Har bilister blivit mer aggressiva?

Jag har kommit fram till att på vägarna där jag cyklar så blir bilisterna aggressivare om jag har klubbkläder på mig, och ännu aggressivare om vi cyklar i grupp med klubbkläder.
det tror jag verkligen stämmer.

en annan faktor är att sas ta sin plats på vägen, särskilt när man kör i två led. då har man en position utifrån vilken man kan 'hjälpa till'. och det underlättar.

att cykla på landsväg utan backspegel är ingen hit. zefal spy är billig, diskret och bra, sätts på överröret och man tittar mellan benet. den är även bra att kontrollera att klungan hänger ihop.

om man vinglar brukar även dessa bilister ge mer spelrum.

det är sant.
Jag har ju börjat med liggcykel relativt nyligen. Det är tydligt att bilister tar mer hänsyn (och avstånd vid omkörning) när det inte riktigt förstår vad de har framför sig. Några ligger också på rulle för att ”bara titta lite”, vilket kan störa, men i det stora hela känns det mer avslappnad på liggcykel (på landsväg). Lite självbevarelsedrift verkar det finnas.

I Norrköpings hamn står det en skylt liknande den från Spanien som någon postade, men riktad till den tunga lastbilstrafiken på en mycket vanligt sträcka in i staden för landsvägscyklister.

Som med så mycket annat idag tror jag att man främst kan skylla på sociala medier. Hat och ilska sprids som löpeld medans rationalitet och sans inte når ut till folk för att det inte får tillräckligt mycket klick, likes och kommentarer. Folk delas in i grupper och antingen är du med oss eller mot oss. Denna typ av polarisering och irrationell ilska finns överallt idag och är mycket på grund av hur sociala medier fungerar.

Håller helt med @kntzn, och skulle vilja lägga till 24h medieströmmarna i mixen. Det är inte svårt att hitta något att bli arg över idag, och för den som saknar ljusglimtar i livet kan det lätt svämma över i en bestående frustration där i stort sett alla upplevs som fiender eller dumskallar. Lägg dessutom till att många studier visar att folk känner sig allt ensammare. Ensamhet är en frustration i sig och man behöver gnugga sig mot andra människor i olika sociala sammanhang för att slipa av kanter och bli bättre på att vara "trevlig" och hänsynstagande. Att koncentrera sitt sociala liv till ekokammare online är liksom inte den bästa förutsättningen för att bli en skön typ.

vilka ekokammare syftar ni på egentligen? bilforum där det svärs över cyklister, eller ifrågasätter ni cyklisters erfarenheter av vårdslöshet, våld och hot om våld från bilister i trafiken?

jag tror verkligen inte det senare är något som kan lösas genom att cyklister vidgar sina sociala liv och blir "sköna".

Jag tycker att bilister i allmänhet visar hänsyn och verkligen anstränger sig för att inte göra farliga omkörningar och liknande.
Jag håller med och försöka också visa uppskattning för hänsynsfullt beteende. Tacka när någon väntade lite extra inför en fin omkörning, eller om man tog mina signaler på allvar (t.ex. när jag indikerar om en kurvig väg är fri eller inte).

Det är viktigt att vi också bidrar till att hålla majoriteten vid gott humör, även om man lätt blir mycket irriterad på undantagen.

vilka ekokammare syftar ni på egentligen? bilforum där det svärs över cyklister, eller ifrågasätter ni cyklisters erfarenheter av vårdslöshet, våld och hot om våld från bilister i trafiken?

jag tror verkligen inte det senare är något som kan lösas genom att cyklister vidgar sina sociala liv och blir "sköna".
Min poäng var att man inte behöver tolka in det värsta hos andra. Du ger själv ett utmärkt exempel, om du hade varit lite mindre triggerhappy hade du säkert insett att min inlägg handlade om mänskligt beteende på ett generellt plan. Inte specifikt hur cyklister ska värja sig mot närgångna bilister.

Jag håller med och försöka också visa uppskattning för hänsynsfullt beteende. Tacka när någon väntade lite extra inför en fin omkörning, eller om man tog mina signaler på allvar (t.ex. när jag indikerar om en kurvig väg är fri eller inte).

Det är viktigt att vi också bidrar till att hålla majoriteten vid gott humör, även om man lätt blir mycket irriterad på undantagen.
jag förstår den här tanken, och ibland blir jag så överväldigad av att en bilist bara beter sig på ett säkert sätt att jag tackar av bara farten. sen ångrar jag mig, för jag tror inte det hjälper till att förbättra situationen i trafiken.

problemet är att det individualiserar ett strukturellt problem. istället för att protestera, och vara förbannade över orättvisor bidrar den "sköna" cyklisten till att göra det hela till en fråga om enskilda individers enskilda humör. som att allt skulle funka om vi bara var lite sköna.

men det som krävs är kraftiga reformer. drastiskt sänkta hastighetsbegränsningar överallt. en ordentlig översyn av trafikreglerna där mer ansvar faller på bilisten. båda hjulparen över mittlinjen vid omkörningar. avskaffade parkeringar längs gator. avskaffade gc-banor. bilism behöver aktivt försvåras och sinkas och göras oattraktivt och tråkigt. osv osv osv.

att göra det till en fråga om att vi ska vara sköna och sprida the good vibes och tacka de bilar som inte utsätter oss för livsfara är motsatsen. det går inte att göra både och, att både protestera och kräva förändring och samtidigt vinka med en vante med en glad gubbe på.

Alldeles riktigt! Gäller mycket riktigt inte bara då man pratar om förhållandet mellan olika trafikantgrupper. Låt oss alltid ha detta i bakhuvudet då vi bemöter varandra.
jag tror att det är ett privilegium att kunna vara "skön" i den här frågan. den som kan välja att ta bilen till affärn när det är risk att bli utprejad i snömoddet kommer inte känna lika starkt och kan sen vara "förnuftets" röst i diskussionen.

bara att beskriva situationen som ett "förhållande mellan trafikantgrupper" är provocerande för mig.

det är ett oerhört skevt "förhållande" därute på vägarna. det enda rätta om man vill ändra på det är att vara förbannad. och det är inte sociala medier eller brist på människognugg som gjort mig förbannad. det är biljävlarna.

men det som krävs är kraftiga reformer. drastiskt sänkta hastighetsbegränsningar överallt. en ordentlig översyn av trafikreglerna där mer ansvar faller på bilisten. båda hjulparen över mittlinjen vid omkörningar. avskaffade parkeringar längs gator. avskaffade gc-banor. bilism behöver aktivt försvåras och sinkas och göras oattraktivt och tråkigt. osv osv osv.
Det håller jag helt med om, reformer behövs! Jag drömmer om max 30 eller 40 i bebyggd område…

att göra det till en fråga om att vi ska vara sköna och sprida the good vibes och tacka de bilar som inte utsätter oss för livsfara är motsatsen. det går inte att göra både och, att både protestera och kräva förändring och samtidigt vinka med en vante med en glad gubbe på.
Men jag tycker ändå att det ena inte utesluter det andra. Tvärtom, good vibes gentemot de som förtjänar det kan öka acceptansen för reformer som riktar sig (mest) emot de som trots allt gör det farligare.

Men visst, smileyvantar är lite överkurs ;-)

jag förstår den här tanken, och ibland blir jag så överväldigad av att en bilist bara beter sig på ett säkert sätt att jag tackar av bara farten. sen ångrar jag mig, för jag tror inte det hjälper till att förbättra situationen i trafiken.

problemet är att det individualiserar ett strukturellt problem. istället för att protestera, och vara förbannade över orättvisor bidrar den "sköna" cyklisten till att göra det hela till en fråga om enskilda individers enskilda humör. som att allt skulle funka om vi bara var lite sköna.

Varför ska bilism ”aktivt försvåras, sinkas, göras mer attraktivt och tråkigt”? Bilen fyller en väldigt viktig funktion i samhället, både för ekonomin och för människors livskvalitet (förenklade transporter, lätt ta sig till rekreations- och nöjesaktiviteter, etc). Jag tror inte att mer polarisering och ”bestraffning” som du verkar förespråka kommer att leda till nåt positivt, snarare tvärtom.

Jag har aldrig förstått varför man måste vilja motarbeta ett annat trafikslag för att främja sitt eget. Jag är exempelvis starkt positiv till Förbifart Stockholm trots att jag inte kör bil. Och jag vill inte minska biltrafiken bara för att jag cyklar. Bara ha rimlig infrastruktur för mig också. Finns plats för båda.

Jag har aldrig förstått varför man måste vilja motarbeta ett annat trafikslag för att främja sitt eget. Jag är exempelvis starkt positiv till Förbifart Stockholm trots att jag inte kör bil. Och jag vill inte minska biltrafiken bara för att jag cyklar. Bara ha rimlig infrastruktur för mig också. Finns plats för båda.

Aktiv motarbeta är en sak. Men pengarna till trafiken, eller hela kommunen/regionen, måste fördelas över allt som behövs. Förbifarten är riktigt dyrt och kollektivtrafik i Stockholm behöver också utvecklas och därför mer pengar (även om jag inte använder den mycket).

I resten av Europa är utrymme i städerna mycket begränsat, så där måste man prioritera mellan olika typer av transport. I många gamla europeiska städerna har cyklister förtur och har bil mycket begränsat tillgång. I Stockholm finns (för?) mycket utrymme och kan bilarna nästan köra som på en city-ring, medan det finns cyklister med i trafiken. I många anda städer känner man som bilist att man kommer in i "cykel-stan" när man kör in i innerstan och även många förorter, det gör att biilister beter sig försiktigt och det är mycket säkrare för cyklister.

Aktiv motarbeta är en sak. Men pengarna till trafiken, eller hela kommunen/regionen, måste fördelas över allt som behövs. Förbifarten är riktigt dyrt och kollektivtrafik i Stockholm behöver också utvecklas och därför mer pengar (även om jag inte använder den mycket).

I resten av Europa är utrymme i städerna mycket begränsat, så där måste man prioritera mellan olika typer av transport. I många gamla europeiska städerna har cyklister förtur och har bil mycket begränsat tillgång. I Stockholm finns (för?) mycket utrymme och kan bilarna nästan köra som på en city-ring, medan det finns cyklister med i trafiken. I många anda städer känner man som bilist att man kommer in i "cykel-stan" när man kör in i innerstan och även många förorter, det gör att biilister beter sig försiktigt och det är mycket säkrare för cyklister.
Visst, men jag skulle säga att det har mer med kultur och attityd att göra än kostnader. Förstår planeraren inte ens att dagens infrastruktur för cyklism är totalt ologisk och värdelös så kan vederbörande naturligtvis inte utforma något bättre.

I Sverige pratas det mycket om att minska bilismen, men man gör absolut ingenting för att främja alternativen. Förmodligen har man tänkt sig att folk helt enkelt ska sluta resa, vilket inte kommer hända. Det enda som sker är att allt blir svårare och dyrare för att "åtgärderna" inte fyller någon vettig funktion då alternativ saknas.

Visst, men jag skulle säga att det har mer med kultur och attityd att göra än kostnader. Förstår planeraren inte ens att dagens infrastruktur för cyklism är totalt ologisk och värdelös så kan vederbörande naturligtvis inte utforma något bättre.

I Sverige pratas det mycket om att minska bilismen, men man gör absolut ingenting för att främja alternativen. Förmodligen har man tänkt sig att folk helt enkelt ska sluta resa, vilket inte kommer hända. Det enda som sker är att allt blir svårare och dyrare för att "åtgärderna" inte fyller någon vettig funktion då alternativ saknas.
Nu är du snubblande nära politiken. Beware!

Frågan om bilaggressivism är svårmätt, ett synligt beteende från början på veckan ser nog väsentligt säkrare ut än den senare delen av veckan.

Vissa fredagar efter 15 blir jag mörkrädd när jag börjar gå ut på de vita strecken(obev. övergå.ställe)

Funny story, åker norrgående i höjd med Solna E4an och har passerat 70-skyltarna men ännu inte 80-skyltarna i filen längst eller näst längst till höger.
Såhär ser jag ut(ungefär(se bild)) jag håller 73-74 km/h och blir omkörd hela tiden och när sedan två ansikten bakom mig närmar sig lagom nära(ser tydlig led-ramp på vanlig civil-polisbil) håller sitt avstånd i två minuter(sedan är alla kontroller klara) och passerar mig sedan.

Under den tiden har kanske ett 20-tal bilar passerat i hastigheter från 75 som lägst till 90 km/h. Man tillät alltså de övriga att passera bara för att slå en kontroll på mig, problemfritt.

Så när man ser till varför aggresiviteten eller lojheten inför max tillåtna hastighet ger nog trafikpolisen själva ett svar där ibland. Det går hela tiden lite fortare där ute så när det väl smäller börjar man att klassa det som för aggressiv körning medan det har pågått hela tiden.

s-l1600.jpg

Det är så klart jättetråkigt när det uppstår stött stämning i trafiken, särskilt när det innebär en uppenbar risk för inblandade. Inte okej.

Men jag upplever nog att det är en fråga där det snarare blivit 'mer av allt'. Både mina egna erfarenheter och hörsägen bekräftar att cyklister - på gott och ont - ökar i antal, och också tar mer plats (bildligt såväl som bokstavligt) på vägarna. Det blir trängre i trafiken. Det är bara naturligt att det leder till fler konfrontationer. Det går så klart även hand i hand med det som tidigare nämnts om sociala medier och dylikt.

Jag försvarar inte på något sätt ett farligt och aggressivt beteende från någon brukargrupp. Menar bara att det kanske finns 'more to it' än att bara bilister helt sonika blivit argare. Jag har själv upplevt betydligt fler galna situationer med cyklister, när jag själv suttit i en sadel, än bakom en ratt.

Tillbaka
Topp