Har jag gjort bort mig? Nya RD-M5100 + 11-46 = no go?

moros

Aktiv medlem
Kort historia lång:

Tänkte köra 11-delat 11-46. Jag körde 12-del 11-50 på förra cykeln men inbillar mig att jag inte behöver 50 eller 51. Tänkte att nya Deore i kombination med en bättre trigger verkade schysst och tanken var att om jag är för klen i benen så kan jag ju köpa den nya 11-51 kassetten och redan ha en kompatibel bakväxel istället för ex. M7000 eller M8000 som bara klarar 46t. Kollar kompatibilitetstabellen hos Shimano och beställer RD-M5100, M7000 11-46 kassett, HG601 och XT trigger eftersom detta skall fungera ihop. Monterar på allting och kommer till justeringen av b-skruven. Hittar ingen lämplig del av tabellen i instruktionen för 11-46 med RD-M5100, googlar lite och ser att det nog är så att RD-M5100 ENDAST fungerar på kassetter med 51t som största drev. I min enfald tänkte jag bara att den klarade av 51t som max

Nåja. Gjorde som de tycker man skall göra med 10-45 och sätta centrum av övre pulleyn på 42 (eller var det 46)mm avstånd till att börja med. Tycker den verkar växla ok i stället och på en kort tur på gräsmattan. Nu hittar jag ingen på internet som gjort kombinationen och skrivit om det men vad kan problemet vara att köra med mindre 46 istället för 51 som minsta drev bak? Någon som vågar kill eller tjejgissa varför? (eller har jag missförstått shimanos spec?) Alternativet är ju såklart att köpa en 11-51 kassett, men det vill jag ju inte. Eller att köpa en SLX/XT bakväxel för 46t, slipper jag ju också gärna :D

Förstår jag dig rätt - du har monterat allt och det funkar - men du är orolig att du gjort fel?
Funkar det så funkar det. Jag ser ingen anledning till att det INTE skulle funka förutsatt att du får till ett vettig avstånd mellan översta trissan och kassetten.

Förstår jag dig rätt - du har monterat allt och det funkar - men du är orolig att du gjort fel?
Funkar det så funkar det. Jag ser ingen anledning till att det INTE skulle funka förutsatt att du får till ett vettig avstånd mellan översta trissan och kassetten.
Så kan man ju se på det. Ibland säger ju Shimano en sak, för att det är så de tänkt. Men alternativ visar sig ju fungera ändå. Jag har inga problem att justera b-skruven så att den ligger där de tycker att den skall ligga på 11-51, den har ju till och med en markering på baksidan för just 11-51. Heller inga problem med att justera den så att den ligger på det måttet de anger för 10-45 men för andra växel/kassettalternativ då. Därav min spekulation om varför man verkar säga att den bara passar till 51. Åt andra hållet förstår jag.

Instämmer med övriga går den justera in så en fungerar bra så behöver man inte fundera mer... shimanos specar sger ju ibland en sak å verkligheten en annan. De gamla 11 delade xt SLX funkade ju fint med sunrace 11-50 fast de inte ska klara mer än 46...

Det kanske bara är olika lång cage eftersom spannet skiljer?
Skiljer ju rätt mycket i design. 5120 har ju mer "förklarliga" begränsningar. 42t vid 2x 10/11 eller 46t vid 1x11. Medans 5100ans påstådda (eller otydliga) gräns på endast 51t är lite knepig.

1592917319722.png

Förra cykeln hade NX 1x12 och innan dess SLX 2x11 (11-42) så jag har lite dålig koll på gapet här nu när inte manualen hjälper en. Vad tror ni? Skall gapet vara mindre? Nu är det ungefär 45 mm mellan centrum på övre trissan och underkant på största drevet. Det är i alla fall så manualen tycker att man skall justera b-skruven för 9120/8120/7120 med singelklinga och 10-45

1592917792400.png
1592917818090.png

Återigen, fungerar det så där?
Om ”ja” -> Great success!
Om ”nej” -> Prova att skruva på något (troligen B-skruven, jag hade börjat med att minska avståndet till kassetten utifrån hur det ser ut. Men har inte mycket erfarenhet av just 12-delat iofs) tills det fungerar.

Precis borde gå att ha lite närmare, med din kassett har du ju inte en grotesk pizztallrik som innebär ett jätteskutt upp i antal tänder så mindre gap borde funka.

Det luriga är att kedjelängden påverkar hur övre trissan rör sig genom växlarna på nyare bakväxlar där den inte är ledad genom trissans axel. Det vill säga; det är möjligt att "optimal" b-skruvsjustering skiljer beroende på kedjelängden.

Kul att du delade med dig av lite mixande med shimanos olika 11 delade komponenter kommer
Förmodligen göra ngt liknande på ngn av mina hojar i framtiden

Tillbaka
Topp