[happy's stilpolis] Att ha eller inte ha styrplugg

precious

Ny medlem
Hejhej!

Efter en spännande runda i skogen idag upptäckte jag att den ena styrpluggen på mitt styre var borta, vilket fick mig att fundera lite över styrpluggarnas funktion.

Är de nödvändiga eller bra att ha eller tillför de inget utöver sin vikt?

Och för stilpolisen: borde jag pilla bort även den andra (och ev. sätta dit nya)?

/Katja

Du får ju en metallkant som kan göra extra ont om dom kommer på fel ställen. Plasten lidrar då och dessutom kommer det in mindre skit i själva styret (som tynger ner det ;-) ) Ska man vara stilpolis så ska du självklart byta ut den som är kvar och sätta i 2 nya likadana... :-)

Utan plugg så kan man nog stansa ut ett läckert hål i godtycklig kroppsdel vid en olycklig vurpa.

känner en kille som stansade ett hål rätt igenom levern när han vurpade me ett styre utan puggar (ja, han hade tur som överlevde). Han hade väll gjort sig rätt illa utan pluggar åxå men kanske inte riktigt så illa.

skulle inte köra utan

Hehe det finns många skräckhistorier om vad som kan gå fel utan styrplugg :P

En från umeås skatelokal är om en snubbe som spetsade sej nått så djävulsk efter en missad landning med beman. Styret penetrerade buken, gick ned på insidan av bäckenbenet och rispade ena pungkulan. Tydligen så var denna skada väldigt ovanlig (no shit) och han blev väldigt populär när han kom in till akuten. Enligt säkra källor så var det inte bara två läkare som var in och petade med fingrarna i han buk :P

Tack för svaren!

Jag misstänkte väl att det fanns någon väl uttänkt anledning till att de fanns där.
Tur att jag ska till cykelaffär på måndag då :)

/Katja - snart med två styrpluggar igen

25301hopegripdr.jpg

jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har kört en xc-tävling utan styrpluggar....

Koolt.

Jag har bara vågat cykla förbi stopplikt utan att stanna.

jonzén (fd burner) skrev:
> jag har kört en xc-tävling utan styrpluggar....

med elelr utan barends? för med barends tror ja det är tillåtet.

men sen äre ju inte världens koll på alla tävlingar helelr, inte i alla klasser. men ändpluggar har man ju mest för egenskull.

Själv stal jag en idé från nätet. Blev ganska bra. Vet inte om Nøgne Ø säljs i Sverige. Väldigt gott är det i alla fall, och några dagar efter att jag mejlade dem fick jag en hel påse oanvända kapsyler. Elegant, lätt och med full antitestikelrepfunktion.

78253-kelly10.jpg

Det funkar fint med en femtioöring (den gamla, inte kopparfärgad) längst in i handtaget också. Visserligen går handtaget sönder om man vurpar på det, men det skyddar mot skrubbsår på pungkulor å så.

:)

Vet någon vart man kan köpa hopes ( som på bild i tidigare inlägg ) styrplyggar?
samt en snygg plugg till styrstammen.?

Jag vet en person som fått ena testikeln "utstämplad" när han vurpade utan ändpluggar. Kanske inget problem för just dig men det visar iallafall på att de bör sitta där.. ;)

Dan skrev:
> Själv stal jag en idé från nätet. Blev ganska bra.
> Vet inte om Nøgne Ø säljs i Sverige. Väldigt gott
> är det i alla fall, och några dagar efter att jag
> mejlade dem fick jag en hel påse oanvända
> kapsyler. Elegant, lätt och med full
> antitestikelrepfunktion.

Jo, Nøgne säljs i Sverige! Gängen på Veloform använde vinkorkar istället. Med kork uppnås en viss dämparfunktion, som natur-elastomer ungefär...

AHA! ok , tackar.
Finns det någon som har handlat av dom ? hur e servicen osv? betalning?

CRC är väldigt bra att handla hos. När det gäller styrpluggar så kan man gärna se lite på X-Lite också. De är i mitt tycke lite stiligare än Hope.

1219.jpg

Kostar exakt lika mycket, väger exakt lika mycket och fungerar exakt likadant. Det är inte längre titanium på X-Lite, så materialet är detsamma också.

Pinsam fråga (kanske).

Jag monterade mitt nya styre idag och köpte nya grepp, där det ingick styrpluggar. När jag sen skulle trycka i dom så är dom alldeles för små, däremot passar dom in i mitt raka styre som jag inte längre ska använda. I det styret sitter det en liten ring längst ut på styret (på insidan) som gör att hålet blir mindre. Denna ring finns inte på mitt nya styre, så frågan lyder, finns det olika storlekar på styrpluggar?

johan A:
ja, det finns olika storlekar. PRO har små styrpluggat vet jag, iaf den som följer med deras styrlinda. de passar med nöd o näppe på alu styret jag har på vinterhojjen men på kolfiberstyret så sitter de inte alls.

däremot har jag andra pluggar där, vet inte vad det är men de är iaf större.

så uppenbarligen så ligger det variation i både styren och styrpluggar.. ytterdiametern på styren ska vara samma då reglagen håller standard.. men godstjockleken hos styrena kan ju variera kraftigt.

Ok, tackar för det.. Fram med skjutmåttet då, för styrpluggar vill man ju ha, speciellt efter alla berättelser om levrar och annat.

jag kommer köra vinkorkar på min fixie.. eller cahpagne snarare, sånna här svampformade..
Men har inta hemma, kanska kikar förbi på systemet eller nån restaurang när jag är i stan nån dag ;)

Gjorde ett par av vanliga raka korkar och dom fungerar iofs..

På 40 min ska jag och hämta hjul och dom sista delarna till min fixie!

Roox Fr och DHstyren som är väldigt tjocka i godset är det lätt att slå sönder styrpluggarna på märkte jag, men fungerar bra med vanliga ändå.

Ileberg: Du måste visa bilder på det sen, vinkorkar ifrån något gott Italienskt vin röstar jag på. (:

Tillbaka
Topp