Har en gammal crescent 3 vxl från 80 talet

insu

Medlem
Har en gammal crescent 3 vxl från 80 talet med en sån där kedja som kommer ut från navet.
Tänkte fixa till cykeln och har bytt både däck och slangar, så nu till frågan, kan man fixa till växlarna något sätt? Kan man använda den nyare "Shimano Nexus" växelreglaget på något sätt? Kedjan känns ok i navet men växelvajern och reglaget på styret känns att den går på sista versen (plast delarna är sönder och så)

Hur ska jag göra?

Är du säker på att det är Shimano?
Sturmey-Archer och Torpedo/Sachs har kedja ur navet, men jag tror inte jag sett den konstruktionen hos Shimano. S-A reglage är lätta att få tag på. EBay, sjscycles.co.uk. Tror Torpedo/Sachs använder samma.

Nej tror inte det är Shimano, tänkte bara om man kunde köpa växelreglaget av shimano, men det verkar inte vara kompatibelt antar jag!

Judarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Reglaget finns att köpa nytt (SRAM). Sök på
> Torpedo reglage.

+1

När jag köpte ett sådant reglage för något år sedan såg det exakt likadant ut, förutom att det stod SRAM på det.

Kan det vara ett sånthär?

http://www.cykelkraft.se/vaxelreglage-hoger-torpedo-3-vaxlar-spak

mc5200003.jpg

Fanns shimano 3 vxl på 8o talet, jag hade en blå Crescent med sånt nav. Har för mej att kedjan kommer kedjan ut på vänstra sidan?

Shimanos treväxlade 80-tals nav har ingen kedja och går ut på vänstersidan. Det står på ju på navet vad det är (Sachs Torpedo Dreigang med stor sannolikhet) Du kan använda sachs-spaken är ganska säker på att vridreglage som sitter på senare modell av SRAM t3 också går att använda, Sturmey Archer använde Crescent (Nymans) på 50-talet men inte senare vad jag vet.

Senast ändrad:
federico skrev:
> Shimanos treväxlade 80-tals nav har ingen kedja
> och går ut på vänstersidan. Det står på ju
> på navet vad det är (Sachs Torpedo Dreigang med
> stor sannolikhet) Du kan använda sachs-spaken är
> ganska säker på att vridreglage som sitter på
> senare modell av SRAM t3 också går att använda,
> Sturmey Archer använde Crescent (Nymans) på
> 50-talet men inte senare vad jag vet.

+1

Med all trolighet torpedo, trevligt nav. Du behöver kanske bara byta vajer? Det är ett så vanligt (och trevligt) växelnav så delar får du enkelt tag i.

Budgetalternativ:
https://www.jula.se/catalog/fritid/...komponenter/slitagedelar/vaxelreglage-639131/

ratatosk skrev:
> Behåll, de där håller i evighet. Jag tycker de
> är trevligare att cykla på än nexus.

Yes det är den ska beställa ett nytt, grymmt tack! :-)

federico skrev:
> Varning för Julas kopia, den kanske fungerar men
> är som ett par kastanjetter på syret.

Har köpt en sån där julas nu, ska testa den, den gamla slänger jag inte utan får vara som reserv, får kolla hur den är...

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd.
Har mormors gamla Monark Karin från 1998, som det sitter just Sachs Torpedo på.
Hade också funderingar på att konvertera till vridhandtag, men kanske är onödigt :P

Erra sa:
Hade också funderingar på att konvertera till vridhandtag, men kanske är onödigt :P
Varför vill du konvertera till vridhandtag?
(Vinter)pendlarhojen har vridhandtag.
Om man inte kortar greppen så tar vrid-och spakväxlar lika mycket plats. Kortar man greppen så får IAF jag lite domningar i handen då och då. Och i väntan på bättre förklaringar så skyller jag på den större diametern vid vridväxeln.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp