"Här får man inte cykla"

Henk2055

Aktiv medlem
"Här får man inte cykla"
Jag cyklar mycket i ett skogsområde där största delen ligger på kommunal mark, det är ej stadsnära så cyklister är en relativt ovanlig syn, det är inget naturreservat eller skyddat på något annat sätt. För att ta sig dit kan man antingen cykla bilväg eller ta en traktorstig genom en ca 10 år gamma granplantering på privat mark som ligger i anslutning till området. Jag tar oftast traktorstigen för jag avskyr att cyklar på landsvägar.

Idag när jag kom cyklandes så står en stor jädra traktor och rensar sly mitt i vägen på traktorstigen, och medans jag funderar hur jag ska ta mig förbi den hör jag någon ropa ”det här är ingen cykelväg” varvid en sur gubbe kliver ur traktorn. Han börjar raljera om hur det skulle se ut om ”hundratals cyklister” cyklade här hela tiden. Jag förklarade att jag är själv och jag ser inte ett enda cykelspår på stigen. Jag förklarar att jag visst får cykla här och utbildade honom lite i allemansrätten, men han var helt omöjlig och bestämd ”Det här är privat skogsmark, här får man inte cykla.”

Samtidigt som han kör runt där med sin traktor och gör stora, decimeterljupa spår i stigen, och hugger ner massa träd, skyller han på mig, en stackars cyklist, för att förstöra hans mark. Jag blev så oerhört provocerad av detta.

Hur ska man hantera sånt här?

"Här får man inte cykla"
Hänvisa till svenska myndigheter och cykla vidare.

Nu var det väl inte en enskild väg, utan en traktorväg genom en plantering.

"Här får man inte cykla"
Ja om det är en plantering eller ej verkar ju vara viktigt. Fast ifall du cyklade på just en traktorväg utan plantor på borde det vara ok. Artikeln som hänvisas till ovan säger ju att undantag från Allemansrätten gäller just ifall plantor kan ta skada. Är det en väg utan plantor på den så borde Allemansrätten gälla...

"Här får man inte cykla"
Traktiorväg/stig, jag vet inte riktigt vad man ska kalla det men det ser ut som det brukar göra där skogmaskiner kör igenom skogen.

Ja, det är en granplantering men granarna är flera meter höga, har svårt att se hur jag ska kunna skada dom. Det växer inga granar på traktorvägen.

"Här får man inte cykla"
En väg (där tex en traktor kör) genom ett plantage är en enskild/privat väg och därmed gäller det inget cykelförbud. Däremot gäller det definitivt cykelförbud rakt igenom plantaget, dvs inte på vägen.

"Här får man inte cykla"
Ja det är ju frågan om en väg genom en plantering är en plantering eller inte.
Någonstans beror det nog på hur gammal planteringen är?
Traktorspår 2 dagar efter plantering är knappast en väg. 50 år och 1000 traktorer senare är det nog det

"Här får man inte cykla"
En väg (där tex en traktor kör) genom ett plantage är en enskild/privat väg och därmed gäller det inget cykelförbud. Däremot gäller det definitivt cykelförbud rakt igenom plantaget, dvs inte på vägen.
Nu verkar det ju mer vara en stickväg fr avverkningen, än en regelrätt traktorväg som nyttjas regelbundet, så det kan mycket väl finnas plantor även på stickvägen.
Men iom att plantorna nu enligt TS är flera meter höga, så bör han kunna cykla där. Dock så är det ju klokt att hålla sig undan och inte hindra det skogsbruk ägaren nu ägnade sig åt.

"Här får man inte cykla"
Nu verkar det ju mer vara en stickväg fr avverkningen, än en regelrätt traktorväg som nyttjas regelbundet, så det kan mycket väl finnas plantor även på stickvägen.
Men iom att plantorna nu enligt TS är flera meter höga, så bör han kunna cykla där. Dock så är det ju klokt att hålla sig undan och inte hindra det skogsbruk ägaren nu ägnade sig åt.

OP skrev traktorstig i en odling som är 10 år gammal. För mig låter det som enskild väg men jag kan så klart ha fel.

Om det gäller att cykla i ett nytt traktorspår, ja då är det inte enskild väg och då har arg-gubben i traktorn en poäng.

"Här får man inte cykla"
Det verkar inte vara ett solklart fall. Är frågan om det är enskild väg eller ej viktig i sammanhanget?
Det går inte att köra bil där, det är ibland grovt stenkross, ibland lervälling traktorspåren, ibland torrt och fint.
Jag kan inte bedöma åldern på granplatorna, men dom är mer än dubbelt så höga som mig dvs ca 4-6 meter. "Vägen" har förmodlgen funnits där lika länge som granplantorna. När övergår det från att vara "granplantering" till att bli "skog"? Finns det någon definition? Önskar jag hade tagit lite bilder, kanske gör det på nästa tur :)

"Här får man inte cykla"
Det verkar inte vara ett solklart fall. Är frågan om det är enskild väg eller ej viktig i sammanhanget?
Det går inte att köra bil där, det är ibland grovt stenkross, ibland lervälling traktorspåren, ibland torrt och fint.
Jag kan inte bedöma åldern på granplatorna, men dom är mer än dubbelt så höga som mig dvs ca 4-6 meter. "Vägen" har förmodlgen funnits där lika länge som granplantorna. När övergår det från att vara "granplantering" till att bli "skog"? Finns det någon definition? Önskar jag hade tagit lite bilder, kanske gör det på nästa tur :)
Det finns ingen klar definition, men i artikeln jag länkade ovan talas det om en meter ungefär. Så 4-6 meter ska inte vara nåt problem, så länge du inte kör ”dumt”. Är det blött och jävligt kanske det är klokt att avstå.

"Här får man inte cykla"
Från terrängkörningslagen för snöskoter så räknas det som plantering om inte träden når 2 meter över snötäcket. Kan väl översättas som att det är lugnt om granarna är 3 meter höga och uppåt.

"Här får man inte cykla"
Om det gäller att cykla i ett nytt traktorspår, ja då är det inte enskild väg och då har arg-gubben i traktorn en poäng.
Nä, det har han inte. Du får cykla rakt ut i spenaten enligt allemansrätten, så länge du inte förstör eller stör, eller om det är naturreservat där cykling inte är tillåtet. Ett traktorspår är ju helt uppenbart något där cykling inte kan förstöra mer än vad som redan gjorts. Trams och pajaskonster från gubben helt enkelt.

Att cykla i terrängen genom en plantage däremot, kan säkert vara förbjudet om det riskerar att förstöra plantorna. Vilket knappast heller lär vara fallet om de fått minsta lilla höjd. Sen är det antagligen inte särskilt roligt att cykla genom en granplantage utan stig ändå, så det problemet torde aldrig uppkomma.

"Här får man inte cykla"
Om traktorföraren är någorlunda korrekt citerad så pratade han ju inte själv om någon känslig plantering utan använde mer de klassiska vaga formuleringarna om privat mark. Hade det fortfarande varit känslig mark så skulle han säkert ha tagit upp det.

Bra gjort av trådskaparen att ha modet att prata litet allemansrätt! Trist bara om andra cyklister blir avskräckta från att använda vägen. Moraliskt är traktorförarens uttalanden lika fel som att sätta upp osanktionerade förbudsskyltar, men rent juridiskt är det väl svårare att göra någonting åt tyvärr.

"Här får man inte cykla"
Skog blir det nog aldrig. Tror virkesåker är ordet som gäller.

"Här får man inte cykla"
Rent lagligt: Eftersom cyklar ingår i allemansrätten (frågan om elassisterade cyklar tar vi INTE här) så har du rätt att cykla där. Markägaren kan inte hindra dig. Som alltid skall du visa hänsyn men det är inte detsamma som att acceptera varje nyck som en skogsägare må ha. Rent juridiskt är det enda fel du kan begå att skada plantor som ger ekonomisk skada för markägaren. Om nu plantorna är flera meter höga och inga nya plantor har satts så lär den ekonomiska skadan vara noll och du kan lugnt cykla vidare. Förvånansvärt få av markägarna vet faktiskt vad som gäller.

"Här får man inte cykla"
Rent lagligt: Eftersom cyklar ingår i allemansrätten (frågan om elassisterade cyklar tar vi INTE här) så har du rätt att cykla där. Markägaren kan inte hindra dig. Som alltid skall du visa hänsyn men det är inte detsamma som att acceptera varje nyck som en skogsägare må ha. Rent juridiskt är det enda fel du kan begå att skada plantor som ger ekonomisk skada för markägaren. Om nu plantorna är flera meter höga och inga nya plantor har satts så lär den ekonomiska skadan vara noll och du kan lugnt cykla vidare. Förvånansvärt få av markägarna vet faktiskt vad som gäller.
Om det nu skulle räknas som plantering (vilket det i detta fall nog inte gör), så döms du också för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst 6 månader (Brottsbalken, 12 kap, 4§)

"Här får man inte cykla"
Om det nu skulle räknas som plantering (vilket det i detta fall nog inte gör), så döms du också för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst 6 månader (Brottsbalken, 12 kap, 4§)
Precis, och eftersom vi pennfäktats en del i ämnet innan så är det bra att du hänvisar till brottsbalken och inte allemansrätten. Tumme upp!

"Här får man inte cykla"
Precis, och eftersom vi pennfäktats en del i ämnet innan så är det bra att du hänvisar till brottsbalken och inte allemansrätten. Tumme upp!
Observera att lagtexten inte nämner något om skada, när det gäller plantering:
"Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för [klipp]"

"Här får man inte cykla"
Observera att lagtexten inte nämner något om skada, när det gäller plantering:
"Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för [klipp]"
Frågan är om granplantering räknas (eller räknades, när lagen skrevs) som plantering. Jag tänker mig att man avser åkrar eller liknande där det är helt uppenbart att man sabbar grödan om man knallar omkring, eller cyklar för den delen. Granar täcker ju liksom inte hela marken. Stor praktisk skillnad.

"Här får man inte cykla"
Frågan är om granplantering räknas (eller räknades, när lagen skrevs) som plantering. Jag tänker mig att man avser åkrar eller liknande där det är helt uppenbart att man sabbar grödan om man knallar omkring, eller cyklar för den delen. Granar täcker ju liksom inte hela marken. Stor praktisk skillnad.
Jag tror granplantering räknas. Även om TKL inte är applicerbar här så använder TKL begreppen "snötäckt plant- eller ungskog" och "snötäckt jordbruksmark", så det är inte långsökt att "plantering" kan omfatta bägge dessa.
Efter några år borde väl ändå den förstnämnda ha övergått i skog.

"Här får man inte cykla"
Mannen ville göra sin åsikt hörd, och du kom så lämpligt cyklande där. Precis som du gör nu, har han kanske hängt upp sig på något "barnsligt".

"Här får man inte cykla"
Jag tror granplantering räknas. Även om TKL inte är applicerbar här så använder TKL begreppen "snötäckt plant- eller ungskog" och "snötäckt jordbruksmark", så det är inte långsökt att "plantering" kan omfatta bägge dessa.
Efter några år borde väl ändå den förstnämnda ha övergått i skog.
Egentligen en akademisk fråga, då brottsbalken utöver plantering även säger ”annan mark som kan skadas”. Observera ”kan”, marken behöver således inte skadas för att det ska vara brottsligt att färdas över den, det räcker att risken finns.

"Här får man inte cykla"
Granar är väldigt små när de planteras. Det köper jag fullt ut att de kan skadas. Att skogen KAN skadas för att jag kör på rötterna till fullväxta träd tror jag är betydligt mer teoretiskt.

Jag gissar lite fräckt att lagen syftar på ekonomisk skada. Annars är vi tillbaka till att gräs skadas om man sätter sig ner, spår i nysnön osv

"Här får man inte cykla"
En idé jag haft är att faktiskt skriva ut små blad (med referenser) som förklarar allemansrätten och ha med i ryggan, så kan man plocka fram och lämna över till griniga gubbar man ibland möter när man cyklar, och vänligt be dem läsa på till nästa möte!

"Här får man inte cykla"
En idé jag haft är att faktiskt skriva ut små blad (med referenser) som förklarar allemansrätten och ha med i ryggan, så kan man plocka fram och lämna över till griniga gubbar man ibland möter när man cyklar, och vänligt be dem läsa på till nästa möte!
Å ena sidan en bra idé. Å andra sidan visar de senaste inläggen på problemen med att gå i debatt kring allemansrätten. Det har varit många trådar på happy om den och generellt så är allemansrätten en "tjänst" som markägare är skyldiga att ställa upp med. Vill de inte det kan de istället hänvisa till de potentiella skador du skulle kunna ge upphov till och sedan är en ändlös debatt igång...

"Här får man inte cykla"
Å ena sidan en bra idé. Å andra sidan visar de senaste inläggen på problemen med att gå i debatt kring allemansrätten. Det har varit många trådar på happy om den och generellt så är allemansrätten en "tjänst" som markägare är skyldiga att ställa upp med. Vill de inte det kan de istället hänvisa till de potentiella skador du skulle kunna ge upphov till och sedan är en ändlös debatt igång...
Jo, fast är man på en stig eller skogs/traktorväg så har de dåligt med argument. Och ibland möter man gringubbar som inte är markägare utan "bara" vandrare med stort tyckande (vetande enligt de själva) "här får man inte cykla, det är en gångväg...".
Tanken var att få dem att inse att de faktiskt har fel, i lugn och ro. De får läsa på därhemma och kan se att det de trodde faktiskt inte stämmer. Så kanske nästa möte blir trevligare. Problemet är ofta (de jag mött), att de inte är griniga för att jävlas, utan för att de tror att de har rätt och att cyklisten bryter mot lagen. Om de får klart för sig att så inte är fallet kanske mötet med nästa cyklist blir trevligare. Men den insikten kan de bara få genom att själva läsa på, inte genom att munhuggas med en cyklist ute på stigen.

"Här får man inte cykla"
Jo, fast är man på en stig eller skogs/traktorväg så har de dåligt med argument. Och ibland möter man gringubbar som inte är markägare utan "bara" vandrare med stort tyckande (vetande enligt de själva) "här får man inte cykla, det är en gångväg...".
Tanken var att få dem att inse att de faktiskt har fel, i lugn och ro. De får läsa på därhemma och kan se att det de trodde faktiskt inte stämmer. Så kanske nästa möte blir trevligare. Problemet är ofta (de jag mött), att de inte är griniga för att jävlas, utan för att de tror att de har rätt och att cyklisten bryter mot lagen. Om de får klart för sig att så inte är fallet kanske mötet med nästa cyklist blir trevligare. Men den insikten kan de bara få genom att själva läsa på, inte genom att munhuggas med en cyklist ute på stigen.
Och hur tror du de skulle reagera på att få ett papper uppkört i ansiktet av nån de uppfattar som en besserwisser med en uppmaning att ”gå hem och läsa på”? Jag tror ju inte det skulle falla i speciellt god jord, utan troligen bara eskalera konflikten...
Men om du ändå gör det, se då till att inte sitta och författa eller klippa ihop nåt själv, utan ta nåt objektivt fr Naturvårdsverket och som även innehåller de skyldigheter som allemansrätten innebär.

"Här får man inte cykla"
Och hur tror du de skulle reagera på att få ett papper uppkört i ansiktet av nån de uppfattar som en besserwisser med en uppmaning att ”gå hem och läsa på”? Jag tror ju inte det skulle falla i speciellt god jord, utan troligen bara eskalera konflikten...
Men om du ändå gör det, se då till att inte sitta och författa eller klippa ihop nåt själv, utan ta nåt objektivt fr Naturvårdsverket och som även innehåller de skyldigheter som allemansrätten innebär.
Nja, det var väl varken tänkt att köras upp i ansiktet eller med besserwisserattityd, utan snarast ett försök att undvika att eskalera situationen. Diskussion på plats leder sällan till koncesus!
Men absolut, det ska vara nåt officiellt och inte nåt eget hopkok.

"Här får man inte cykla"
Ironin om man skulle ta och slänga dessa lappar lite varstans i skogen.

Tillbaka
Topp