Hur kom du fram till den här tolkningen?
Jag har en annan uppfattning:
Karsholms gods får bakläxa på de stängsel man låtit sätta upp i ett skogsområde norr om Kristianstad. Ett brott mot allemansrätten, menar länsstyrelsen som därmed går på Ekestadsbon Rolf Nilssons linje i den infekterade striden.
www.svt.se
Älmhultsbördiga entreprenören Sara Wimmercranz, som nu bor i Stockholm, gick nyligen ut i sociala medier och frågade sig om allemansrätten är på väg att monteras ned – i smyg. Enligt henne har skyltar med texten ”privat”, stängsel och bommar blivit vanligare i naturen och vid våra stränder.
www.svt.se
Ska du ut och paddla eller vandra i skogen i sommar? Då är allemansrätten på din sida. Men vissa markägare sätter trots detta upp skyltar med "privat...
www.ekuriren.se
Naturvårdsverkets information till markägare:
Edit: Jag växte upp på en ö med cirka 2000 invånare och bor nu på landet i en by med under 1000 personer. Jag är mycket väl medveten om att skogsbruket sliter extremt mycket på skogen, men anser ändå inte att det ger mig grönt ljus att bryta mot allemansrätten såsom den IDAG är formulerad av myndigheten som har ansvar för den. Förstår ärligt talat inte hur stad/land kom in i din argumentation.
Edit 2: Du kanske förresten tänker på att man vill prospektera gruvor för att ta fram ädelmetaller till batterier till bl.a. elcyklar. Detta motståndet är väl som starkast hos de påverkade, alltså de närboende på landsbygden?