Har provat allt, varför gnäller skiten?

Roy Mance

Medlem
Opa!
Jag har en pendlarhoj som rullat i ur och skur sen 2010. I somras började frambromsen att tjuta så jag bytte då bromsskiva och bromsbelägg samt luftade skiten enligt konstens alla regler. Skivorna rengjordes grundligt med rekommenderat medel och bytte till medföljande skruvar på skivan. Bakbromsen fick samma behandling.
Sen gick det fint ett par veckor innan det blev skrikigt igen. Nu har jag gett upp och bromsar mest med bakbromsen, utom när det är Boråsare som vinglar i cykelbanan till fots för då är frambromsskriket effektivt. Men - nu tänkte jag ta tag i det hela.

Finns det någon som kan ge lite tips på vad det är jag kan ha missat? Bromsarna är Hayes Stoker.

Det finns ju en risk att du inte fått bort all kontamination från skivan alt. att någon skit hamnat på systemet igen.

Ta ur beläggen och kolla så inte det läckt från oket eller runnit ner någon skit från gaffeln (om du har en framdämpare)

Alternativ är väl resonans och annat sådant, kolla så alla skruvar sitter etc.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns ju en risk att du inte fått bort all
> kontamination från skivan alt. att någon skit
> hamnat på systemet igen.
>
> Ta ur beläggen och kolla så inte det läckt
> från oket eller runnit ner någon skit från
> gaffeln (om du har en framdämpare)
>
> Alternativ är väl resonans och annat sådant,
> kolla så alla skruvar sitter etc.

Kolla först det Preacher föreslagit.

Sitter oket rakt i förhållande till skivan?
Prova kopparpasta mellan kolv och belägg, alt köp universal självhäftande skrikdämpningsplattor till bilen och montera mellan kloss och kolv.

Mina Formula One skriker ofta när jag kör med sintrade belägg, i blöta. Vissa bromsar är srikiare än andra. Det vktigaste är att du har bromskraft. Om du inte har någon av de problemen som Preacher nämner, pröva att byta typ av klossar.

Supernöjd med mina SKRIKIGA bromsar på pendelcykeln, får gångtrafikanter att vakan upp ur sin koma och flytta på sin från cykelbanan. ;)

Tillbaka
Topp