Här ska börjas cykla!

karhart

Ny medlem
Här ska börjas cykla!
Hej! Jag är en blivande glad cykelmotionär som letar efter en bra hoj till rimligt pris. Jag har letat på cykelkraft.se och har hittat 2 st jag väljer mellan. Antingen en Kross Level R3 eller dito R4. Båda är 27.5", har låsbara framgafflar och passar enligt deras kundtjänst bra för mig. Jag väger ca 100 kg och bor i en by ute på landet, kommer därför att cykla mestadels på grus- och skogsvägar. Har ni någon erfarenhet av dessa cyklar? Är de ok? Eller ska jag leta efter annat? Har även kikat på Crescent Njord 27,5". Budget runt 6000 kr.

Tacksam för många och snabba svar!
/Karhart.

Senast ändrad:
Här ska börjas cykla!
Jag har en 27,5 tums Merida (big seven) körd Max 10 mil av min sambo som har bestämt sig för att cykeln skall säljas.

Inga skavanker över huvudtaget.
Jag uppgraderade bromsarna med en gång för orginalen var inge vidare.

Intresserad?

Här ska börjas cykla!
Trauman sa:
Jag har en 27,5 tums Merida (big seven) körd Max 10 mil av min sambo som har bestämt sig för att cykeln skall säljas.

Inga skavanker över huvudtaget.
Jag uppgraderade bromsarna med en gång för orginalen var inge vidare.

Intresserad?

Kanske det! Pris?

Här ska börjas cykla!
Har ingen koll på kross men har haft en Njord i 29". Kanon som grusvägshoj och går att köra skog med, dock vill man nog ha något annat om man ska köra mycket skog.

Här ska börjas cykla!
Jimel sa:
Har ingen koll på kross men har haft en Njord i 29". Kanon som grusvägshoj och går att köra skog med, dock vill man nog ha något annat om man ska köra mycket skog.

Var och provade en idag, 27.5". Kändes mycket skön. Helt annat än den Cyclepro Stony Point 26" jag har idag.

Här ska börjas cykla!
Jag körde Njorden i två år och har nu bytt upp mig till en bättre. Den funkar bra för nybörjare som inte vill investera allt för mycket. Kolla annars på grand canyon al.

Här ska börjas cykla!
Köpte mig en 27.5" njord i förrgår. Har kört två gånger med den, mycket härlig cykel. Men jag är lite brydd, det låter ganska illa om frambromsen. Som att bromsbelägg ligger an mot skivan. Är detta något man ska gå tillbaka med eller kommer det lösa sig med tiden?

Här ska börjas cykla!
Du kan gå tillbaks med sen till butiken och få dem att justera okets läge.
Å andra sidan är det något som kommer drabba dig många gånger så det är något du måste lära dig att justera.
På en mtb kommer du behöva justera massor av detaljer mer eller mindre ofta, det är lika bra att ha en liten cykelverktygslåda hemma.

Här ska börjas cykla!
Adam K sa:
Du kan gå tillbaks med sen till butiken och få dem att justera okets läge.
Å andra sidan är det något som kommer drabba dig många gånger så det är något du måste lära dig att justera.
På en mtb kommer du behöva justera massor av detaljer mer eller mindre ofta, det är lika bra att ha en liten cykelverktygslåda hemma.

Tack för tipset!

Tillbaka
Topp