Har Santa Cruz lagt ner med Bullit?

Jag tror att VP-free är mer ersättaren till Bullit.. Nomad hamnar mellan Bullit och Heckler nånstans... typ... eller nåt.. =)

Ojdå, nåja, det var ju lite synd men nu finns ju värdiga ersättare. Kommer dock finnas en hel del Bullitar till salu fortfarande, om någon vill hamstra. :-)

/Leo - som drömmer om en Nomad. :-9

Algeria%20Nomad%20Woman.jpg

Antingen kommer priserna på Bullits sjunka (bara dom inte gör det så långt att jag kan motivera ett köp...), eller så blir det som med vissa andra saker - dom skjuter i höjden!

Skulle tippa på att priset inte sjunker mer bara för att den inte tillverkas längre, den har ett rätt bra rykte att hålla för en hel del.

Enligt någon som frågade folket i SCs monter så skall Bulliten få en rejäl översyn ala Heckler för att göra en comeback i framtiden.

Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Nomad hamnar mellan Bullit och Heckler nånstans... typ... eller nåt.. =)

Typ eller nåt är inte både Heckler och Bullit betydligt kraftigare byggda än Nomad?

Nomad är väl AM medan Heckler är FR och Bullit en gång i tiden var DH?

Erkänner villigt att min kunskap om Santa Cruz modellprogram är ytterst sparsam.

TnT: Efter att jag sett hur en Nomad tål att köras, i Bike Parken i Whistler, så kan jag nog påstå att den platsar fint mellan Heckler och Bullit i "tålighets-rating". En kille droppade ca 3m med den, till nära nog platt landning från klippa till NS-spång. Den bottnade inte ens. :-)

/Leo

the_TnT skrev:
> Nomad är väl AM medan Heckler är FR och Bullit en
> gång i tiden var DH?

Bulliten har väl aldrig vart DH?
De tre klassiska freeåkar-hojarna från SC var väl Super 8, Bullit och Heckler?

Synd att Bulliten är död, R.I.P Bullit.

Skulle kunna tänka mig att dom skickar Heckler i graven snart också.
Nomad istället för Heckler?
VP-Free istället för Bullit?

Synd på två så klassiska cyklar i så fall.

Bullit har inte varit ren DH nånsin, även om den går att använda till det också. Bullit var nog en av de första riktiga AM-ramarna, som verkligen går att använda till allt, XC, FR, DH, NS. Dagens AM-ramar är klenare, de är egentligen inte AM(All Mountain)... ;-) Nomad klassar jag som AM/FR, lika mycket av båda faktiskt.

/Leo

Eric W skrev:
> Nomad istället för Heckler?
> VP-Free istället för Bullit?

Ja, det är en bra översättningstabell. Samt att då går man upp ett snäpp också i slaglängd.
En VP Free med en DHX air skulle inte heller vara fel när man tänker efter... :-9

/Leo

Leo skrev:
> En kille droppade ca
> 3m med den, till nära nog platt landning från
> klippa till NS-spång. Den bottnade inte ens. :-)

Det låter som han hade dämparna fel inställda och det säger väl ingenting om ramens hållbarhet, egentligen? Eller menade du att ramen inte bottnade? ;)

Leo skrev:

>
> Ja, det är en bra översättningstabell. Samt att då
> går man upp ett snäpp också i slaglängd.
> En VP Free med en DHX air skulle inte heller vara
> fel när man tänker efter... :-9

Jag har redan visat dig den. Å den är så vacker. Fast jag väljer nog hellre Uzzi vpx framför VP-free. En liten magkänsla som ropar, och intense är lite coolare än santa cruz tycker jag.

cal skrev:
> Så var den historien över.... finito!

Skadeglädje eller ångest över att du inte hann med att köpa en? ;-)

Hur var det nu, "Kungen är död, länge leve kungen!" Kommer att rulla många Bullit fortfarande, länge till, de är svåra att ta kål på. :-)

/Leo

the_TnT skrev:
> Det låter som han hade dämparna fel inställda och
> det säger väl ingenting om ramens hållbarhet,
> egentligen? Eller menade du att ramen inte
> bottnade? ;)

Troligtvis, hans första dag på den var det tydligen. Sprillans ny ram, inte en repa i lacken, ändå körde han som en gud... :-) Du får tolka det hur du vill.

/Leo

erol/frost skrev:
> Enligt någon som frågade folket i SCs monter så
> skall Bulliten få en rejäl översyn ala Heckler för
> att göra en comeback i framtiden.

Exakt vad jag anade/hoppades på, chattade med Tobe precis och sa det för en timma sedan. :-) Den kommer kanske åter med en DHX 5 Air, mums... :-9 Nåja, vi får se...

/Leo

Ja, eller mer...

Nu när kungen död
och hans drottning är fri
går jag före i kön
Återuppfinner mitt liv

Försökte skriva det på ryska men det gick sådär. ;)

de är lite småskojiga på santacruzbikes: "If the VP-Free and the Blur LT spent a dirty weekend together in Whistler, chances are that nine months later there'd be a little Nomad running around" hehe

Leo skrev:
> Hehe, skoj att Bullit väcker så många känslor. :-)

Ja, det har väl vart ramaskri på de flesta större forum tror jag visst.

Maintenant quand le roi est mort peut être quelques personnes vont trouver un autre roi à admirer...

Omväxling förnöjer.

:)

Någon som vet vad en Bullit kostar i Polen? Såg att det fanns en återförsäljare där, men siten var enbart på Polska :-(

Blir till att söka fram denna tråd igen när Bullit återuppstår... Lite skoj är det dock att det är mest folk som har andra cyklar som verkar (o)roa sig för Bullit. :-D

/Leo

Leo: Med Bullit-maffian här på Happy är det lätt att tro att man faktiskt har en Bullit ståendes bakom ryggen när man sitter vid datorn. Alla beskrivningar av den har gjort att man känner den som sin egen ficka, typ. ;)

Kulturmord.
SC tar duktigt betalt för vp-konceptet. Om folk köper dyrar vp istället för den prisvärda Bulliten så blir det klirr i sc-kassan.

Vet inte hur mycket Bullit sålde mot slutet men troligtvis skulle vilken annan liten tillverkare som helst vara lyckliga om de hade en sådan klassiker i sortimentet. Nu låte jag som en bakåtsträvande nostalgiker. Snudd på Ostalgiker dvs sådan som längtat tillbaka till DDR ;)

"Visst är den fin, men inte ny".

Flytta pivotpunkten så att cykeln inte fällknivar sig fram när man trampar, lägg till bultad dropout och återvänd från de döda om ett par år med lagom legend-cred. Det är vad som skulle kunna hända.

erik h: Du har nog inte trampat den med 5th element hör jag? Fällkniv? :-D Dropouten håller för mer än bakväxeln, inget problem alltså. Men visst är den gammal, imponerande gammal för att vara så bra.

/Leo

Leo skrev:
> erik h: Du har nog inte trampat den med 5th element hör jag? Fällkniv? :-D

Åh jo. Jag har kört ny-Bullit en hel del. Och visst tar 5then bort vik-ut-effekten (som Tobias gillar, för då kan man först vika ihop den framför ett hinder och sen trampa till så viker den ut sig och vips är man uppe...). Men jag gillar inte att den finns inbyggd där ändå även om man har smetat över den med SPV-kosmetika. Kedje-o-neutralitet är en styggelse! En gammal 6"-Bullit fast med lägre pivot vore en drömcykel för mig. Nästan en Heckler alltså...

> Dropouten håller för mer än bakväxeln, inget problem alltså.

Jo, men nojan för att skeva till ramen. Nojan. Den är oharmonisk. Och de där sabla bakväxlarna är ju så gnälliga och vill vara helt raka för att fungera. Nej Heckleruppdateringen tror jag kommer där också. Den är väl smartaste växelörelösningen i branschen så det skulle ju inte göra något.

> Men visst är den gammal, imponerande gammal för att vara så bra.

Det tuffa är hur vettig den är med både stora och små gafflar tycker jag. Jag tror det är "släden" för bakdämparfästet som gör mycket av det. Sådant borde fler ha! Annars är det mest en cykel med fjäder i mitten, som alla andra... och den är ganska snygg.

erik h: Hecklerns växelörelösning är inge kul, fungerar bra när det är helt men när man får en smäll mot växel så går inte örat sönder utan böjer sig så växeln går in i hjulet och går sönder alltså för starkt dimmensionerat. Inte är den billig heller kostar över 500:-. Jag gjorde sönder mitt öra i förra veckan och hade precis monterat på ett nytt och hade cyklat ca 1 mil och vad händer jo en gren hoppar in i växeln och böjer till det nya örat. Är inne på mitt tredje öra och tredje bakväxel sen Åre. En annan sak med örat är att när det går av så går det av precis vid dropouten så har man otur så kanske inte hjulet sitter kvar och då får man gå hem.

Läste lite på mbtreviews SC forum. Många "jag har hört att..." men det finns några seriösa inlägg som gör gällande att Bulliten inte alls är begraven utan att den kommer att återuppstå, antingen i samma form eller med ny design.

/O

Tillbaka
Topp