Här är polisen som mitt...

Jag kom under dagen cyklandes längst med Birger Jarlsgatan, på ett ställe stod det en piket parkerad precis på cykelvägen. Jag stannade och frågade sheriffen som stod framför den hur det kom sig att han hade parkerat på cykelvägen. Till svar fick jag "kommer du inte in här eller?". "Jo det gör jag", svarade jag, "men jag måste fortfarande svänga ut i vägbanan för att komma förbi er bil", tillade jag.

Jag fick det smarta svaret "vi var tvungna att parkera här, alla bilar vi lappar står ju felparkerade så vi får inte plats någon annanstans. Och du, vart är lyset?", då valde jag att tacka för mig och cykla vidare :).

Från det ena till det andra, hade Polisen någon form av "razzia" nere vid Stureplan idag, jag såg tre piketbilar och runt sex sju motorcyklar.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Bubblan, var det på dagen eller var det mörkt?
> Du behöver bara ha belysning om det inte är
> tillräckligt ljust ute.

Det var för drygt 2 timmar sedan. Jag tänkte faktiskt också på det, men jag tog det säkra före det osäkra.

Bubblan skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bubblan, var det på dagen eller var det
> mörkt?
> > Du behöver bara ha belysning om det inte är
> > tillräckligt ljust ute.
>
>
> Det var för drygt 2 timmar sedan. Jag tänkte
> faktiskt också på det, men jag tog det säkra
> före det osäkra.

Ännu ett bevis för att poliserna inte vet vad de snackar om vad gällar lagar. Ganska upprörande.

Men sluta. Menar ni att polisen ska parkera i parkeringsgarage innan ett tillslag. Eller ska de åka komunalt till rån och överfall?

Å andra sidan så visste inte heller jag vad som gällde gällande lyse (nu vet jag). Jag måste även säga att jag tycker det är ganska så roligt att cykla bland trafik, men jag var sugen på höra vad dom hade att säga. Sen finns det ju folk som inte tycker att det är kul att cykla bland trafik, som kanske inte skulle uppskattat deras positionering.

bruse skrev:
> Ännu ett bevis för att poliserna inte vet vad de
> snackar om vad gällar lagar. Ganska upprörande.

Rätt polis vet nog vad han snackar om. En trafikpolis kan nog reglerna för cyklar. En närpolis (vanligaste sortens polis) behöver inte vara lika påläst. Hans uppgift är ju inte riktigt densamma.

bigmollo skrev:
> Men sluta. Menar ni att polisen ska parkera i
> parkeringsgarage innan ett tillslag. Eller ska de
> åka komunalt till rån och överfall?

Ja, tåg eller extracycle går bra. Annars så åker de bara omkring kortare än 5 km och behöver ingen förbifart.

Föds man med ett sånt polishat eller vad är det som utlöser såna här diskussioner?
Läser man tråden får man lätt uppfattningen att polisen parkerar på gångvägen på djävelskap och det är knappast fallet. Tänk att ha ett yrke där man alltid blir i frågasatt vad man än gör.
Känner en före detta polis som ofta berättar historier om folks reaktioner när de utför sitt jobb.
Att t.ex. jobba i tunnelbanepiketen och utan undantag behöva tjafsa med allmänheten som har åsikter om varenda ingripande.

Ett lysande exemplel var pundaren som fick snedtändning och slog sönder en t-banevagn så mycket han klarade av, trots att den var fullsatt. Stämningen var extremt hotfull och det ringdes ett antal 112. När han tillslut klev av la han sig på en bänk på stationen. När piketen kom dit och tog med sig pundaren står en gammal tant och tycker att polisen skall jaga bovar istället....

Jag har ärligt talat svårt att förstå att man över huvud taget bryr sig i var polisen parkerar eller hur de agerar så längde det inte är uppenbara tjänstefel (för självklart finns det dåliga poliser eftersom det är människor i uniformerna också).

Om en polis som i exemplet på Birgerjarlsgatan frågar var du har lyset, skulle jag kunna tänka mig att det är ett uttryck för just att man blir ifrågasatt vad man än gör. Om det var genomtänkt eller inte kvittar. Man bör välja sina krig.

/putte

Ojoj, det här var ett känsligt ämne, att ha synpunkter på polisernas lagkunskaper. Trampar jag på ömma tår, eller är det inte tillräckligt pk?

Bruse, du uttrycker dig lite onyanserat och ganska kategoriskt. Nu pågår en "kampanj" där man tagit "vanliga" poliser i yttre tjänst och satt dem på trafikdetaljen för att utföra nykterhetskontroller ffa. Om de nu inte har detaljerade kunskaper om cykellyse må det väl vara hänt. Sen kanske det var olyckligt att polisen kontrade med den frågan. Jag såg f ö en polisbil köra i bussfilen på Birger Jarlsgatan. Vart är världen på väg?

JLarsson skrev:
> Bruse, du uttrycker dig lite onyanserat och ganska
> kategoriskt. Nu pågår en "kampanj" där man
> tagit "vanliga" poliser i yttre tjänst och satt
> dem på trafikdetaljen för att utföra
> nykterhetskontroller ffa. Om de nu inte har
> detaljerade kunskaper om cykellyse må det väl
> vara hänt. Sen kanske det var olyckligt att
> polisen kontrade med den frågan. Jag såg f ö en
> polisbil köra i bussfilen på Birger Jarlsgatan.
> Vart är världen på väg?

Utryckningsfordon får köra i kollektivkörfält.

bruse skrev:
> Ojoj, det här var ett känsligt ämne, att ha
> synpunkter på polisernas lagkunskaper. Trampar
> jag på ömma tår, eller är det inte
> tillräckligt pk?

Om du syftar på mig så finns det inga ömma tår. Jag är inte polis, jag har aldrig tänkt tanken på att bli det, men jag reagerar alltid på när poliser aldrig får vara ivägen, inte får säga till 'i onödan' aldrig får göra fel. Att vara polis verkar by default vara fult och när vi någon enstaka gång behöver dem för att vi själva råkat illa ut ondgör vi oss över att de aldrig finns när man behöver dem....

/putte

perzzon skrev:
> Att man "inte får göra fel" som polis beror
> givetvis på att de har så mycket makt. Ju mer
> makt desto större kontroll av den.

Det är bra att det finns kontroll av missbruk av alla myndigheter. Dock bör man sätta ribban på rätt nivå.

/putte

Du borde ringt till polisen och berättat att det står en blå folkabuss mitt i cykelbanan som tvingar de stackars cyklisterna ut farligt nära kajkanten :)

Är det bättre att lägga resurser på att utbilda alla poliser så att de kan allt om hur många Newtonmeter man måste kunna bromsa en cykel med, eller att de får jobba på och ibland göra fel?

Okej, jag reder ut begreppen:
- Poliser är i grunden onda och borde syssla med viktigare saker än att blockera cykelbanor
- Även trafikpolisen borde utreda kriminalbrott
- Cyklister har per definition alltid rätt
- Cyklister behöver inte följa trafiklagen eftersom dom alltid är förföljda
- Det finns inget viktigare i Stockholmstrafiken än att se till att cykelbanorna alltid är fria från parkerade bilar, hundar, fotgängande turister, tanter med cykelkorg och permobiler
- Hundar ska varken få gå med koppel på cykelbanan, i närheten av cykelbanan, på stigarna i skogen och inte heller få springa fritt i skogen
- Cyklister ska inte behöva använda den lagstadgade ringklockan så det är bättre med en visselpipa, en tryckluftstuta eller att skrika "flytta på dig" så jag slipper ha något fult på mitt styre
- Fixiecyklister är mycket duktigare på att bedöma trafikflödet än tantcyklister och bilister så färdbroms är onödigt
- Kärringar med cykelkorg är en enorm trafikfara eftersom dom plötsligt kan svänga åt ena eller andra hållet på cykelbanan när bakomvarande cyklist håller helt adekvat hastighet på sin träning och kan tvingas att bromsa
- På vissa ställen där det är 50-väg känns det förnedrande att använda cykelbanan eftersom man inte får cykla snabbare än 30 km/h där och då tutar dumma bilister på en
- Jag gav fingret åt en bilist och han blev arg fast jag hade rätt
- Polisen borde göra ägna sig åt (knark, slavhandel, barnmisshandel, utvisa kurder) istället för att jaga hederliga cyklister

Fick jag med allt? Jag tror att jag har kondenserat några av Happys grin&gnälltrådar till det viktigaste, men jag kan ha missat något.

Lipsillar.

Senast redigerad av en moderator:
Fan vad utjatat där är med allt chipssnack så fort man inte har någonting att själv tillägga. Sitta på läktaren och titta på tycks vara en njutning för många.

Muppet_051107093727103_wideweb__300x213.jpg

Rippa skrev:
> Fan vad utjatat där är med allt chipssnack

Sluta knuffas för att få en plats i rampljuset. På min gravsten ska det stå "Han var kompis med både Rippa och Superapan", OK?

Markus F skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan vad utjatat där är med allt chipssnack
>
> Sluta knuffas för att få en plats i rampljuset.
> På min gravsten ska det stå "Han var kompis med
> både Rippa och Superapan", OK?

Bla bla bla.. ska det stå på min.

Klassiskt grepp att gnälla på dem som gnäller för att visa att man själv inte är en sån som gnäller och därmed skulle vara en bättre person. Lite paradoxalt, dock. Tyvärr blir alla följande inlägg lite av samma grej, eller befäster det första inlägget av den typen. Så är även fallet med det här inlägget, tyvärr.

Den klassiska formen är dock annars "det är så typiskt svenskt att gnälla!". Ett typiskt svenskt uttalande, alltså.

hakanf skrev:
> Klassiskt grepp att gnälla på dem som gnäller
> för att visa att man själv inte är en sån som
> gnäller...

OK. Jag förutsätter att ditt inlägg inte var gnäll utan bara sakligt ;-)

> - På vissa ställen där det är 50-väg känns
> det förnedrande att använda cykelbanan eftersom
> man inte får cykla snabbare än 30 km/h där och
> då tutar dumma bilister på en

Vilken cykelbana har fartbegränsning på 30 km/h?
Finns väl ingen hastighetsbegränsing för cyklister på cykelbana.

Rippa skrev:
> Fan vad utjatat där är med allt chipssnack så
> fort man inte har någonting att själv tillägga.

Ostbågar funkar också, gott med lite variation.

Tillbaka
Topp