Har beslutsånget mellan El-Mtb eller vanlig.

1779697882568.webp

Men du kanske kan säga vilka av de 7 källorna som är felaktiga när du ändå gjort jobbet? Och förklara för mig varför det inte är rimligt att tänka sig att en myndighets tolkning skulle kunna falla i rätten?
Nej, jag tycker det är helt kass att bolla in AI-argument-texter. Och jag har inte tid att personligen sätta mig in i källorna/tolkningarna i sig, för att känna att jag ger meningsfulla svar. Det fina med AI är ju att du kan göra det själv om verkligen är ute efter kunskap/vägledning och inte att tjafsa för din ståndpunkt. Ställ tex frågan enligt nedan, så kan du själv reflektera.

"Kan det vara farligt att förlita sig på AI när det gäller juridik och lagar? Diskussionen handlar om argumentet är applicerbart på elcykel enligt allemansrätten. Vad är din reflektion om du skulle bedöma riktigheten samt hur många riktiga källor som ligger till grund för varje påstående i texten: xxxxxxxxxxx ditt tidigare AI-svar xxxxxxxxxxxx"

copilot säger att TS ska köpa embt eftersom det funkar bra i praktiken osv osv -
1779699110000.webp

men jag får inte köra för fort på E6 fast det fungerar bra i praktiken....
1779699056375.webp

1779699189208.webp

om fanskapet märker att man är skeptiskt så ändrar den sig.

copilot använd bara en källa, NV om man inte säger till den och då
Visa bilaga 832241

Visa bilaga 832242

Härligt, det här känns som äkta svensk luddighet. 🙂 Ungefär som lagarna för cykling vilket påverkar tränande lvg cyklister, tex det här med att ligga två i bredd vilket också är helt öppet för tolkning (det tolkas olika men båda parter är totalt övertygade om att de själva har rätt (y)). Men även vad som gäller för cykelbana, att en bilist får psykbryt på snabba lvg cyklister som nobbar cykelbanor är inte helt ovanligt... 🙃

.
Jag tänker INTE kopiera och klistra vad jag luskade ut lite mer riktad kontroll, eftersom jag tycker att det är meningslöst, eftersom en diskussion baserad på AI där man själv är väldigt långt ifrån att själv läsa sig till kunskapen/insikten är för mig en "låtsas-diskussion", och totalt värdelöst när syftet är att interagera med andra människor.
Jag tycker att man om syftet är att interagera med andra människor och föra diskussionen framåt bör låta bli att avsiktligt missförstå den andres bästa argument. Man bör även låta bli att fantisera om dennes påhittade bakomliggande önskemål samt uppträda i övrigt allmänt hövligt.

Jag cyklar inte MTB eller hänger på happyride vanligtvis, men har varit lite intresserad att börja över åren, så blev jag ändå nyfiken i frågan efter att ha testat elcyklar på happyrides cykeltestarhelg vid hellasgården i år, så jag har gjort en deepdive på forumet och speciellt denna tråden om för- och motargument..

Ingen jävel nämner att det bara, helt uppenbart, är mycket roligare? Motsidan verkar fylld at masochister och ludditer? Känns som en riktig krabbhinksmentalitet här.

Jag kommer från att åka enduro och adventure (motorcykel) och det vore, på det stora hela, mycket bättre ifall folk började cykla en tyst pedalassisterad elcykel som inte får sladd eller hjulsläpp på stigar (250W nominell effekt), istället för att busa runt på bensindrivna och högljudda motorcyklar. Det enda som ökar är medelhastigheten, inte topphastigheten, kontra "analog" cykel. Det är ju en väsentlig skillnad i hur effekten appliceras på en E-MTB jämfört med en motorcykel också, det argumentet är väldigt konstigt.. På en mc kan du dra på hur mycket effekt du vill från stillastående, medan en E-MTB progressivt applicerar mer kraft beroende på din egna input.

Blir speciellt lustigt med vikt-resonemanget också tycker jag, där den personliga vikten såklar utgör en mycket större variabel både i rörelsemängd och tryck än själva MTB:n, även där det gäller krockar med personer eller slitage. Liksom, en 250kg-MC gör ingen ytterligare skada i en stig än vad en MTB gör så länge underlaget är torrt och inte hjulsladd sker, annars kan en MTB göra mer skada än en MC pga. den smalare däckbredden, men det nämnde någon redan.

Jag cyklar inte MTB eller hänger på happyride vanligtvis, men har varit lite intresserad att börja över åren, så blev jag ändå nyfiken i frågan efter att ha testat elcyklar på happyrides cykeltestarhelg vid hellasgården i år, så jag har gjort en deepdive på forumet och speciellt denna tråden om för- och motargument..

Ingen jävel nämner att det bara, helt uppenbart, är mycket roligare? Motsidan verkar fylld at masochister och ludditer? Känns som en riktig krabbhinksmentalitet här.

Jag kommer från att åka enduro och adventure (motorcykel) och det vore, på det stora hela, mycket bättre ifall folk började cykla en tyst pedalassisterad elcykel som inte får sladd eller hjulsläpp på stigar (250W nominell effekt), istället för att busa runt på bensindrivna och högljudda motorcyklar. Det enda som ökar är medelhastigheten, inte topphastigheten, kontra "analog" cykel. Det är ju en väsentlig skillnad i hur effekten appliceras på en E-MTB jämfört med en motorcykel också, det argumentet är väldigt konstigt.. På en mc kan du dra på hur mycket effekt du vill från stillastående, medan en E-MTB progressivt applicerar mer kraft beroende på din egna input.

Blir speciellt lustigt med vikt-resonemanget också tycker jag, där den personliga vikten såklar utgör en mycket större variabel både i rörelsemängd och tryck än själva MTB:n, även där det gäller krockar med personer eller slitage. Liksom, en 250kg-MC gör ingen ytterligare skada i en stig än vad en MTB gör så länge underlaget är torrt och inte hjulsladd sker, annars kan en MTB göra mer skada än en MC pga. den smalare däckbredden, men det nämnde någon redan.

ingen har nämt att det är roligt?

Herrejösses. Det går utför med moralen.
Googles AI: Att moralen skulle vara på nedgång är en klassisk föreställning, men filosofisk och sociologisk forskning visar att det är en mycket envis och subjektiv idé. Människor har oroat sig för moraliskt förfall sedan antikens Grekland, och upplevelsen kan ofta kopplas till psykologiska faktorer snarare än faktiska mätvärden.

Googles AI: Att moralen skulle vara på nedgång är en klassisk föreställning, men filosofisk och sociologisk forskning visar att det är en mycket envis och subjektiv idé. Människor har oroat sig för moraliskt förfall sedan antikens Grekland, och upplevelsen kan ofta kopplas till psykologiska faktorer snarare än faktiska mätvärden.
Men ser att du gör tumme upp på en byfåne som inte läst tråden och som tror att en mtb gör mer skada än en 250kg mc.

och som ljuger om han hen kommer från enduro o mc
Det är väl troligen samma persom som tror att en cross väger 250kg som tror att det bara finns härdat stål och magnesium i en motor

ingen har nämt att det är roligt?
Inte i denna tråden. Mycket (riktigt och rimligt) verkar utgå ifrån att man antingen är fet, handikappad eller rörelsenedsatt på annat sätt, både för- och motisdan..

Herrejösses. Det går utför med moralen.
Har inte sagt något om att det är bra att köra MC (ADV eller enduro) i stigar eller spår, om det är vad du syftar på. Tycker i vart fall inte att det är något bra, hur som helst så gör folk det oavsett och det vore bättre för alla om de hittade en mindre skadlig hobby att få utlopp för att vilja åka på skogsstigar. Man får tänka pragmatiskt, men det verkar svårt.

Men ser att du gör tumme upp på en byfåne som inte läst tråden och som tror att en mtb gör mer skada än en 250kg mc.

Det är väl troligen samma persom som tror att en cross väger 250kg som tror att det bara finns härdat stål och magnesium i en motor
Vad vet du? Jag drog argumentet till spetsen för de tyngsta adventure-hojarna som jag själv sett framföra sig själva på stigar och gräsytor. Poängen var att tyngden, inom dessa viktspann 0-250kg, utgör ingen praktisk betydelse under de förutsättningar jag angav. Pajas.

När diskussionerna på Happyride flyter ut i huruvida månens påverkanskraft på jorden orsakar extra slitage i växelföraren när man åker åt ett visst väderstreck så kan man hoppa flera sidor framåt i trådarna.

Håller med dig, att det ska vara kul att cykla främst. Man får balansera förstaplatsen på den listan med säkerhet, kanske upp till var och en att göra den bedömningen.

Vissa gillar att klättra med egen kraft, andra gillar att man kanske får ut lite extra av en dag ute med eldrivet eller bara helt enkelt kul med lite mer spurt.
Och vissa har eldrivet av medicinska skäl.
Men tror att jag föredrar en gammal hederlig hardtail "bara för att".

Gillar att det är jag och hävarmsprincipen när jag är upp på berg eller cyklar i naturen. Gillar att jag inte behöver tänka på att ladda batterier för elmotor eller Di2. Kan på med hjälmen och greppa cykeln och trampa bara, oavsett. Det är väl så man minns sin barndom också, kanske spelar in i det hela.

Men skulle aldrig säga usch och blä åt någon som föredrar e-MTB, eller sätta mig själv som om jag vore bättre för att jag trampar hardtail. Jag vet att det finns folk som är 100 gånger duktigare och i bättre form än mig som cyklar e-MTB, men det gör inte min personliga cykelresa mindre värd.

Man gillar det man gillar. Bättre att man kan respektera och uppskatta sådant i en grupp, då får nog alla ut mer lycka ur hobbyn.

Byfånar är vi väl allihop som håller på och tjafsar om allt möjligt på ett sånt här forum. Den som är utan synd kan ju kasta första stenen

Eftersom du verkar ha regat dig här för typ 3 år sedan, så borde ju ju ha upptäckt femtioelva trådar med denna debatt sedan tidigare, där du kan få massor av grundläggande åsikter och fakta från båda håll i frågan. Kan hända jag missförstått, men du söker dig till en tråd med argumentation/friktion istället för el-cykel-taggad tråd där det är mer konstruktiva diskussioner om el-mtb?

slutsats på alla slutsatser: du kommer ALDRIG IHELVETE möta en Pålis i skogen som ger dig böter för att du hojjar på en emtb, vem bryr sig om vad reglerna säger då dom aldrig kommer att tillämpas, ut och hojja gott folk

slutsats på alla slutsatser: du kommer ALDRIG IHELVETE möta en Pålis i skogen som ger dig böter för att du hojjar på en emtb, vem bryr sig om vad reglerna säger då dom aldrig kommer att tillämpas, ut och hojja gott folk

Nej men kanske en grupp ilskna XC svetton som binder fast dig med tpu-slangar i närmsta träd och sen ger dig köldskador på extremiteterna medelst välriktade puffar från deras samlade arsenal av CO2 patroner!😄

Sedan beror det väl lite på var man härjar, vad jag vet är inte alltid markägare muntergökar. Däremot är nog risken att bötfällas på plats rent exceptionellt liten.

Nej men kanske en grupp ilskna XC svetton som binder fast dig med tpu-slangar i närmsta träd och sen ger dig köldskador på extremiteterna medelst välriktade puffar från deras samlade arsenal av CO2 patroner!😄
Det scenariot talar ännu mer för att vi behöver ett rättsligt avgörande. Finns prejudicerande dom som säger att det är olagligt så kan ju XC-svetton helt enkelt hävda envarsgripande och bara ta med el-buset till polisen. (Brott mot terrängkörningslagen har oväntat nog fängelse i straffskalan lärde jag mig just.)

Det scenariot talar ännu mer för att vi behöver ett rättsligt avgörande. Finns prejudicerande dom som säger att det är olagligt så kan ju XC-svetton helt enkelt hävda envarsgripande och bara ta med el-buset till polisen. (Brott mot terrängkörningslagen har oväntat nog fängelse i straffskalan lärde jag mig just.)
Först måste dom komma ikapp el-buset. Kan bli riktigt bra träningspass av det hela.

Jag tror jag är i rätt tråd. Jag skaffade en HT och tyckte min kondis kom igång hyfsat bra. På grund av trasig knän och händer så valde jag att testa en FS, utan el. Trivs klart mycket bättre med det och kommer troligen klara mig bra utan el. Du kan troligen cykla snabbare och längre men, jag personligen står över och utveklar mig själv istället.

Yo, det vore faktiskt intressant om någon anklagade en elcyklist för terrängkörning. Vad jag känner till är det ingen som gjort det i Sverige ännu.

Frågan i en rättegång skulle sannolikt bli vilken lag elcyklisten har brutit emot?

Till och med Naturvårdsverket har insett att Terrängkörningslagen inte omfattar elcyklar (250/25) så den lagen är det inte.

Allemansrätten är ett regelverk byggd på en gammal sedvana för att ge allmänheten rätt till naturen så länge man inte stör eller förstör, det sistnämnda regleras av andra lagar (som jag inte har direkt koll på) och inte direkt av allemansrätten.

Så som jag uppfattar det krävs att en elcyklist stört eller förstört på ett sätt som bryter mot någon annan lag för att kunna bli fälld i rätten. Och på denna punkt är det nog ingen som helst skillnad mot vilken cyklist som helst …

Men jag tror egentligen inte Naturvårdsverket är intresserad av en sådan här fråga eftersom risken finns att domstolen konstaterar att elcyklar är cyklar och ska omfattas av allemansrätten … det skulle vara lite jobbigt för Naturvårdsverket.

Just nu rör sig elcyklarna i laglöst land i naturen, det är inte tillåtet enligt allemansrätten men heller inte förbjudet enligt terrängkörningslagen. Så grundfrågan är: Om det inte är förbjudet, vad gäller egentligen då?

Men vad är problemet? Det är inte elcyklarna specifikt utan helt enkelt för många människor på en för liten yta oavsett om de rider, cyklar, springer eller går som påverkar naturen på ett negativt sätt.

/MM

Tillbaka
Topp