Happyride: Mockfjärd, 25:e sep Bilder!

Träff i Mockfjärd 10:00, samling vid Lindgrens Kiosk Backvägen 2, i närheten av kyrkan. Se karta längst ned.
Tryssjörundan med fikapaus
Lunch
Annsjöbergsrundan för de som vill och har tid

Folk som sagt de kommer:
Tobbe
42Hz
ErikLj
fisherbike (med reservation för kort dag)
Ev. guide

Ta mitt mobilnummer i profilen.

se_MapImageLocator

Sväng alltså över Dalälven i Mockfjärd, håll sedan höger. Jag var helt vilse sist jag var i Mockfjärd, körde snöskoter och skulle ha varit flera mil söderut egenligen :)

Edit: brittz kunde inte
Edit 2: Öijer har hittat bättre betalande lekkamrater
Edit 3: Ny rubrik

Senast redigerad av en moderator:
Någon liten detalj kanske? Vad sägs om Säter som vi pratade om i bilen hem från Uppsala jag tror att det kan vara riktigt trevlig åkning runt "klacken"
/Mats

Jag räknar med att komma. Ska återställa cykeln och kroppen efter XC08 i går och kommer vara i form på lördag!

/ErikLj

Hej!

Vat inte mycket om hur svårt det är, har aldrig cyklat där. Det finns ett antal olika MTB leder av olika längd och svårighetsgrad.

Själv ser jag framför mig att cykla några timmar inklusive matpaus i lungt och roligt tempo. Efter gårdagens stresskörning ser jag fram emot skön njutningscykling.

/ErikLj

Hittade 3 av turerna.
Annsjöbergsrundan 33km - Svår
annsjosmall.jpg

Sångenrundan 31,5 km - Medel
sangensmall.jpg

Tryssjöbergsrundan 35,4 - Svår/mycket svår
trysssmall.jpg

Har även större bilder (där höjdkurvorna syns ;-) det verkar rätt så kupperat i detta område). Men dessa kanske kan ge en uppfattning om sträckningen iaf.
/Göran

Mockfjärd, så klart! Mellan Björbo och Djurås. Alltså mellan Borlänge och Sälen :P I Dalarna. Där Masdjävlarna bor.

Man ser Dalälven på en av kartorna.

Vart ska vi träffas när?

Jag tar gärna svåraste rundan. Tempot superlågt med många stop. Brukar väl bli en 10 km/h i snitt eller så.

Hej!

Jag har två alternativ.

Alt 1
Träff i Mockfjärd 10:00
Annsjöbergsrundan
Lunchpaus
Sångenrundan för de som vill

Alt 2
Träff i XXXX klockan 10:00
Tryssjörundan med stopp halvägs för lunchpaus.

/ErikLj

Sångenrundan är i Dala-Floda som är ungefär en mil från Mockfjärd. Annsjöbergs- och Tryssjörundan är i norra resp. södra Mockfjärd, 3-4 km mellan dem.

Jag röstar på:

Alt 3
Annsjöbergsrundan
Lunch
Tryssjörundan

Borde ta c.a. 7h totalt (plus/minus en timme eller så) om det inte är överdjävligt men jag gissar att det är cykelbart till åtminstone 95% (utan att ha en aning). Det ser dock rätt kuperat ut.

Vem har gjort kartorna? Borde finnas cykelintresserade i Mockfjärd som kan guida, eller har vi det här redan?

Kartorna har Gagnefs Cykelfrämjande gjort liksom markering av banorna. Skall försöka få tag på någon där och lyssna lite kring framkomlighet samt om någon kan guida oss.
I annat fall får vi klara oss runt mha karta och markeringar.

Jag skulle mer än gärna hänga på och guida om jag kunnat ta mig upp till stugan (i krokarna) över helgen. Har (suuuperboooring) jobb här i stan på Söndag dock, så det spricker... tyvärr. Men en annan gång!

Hej Igen!

Skulle i så fall föreslå ett alternativ till

Alt 4
Tryssjörundan med fikapaus
Lunch
Annsjöbergsrundan för de som vill och har tid

Jag kan ha svårt att vara borta 7 timmar. Har lite familjeaktiviteter på kvällen.

/ErikLj

Snackade med en av eldsjälarna bakom slingorna igår (Sven Johansson). Enligt honom skall vara cykelbart istortsett överallt, lite blött här och var trodde han - förutom korta gå-stråk. Man planerar att förbättra under kommande säsong med spänger o röjning, så han ville gärna höra våra synpunkter efter turen.
Angående guide skulle han lyssna runt lite, men det skall inta vara något problem med karta eftersom lederna är markerade med MTB skyltar.

En förkylning som inte vet om den skall bryta ut eller ebba ut (heter det så?) stör mej just nu. Kör hårt med ECHINAGARD just nu för att möjliggöra lördagen....

Hej alla!

Nu får jag grymt dåligt samvete som drar mig ur i sista minuten, men förnuftet hann ikapp mig idag och jag inser att jag är tvungen att ta lördagen till att göra färdigt mina älgpass. Jakten stundar om bara två veckor och det är inte mycket fritid över...

Ledsen pojkar, men jag avstår från den härliga rundan och hoppas att ni får det jättetrevligt ändå...
Tack för att ni tog ett trevligt initiativ, jag hoppas det blir nån mer gång!

Ha en riktigt bra dag!
Hälsningar Britta

brittz Skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu får jag grymt dåligt samvete som drar mig ur i
> sista minuten

Tja... Det är väl främst din förlust så inte ska du ha dåligt samvete :)

> Tack för att ni tog ett trevligt initiativ, jag
> hoppas det blir nån mer gång!

Klart det blir!

Spika försiktigt!

Hmm, vill inte få lika dåligt samvete som brittz :-). Nej faktum är att jag är väldigt nyfiken på dessa slingor så jag vill helt enkelt inte missa chansen att cykla nån av dem och dessutom få träffa några av er på forumet.
Så jag räknar med att ansluta imorgon, trots lite fökylningskänningar - dock ingen feber. Så räkna med att ni får släpa runt en 44-årig snorgubbe:-).
Jag viker väl ner om det går för fort. Jag har kartor om ni vill ha.
Vi ses!

jag hoppas på många bilder från turen så jag får se hur det ser ut iaf.

Nyss hemkommen efter onödigt sponsorfjäsk. ;-)

Tack Erik, Göran & Harri för en kanonfin tur i vackert höstväder!

Bitvis var det grusvägsrally, bitvis kul singeltrack. Mycketvis hade kanot varit ett bättre fordon...

Bilder här:
http://thetnt.no-ip.org/2004/07-09/040925 HappyMockfjärd/

Maila om ni vill ha några i orginal, ange IMG_XXXX-numren för dessa.

Kul att det finns uppmärkta leder i Mockfjärd/Dala-Floda. Dessa kommer som Turtips när jag fått tummen ur och startat skannerdatorn.

Kul med bilder!

Det var allt en redig klick bearnaise på Harris pizza ;)

Edit: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Skönt att se att "stökometern" fortfarande har sin självklara plats. 55960 skakningar är ju respekt. =)

En sådan skulle alla cyklar värda namnet vara utrustad med.

;~}

Verkligen fina bilder!
Jag har för mig att du hade en bildserie där man kunde välja "slideshow". Alltså, det fanns pilar om man ville se nästa bild eller den före.
Hur gör jag det?
dp

Väldigt fina bilder Tobbe, tog en kik! Du måste ha haft ett sjå att hinna fota!
Använde tiden till att bygga ett pass igår. Spikningen gick riktigt fint! Krokade nog bara ett par...;) Hade större problem med en skämd såg!

/brittz

dp Skrev:
> Verkligen fina bilder!

Tack.

> Jag har för mig att du hade en bildserie där man
> kunde välja "slideshow". Alltså, det fanns pilar
> om man ville se nästa bild eller den före.
> Hur gör jag det?

Det är inget du gör, det är något jag gör ibland när intressegruppen är större och min fritid mer befintlig. Håller som smått på att installera ett grafiskt interface ovanpå alltsammans (Pigalle). Men det går segt då både MySQL och PHP måste installeras först...

Doktor Englund Skrev:
> Skönt att se att "stökometern" fortfarande har sin
> självklara plats. 55960 skakningar är ju respekt.

Nja jag tror snarare att det ska stå 9655 (om man lägger huvudet på rätt håll så man kan läsa McD texten utan probs

> Nja jag tror snarare att det ska stå 9655 (om man
> lägger huvudet på rätt håll så man kan läsa McD
> texten utan probs

*asgarv*

Jag tyckte väl det var en aning mycket jämfört med tidigare äventyr!

Kunde ha varit en tvåa eller åtta med i spelet också, sen är siffrorna som går att vända upp-o-ned uttömda (en etta blir felcentrerad upp-o-ned). Vad är sannolikheten?

Nu är jag återhämtad efter en kanontur utanför Mockfjärd i lördags. Tack medcyklister för sällskap och bilder!

Imponarande att någon tagit tid och kraft att bygga och märka ut långa MTB-banor!

/ErikLj

Riktigt just film! Tackar! Känner mig som en riktigt filmstjärna!

Upptäckte varför min kedja hoppade av bakkransen hela tiden på slutet av turen. Kassetten hade lossnat! Stoppbrickan hade gängat upp sig och kassetten satt löst. Detta trots att den var åtdragen enligt konstens alla regeler med rätt moment och allt. Har aldrig råkat ut det för det tidigare.

/ErikLj

Tillbaka
Topp