligt erbjudande! Kul att du kommer med!

Hm, Lunsen är ju butterkaka och en halvliter Coca-Cola i ryggan hela dagen. Vad är det här för Fjollträsksnack om att köpa fika på plats? Ett plastkort väger ju ingenting jämfört med en butterkaka. Fjolligt, om ni frågar mig.

;)

Tillbaka
Topp