Har alla nyare Magurabromshandtag infästning i plast?

weldion

Aktiv medlem
Upptäckte att mitt bromshandtags fäste är av plast.
Nu så har jag limmat fast den delen som gått av med hjälp av epoxi och hoppas på att det skall hålla en stund.
Min fråga är om alla Magurahandtag har samma infästning i plast, eller om det finns modeller som har normal konstruktion i metall?

Min modell heter MT Thirty och om det finns handtag med infästning i metall, så är det bra om det går att byta rakt med att lossa banjokopplingen och montera på det nya handtaget för att sedan lufta skiten.
Har alla handtag infästning i plast, då lutar det mot märkesbyte.

IMG_6753.jpeg

IMG_6755.jpeg

IMG_6758.jpeg

Senast ändrad:
Kolla så det inte täcks av någon garanti. Ska ju hålla. Hade inte några problem med mina magura. Var också plast vill jag minnas.

Då jag kollade tidigare verkade det som att alla handtag är av ”carbotecture” som på din bild.

Shigura kanske skulle kunna vara ett alternativ? Behålla oken och köra shimanohandtag

Jag rekommenderar inte Shigura om man inte tycker om känslan av att kasta in en pinne i framhjulet. Har kört Magura Mt trail Mt5 och Mt7 utan några problem.

Den delen som gick sönder är gjort av plast på alla Magura handtag. Några bryter dom, andra aldrig, även om de har ramlat ofta med handtag mot sten, som min son brukade göra.

Din modell är billigaste modellen som har själva handtaget (lever blade) också i plast. Det ger ett mycket sämre känsla. OK för mig på min pendlarcykel, men på min MTB vil jag bara har Maguras alu handtag som för mig är de bästa som finns.

Den delen som gick sönder är gjort av plast på alla Magura handtag. Några bryter dom, andra aldrig, även om de har ramlat ofta med handtag mot sten, som min son brukade göra.

Din modell är billigaste modellen som har själva handtaget (lever blade) också i plast. Det ger ett mycket sämre känsla. OK för mig på min pendlarcykel, men på min MTB vil jag bara har Maguras alu handtag som för mig är de bästa som finns.
Denna broms sitter på min pendlarcykel/vardagscykel. Tycker det är en fördel med plasthandtag vintertid.

Denna broms sitter på min pendlarcykel/vardagscykel. Tycker det är en fördel med plasthandtag vintertid.

Ja, det är väl enda fördelen, men inte en oviktig fördel i en vinter som denna. Jag var inte medveten om plasthandtag när jag köpte mina till min vinterpendlare, men skulle välja det nu faktiskt. Bromskraften är inte så hög, men det räcker i stan.

Så skulle man också kunna göra.

Inte så imponerad i alla fall. Cykeln har inte fått någon smäll vad jag vet.
Tror det hände när jag lossade skruven för att vinkla upp handtaget för att lufta bromsen i samband med bromsbeläggbyte.
Dom där ihåligheterna på insidan ser ju ut som ett perfekt ställe att fylla för att stärka upp runt lagningen, risken är väl att epoxin eller vad man tänkt använda inte fäster tillräckligt mot plasten? Möjligen linda nån form av fiber runt som man sedan dränker in i epoxy. Sen får man säkert lov att bearbeta arean så så att den åter sluter runt styret.

Mejla Magura direkt. Kan vara så att de har bra kundservice och erbjuder dig ett nytt handtag.

Ganska orelaterat, men några plast-nitar gick av i mitt TSG-kroppsskydd efter att jag ramlat några gånger. Jag mejlade TSG, och de skickade nya nitar utan kostnad. Kanske kan även Magura vara så bra på att ta hand om sina kunder :)

Mejla Magura direkt. Kan vara så att de har bra kundservice och erbjuder dig ett nytt handtag.

Ganska orelaterat, men några plast-nitar gick av i mitt TSG-kroppsskydd efter att jag ramlat några gånger. Jag mejlade TSG, och de skickade nya nitar utan kostnad. Kanske kan även Magura vara så bra på att ta hand om sina kunder :)

Deras kundservice suger så skulle inte hoppas på det. Har de ens fått någon agent i Sverige?

Deras kundservice suger så skulle inte hoppas på det. Har de ens fått någon agent i Sverige?

Man kan kontaktera tysken direkt. Det gjorde jag med min Syntace nav (isf att göra det via butiken Bike24). Jag fick en ny ratchet gratis på posten efter att jag hade skickat några bilder.

Tillbaka
Topp