Har ni tips på billiga övernattningar i Västsverige?

desmo

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver komma iväg på lite längre turer under våren. Dels för att vänja mig vid längre distanser flera dagar i rad, men också för att få lite egentid. Så jag tänker mig upplägg i stil med 10 mil direkt efter jobbet på fredag, övernattning, hem 10-15 mil på lördagen. Söndag med familjen.
Men jag är inte så sugen att pröjsa +1000kr/natt. Jag är inte speciellt kräsen, bara sängen är ren och jag kan förvara cykeln säkert.
Bonus är om det går att få en pizza och öl i närområdet.
Det måste väl finnas billiga hotellrum? B&B? 500kr känns som lite maxgräns. Men det är kanske orimligt?
Warmshowers/Coachsurfing känns inte rätt då jag inte är intresserad av socialt utbyte utan träning.

På kartan nedan har jag markerat det område som är intressant för mig. Typ.
Några tips?

Skärmbild 2022-03-13 213421.jpg

En mil efter din pizza i Bottnaryd finns gratis boende. Enkelt som en orosanmälan - lillhuset på tomten - men rena sängkläder och så dösnacksbefriat som du önskar.

En mil efter din pizza i Bottnaryd finns gratis boende. Enkelt som en orosanmälan - lillhuset på tomten - men rena sängkläder och så dösnacksbefriat som du önskar.
Fast dig vill jag ju snacka med. Jag är mer orolig över att vakna mitt i natten med en smutsig quill-stam genom bröstkorgen för att jag inte kom på en Miyata ;)

Jag tipsar om hammock i skogen. Billigt, flexibelt, bekvämt. Och noll småsnack.
Jag visste att bike-packing-tipsen skulle komma. Jag visste bara inte hur jag skulle formulera brasklappen. Jag gillar de turerna också, men de kräver en annan form av logistik och planering när det gäller utrustning, mat osv. Nu vill jag bara cykla mig trött och på enklast sätt sova torrt.

Jag visste att bike-packing-tipsen skulle komma. Jag visste bara inte hur jag skulle formulera brasklappen. Jag gillar de turerna också, men de kräver en annan form av logistik och planering när det gäller utrustning, mat osv. Nu vill jag bara cykla mig trött och på enklast sätt sova torrt.
Man behöver ju inte gå all-in på bikepackinglivstilen. Käkar man på lokal och bara betraktar hammocken som ett nattkvarter handlar avvägningen IMHO mer om att ha betydligt större flexibilitet vad gäller vägval, väder, dagsform etc, på bekostnad av lite mer packning. Det tar ju tid att installera sig var man än hamnar.

Ett tips vad gäller boende är att kolla på airbnb och liknande tjänster. Vi har bott i trivsamma gårdshus och gäststugor för betydligt mindre än vad ett hotell kostar.

Tillbaka
Topp