Har jag fått rätt storlek på min mtb?

johannnah

Ny medlem
Jag har precis fått hem en Merida Juliet striker mountainbike som jag köpt på XXL. Dock är jag nu osäker på storleken då jag ser nu att XXL och Merida har olika storlekstabeller. Jag har beställt en 16 då jag är 167 cm lång.

Storlekstabellen på XXL sida

26"
16'' - 165 - 175 cm
18'' - 175 - 180 cm
20'' - 180 - 190 cm
22'' - 190 - 200 cm

STORLEKSGUIDE Merida.se
MTB 145-155 cm 150-160 cm 158-177 cm

Juliet 26" 16" 16" 18"

Finns det något enkelt sätt jag kan mäta cykeln på så jag vet att jag fått rätt?

Juliet låter som en dammodell, utan att ha sett geometritabellen är de ofta av ngn outgrundlig anledning kortare (på längden alltså) för en given storlek än motsvarande "vanliga"/unisex. Inte för att jag kan förstå varför damer vill ha högre sadelrör, men så brukar det vara i alla fall.

Risken är då att en 16" precis som det verkar stå på meridas sida är gjord för kortare cyklister än motsvarande unisex 16", så det kan vara så att du fått fel storlek.

Sen är det ganska flytande när det gäller mtb vad som är rätt och fel, vissa gillar lite mindre cyklar, andra gillar större. En kortare cykel upplevs ofta som mer lätthanterad och lekfull, men kommer bli mer orolig i hög fart. En längre cykel ger dessutom mer utrymme att sträcka ut överkroppen, det upplever iaf jag som att det gör stor skillnad för hur effektivt man kan trampa.

Det skiljer inte mycket mellan storlekarna, så du kan säkert göra en bike-fit även om du har en storlek fel. Sedan är det ju lite individuellt hur man vill sitta också.

Två centimeter längre styrstam gör enorm skillnad och motsvarar en effektiv topprörslängd hos större storleken med råge. Viss påverkan på hur den upplevs att hantera men borde vara helt OK. Bra att testa lite olika styrstammar - enklare modeller i alu kostar inte mkt.

2cm längre styrstam tror jag inte är rätt väg att gå om man är nybörjare och inte van vid rötter och sten.

Skulle tro att xxl tabell är för "herr"cyklar
Och meridas är för deras "dam"modeller
Och finns då viss risk att den är lite liten...
Men som sagt en smaksak

Jag tror att det blir bra! Den blir inte för stor i alla fall.
Jag har själv en som är på gränsen till för liten men det beror på att jag är på gränsen till för lång hehehe.

Om det är din första cykel är det ju svårt att veta om det känns fel då du inte har något erfarenhet av att sitta o cykla mtb.

Köp den o se om det blir bra. Ställ in sadelhöjd o sadelposition först.
Styret går att justera på olika sätt…..

Sätt dig på cykel o försök ta kort rakt från sidan eller någon annan tar kort på dig när du sitter på cykeln.
Trampan närmast kameran placerar du kl 3 eller 9. (Mot framhjulet)

Julietcyklarna har olika ram med olika geometri beroende på pris och modell. Juliet står för damspecifikt (exempelvis geometri, kontaktpunkter som styre/handtag/sadel osv). Alla Julietcyklar har alltså inte en annan geometri än herrcyklarna.

Fullständig geometri finns på Meridas hemsida, alternativt ring XXL och fråga?

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> 2cm längre styrstam tror jag inte är rätt väg
> att gå om man är nybörjare och inte van vid
> rötter och sten.

Eller så är det kanske inte helt fel att lära sig att behärska rapp stigcykel med kvick styrning redan från början?
Idag verkar dom flesta tycka att det är omöjligt att cykla ner för små sluttningar om man inte har 67 graders gaffelvinkel, 50mm stam och sänkstolpe. :-)

Fast en damcykel kan man ju givetvis inte cykla på! :D

Tack för era svar!

Här kommer en bild på hur den ser ut. Har inte monterat på trampor eftersom jag eventuellt måste skicka tillbaka den. Har pratat med XXL som inte har något bra svar att ge. Och inte heller Merida.

Bilagor

• IMG_20140604_225605.jpg
    IMG_20140604_225605.jpg
    78.5 KB · Besök: 99
Ser lite kort ut enligt mitt tycke. Emellertid är det ju också en fråga om hur det känns för dig. Personligen trivs jag bäst hyfsat utsträckt - 11cm styrstam på min Specialized Epic ger en styrning jag trivs med.

Skulle nog försökt byta cykel

Du har foten på pedal armen ser det ut som. eftersom du inte har några pedaler.

Sadeln ska nog bakåt 1-2cm för att få framsidan på knäet rakt ovanför pedalaxeln.

Du sitter väldigt upprätt eftersom ramen är kort. Kan vara skönt om du är nybörjare.
Men om man vill trampa på med mera kraft då vill du nog luta dig framåt o då känns den för kort.
Längre styrstam kan funka om den inte är 100-110mm redan. ELLER ni vänder på styrstammen så åker styret ner 2-3cm. Kan funka. Styret brukar sitta på ungefär samma höjd som sadeln eller lite under eller lite över.

Jag som bara har mtb som träning säger att den ser för kort ut för att träna o köra hårt på.
Men det är så otroligt personligt. Sitter man mera framåtlutat kan man få ont i nacken o ryggen.
Ryggen känner många av! Mer upprätt mindre problem.

Sadeln ska nog upp lite också. Men ni har ju inte justerat så noga. Då åker sadeln lite bakåt.

Gänga i pedaler lite försiktigt utan att dra dem i botten så de går emot armen. Eller sätt tejp på pedalarmen.
Höj sadeln så du sitter rätt med skor. Ta ny bild.

Hur känns det för dig? vad har du cyklat på tidigare?
Tänkte du träna flera ggr i veckan på den o kanske köra långlopp??
Eller bara någon sväng i bland?

Senast ändrad:
Lingon skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2cm längre styrstam tror jag inte är rätt
> väg
> > att gå om man är nybörjare och inte van vid
> > rötter och sten.
>
>
> Eller så är det kanske inte helt fel att lära
> sig att behärska rapp stigcykel med kvick
> styrning redan från början?
> Idag verkar dom flesta tycka att det är omöjligt
> att cykla ner för små sluttningar om man inte
> har 67 graders gaffelvinkel, 50mm stam och
> sänkstolpe. :-)
>
> Fast en damcykel kan man ju givetvis inte cykla
> på! :D

Jag tycker tvärt om att en stigcykel blir rappare med kort stam. Sen går det förstås att cykla nedför på vad som helst men det är lite olika vad vi vill få ut av cyklingen. Att tvinga sig att behärska en cykel som inte passar ändamålet är inte eftersträvansvärt. Som jämförelse så går det utmärkt att cykla landsväg med en MTB också, det är inte så kul för det.

Ang. storleken så tycker jag också att den ser ut att vara lite i minsta laget. Jag skulle nog satsat på en storlek upp och sen eventuellt kortare stam vid behov. Så länge ramen inte blir för hög att stå gränsle över bekvämt.

Det ser ut som om sadeln ska upp 7-10 cm, iaf om det hade varit en landsvägscykel. Men man kanske inte har samma preferenser i skogen som på landsväg.

Sen ser det väldigt litet ut. Kan du ens krypa ihop lite utan att armar och knän krockar när du trampar?

geologen skrev:
> Det ser ut som om sadeln ska upp 7-10 cm, iaf om
> det hade varit en landsvägscykel. Men man kanske
> inte har samma preferenser i skogen som på
> landsväg.

Många kör sadeln några centimeter under optimal trampposition för att kunna röra sig lättare över cykeln. En av de stora vinsterna med hisspinne är att slippa den kompromissen.

Den ser lite liten ut.

Vad har du för grenmått?
Får du upp sadeln tillräckligt högt utan att komma över minimum insert markeringen?
Har du stor marginal till överröret om du grenslar cykeln stående med hälarna på golvet?

En snabb titt på geo för Juliet på Merida (ej 100% på att det är samma ram men det borde gr en indikation) tyder på att de blandat ihop reach-måtten i tabellen.

Jag tittar på topprör istället, där skiljer det under 1 cm i längd, men ramen är 4-5 cm högre i 18". Har du 10cm mellan grenen och överröret kan du gå upp till 18" utan vidare. Känns cykeln sedan lång, byt styrstam till en 10mm kortare.

Hej
Min dotter cyklar på precis en sån mtb från xxl. Hon är ca 157 och den känns snart för liten. Vill minnas att jag tvekade på denna storlek då jag köpte eftersom jag tittat på andra mtber, bla trek, i storlek ca 14. När jag sen kollade xxl och deras storlek 16 så trodde jag det skulle vara stort men vid provcykling var det perfekt. Då var dottern ca 150 cm.
Utan att ha alla detaljer så jag tror nog att din ram är lite liten.
Stefan

johannnah skrev:
> Tack för era svar!
>
> Här kommer en bild på hur den ser ut.

Enligt regelboken lite liten.

Men, jag känner flera tjejer som väljer att sitta som du på bilden, alltså lite mer upprätt än vad en bike-fit skulle ge.

Jag tror också på 2 cm längre styrstam.

Jag tycker det ser ut som att den är för liten, du kommer nog att vilja sitta mer utsträkt när du blivit varm i kläderna, byt till 18"

Lingon skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 2cm längre styrstam tror jag inte är rätt
> väg
> > att gå om man är nybörjare och inte van vid
> > rötter och sten.
>
>
> Eller så är det kanske inte helt fel att lära
> sig att behärska rapp stigcykel med kvick
> styrning redan från början?
> Idag verkar dom flesta tycka att det är omöjligt
> att cykla ner för små sluttningar om man inte
> har 67 graders gaffelvinkel, 50mm stam och
> sänkstolpe. :-)
>
> Fast en damcykel kan man ju givetvis inte cykla
> på! :D

Eller så har man en cykel som uppmuntrar en att prova på svåra grejer genom att kännas trygg och säker. Man kan köra det mesta som går att köra på mtb med en CX också, men då ska man vara duktig FÖRST.
Det är inte omöjligt att cykla nerför småsluttningar med svinhög sadel, brant styrvinkel och 520mm styre på 120mm stam, men det är svårt att göra det bra. Och man lär sig knappast att jobba ordentligt med hojen, vilket jag tycker man ser på de allra flesta xc-cyklister utanför eliten.

I slutänden handlar det om vad man tänkt använda cykeln till, och det antydde jag redan i mitt första inlägg.

För att hitta en sittställning som känns "rätt" och är trampeffektiv går det som sagt att fixa till med längre styrstam och liknande. Emellertid har det ju redan påpekats att det knappast är optimalt när cykeln skall hanteras i svårare terräng. Håller absolut med marran om att det är bättre med styrstam som har längd anpassad för cykel - 120 mm är inte att rekommendera.

Borde gå bra att byta eftersom cykeln inte använts. Cykla ett tag och försök sedan testa lite olika sittställningar och styrstammar tills du hittar något som känns rätt för dig. Flytta fram eller bak sadeln 5 mm är något som de flesta faktiskt känner skillnad på men det tar ett tag innan man hittar rätt

Tillbaka
Topp