Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

Men så är det väl ändå inte? Jag har cyklat i åtminstone Tyskland och Italien, och där har jag upplevt i skarpt läge att det förutsätter att markägaren tillåter, annars är det ingen rättighet att varken till fots eller per hjul ta sig var som helst i naturen, för dom har ju ingen motsvarande allemansrätt. Eller har jag fel?

Ah, jag menade cykla på stig på icke-privat terräng. Allemansrätten finns bara i Norden och nåt liknande i UK.

Din bild fångar situationen ganska exakt. Här grälas det inbördes i gruppen skogsmullecyklister över något som inte spelar någon som helst roll egentligen, medan de verkliga förövarna får fortsätta härja fritt i bakgrunden.
Sådana här uttalanden, tyvärr väldigt vanliga på happy, visar att man inte förstått för 5 öre vad allemansrätten handlar om.

Ska ut på min emtb idag . Kommer förmodligen spruta jord överallt och bli djupa sår i marken .

Tur att det är en cykel som får köras i skogen enligt allemansrätten.

Man får utan tvekan mest glädje per krona med en eMTB, hade jag köpt en ny cykel idag så hade jag lagt lite extra för att kunna göra något roligt av de annars tråkiga partierna.

Kört mycket eMTB i Schweiz och Österrike och även om behovet ser lite annorlunda ut där (berg) så är effekten den samma här hemma i Sverige även om det är i mindre skala.

Din bild fångar situationen ganska exakt. Här grälas det inbördes i gruppen skogsmullecyklister över något som inte spelar någon som helst roll egentligen, medan de verkliga förövarna får fortsätta härja fritt i bakgrunden.
Tycker du även att så länge det förekommer mord och dråp i samhället, så är det okej att slå dig på käften lite så där random?

Allemansrätten handlar inte om vad en skogsägare får och inte får göra vid brukande av skogen. Andra lagar och regler bestämmer det.
Yepp … det har du helt rätt i. Även om skogsbruket är en het fråga i vissa kretsar.

Men ofrånkomligt är att skogsaverkning har betydligt större påverkan på stigar i skogen än vandrare och cyklister har. Förutom i Hellas, antar jag …

Det intressanta i frågan är att det inte är markägarna i allmänhet som är intresserade av att begränsa friluftsliv utan den myndighet som ansvarar för Allemansrätten. Egentligen märkligt att frågan landat hos Naturvårdsverket när man (läs jag) tänker efter.

Edit, så här skriver Friluftsfrämjandet vilket kan ge en viss förklaring till att de som bor i stan och de som bor på ”landsbygden” ser olika på frågan.

”Det var först i samband med en fritidsutredning på 1940-talet som begreppet allemansrätt etablerades. Syftet var bland annat att ge befolkningen i tätorterna bättre möjligheter att ta sig ut i naturen. ”

Nu börjar det bli rejält OT, men TS har ju beställt sin cykel så …

/MM

Senast ändrad:
det inte är markägarna i allmänhet som är intresserade av att begränsa friluftsliv utan den myndighet som ansvarar för Allemansrätten.
Hur kom du fram till den här tolkningen?
Jag har en annan uppfattning:

Naturvårdsverkets information till markägare:

Edit: Jag växte upp på en ö med cirka 2000 invånare och bor nu på landet i en by med under 1000 personer. Jag är mycket väl medveten om att skogsbruket sliter extremt mycket på skogen, men anser ändå inte att det ger mig grönt ljus att bryta mot allemansrätten såsom den IDAG är formulerad av myndigheten som har ansvar för den. Förstår ärligt talat inte hur stad/land kom in i din argumentation.

Edit 2: Du kanske förresten tänker på att man vill prospektera gruvor för att ta fram ädelmetaller till batterier till bl.a. elcyklar. Detta motståndet är väl som starkast hos de påverkade, alltså de närboende på landsbygden?

Senast ändrad:
Det är ändå lite intressant att det största motståndet mot emtb-cyklister i skogen verkar komma från mtb-cyklister.

Känns lite som när västvärlden börjar skrika på mindre utvecklade länder att dom måste begränsa sin klimatpåverkan.

Senast ändrad:
Det är ändå lite intressant att det största motståndet mot emtb-cyklister i skogen verkar komma från mtb-cyklister.
Varför det? Det är väl helt naturligt.
Inom kitesurfing communityt är de största motståndarna mot de som surfar där man inte får andra kitesurfare - för man vill helt enkelt inte ha sina möjligheter inskränkta ännu mer.

Känns lite som när västvärlden börjar skrika på mindre utvecklade länder att dom måste begränsa sin klimatpåverkan
Fast tvärtom va?
De som använder sätt som tar färre resurser från jorden menar att de som tar fler resurser från jorden bör upphöra med det de gör.
Dvs. de som färdas med mankraft/brukar jorden med oxe kritiserar de som färdas med maskin/jordbrukar med maskin?

Varför det? Det är väl helt naturligt.
Inom kitesurfing communityt är de största motståndarna mot de som surfar där man inte får andra kitesurfare - för man vill helt enkelt inte ha sina möjligheter inskränkta ännu mer.
Vi som cyklar mtb har ju alltid haft en viss påverkan på skog och mark som man inte har om man rör sig till fots. Nu kommer det en och annan emtb som har i princip samma påverkan men vi blir livrädda för att dom ska bli så många så att påverkan på marken blir så påtaglig att någon sätter stopp för cykling på stigar helt och hållet. Vilket ju är rimligt eftersom påverkan är ungefär lika stor från båda. Det blir ett slags hyckleri att skälla på en emtb-cyklist för att sen göra exakt samma sak själv fast utan motor.

Hur kom du fram till den här tolkningen?
Jag har en annan uppfattning:

Naturvårdsverkets information till markägare:

Edit: Jag växte upp på en ö med cirka 2000 invånare och bor nu på landet i en by med under 1000 personer. Jag är mycket väl medveten om att skogsbruket sliter extremt mycket på skogen, men anser ändå inte att det ger mig grönt ljus att bryta mot allemansrätten såsom den IDAG är formulerad av myndigheten som har ansvar för den. Förstår ärligt talat inte hur stad/land kom in i din argumentation.

Edit 2: Du kanske förresten tänker på att man vill prospektera gruvor för att ta fram ädelmetaller till batterier till bl.a. elcyklar. Detta motståndet är väl som starkast hos de påverkade, alltså de närboende på landsbygden?
Hej, utan att ha någon statistik på det skulle jag vilja säga att de flesta markägare inte har något emot allemansrätten, men det finns klart undantag vilket du belyser i ditt inlägg. Men att ett fåtal markägare försöker hindra allmänhetens tillgång till naturen tycker jag inte är relevant. Strandskydd är ju iofs en annan het fråga som upprör många …

Nu är det ju så att allemansrätten INTE reglerar motortrafik vilket Naturvårdsverket är noggranna med att påpeka. Så det går i princip inte att bryta mot allemansrätten genom att framföra motorfordon i naturen (läs enskilda vägar och stigar). Det är reglerat av Terrängkörningslagen.

/MM

Fast tvärtom va?
De som använder sätt som tar färre resurser från jorden menar att de som tar fler resurser från jorden bör upphöra med det de gör.
Dvs. de som färdas med mankraft/brukar jorden med oxe kritiserar de som färdas med maskin/jordbrukar med maskin?
Jag tänker på att i debatten hör man ofta att Indien, Bangladesh, Indonesien osv måste sluta med bensinmotorer osv. och istället haka på elektrifieringen. Men det är ju inte dom som skapat klimatproblemen. Dom har ju historiskt haft en mindre klimatpåverkan än vad vi i väst har. Men nu är det dom vi skyller på.

Alla djupa hjulspår som alltid har varit på stigarna och alla berghällar med bortskavd mossa som man ser är ju inte skapat av emtb-cyklister utan av vanliga mtb-cyklister. Men nu är det helt plötsligt emtb som är boven som måste bort så att vi kan fortsätta förstöra stigar i lugn och ro på våra manuella mtb.

Jag är mycket väl medveten om att skogsbruket sliter extremt mycket på skogen,
Såg liknande påstående tidigare. Och visst är det sant, men ur skogsägarens perspektiv ett lite konstigt påstående. Att skogsbruk "sliter" på skogen är självklart. Och ingen har större intresse i att få tillbaka skogen än skogsägaren själv.
Det blir lite som att säga att "kossorna sliter på gräset". Eller "cykling sliter på däcken".

men anser ändå inte att det ger mig grönt ljus att bryta mot allemansrätten såsom den IDAG är formulerad av myndigheten som har ansvar för den. Förstår ärligt talat inte hur stad/land kom in i din argumentation.
Precis. Om jag gräver en grop i trädgården förstör det mer än om 20 scouter olovligen tältar där. Men det betyder inte att det är ok att tälta i någons trädgård utan lov. Däremot får jag gräva. För det är min mark.

Men det är väl här stads/lantis-skillnaden blir relevant. Storstadsbor är vana vid kommunens skog där ägaren driver den med syftet att ge möjlighet till friluftsliv. Lantisar däremot vet att "detta är Bengans skog", och att han lever på att bruka den. Att vi får cykla är ur hans perspektiv bara en (förhoppningsvis och ganska ofta positiv) biverkning.
Eftersom skog med de olika syftena kan se likadan ut blir det ibland besvärligt.

Verksamhet områden tydligt skyltade i alla väderstreck en täckt till exempel är tillstånd och avgifter med mera så mycket att för gå runt måste storskalig produktion till.

Jag har kanske bildat mig en felaktigt fördomsfull bild. Men jag uppfattar att försvaret för att cykla elcyklar i skogen är för att man utan ansträngning ska kunna ta sig ut i naturen, eller att man med fysiska begränsningar ska ha samma möjlighet att uppleva att cykla på stigar i skogen. De som dock står och viftar och vevar om att det minsann är tillåtet eller oavsett det tänker ändå cykla i skogen, är inte klientelet ovan utan personer som vill dundra fram och rejsa runt i skogen, kanske med enduro- eller downhill-ambitioner.

Och så är det väl som vanligt att elcykel-utövare som är säkra på att dom har rätt men myndigheternas jurister/handläggare har fel; ni törs väl som vanligt inte ange namn och tillfälle när ni utövar det hela så att det går att göra en anmälan och låta det den rättsliga processen ha sin gång så att ni får bevis för att ni har rätt?

Jag har kanske bildat mig en felaktigt fördomsfull bild. Men jag uppfattar att försvaret för att cykla elcyklar i skogen är för att man utan ansträngning ska kunna ta sig ut i naturen, eller att man med fysiska begränsningar ska ha samma möjlighet att uppleva att cykla på stigar i skogen. De som dock står och viftar och vevar om att det minsann är tillåtet eller oavsett det tänker ändå cykla i skogen, är inte klientelet ovan utan personer som vill dundra fram och rejsa runt i skogen, kanske med enduro- eller downhill-ambitioner.

Och så är det väl som vanligt att elcykel-utövare som är säkra på att dom har rätt men myndigheternas jurister/handläggare har fel; ni törs väl som vanligt inte ange namn och tillfälle när ni utövar det hela så att det går att göra en anmälan och låta det den rättsliga processen ha sin gång så att ni får bevis för att ni har rätt?
Du menar att när man cyklar vanlig mtb vill man inte cykla fort och rejsa fram? Varför är då hela det här forumet fullt av olika diskussioner om däck, fjädring, geo etc. Om alla bara vill ut i skogen och få träning är det väl bara att snöra på sig joggingskorna?

Val av cykel om man vill cykla i skogen och lämna så lite avtryck som möjligt så finns det ett alternativ som är som natt och dag mot andra typer och det är Fatbike. Skillnaden när man cyklar där det är mjukt är enorm. En fatbike trycker till marken lite lätt där en vanlig mtb lämnar ett djupt hjulspår.

Senast ändrad:
Utan att säga något om vad som är/bör vara tillåtet så tycker jag den fundamentala skillnaden ligger mellan att ha eller inte ha en motor som driver/hjälper till med drivningen. 250 watt hit i kontinuerlig effekt, 1000 watt dit i momentaneffekt plus 25 km/h som maxfart är bara godtyckliga värden.

Nu cyklar jag inte i skogen, men jag skulle inte alls tycka det vore samma sak att cykla uppför en lvg-stigning med hjälpmotor som det är att göra det med bara benkraft, oavsett om hjälpmotorn ger 25 watt, 250 watt eller 2,5 kW.

Den idén har varit uppe tidigare, men fastnade i vilket läger som anses ha bevisbördan på sig. Utan att lägga någon värdering i frågan så skulle jag personligen vilja se någon som är emot eMTB att ta på sig uppdraget, om inte annat så för ironin i det hela. Man får ta inspiration från andra grupper i samhället som provocerar fram en reaktion genom att gå emot sina egna principer under falsk flagg.

Nej, enda anledningen till att just det här forumet har överlevt är att det är så rörigt.
Sant. Men då kan vi jobba på lite mer intensivt i denna tråden då så siktar vi mot #1000 här istället. Man kan säkert kopiera och klistra in en hel del från den andra tråden, där är de flesta argument för och emot diskuterat redan ett tiotal gånger. Repetition är kunskapens moder!

Vi som cyklar mtb har ju alltid haft en viss påverkan på skog och mark som man inte har om man rör sig till fots. Nu kommer det en och annan emtb som har i princip samma påverkan men vi blir livrädda för att dom ska bli så många så att påverkan på marken blir så påtaglig att någon sätter stopp för cykling på stigar helt och hållet. Vilket ju är rimligt eftersom påverkan är ungefär lika stor från båda. Det blir ett slags hyckleri att skälla på en emtb-cyklist för att sen göra exakt samma sak själv fast utan motor.
Det är inte slitaget jag reagerar på, det är ett straw man-argument. Det jag reagerar på, och som jag påtalat från början, är att det inte är tillåtet.
Det är säkert så att en motocross sliter mindre på en asfaltsväg än en lastbil, precis som en skördemaskin ger större avtryck i skogen än en elcykel. Av det kan man inte dra slutsatsen att man får köra en oreggad MX på allmän väg (det får man inte, även om man går ner 30kg på kuppen), eller en elcykel på en random stig i skogen (utan markägarens tillstånd).
Jag kitesurfar inte i naturreservaten där det är förbjudet. Varför? För att det inte ska komma fler inskränkningar på min möjlighet att vistas ute på vattnet.
Samma sak med skogen: fram till att det inte längre är tydligt otillåtet med elcykel i skogen, och när denna tydlighet kommer från den myndighet som har ansvar för frågan, bedömer jag att man bör ta ansvar och följa de direktiv som finns.
I den här tråden försöker man få oss som avråder TS från att köpa en eMTB att framstå som att vi vill att färre ska kunna vistas i naturen. Jag vill hävda att det är tvärtom, och att det är om det blir tillräckligt många överträdelser av ansvarig myndighets direktiv som inskränkningarna kommer komma på plats.

Jag tror egentligen hela den här frågan ganska lätt kan lösas med sunt förnuft: om alla oavsett cykel låter bli att tokköra när man möter vandrare och inte sladdar och spinner loss när marken är mjuk och inte bygger stora hopp i skogen på annans mark så är det nog egentligen i praktiken inga stora problem med cykel i skog på särskilt många platser i vårt glesbefolkade land. När det är klart kan vi som cyklistkollektiv lära ut visa-hänsyn-metoden och då stoppa alla världens krig.

Den idén har varit uppe tidigare, men fastnade i vilket läger som anses ha bevisbördan på sig. Utan att lägga någon värdering i frågan så skulle jag personligen vilja se någon som är emot eMTB att ta på sig uppdraget, om inte annat så för ironin i det hela. Man får ta inspiration från andra grupper i samhället som provocerar fram en reaktion genom att gå emot sina egna principer under falsk flagg.
Ja, det vore ju elegant att få köra motor i skogen under falskflag.
Hemma faller det på att skogen redan är full med grävande och byggande embt-are och en del mtb med gasen på styret som inte blir anmälda/åker dit.
Samt att de poliser jag pratat med anser att om man kör mtb samma runda 2ggr är det en bana/andra förklaringar och är inte tillåtet.

Sant. Men då kan vi jobba på lite mer intensivt i denna tråden då så siktar vi mot #1000 här istället. Man kan säkert kopiera och klistra in en hel del från den andra tråden, där är de flesta argument för och emot diskuterat redan ett tiotal gånger. Repetition är kunskapens moder!
Kan inte du och @Pfaff skaffa er varsin AI-agent som postar ett inlägg var 10:e sekund? Då borde ni närma er inlägg 4000 under senare delen av eftermiddagen.

Det är inte slitaget jag reagerar på, det är ett straw man-argument. Det jag reagerar på, och som jag påtalat från början, är att det inte är tillåtet.
Det är säkert så att en motocross sliter mindre på en asfaltsväg än en lastbil, precis som en skördemaskin ger större avtryck i skogen än en elcykel. Av det kan man inte dra slutsatsen att man får köra en oreggad MX på allmän väg (det får man inte, även om man går ner 30kg på kuppen), eller en elcykel på en random stig i skogen (utan markägarens tillstånd).
Jag kitesurfar inte i naturreservaten där det är förbjudet. Varför? För att det inte ska komma fler inskränkningar på min möjlighet att vistas ute på vattnet.
Samma sak med skogen: fram till att det inte längre är tydligt otillåtet med elcykel i skogen, och när denna tydlighet kommer från den myndighet som har ansvar för frågan, bedömer jag att man bör ta ansvar och följa de direktiv som finns.
I den här tråden försöker man få oss som avråder TS från att köpa en eMTB att framstå som att vi vill att färre ska kunna vistas i naturen. Jag vill hävda att det är tvärtom, och att det är om det blir tillräckligt många överträdelser av ansvarig myndighets direktiv som inskränkningarna kommer komma på plats.
Fast ingen vet ju faktiskt säkert om det är tillåtet eller otillåtet enligt lagen förrän det avgjorts i domstol (vilket kanske aldrig kommer ske). Det är ju därför denna diskussion aldrig kommer ta slut.

Du menar att när man cyklar vanlig mtb vill man inte cykla fort och rejsa fram? Varför är då hela det här forumet fullt av olika diskussioner om däck, fjädring, geo etc. Om alla bara vill ut i skogen och få träning är det väl bara att snöra på sig joggingskorna?
Nej, att cykla i skogen är långt ifrån alla som har ambitionen att rejsa och cykla fort. Och att exempelvis ta sig FÖRHÅLLANDEVIS fort genom en teknisk passage i 10 km/h jämfört med 39-40 km/h utför i skogen, är helt olika typer av beteende utifrån det jag försökte förklara.

Jag har skrivit det förr, jag är inte perfekt själv och har säkert missbedömt och hållit för hög hastighet någon gång. Men när jag cyklar i skogen försöker jag att utgå från försiktighet och respekt, samt ”först-på-plats-principen”; företräde har i följande ordning, 1 djuren, 2 människor till fots, 3 människor på cykel.

Om vi för ett ögonblick struntar i lagstiftning och regelverk och fokuserar på det verkliga problemet med elcykel på stigar. Vad är det som gör så många cyklister på Happy så upprörda?

Jag har kört över 350 mil elcykel på vägar och stigar senaste två åren och aldrig mötts av någon negativ respons. Det kan ju iofs. bero på att jag visar stor hänsyn till både andra cyklister och fotgängare och inte lämnar mer spår av min framfart än jag gör med min ”analoga” mtb, och få faktiskt uppfattar att jag kör emtb.

Så, vad är egentligen problemet?

/MM

Fast ingen vet ju faktiskt säkert om det är tillåtet eller otillåtet enligt lagen förrän det avgjorts i domstol (vilket kanske aldrig kommer ske). Det är ju därför denna diskussion aldrig kommer ta slut.
Fast vi vet ju det. En myndighet har klassat Fordonstyp B som Kategori A, tillsammans med Fordonstyp A. En annan myndighet säger klart och tydligt att förvisso är Fordonstyp B av Kategori A, men endast för Fordonstyp A gäller de förmåner som ligger under den myndighetens ansvar. Eller missförstod jag hela förra tråden?

Om vi för ett ögonblick struntar i lagstiftning och regelverk och fokuserar på det verkliga problemet med elcykel på stigar. Vad är det som gör så många cyklister på Happy så upprörda?

Jag har kört över 350 mil elcykel på vägar och stigar senaste två åren och aldrig mötts av någon negativ respons. Det kan ju iofs. bero på att jag visar stor hänsyn till både andra cyklister och fotgängare och inte lämnar mer spår av min framfart än jag gör med min ”analoga” mtb, och få faktiskt uppfattar att jag kör emtb.

Så, vad är egentligen problemet?

/MM
Att det inte är tillåtet. Därför har jag svårt att uppmuntra TS att köpa en sådan cykel.
"Ska jag köpa en cykel som jag får cykla med där jag tänkt, eller en annan som jag inte får cykla där med?"

Fast vi vet ju det. En myndighet har klassat Fordonstyp B som Kategori A, tillsammans med Fordonstyp A. En annan myndighet säger klart och tydligt att förvisso är Fordonstyp B av Kategori A, men endast för Fordonstyp A gäller de förmåner som ligger under den myndighetens ansvar. Eller missförstod jag hela förra tråden?
Ja men är den tolkningen den andra myndigheten (NVV) gjort korrekt? Det är ju inte avgjort rättsligt.

Tillbaka
Topp