Har en fråga om krånglande bakväxel..

vilzen

Medlem
Problemet är att när vajern slackar, så glider inte växelföraren tillbaka.. Jag kan växla upp, men ska jag växla ner får jag i praktiken stanna och trycka tillbaks växelföraren med tummen.. Detta är extremt störande..

Har smort alla leder i växelföraren flera gånger, ifall det skulle vara de tre-fyra gånger jag cyklat i snöslask som vart orsaken.. Smort upp vajer och hölje.. Jag tycker jag har testat allt, kortade av kedjan lite som hade töjts något.. Vet inte riktigt vad jag ska göra!?!?

Bilagor

• 20210326_101537.jpg
    20210326_101537.jpg
    861.4 KB · Besök: 193
Du skulle nog inte kortat kedjan, är den så sliten så det behövs är det sannolikt dags för byte. Ditt problem med växelföraren är troligen beroende på dålig vajer/hölje. Det hjälper inte att smörja, måste bytas. Vajern fastnar i höljet och håller emot växelns fjäder. Kan ju såklart vara en kombo av att fjädern i växeln är gammal och trött med.

Om du har vajern synlig under vevlagret så är problemet sannolikt där. Den kärvar helt enkelt av all skit som sprutar upp från framhjulet. Lösningen är enkel - dra vajerhölje hela vägen från handtag till bakväxel så kommer det funka problemfritt i flera år. Har råkat ut för det många gånger och heldraget har alltid fixat.

Om du har vajern synlig under vevlagret så är problemet sannolikt där. Den kärvar helt enkelt av all skit som sprutar upp från framhjulet. Lösningen är enkel - dra vajerhölje hela vägen från handtag till bakväxel så kommer det funka problemfritt i flera år. Har råkat ut för det många gånger och heldraget har alltid fixat.
Håller med om att problemet förmodligen är hölje och vajer (och kanske slapp fjäder i bakväxeln), men att heldraget är bra och icke heldraget är dåligt stämmer inte alltid. Det är avhandlat i ett helt gäng trådar och åsikterna går isär en aning, men med heldraget får man en väldigt lång sträcka med friktion mellan hölje och vajer, långt hölje kan flexa mer än ett kort, kondens kan uppstå i höljet följt av fastfryst vajer osv osv.

Öppen vajer är en fullt funktionell och bra lösning helt enkelt, och TS problem består inte i att det är fel på själva konstruktionen utan fel på handhavandet. Byt hölje och vajer först och främst. Kontrollera bakväxelns funktion (inte för ranglig, ska kunna fjädra tillbaks bra osv) och passa på att ställa in dess ändlägen och gör en ordentlig växeljustering. Om bakväxeln är kass vet jag inte hur det ser ut med nya sjudelade (om jag räknade rätt) bakväxlar men tror att det på den tiden var ganska kompatibelt mellan tillverkarna så det borde gå att få fram. Billigt är det iallafall!?

Screenshot_20210327-114125_Chrome.jpg

Varför är wiren dragen i "väcket" i den röda omringningen? Tänker att detta kan hindra rörelse. Sedan kan du nog kapa wiren i höjd med det blåa sträcket eller kanske en cm upp.

Vill inte trissa upp stämningen, men de behöver absolut bytas också. ...Öh, jag skulle nog plocka av och isär hela bakväxeln för litet service; börja om från början liksom, med en manual som bredvid-läsning.
Olja aldrig en smutsig kedja, är gamla kloka ord.

Ta loss vajern från växeln, då ska den gå tillbaks till lägsta växeln. Gör den det så är felet i vajer/hölje, om inte så är felet i växeln.

Trissorna är absolut slitna, men det borde växla ändå (mina är ännu värre på pendlaren). Rengör kedja, kassett och växlar så fungerar det kanske sen. Annars kolla då att Vänern löper lätt som många har sagt.

Tack för ett antal bra svar..

Så fjädrarna kan bli sega o måste fräshas upp? Vart köper man såna i såfall

Höljena har jag lossat och smort på insidan av.. Kanske dags att byta dessa, bytte bara ut vajern i höstas när den hade fransat sig uppe vid rglaget..

Rengöring.... antecknat, ska nog ta loss växelföraren o låta den ligga i kristallolja ett dygn eller nått.. smörja upp på nytt.. De här trissorna, går de att köpa nya.. Tror med de börjar bli lite slitna, finns de hos "roses" i tyskland?

Bra tips Belse, ska testa den metoden..

Mayhem, menar du att jag satt in den åt fel håll? ska den gå in i bakkant och ut i framkant??

Vajern ska gå på insidan av insexan om du tittar på växeln "utifrån", sen är det inte säkert att det hjälper fullt ut om det är för slitet och lortigt, men testa iaf.

Idag har det meckats..

När jag släppte vajerskruven, for växeln in på stört.. Alltså höljena.. Bytte ut de två i ytterändarna mot några som låg i min låda.. den under sadelstolpen löpte så fint, fick därmed vara kvar.. Smorde med WD40 i, innan vajuern åkte i. WD40 en gubbe på byn berättat är betydligt bättre än många andra "smörjor" , kärvar inte vid kyla..

Tyckte växeln funkade bättre efteråt, om än inte helt perfekt.. Lite seg reaktion, sen kom den.. Får ta isär växelföraren en annan dag, skulle nog vilja byta ut de där trissorna. ( Var man nu får tag i dessa )

Efter en närmare titt, vajern kan inte gå in på andra sidan skruven.. Spåret i "brickan" säger mig det..

Fyrbåk:
Har en sån ram att vajern inte går under vevlagret, utan på det övre röret som är lite mittemellan de traditionella gubb o käring-cyklarnas design.

Så frågan är vart man får tag i nya trissor, vet dom är slitna... Blir de för dåliga kan växlarna börja hoppa, vet det av erfarenhet från min gamla växelförare..

Jag vet inte exakt vilken trissa, men du borde kunna hitta en lösning med de här:
Litet fånig sak: Använd inte verktyg när du drar vajern, bara god handkraft.

Köp ny vajer och hölje om du ändå ska beställa trissor. Kostar typ 100 spänn för komplett set på budget-men-ändå-helt-funktionsdugligt-nivå, om ens det.

Du kan vända brickan, bild från shimanos instruktion på si.shimano.com

Edit

Sorry, nu ser jag att det ser ut som om att du har en av de där "bak och fram växlarna" som fanns i några år. Växlar du till lättare växel när du släpper vajern?

Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som att vajern går på rätt sida skruven. Kan inte just den bakväxeln, men vänder man på skruven blir ju vajerns vinkel ut ur vajerstoppet sämre. Vad får en att tro att det är fel sida? Det inringade på bilden är ju överlängden av vajern, och den har ju ingen betydelse så som det ser ut på bilden. Onödigt, men knappast ett bekymmer. Om det helt plötsligt börjar strula men har fungerat tidigare, är det förmodligen inte där problemet ligger i detta fallet.

WD-40 är väl som 5-56, dvs en "rostlösare"? Ytterst tveksam funktion i detta fallet skulle jag vilja säga. Saker som sprayas ut ur burkar har sällan någon vidare funktionalitet, förutom att de säljer bra då de utlovar att problem löses bara man sprutar det på lite grejer. När det gäller vajrar på cykel är min erfarenhet att det inte går att få det bra när det börjat strula, och att man byter allt rakt av utan att fundera mer över det. Och då ska sägas att jag är mycket för att renovera och återanvända snarare än att bara köpa nytt. Men hölje och vajer är en av de saker man inte återanvänder.

På shimanos 9-delade bakväxlar med klassisk växling sitter vajerfästet på den yttre länken, den där Deore loggan sitter, på de växlarna fäster man vajern på insidan av insexan. Det ser ut som om att det här är en annan modell och då sitter det rätt som det sitter nu. Jag såg fel till en början, börjar bli lite skumögd :)

Tillbaka
Topp