Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Bull1

Medlem
Senast ändrad:
Sambon som av medicinska skäl cyklat emtb i några år gjorde nypremiärtur på hennes vanliga heldämpade mtb i helgen och hon var lyrisk över att slippa den tunga elhojen. Men vill man ta sig långt är det givetvis grymt.. på bekostnad av rolighet enligt oss.

Har en vitus mythique, men den är några år gammal, så hade tänkt köpa något nytt.

Är lite det jag funderar över, tänk vad lätt att hoppa på elcykel och sen fara iväg till lokala berget och cykla på.

Men sen har jag cyklat, åkt en del skateboard, gymmat också osv så sitter och tjurar med tankarna "är väl fan bara bita ihop och cykla".

Alltså priset på den där elhojen var ju löjligt bra!
Inte för att jag har så mycket att tillföra då min erfarenhet av el-mtb är mycket ringa, men du borde väl prova på både en fulldämpad el-mtb och en dito vanlig innan du bestämmer dig?
Jag är dock övertygad om att en HT med eldrift är rätt trist att cykla med. Den extra vikten gör att dämpningen behövs om det är lite stökigare än en fin grusväg. Det lilla jag testat med FS el-mtb så var det faktiskt väldigt roligt! Så roligt att jag absolut inte törs testa mer omfattande, risken är att jag bara vill köra det då tror jag tyvärr och då tappar man ju mycket av konditionsträningen.

Jag är lite sugen på elcykeln, men det kanske är för att jag hållt på att tagit mc kort, men sen blev det inte av pga skador.

Vet att jag egentligen borde köpa den andra pga rehab, plus att en sån är roligare att cykla...

Men sen dök den upp med det där priset, blir inte klok.
Suttit i veckor och tvekat.. 😵‍💫

Hade en bonero rose 2 funnits i lager för en månad sen hade jag sluppit alla dessa tankar...

Jag är lite sugen på elcykeln, men det kanske är för att jag hållt på att tagit mc kort, men sen blev det inte av pga skador.
Har kört en del cross innan också.
Vet att jag egentligen borde köpa den andra pga rehab, plus att en sån är roligare att cykla...

Men sen dök den upp med det där priset, blir inte klok.
Suttit i veckor och tvekat.. 😵‍💫

Hade en bonero rose 2 funnits i lager för en månad sen hade jag sluppit alla dessa tankar...

Hade jag ett berg att cykla uppför så hade jag köpt en el-mtb vilken dag som helst, direkt utan att tveka. En fulldämpad i alu med 160mm gaffel minst.

Nu cyklar jag mest plattstig och då är jag nöjd med vanlig mtb.

Hade jag ett berg att cykla uppför så hade jag köpt en el-mtb vilken dag som helst, direkt utan att tveka. En fulldämpad i alu med 160mm gaffel minst.

Nu cyklar jag mest plattstig och då är jag nöjd med vanlig mtb.
Varför?

Det är ju mycket roligare och bättre att vara stark på riktigt.

Jag förstår folk som köper el av medicinska skäl. Eller ålder. Jag är inne på mitt 58:e år och jag har dom starkaste benen någonsin. Och jag har cyklat skog sedan 1992.

Jag var ute en sväng i Hellas på min ht idag, en liten lugn runda på ca 10 km.
Bara för att man inte har el behöver det inte blir en epic varje gång man sticker ut.

Varför?

Det är ju mycket roligare och bättre att vara stark på riktigt.

Jag förstår folk som köper el av medicinska skäl. Eller ålder. Jag är inne på mitt 58:e år och jag har dom starkaste benen någonsin. Och jag har cyklat skog sedan 1992.
Ja men om du hade ett berg att cykla uppför .. som trådstartaren bevisligen har... så blir det ju en annan grej. Jag gillar att köra våfflan men det är inte jättekul att veva hela vägen upp till copper hill.

Men vill jag ha en elcykel för att köra i Hellas, nej tack.

Tillbaka
Topp