Happyrides i Huddinge (omdöpt)

flight skrev:
-------------------------------------------------------
> Larsa - När var och hur tänker du hojja i
> helgen?

Psst! Du har PM // L

Jaha, mini-RR från helgens fiasko...
Lite för stressad och uppjagad över att äntligen orka trotsa Kung Bore skulle jag ut och testa Gömmareskogen med mina nyskapade "dubb"däck bestående av gamla slitna Nobby Nic's med dryga 200-300 småskruv i varje däck!
Tyvärr hann jag inte så långt in i skogen för efter en kvart var backdäcket platt.
Borde ha vetat bättre, tre lager silvertejp räckte inte för att skydda slangen mot alla skruv-skallar jag dragit i. Så det var bara att vända hem med "multi-punkterat" bakdäck :(

Men men, den tid bakhjulet höll gav blodad tand, gisses vilket grepp!
Det var som att cykla på slät, torr, hårt packad jordstig. Gör om, gör
rätt.
Fyra bilder hann jag i allafall ta:

"Dubb"-däck, Ghetto-style
bild3.jpg

Ajabaja, inte bra att halka och glida över dubbdäck-ghettostyle
bild4.jpg

Segeltorps spårcentral
bild1.JPG

Typisk stig i Gömmare-skogen 16/3-2013
bild2.JPG

20-30cm antingen packad is-stig alternativ hård skare, undrar när den här snön kommer att vara borta i år? Innan maj utgång??? // Larsa :/

Senast ändrad:
flight skrev:
> Det ser ju livsfarligt ut med dina dubbar.
> Hoppas det är ok med handen.
> Fredrik

Jo, numera är dubbarna nedklippta lite grann och däcken har blivit förstärkta med ett extra lager innerslang. Inte lätta men ordentligt med fäste och muskel-stärkande ;) // Larsa

Jag tänkte försöka hojja en runda i lida på onsdag typ 16-1730.
Någon som har lust att hänga med?
Även öppen på förslag på andra ställen, men samma tid

Tja!

Här kommer en liten RR från gårdagens tur i Gömmar-skogen:
Eftersom jag inte kom ut förrän på e.m. så var stora delar tungcyklade pga att vårsolen hade gjort sorbé av ytskiktet, på vissa ställen gick det helt enkelt inte att trampa, men men vad hade jag väntat mig :/
Däremot längre in i den tätare skogen där inte solen kan värma lika mycket var stigarna fortfarande frusna och hade det inte varit för alla trän som dukat under av all tung snö så hade den här turen varit helt fantastisk!!

Lite bilder:
Här hade någon (troligen Happy'it) redan varit framme och röjt
IMG_0434.JPG

Annars såg det mest ut så här var 200 meter:
IMG_0430.JPG

Skugga = kalla fina stigar :)
IMG_0427.JPG

Mellan brandgatan till Gömmaren, där jag senare vände
IMG_0420.JPG

Hasta la´vista // Larsa :)

IMG_0416.JPG

Kanske skulle vi ta och planera ihop en morgontur där vi tar med oss såg och yxa för att fortsätta röja upp svart/vita spåret?!
Vet inte vad Naturvårdsverket säger om detta, men faktum att många av de större fallna träden redan var markerade för fällning i höstas...
Själv kör jag fortfarande med dubb-däck men har man inte detta tror jag det funkar lika bra med mjuka höstgummi-däck.
Har inte kollat familjekallendern ännu, men hittar jag en bra morgon (troligen söndag v14 eller 15, alt lör/sön v16). Postar i Happy-kalendern när jag har ett spikat datum.

Senast ändrad:
Har precis bokat upp en "HappyRide" den 20/4 kl. 09:00 i syfte att cykla igenom Gömmar-skogens svart/vita spår för att rensa stigen från vinterns alla fallna träd och sly.
Medtag såg eller yxa, glatt humör och kanske något drickbart, jag står för bullar. Dubbdäck kan vara bra men inte längre nödvändigt.
Väl mött vid Segeltorps spårcentral // Larsa ;)

Senast ändrad:
Sugen som satan, men bortrest. :(
har inte varit ute på hoj alls i vinter.
Håller på med träning för maran vilket upptar alltför myckt fritid, men torsdagar kan ju bistå med alternativträning på mtb!. :)

Hej, måste tyvärr stå över helgens övningar. Hoppas det blir finväder.
Btw är set någon som har ett luftningskit för shimano att låna ut?
Fredrik

Röjar-Ride'n avklarad (för den här gången), eftersom vi bara blev två tappra krigare mot den armada av fallna träd så uppskattar jag att vi endast hann med 1/4 av svartvita-spåret. Och då skippade vi ändå delen mellan spårcentralen och brandgatan (för kladdigt och en del jätteträd som vi ändå inte skulle kunna rå på)...
Hade inte GPS på men här är en karta på hur långt vi kom den här gången:
Rjar-Ride20130420.jpg

Till nästa gång tänkte jag att det vore bra om vi blev fler, så att man kunde avverka mera...

Så fyll på i tråden på möjliga datum, så spikar vi ett (eller två) datum, där vi kan fixa iordning resterande del. Att hoppas på att kommunen/naturvårdsverket ska röja åt oss är nog inte lönt, det finns ju ett och annat skogsstråk som säkert prioriteras högre....

// Larsa

Bra initiativ Larsa! Synd att ni blev bara två...
Jag har cyklat eller kanske mest röjt i Vissätra skogen idag från Tullinge sidan. Det är imponerande mycket som ligger tvär över stigarna...
Så ni andra som cyklar i trakterna, glöm inte ta med sången nästa gång ni är ute och hojar!
/E

Bra jobbat i skogen.
Det kanske kan funka med en kvällsröjning nästa gång. Efter nästa helg borde jag kunna komma loss i så fall.
Fredrik

Nu har jag hojjat så mycket lgv i veckan så mina ben pallar inte mer just nu, DÄRFÖR tänkte jag fortsätta med röjningsarbetet sv Svart/Vita vid Gömmaren till fots på lördag, mina alldeles egna barnarbetare (som GÄRNA hjälper pappa att utöva hans hobby...) följer med.
Nån som ska med? Skicka PM eller något, skulle gissa att vi är där från typ 13 till 15'ich...
Tjao! // L

Jag o kidz'en var ute o röjde lite till i Gömmaren, satans vad träd det ligger. Vi röjde från det gamla tattar-lägret (bakom Apoteksbolaget) till den anlagda promenadstigen (strax söder om lastbilscentralen), det blev en delvis ny sträckning pga att den gamla stod under vatten.
Apropå den anlagda stigen, så måste den röjas av någon med motorsåg. Träd med diameter på 20-30cm ligger som plocke-pin vid vissa ställen (tyvärr ingen bild).
Efter att ovan nämnda träd röjts borde snart hela mil-slingan vara framkomlig :) svart-vita delen har jag inte funderat på ännu... // Larsa

2013-04-2813.08.44-web.jpg

In med en skogsmaskin i Visätra. det går inte att cykla där tycker jag, men jag är ju en gammal gnällgubbe också :)

Schysst jobbat Larsa. Tyckte ungarna att det var kul?
Vi cyklade/bar hojarna en runda på sörmlandsleden igår. Inga brutna träd nere vid Oxelösund iaf.
Leden är fin. Men inte cykelanpassad....

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    151.2 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
flight skrev:
> Schysst jobbat Larsa. Tyckte ungarna att det var
> kul?
> Vi cyklade/bar hojarna en runda på
> sörmlandsleden igår. Inga brutna träd nere vid
> Oxelösund iaf.
> Leden är fi. Men inte cykelanpassad....

Nice! Håller med, vyerna ner mot havet är fantastiska, likaså delar av stigen men tyvärr blev det väl en del avbrott för lyft o annat bök...
Ungarna höll gott mod, även om jag fick muta dom med trädkojje-bygge efter två timmar ;)
// L

Vad händer i skogarna kring Huddinge?
Jag cyklade svart-vitan i Gömmaren med BNG som hade röjt undan det mesta där. Tack!
Annars har jag själv röjt en del i Visättra skogen på min egen slinga som är en blandning av det vit-gröna, gulan och lite smått och gott. Men det finns en del kvar att röja för den som vill! :)
IMG_4398.JPG

I Lida är det mesta (allt?) till loopen cykelbart, samt den röda och gröna mtb-banor.
Nån som har cyklat i Flottsbro?
/E

Tog en liten oplanerad gömmaretur idag. Svängde av brandvägen och körde gula.

Ett par hundra meter i början är som vanligt jobbiga med rötter, trasiga broar mm. Däreffter är det torrt och fint och riktigt roligt.
Fortfarande några (2 elller 3) träd kvar över spåret men de är märkta så jag antar att de försvinner snart.
Kommunen håller på att ta ut virke men de har satt upp en skylt där de lovar att återställa så snart de är klara. (såg lite traktorspår men de var vid sidan om stigen och påverkar inte cyklingen)

Kort sagt: rekommenderas, Blir kanske en tur imorgon också.

Senast ändrad:
Kommunen har röjt en del i Visättra skogen speciellt det som är närmast Visättra sporthall.
Men tar en tur där imorron så återkommer med rapport.

Gömmaren börjar bli bra som ni säger dock mycket kvar på dom finna stigarna uppe på höjden som brandhärjades för ca 2 veckor sedan.

/C

cohgren skrev:
> Gömmaren börjar bli bra som ni säger dock
> mycket kvar på dom finna stigarna uppe på
> höjden som brandhärjades för ca 2 veckor sedan.
> /C

!!!
Va? När hände detta? Hur mycket är förstört?
Jag har inte hunnit fortsätta på mitt entusiastiska röjjarprojekt i Gömmaren, jobb o dödsfall i släkten har kommit i vägen...
Men snart är det ju sommar, så tills midsommar ska det ta mig tusan vara klart vid Gömmarn. Larsa ;)

Hallå
Nu blir det kort varsel, men jag chansar.
Jag har en timme att cykla på mellan typ fyra och fem i em, tänkte försöka köra vid gömmaren.
Nån som vill/kan hänga med?

Tjena!
Söndag förmiddag tänkte jag ta en runda i gömmaren alt. visättra.
Nån som är sugen på lite söndagsåkning? (har ingen bakbroms för tillfället så det blir lite lungt nerför...)

Hej
Det verkar som jag kan komma loss kring nio. Vad sägs om snäckan lite efter nio? Jag skulle gärna hänga med på en 1,5h vid gömmaren om det passar.

Hej, har haft en galen barnmorgon, kommer inte hinna, vaknade tjugo minuter innan fotbollsträningen så det körde ihop sig lite.....
Sorry

Aight. Började just undra. Jag vet hur det är för jag har själv barn.. :) blir solorunda istället då. Slänger upp lite bilder här sen :)
/telle

Hemma nu. Blev en härlig tuir på 20km (inkl transport dit o hem)

Här är gps-plot av rundan. http://www.endomondo.com/workouts/200802439/1670596

Jag körde lite fel på ett ställe så jag komm tillbaka till fyrvägskorsningen vid västra änden av sjön. Men Det gjorde inget, genade tillbaka på orangemärkta leden.
Turen bjöd på åska, fågelkvitter, mygg, en OTB (ingen skada skedd :) ) Lite lera, massa rötter och skogs-pavé, XC-rallyväg och fina bergshällar. Kör utan bakbroms så man är lite chicken i nerför särskilt då det är berg och lite blött, fick framhjulet att släppa några gånger.

Starten vid brandgatan. Första 500 metrarna här är ju grymt jobbiga! Mycket uppför och knixiga rötter.
2013-06-0909.34.45.jpg

Lite nerför
2013-06-0909.44.02.jpg

Skogs-pavé
2013-06-0909.52.29.jpg

Mysig singletrack
2013-06-0909.55.17.jpg

Halt, här får ingen passera!
2013-06-0910.03.28.jpg

Lite spång, svårt att cykla på den, svårt att cykla i 40cm lera o vatten också. Så jag gick över.
2013-06-0910.06.52.jpg

Framme vid gömmarn då jag genade tillbaka efter felnavigeringen. Soligt o fint. Funderade på att ta ett dopp. Men drog vidare istället för jag orka inte sitta o torka...
2013-06-0910.34.20.jpg

Tekniskt parti uppe på platån, det här är roligaste biten tycker jag!
2013-06-0910.49.02.jpg

Här är mitt glada nylle också :)
2013-06-0910.49.25.jpg

Fina berghällar!
2013-06-0910.58.35.jpg

Avslutningsvis, lite snabbåka!
2013-06-0911.17.24.jpg

Hann precis hem innan det började regna ordentligt. Tur har man ibland hahaha.

Ett äpple och en snus så var den här förmiddagen komplett!

Ha en skön söndag! :)

//Telle

Grymt med RR och kul med bilder. Hur ser intresset för att hojja någon kväll efter läggningsdax, typ åtta från snäckan?
Jag ska försöka mig på en trekvart i skogen mellan gladö och visättra i em. Får göra ett försök med bilder jag med...

flight skrev:
> Grymt med RR och kul med bilder. Hur ser intresset
> för att hojja någon kväll efter läggningsdax,
> typ åtta från snäckan?
> Jag ska försöka mig på en trekvart i skogen
> mellan gladö och visättra i em. Får göra ett
> försök med bilder jag med...

Absolut sugen på kvällsturer om det passar!
Hojta till här i tråden bara så får vi styra upp det!

//telle

Ser kanon ut och verkar inte fått något regn som vi fick på Lida Loop idag :-)

Men ser gärna flera Huddinge rundor i Gömmaren eller Visättra

/C

flight skrev:
> Grymt med RR och kul med bilder. Hur ser intresset
> för att hojja någon kväll efter läggningsdax,
> typ åtta från Snäckan

Jag hänger gärna med på en happyrajd, fast kan tyvärr bara på torsdag kväll. // Larsa

Jag kom ut till slut, det blev min korta men roliga runda som går på sörmlandsleden och grönvita i visättra.
image1.jpg

Ganska snart var det dags att fortsätta med röjandet jag påbörjat tidigare.
image2.jpg

Den här gången fick det bli en omväg röjd istället för huvudleden...
Så här fortsatte det tills jag var uppe på grönvita leden. Här var det redan röjt, var det någon av er i denna tråd som tagit de stora träden eller har fler varit ute i skogen. Nu är det iaf cykelbart från min ytterdörr upp till branta backen på grönvita, den efter den långa spången genom träsket. Har fortfarande bara kommit halvvägs upp för den. Någon som har några tips för att klara av den?
image3.jpg

Fett med flow uppe på berget. Här rinner det i princip på ner till fyrvägskorset med sörmlandsleden där jag tar höger mot gladö igen.
Avslutar med fler rasade träd och måste nog ta med motorsåg nästa gång för att få ordning på den biten.

HappyrideHuddinge på torsdag passar nog mig också. Återkommer i frågan.

Fredrik

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp