Har jag fått ett demoexemplar, lackskada mm?

mathol

Medlem
Hej,
Köpte en ny Scott Speedster Gravel 20 från Cykloteket. När jag fått hem cykeln märkte jag att Cykloteket hade skickat fel storlek. Via kundtjänst löste det sig så att de hade en ny likadan i butik. Både till kundtjänst och butiken frågade jag om cykeln var helt ny, alltså inget demoexemplar, När jag hämtat cykeln och kommit hem ser jag en lackskada. Skivbromsarna ser inte sproilans nya ut och man kan se en repa i pedalfästet. Jag får känslan av att cykeln inte alls är helt ny, utan typ ett demoexemplar. Inga papper från tillverkaren fick jag med heller.

Känner mig ganska trött på detta. Det känns inte professionellt. Vad tror ni om cykeln, är det ett demoexemplar? Ska jag lämna tillbaka den och kräva en NY cykel. En kompensation om 1000 kr är det för lite eller att ta i (cykeln kostar 20000 kr)?

Råd och tankar tas emot tacksamt.

Mathol

Bilagor

• 20240301_191642.jpg
    20240301_191642.jpg
    519.6 KB · Besök: 1,226
  • 20240301_192037.jpg
    20240301_192037.jpg
    530.8 KB · Besök: 489
  • 20240301_190607.jpg
    20240301_190607.jpg
    527.6 KB · Besök: 496
Senast ändrad:
ja j*vlar borde inte ens lägga energi svara men ja lackskadan e surt men kan lika väl uppståt i tex transport resterande klagomål not so much kompensation well räkna isf med presentkort på mindre summa kan va rimligt

cykeln är ny o inget demoex alla cyklar justeras o kontrolleras vid montering därav de troligt suttit en pedal medans man vevar för justering av växlar
bromsarna justeras o kontrollbromsas så dom tar som dom ska var av märken på bromsskivorna

papper från tillverkaren existerar inte ens längre mer än möjligen på elcyklar utan infon finns på tillverkarens hemsida de är trots allt nu 2024 inte 1994

professionellt ja de skulle jag nog säga för den är genomgången och justerad precis som den ska slutmonteras enligt tillverkare innan kund tar över cykeln
ska du ha en omonterad kartongcykel och göra slutmontering själv får du nog leta lagershop eller direkt från tillverkaren då cyklar från vilken valfri riktig cykelbutik/kedja som hest säljs färdigmonterade/slutmonterade

ja j*vlar borde inte ens lägga energi svara men ja lackskadan e surt men kan lika väl uppståt i tex transport resterande klagomål not so much kompensation well räkna isf med presentkort på mindre summa kan va rimligt

cykeln är ny o inget demoex alla cyklar justeras o kontrolleras vid montering därav de troligt suttit en pedal medans man vevar för justering av växlar
bromsarna justeras o kontrollbromsas så dom tar som dom ska var av märken på bromsskivorna

papper från tillverkaren existerar inte ens längre mer än möjligen på elcyklar utan infon finns på tillverkarens hemsida de är trots allt nu 2024 inte 1994

professionellt ja de skulle jag nog säga för den är genomgången och justerad precis som den ska slutmonteras enligt tillverkare innan kund tar över cykeln
ska du ha en omonterad kartongcykel och göra slutmontering själv får du nog leta lagershop eller direkt från tillverkaren då cyklar från vilken valfri riktig cykelbutik/kedja som hest säljs färdigmonterade/slutmonterade
Men nu la du energi på att svara och jag är tacksam för det. Då kan jag lägga mina tankar på hyllan. Dock ska jag återkoppla gällande lackskadan. Det är ingen transportskada och känns ganska surt.

Senast ändrad:
Blir man så jävla provocerad för att någon påpekar att man ska ge fan i att repa produkten som man slutmonterar så börjar jag ju ana var problemet ligger.

Känner man till den attityden och ändå köper cykel lokalt måste man fan vara dum.

Köp cykel på nätet. Repa den själv och har lacken skadats i transporten brukar man kunna få en liten värdecheck. Känns det svårt? Be farsan om hjälp.

Hej,
Köpte en ny Scott Speedster Gravel 20 från Cykloteket. När jag fått hem cykeln märkte jag att Cykloteket hade skickat fel storlek. Via kundtjänst löste det sig så att de hade en ny likadan i butik. Både till kundtjänst och butiken frågade jag om cykeln var helt ny, alltså inget demoexemplar, När jag hämtat cykeln och kommit hem ser jag en lackskada. Skivbromsarna ser inte sproilans nya ut och man kan se en repa i pedalfästet. Jag får känslan av att cykeln inte alls är helt ny, utan typ ett demoexemplar. Inga papper från tillverkaren fick jag med heller.

Känner mig ganska trött på detta. Det känns inte professionellt. Vad tror ni om cykeln, är det ett demoexemplar? Ska jag lämna tillbaka den och kräva en NY cykel. En kompensation om 1000 kr är det för lite eller att ta i (cykeln kostar 20000 kr)?

Råd och tankar tas emot tacksamt.

Mathol
Såklart extremt surt att börja med repor på en splitterny cykel. "Första repan är värst", men man vill ju ha gjort den själv isåfall!

Börja med att kontakta butiken och fråga vänligt vad de anser och om det går att lösa med ett nytt exemplar (även om det skulle ta några dagar/veckor, annars överväg om prisreduktion eller annan kompensation skulle göra det OK att behålla cykeln som den är, den kommer ju förmodligen att få fler småskador över tid när du själv använder den), och om de själva skulle ha varit nöjda med att få en ny cykel med småskador (20 000 är ju ändå 20 000). Beroende på butikens svar får du fundera på vad nästa steg blir, men en bra start är väl alltid att låta dem få en chans att hantera frågorna.

Det är bara första veckorna lite släpp spelar roll. (För mig).
Ändå betalar jag inte fullpris för nåt som repats innan leverans.

På en MTB kan jag kanske hålla med. På mina lvgcyklar jag har (haft) är enda lacksläpp efter 10 år lite runt infästningen av QR-axlarna, så jag skulle inte alls acceptera nån lacksläpp på en ny lvgcykel utan kompensation.

Nu jag skriver det inser jag att även mina MTB inte har haft någon lacksläpp förutom av chainsuck och lite skav av bakdäcket.

Tack för era svar. Jag ska kontakta butiken/kundtjänst. Återkommer med deras svar.

Från att ha sett fram emot en helt ny (för mig väldigt dyr) cykel. Känns det bara trist med allt strul, först fel storlek och sedan en lackskada. Det dämpar glädjen markant tyvärr.....

Tack för era svar. Jag ska kontakta butiken/kundtjänst. Återkommer med deras svar.

Från att ha sett fram emot en helt ny (för mig väldigt dyr) cykel. Känns det bara trist med allt strul, först fel storlek och sedan en lackskada. Det dämpar glädjen markant tyvärr.....
Det går nog över när det löst sig men om det känns helt kass kanske du kan returnera den.

Jag har blandade känslor om cykloteket. Det finns säkerligen ett par bra anställda där också.

Köpte själv en cykel med högt nypris och fick höra att cykeln var min storlek. Pga omständigheter så användes inte cykeln direkt och när det var dags för bikefit så fick jag höra att den var i minsta laget (kan inte sitta optimalt).

Upptäckte också att de inte hade monterat ihop cykeln ordentligt genom att styret höll på att ramla. Bromsreglagen satt inte fastskruvade och vred sig. Osv osv. Lämnade in den för fix, veckorna gick, hörde ingenting. Gick dit och hämtade den, då hade de fortfarande inte gjort det som behövde åtgärdas och jag ordnade det själv.

Hade också fått märken på cykeln efter det. Men man fick ju ingen vidare support trots att det handlade om mycket pengar.

Man lär sig ju en del med tiden och det drar ju inte i plånboken när man tänker på cykloteket numera.

Jag skulle säga att du ska kontakta dem och insistera på att de ska byta varan.

Trist att få fel storlek, sånt händer och verkar ha löst sig.

Du har köpt en cykel som ska rulla på grus, det skjuts stenskott och skvätter grus left, right och center. Den kommer få fler skador och skavanker på första rundan än vad de bilder du lagt upp indikerar. Släpp det där nu och ut å cykla istället säger jag :)

Tack för ditt svar. Jag får se vad de säger, ska som sagt kontakta kundtjänsten imorgon.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp