Happys samlade cykelinköp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det vore intressant att se hur mkt happys läsare spenderar varje år på cykeldelar.

Själv köpte jag just slitdelar och skydd för nära 2000:-.. Skydd är iofs lätt att motivera men slitdelar är inte särskilt kul att handla.

695+395+250+75+99 = 1514:- hittils idag.
(=Kassett, kedja, arbete, slang, snakeskin)

Tidigare i år:
2200:- bromsar
3700:- hjul
500:- styre
600:- bromsklossar
695:- cykelbyxor
300:- jacka
600:- cykelhandtag
300:- handskar
50:- trissor
295:- cykeldator

Nu slutar jag innan jag kommer på mer...
Jag kom på mer: Camelback 1300:-
Åhjuste: nya däck 600:-

Senast redigerad av en moderator:
Det vill helst inte jag heller. Jag skall precis plocka ihop en ny komplett hojj men överlåter huvudvärk och mardrömmar åt försäkringsbolaget. Självrisk och tusenlapparna utöver ersättningsbeloppet är allt jag tänker räkna på.

Senast ändrad:
Tänkte säga att jag inte handlat så mycket tidigare i år men kom på att jag bytte ut det mesta i våras.. :-)

Hämtade i förra veckan ut hojjen från Cykelcity (ville ha proffsservice) - slutade på 1700kr då de fick byta kransar o kedja. Gla va jag att de inte underkände packningarna i gaffeln:) /Oscar

Fram- och bakhjul
Hope Bulb(20mm+150mm/12mm) + Mavic ex729
Beställde igår måndag kl. 13.17 fick dom idag
kl. ca. 11.00
Var? På Chainreactioncycles.
Snacka om snabbt bygge och lev.tid.
Skr 4500,-

Det finns många sätt att bli deprimerad på, ett skulle vara att räkna ihop just cykelkontot. Tyvärr känns som att det mesta på cykeln är slitdelar...
Det enda jag vet är att jag nästan uteslutande lägger pengar på skidåkning, cykling och dykning. Den 24: e brukar det vara som ett stort vakuum i plånboken ;-(

Jag kollar inte heller vad jag spenderar .. hujedamig .. det tog mig flera veckor innan jag tordes cykla min S-works efter att jag kopte den .. HUJEDAMIG .. Folk undrade var min nya cykel var, och jag sade: "Didn't want to get it dirty ..."

Mountain biking ar min enda hobby, och den enda hobby som jag inte har blivit uttrakad av - an sa lange - Sa lange jag klarar mina basrakningar och har ok med mat i kylskapet spelar det ingen roll hur mycket cyklingen kostar. Visst sliter och kostar det, men sa cyklar jag mycket oxa .. och det ar bara halsosamt, gar ej att mata i pengar!

Ska man räkna detta kalenderåret, ellr ett år tillbaka från nu?

Under 2004 inte så värst mycket
under de senaste 12 månaderna..hujedamig skulle jag berätta hur stor del i % av inkomst blir jag nog inåst på någon mysig paviljong:-)

Där dagens värdsliga problem består av diskussioner/bråk om viktiga händelser som:

Campa eller Shimano
Stål eller Aluminium
Racer eller cross
Vilken SantaCruz kopia är bäst...min eller din?

men va.....jag är ju redan här...eller

ha det
Jan

Svårt det där, mycket blir det i längden... Räknar jag totalt per år och slår ut kostnaderna så blir det i runda slängar 12000kr, dvs en tusing i månaden. Förrförra året och i år har det gått åt mkt mer, dels bygget av Bulliten(+uppgradering) och nu bygget av Coticen. Men varje krona känns ändå motiverad och mer kul för de slantarna hade jag inte haft om jag lagt de på något annat. :-)

/Leo

Visst, det blir mycket pengar, men varför deppa för det? Det är trots allt en hobby som man både trivs med och har hur kul som helst. Träffar nya människor, ser nya platser, äter god mat i goda vänners lag - om det så är en baguette i skogen här hemma eller 3-rätters i alperna spelar ingen roll. Så länge man har råd så får man passa på och njuta av livet, en dag kanske man är antingen utan jobb eller sjuk eller för gammal(!) då kan man börja deppa. :-P

/Leo

cykel 6400
skor 600
hjälm 500
skruv 4.50
olja 60 (?)

total 7564.50

när jag märker att jag kommer upp i 1000/mån kommer cykel mt säljas till högstbjudande.

Har inte köpt något på länge nu:
Sist var det nya saker till hojen (dämpare , bromsar och nav).

Sitter och funderar på lite klader och benskydd för ca 750. Sen ska jag köpa mig en vattenrygga någon gång också.
Ett par lättare däck hade också vart fint.

Det är mycket man vill ha =)

1000 kronor i månaden är ju egentligen inte så blodigt, iaf inte om man pendlar med cykel. Dra bort vad busskort/bensin mm kostar så blir det inte mycket kvar på den tusenlappen.

cykel 18500
gaffel 4300
däck 400
bakväxel 350
bromskivor 600
adapter 180
slangar 60
vevlager 500
kedja 200
vattenrygga 350
handtag 200
skor 600
handskar 400
styrlager 400
vajrar freebee :))

Det är vad jag kommer på nu, sen oktober/november nångång. Jag har säkert glömt en massa. Det här var ingen bra tråd!!

Pontus Skrev:
-------------------------------------------------------
> 1000 kronor i månaden är ju egentligen inte så
> blodigt, iaf inte om man pendlar med cykel. Dra
> bort vad busskort/bensin mm kostar så blir det
> inte mycket kvar på den tusenlappen.
>
> /Pontus

Exakt. De flesta som kör bil har bensinräkningar på mer än 1000kr i månaden. Eller mobilräkningar på 1000kr, det är knasigt... :-P

/Leo

1000:- per månad är inte dyrt för att pendla med cykeln, det håller jag med om. Det är dom där andra kostnaderna jag inte vill veta om.

Ojojoj. Alldeles för mycket. Eller jag håller egentligen med Leo, jag får så mycket roligt (och hälsosam motion!) för pengarna att det egentligen är billigt :-)

hmmm....
cykel: 21095:-
Kläder+hjälm: 2000:-
Däck: 2000:-
kommande:
Hjul: 3000:-
Sadelstolpe: 1100:-
Styrlager: 600:-

Hoppas inte det är så mycket mer, isåfall får jag titta över vad jag fått från csn...

Har handlat rätt flitigt i år hittills

Cykel 29990
Skyltstöd 200
Multiverktyg 270
Minipump 250
Pedaler 500
Dämppump 390
Däckavdragare 35
Cykelkärra 3600
Baklyse 50
Snabbkoppling 450
Backspegel 60
Hjälm 1250
Skor 1479
Knickers 889
Tröja 789
Jacka 800
Tröja 455
Tröja 350
Cykelbyxa 450
Handskar 230
Handskar 270
Vattenrygga 650
Regnställ 800
Cykel 11000
Pedal+skor 1975
Sadelväska 290
Flaskställ 160
Flaskor 100
Kedjeolja 70
Slang 50
Skyltställ 200
Hjälm 445

Totalt 58497

däck: 480,-
vevparti: 600,-
vevlager: 240,-
kedja: 170,-
kolfiberstyre: 230,-
bromsar: 600,-
broms+växelkablage: 200,-
grepp: 75,-
gaffelolja: 70,-
slang: 100,-
dator: 250,-
sadelstolpe: 400,-
tröja: 400,-
handskar: 150,-
pedaler: 500,-
kolfiberspacer: 30,-
teflonspray: 100,-
Judysmör: 75,-
styrstam: 500,-
bromsklotsar: 150,-
frakter: 300,-
------------------
Tot: 5620,-

:-O

Edit: glömde vevlagret. Oj, mycket mer pengar än vad jag trodde har det blivit...

Det blev en ganska dyr sommar i år.

xlmwall1small.jpg

xlmwall2small.jpg

Till helgen ska det bli rejält med cykling hade jag tänkt mig. Synd att lock-on handtagen tar så mycket plats (eller så är styret smalt, 56 cm). Får inte plats med mina barends.

Cyklingen har kommit upp i ungefär samma pengar som dykningen. Å fort gick det..!
Mina inköp de senaste tre månaderna;

Scott Genius MC50 (15% rabatt):19600:-
XT-komponenter -merkostnad: 6400:-
Mavic X317 Disc -merkostnad: 1500:-
Schwalbe Jimmy+Jimmy front only: 800:-
Flaskställ Elite Gel, 2 st: 280:-
Flaskor Zefal, 2 st: 70:-
Flaskor Zigg aluminium: 320:-
Sadel Fi'zi:k Gobi: 970:-
Styrstam Thomson Elite: 920:-
Styre RaceFace Next Lowriser Carbon: 1060:-
Handtag RaceFace Lock Jaws: 210:-
ODI Lock Jaws: 140:-
Hope Head Doctor: 255:-
Hope Grip Doctors: 255:-
Hope QR seatpost clamp: 255:-
Crank Brothers Eggeaters Sl: 1250:-
Cat Eye Cordless 7 : 550:-
Lizard Skins, 3 st : 350:-
Hjälm Giro Havoc: 900:-
Skor Specialized MTB Pro: 1750:-
Abloy låskätting: 1200:-
Abloy låswire: 70:-
Abloy hänglås: 80:-
Thule cykelhållare: 650:-
F.E.M. Ryggsäck/ Vätskesystem: 795:-
Source Widepack 2L, Vätskebehållare: 295:-
Suunto X6 HRM Pulsmätare: 5500:-
Fox Freride HS Jersey: 600:-
Fox Mid Ranger Short: 800:-
Hestra MTB Long: 370:-
661 Handskar: 350:-
Azonic shorts: 650:-
Crank Brothers Multi-17: 270:-
Manitou Dämppump: 390:-
Pro Kedjetvätt: 225:-
Crank Brothers Speedlever: 70:-
Crank Brothers Powerpump Alu: 400:-
Däckjärn: 35:-
Ekernyckel universal (3 stlk): 100:-
Dry Lube Spray: 115:-
Dry Lube Flaska: 70:-
Wet Lube Spray: 115:-
Cykelfett : 70:-
BBB Ringklocka: 45:-

Summa totalt: 51100:-
Har hittills cyklat ca 30 mil, vilket innebär en milkostnad på 1700 spänn, 3 skrapsår å ett blåmärke!

Buddha:

Inga dåliga tillbehör du köpt på dig! :)

Som tur är håller många av prylarna en lång tid så man får slå ut kostnaden på antal år man kommer använda sakerna. Det är "bara" slitdelar och i ditt (och andra med heldämpade ramar/dämpade gafflar) service som tillkommer per år. Om man inte drabbas av uppgraderingsviruset förstås.

Men sett i annat perspektiv, t ex bilintresse, så är ju cykling billigt. En jag känner har förhandsbokat en bil av -05 årsmodell för 370 tkr. För de pengarna får man ju onekligen en hel del cykel/friluftsprylar.

De senaste 2-3 veckorna:

Cykel = 10 650:-
Kläder + hjälm = 850:-
Skor = 950:-
Kringutrustning (Lizardskins etc.) = 350:-
------------------------------------------
Summa = 12 800:-

Jag har en massa grejer på inköpslistan som jag inte har skaffat ännu, så det kommer att läggas mer pengar framöver.

TommyE Skrev:
> Buddha:
>
> Inga dåliga tillbehör du köpt på dig! :)
>
> Som tur är håller många av prylarna en lång tid så
> man får slå ut kostnaden på antal år man kommer
> använda sakerna. Det är "bara" slitdelar och i
> ditt (och andra med heldämpade ramar/dämpade
> gafflar) service som tillkommer per år. Om man
> inte drabbas av uppgraderingsviruset förstås.

Mmm..jo..prylbögsgenen kanske lyser igenom lite.. ;)
Uppgraderingsviruset bet tag i plånkan i samma sekund som cykelköpet var klart, och vägrar ännu att släppa taget!
På G är ny gaffel, stålomspunnet, Chris King styrlager och fler prylar därtill lär det bli.
För mig är prylarna en del av intresset. Pengarna har jag ju redan bränt och nya kommer den 25:e, så det ekonomiska är det ingen idé att gräma sig över. Jag har ju schyssta prylar att lattja med den da'n nå'n frågar om jag vill hänga med å dyka, cykla, fiska, bowla, etc etc..

Hur mycket får livskvalitet kosta? Hur mycket som helst!

Denna veckan:
3800:- slitdelar.
det smärtar som student :-)
men inte ska man sitta och hålla på dem tills man blir gammal och inte kan cykla längre?! i helvete heller! :)

Buddha Skrev:
> Hur mycket får livskvalitet kosta? Hur mycket som
> helst!
>

Djupt och sant! (Låter mycket bättre än 'jo jag vet att jag är prylbög' också ;-)

EDIT: För övrigt misstänker jag att the_TnT's 2000/månad stämmer ganska väl på mig också.

Det handlar bara om vad man jämför med och har man som jag sysslat med en riktigt dyr sport så tycker man att det är billigt.

Jag har precis lagt av med min roadracing (tävling på bana med MC), och där kunde en säsong lätt kosta 150 000 kr. Kom man undan med hälften så var det billigt! Och då räknar jag bara rena kostnader som däck (ca 2000 kr i timmen!), slitdelar, normalt kraschande, anmälningsavgifter och värdeminskning på hojen. Räntor på inköp är inte medräknade. En tävlingshelg kostade minst 5000 kr för ca 2 timmars effektiv körning (om du höll dig på hjulen).

Jämför man å andra sidan med löpning är ju MTB en dyr sport, men även på en hög nivå kan man ju klara sig med 10 000 kr i kostnader på en säsong + ränta på hojen och resor till tävlingar. Sen är det ju en annan sak att prylhysterin gärna tar tag i en och att man far iväg med inköpen, men det behövs inte för att du ska vara konkurrenskraftig, utan det är bara för att det är kul.

I år blir det nog närmare 20 000 kr för min egen del i rena kostnader och avskrivningar på racern och MTB'n, men för dom pengarna får man många sköna timmar i sadeln och en timkostnad på mindre än 100 kr. Billigt!!!

Jag la alla kvitton i en hög, för framtida ångest. Så i helgen tog jag å räknade igenom vad jag bara iår köpt. Då blev jag mörkrädd, men många poster är engångsutgifter, ny i sporten som jag är. Inte behöver jag köpa skor å jacka osv varje år.

I fjol blev det 24417:- eller drygt 2000:-/Månaden.
En ny racer var största utgiften 15 900:-
Investeringar racer, mtb-hjul,takräck - 20 750:- slit delar/verkstad blev 3667:- kläder 1295:-

/Anders

Fast det är inte rätt att skriva av hela värde på en gång. Cykeln borde hålla i två år, skydd mer än ett år och många cykeltillbehör och verktyg håller mer än 5 år. Samma sak med ryggor och kläder, där borde det vara mer än ett års avskrivningstid.

Räknar man på det sättet så är det inte fullt lika blodigt. Men det är mycket pengar ändå...

Själv så ligger jag ganska lågt i år på slitdelar och nyinvesteringar. Två par cykelbyxor och renovering av bakdämpare är det jag bekostat. Ligger under 1000 SEK. Tog alla stora investeringar förra året :) Sedna har det varit en "billig" säsong då jag inte vurpat illa än och inte behövt ersätta något...

Håller med om att cykling är förhållandevis billigt... Håller även på med Hästhoppning (ja jag är kille och nej det är inget allvarligt psykologiskt fel på mig (inte konstaterat av läkare iaf;), och ja jag är hetero och nej inte särskillt fjollig, och ja man kan skada sig minst lika illa när man faller av en häst som en cykel, har stukat samma finger 4 gånger nu och nästan fått ena benet avsparkat (2 gånger)... Borde skaffa klippkort på akuten.) och då framstår cykelns kostnader som godispengar utslaget på ett år hittills 4400kr utan att köpa ny hoj och enbart egna pengar!

Dämpare 1500
Bromsar 1050
styrlager 150
styrstam 150
pump 30
sadel 139
framhjul 600
däck 250kr
osv.

Är glad att morsan och farsan står för det andra annars hade det inte blivit nåt kvar till cykeln, snyft.
Ridningen kan dra iväg med 5000 för en helgs tävling och istället för trailern hade jag kunnat köpa mig åtminstone en 5-Spot om jag inte har missat helt på priset på den. Vad jag hade kunnat köpa istället för häst vill jag inte tänka på...

Fast det är kul faktiskt minst lika kul som cyklingen! Och tjejerna är inte helt fel heller...

Tillbaka
Topp