Har jag köpt fel framväxel? - Första cykelrenoveringen

imme7

Aktiv medlem
I helgen gav jag mig på att renovera min pendlingscykel Crescent starren, vevlager bytt och ditsatt ett nytt vevparti. Men när jag skulle montera framväxeln, så verkar själva buren bredare än den jag hade tidigare. Så när jag skulle sätta L -limiten med kedjan på minsta fram och största på kassetten, så oavsett hur mycket jag skruvade tar kedjan in framväxeln(utan någon åtdragning på kabeln). Min misstanke är att jag har köpt fel vinkel för framväxeln, och att jag i själva verket ska ha 63-66 grader istället för den jag har nu som är 66-69. Någon som har bättre koll?

Vad satt det innan och vad försöker du montera nu?
Är det för samma kedjebredd (antal växlar bak)?

image.jpg

Tack för svaret, men insåg att jag hade 122,5mm som vevlager. Mannen i verkstaden på decatlon sa att de skulle vara lugnt med 122mm. Men det var ju helt fel, det är därför den drog mot framväxeln.

BC521395-5706-4844-915A-D42CA75E9553.jpeg

Här är den monterad i rätt höjd och parallellt med vevpartiet, men ack så mycket skinnad 0,5mm kan göra

Vad satt det innan och vad försöker du montera nu?
Är det för samma kedjebredd (antal växlar bak)?

Uppdaterade inlägget med mera info, vet du om jag ska köra på 122,5mm vevlager eller 123mm vevlager? Mitt vevparti är ett Shimano Alivio 3 delat FC-M311 (42/32/22). Kör 8 delat baktill och det är det som var på cykeln sen tidigare (11-28).

Uppdaterade inlägget med mera info, vet du om jag ska köra på 122,5mm vevlager eller 123mm vevlager? Mitt vevparti är ett Shimano Alivio 3 delat FC-M311 (42/32/22). Kör 8 delat baktill och det är det som var på cykeln sen tidigare (11-28).
Det är kedjelinjen (eller att någon klinga tar i kedjestaget) som avgör rätt axellängd för vevpartiet men 0,5 mm skillnad är så lite att det inte har någon praktisk betydelse.

LL123 måste vara axellängden -K vet jag inte men -E är vevlager som är lite bredare där man monterar framväxeln vid lagret och inte som vanligt runt sadelröret i så fall sätter man en extra bricka mellan lager och ramens vevlagerhylsa.

Men det låter underligt att det tar i med stoppskruven utskruvad. Är du säker på att vajern är helt släppt ?

LL123 måste vara axellängden -K vet jag inte men -E är vevlager som är lite bredare där man monterar framväxeln vid lagret och inte som vanligt runt sadelröret i så fall sätter man en extra bricka mellan lager och ramens vevlagerhylsa.

Men det låter underligt att det tar i med stoppskruven utskruvad. Är du säker på att vajern är helt släppt ?
Helt hundra! Jag har iallfall beställt ett lager från TCM, får återkomma och se om det blir skillnad.

Jag är så skelögd, är verkligen framväxeln parallell med klingorna? Helst ska man inte ha kedjan på, men det tror jag inte du haft.

Ta även en bild rakt från sidan. Känns som något är fel i monteringen för så känsligt skall det inte vara att någon mm hit eller dit gör att kedjan tar i trots att växeln är max utjusterad.

nånting är väldigt fishy med den där framväxeln om det där e innersta läget med utskruvade stoppskruvar o ingen vajer inkopplad den ska kunna fjädra in bra mycke närmare ramen än det där

Jag blev så förbannad så jag monterade av allt igår kväll, men jag ska försöka ge det ett nytt försök antingen ikväll eller imorgon. Återkommer med bilder

1. Montera tillbaka den gamla växelföraren och se om det funkar. I så fall är det den nya växelföraren.
2. Annars montera tillbaka det gamla vevpartiet och se om det funkar. I så fall är det vevpartiet.
3. Annars är det vevlagret.

Vänta med växelvajern, och använd inte verktyg när du spänner den.
Växelföraren ska vara en halv cm eller så utanför yttre klingan, när växelföraren är som längst ut. När den är där är ett umärkt tillfälle att kolla att den är parallell med klingan.
Och, kanske dumt att säga, stressa inte!

tempImage00YMOW.jpg
tempImageY4K01U.jpg

Hej igen, ska ta mig an denna montering ännu en gång. Tycker att framväxeln ser parallell ut med klingorna och höjden är i linje med klistermärket. (Har även dragit åt vevlager med rätt moment och vevpartiet). Vad tycker ni? kan jag gå vidare sätta på kedjan och börja leka med L och H limiten?

Nu var det jättelänge sen jag rörde en framväxel, men kan det vara ngn sorts transportskydd som stoppar den från att gå hela vägen in mot ramen och som ska tas bort?

Nu var det jättelänge sen jag rörde en framväxel, men kan det vara ngn sorts transportskydd som stoppar den från att gå hela vägen in mot ramen och som ska tas bort?
Det har du helt rätt i, på shimanos manualer finns det en 'pro-alignment block' den svarta plastbiten matchade framväxeln så jag såg inte ens den. Men kikade på den igår kväll och mycket riktigt låg den där....

Det har du helt rätt i, på shimanos manualer finns det en 'pro-alignment block' den svarta plastbiten matchade framväxeln så jag såg inte ens den. Men kikade på den igår kväll och mycket riktigt låg den där....
Så nu då det är borta så går det att få in framväxeln längre hoppas jag?

Nu har jag framgångsrikt, bytt vevlager, vevparti och framväxel samt lagt på ny kabel! Även fått den tredelade framväxeln att skifta ordentligt, var lite meckigt. Men stor eloge till alla som hjälp här i tråden!

Nu har jag bara en sista fråga som har med min bakväxel att göra, när jag ska gå från 6->7 behöver jag vänta en aning innan den gör själva bytet. Hur kan man felsöka detta?

Testa att spänna vajern 1/8 varv eller så.
(Om du menar att 7 är större än 6. Menar du däremot att 7 är mer trögtrampat än 6 så testa att släppa vajern 1/8 varv istället)

Nu har jag framgångsrikt, bytt vevlager, vevparti och framväxel samt lagt på ny kabel! Även fått den tredelade framväxeln att skifta ordentligt, var lite meckigt. Men stor eloge till alla som hjälp här i tråden!

Nu har jag bara en sista fråga som har med min bakväxel att göra, när jag ska gå från 6->7 behöver jag vänta en aning innan den gör själva bytet. Hur kan man felsöka detta?
Det kan vara övre trissan som börjar bli sliten och/eller en justeringssak, skruva lite på justerskuven för vajern och se om det hjälper.

Tjatmoster jag, inga verktyg när du spänner bakväxeln, heller.
När kedjan är på illa fram och mitten bak ska det vara knäpptyst och så friktionsfritt som möjligt, då är det bra. Pga vikt och annat kan någon minimal justering behövas under färd, när du sitter på, men justera helst bara i det läget. Ändrar du i andra lägen är det i princip omöjligt att få det rätt under färd.
Bra jobbat!

Tillbaka
Topp