Har skaffat mig en sniktränings och pendlarcykel. Vad imploderar först?

Hasse#7

Aktiv medlem
Har nyligen skaffat mig en riktigt sniket specad cykel, En skivbromsad racer som inte är en racer men heller inte en cross. Växelsystem är genomgånde Shimano Claris, bromsarna är Tektro Lyra, fälgar Ryde dp 18, nav noname. Vevparti FSA Tempo med kassettvevlager. Det enda jag har bytt är däck och slangar kommer rulla på Conti GP4000-2, 28mm. De Kenda 23mm som satt på känns ocyklingsbara på flera sätt. För att det skall bli lite edgy har jag satt dit alla reflexer, ringklocka och låter pizzadisken vara kvar. De två bästa sakerna med det hela är:

1) Kartongen är exakt samma storlek som min gamla till flygresorna, nu kan jag flyga med cykel i en massa år till.

2) Namnet är det allra bästa. Det är en Land Rover, smaka på den! Land Rover Prestige. En aluminiumdröm med kolfibergaffel som bara väger 11.8kg :) Kanske något mindre utan Kendapuckarna.

Sköter ni er skall ni få en bild på pizzadisken mm. Frågan nu är alltså hur många mil jag kommer innan det börjar krångla?
För att göra det rättvist räknas inte första fem milen ifall det handlar om justeringar. Men sen så....
Är det vägen till Land Rover-mannen? Eller är det via Range Rover och damunderkläder man kommer dit?

20180402_140940.jpg

20180402_140954.jpg

20180402_141012.jpg

20180402_141028.jpg

20180402_141040.jpg

20180402_141113.jpg

Senast ändrad:
Jag tycker det allra bästa var punkt nr.1 du tar upp, att få en ny kartong till flygresorna.... En helt fantastisk anledning att skaffa en ny cykel tycker jag... !

Om grejorna håller ihop tror jag är till mycket stor del beroende på vem som cyklar på, och handhar den. Vissa människor "lyckas" få problem med allt, oavsett kvaliten medan andra kan cykla runt på rent skräp i åratal utan att något krånglar...... Detta gäller inte bara cyklar utan det mesta här i livet. Lycka till med den, enkla grejor har sin speciella charm tycker jag!

Mvh Ulf S.

Sköter du bara om den så kommer du nog få dras med den i många år.

Är ramen svetsad av likadana rör som Land Rover använder till sina avgasrör?

izar sa:

Är rädd för det. Provade elva km nu. Imploderar inte av 50 km/h och inte heller av isande motvind. Två saker märkte jag som går på justerkontot, svagt bromsskiveljud vid rull och lite spökväxlingar som förmodligen beror på att det behövs lite justering på bakväxelns indexeringsskruv/vajerspänning. Ganska pendlig sittställning, det är en 58 och jag brukar ha 60/62 så den var lite mer upprätt. Sista backen upp till huset är kort men krävande. Inga problem sittandes med 34/30 som är lättaste växeln. Får väl se hur långt jag törs cykla. 28mm GP4k2 är i alla fall grymt sköna att rulla på.

Vit styrlinda och svart sadel! Kedjan kommer att slitas ut först, precis som om cykeln kostat 40.000.

Igino Cazzola sa:
Hasse#7 sa:
...En aluminiumdröm med kolfibergaffel som bara väger 11.8kg...
Hur f-n lyckas man med det? Har de fyllt ramrören med osmium?

Inte fan vet jag. De skriver det tydligt i sin specifikation så de är antagligen nöjda. Det är som sag inte nån riktig racer men inte heller en cross. Kanske nån form av heavy metal.

När ringklockan lägger av har jag en likadan liggande som du kan få. Eller du kanske vill ha den nu me’samma? ?

Pfaff sa:
När ringklockan lägger av har jag en likadan liggande som du kan få. Eller du kanske vill ha den nu me’samma? ?

Om den pajar måste det ju rapporteras och då får du rädda mig från körförbud och stillestånd.

ForesterGuy sa:
Geometrin har fraktskador.

Om du syftar på att det ser ut som diagonalröret har svalt en gnu och håller på att smälta den kommer jag bli ledsen. Det skall vara så och är jättefint. Lite aero-safari helt enkelt.

gerrardsdobbar sa:
Känns inte ens värt att gå in med en hånfull kommentar när TS redan har slaktat cykeln i trådstarten.

Det är en sån tråd. Säg vad du vill. Om den håller ihop har den slagit alla gnällspikar inklusive mig på fingrarna.

Tanken slog mig, Är inte Land Rover ett Indisk märke? Du har köpt en Tata! ?

Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:
Känns inte ens värt att gå in med en hånfull kommentar när TS redan har slaktat cykeln i trådstarten.

Det är en sån tråd. Säg vad du vill. Om den håller ihop har den slagit alla gnällspikar inklusive mig på fingrarna.

Jag orkar inte. Men jag kan erbjuda 10 ord, så kan någon annan få snickra ihop en förolämpning till TS:

Framgaffel, anus, rambrott, haveri, härke, framtänder, vätternrundan, skallfraktur, dödsbromsar, verkshöjd.

Kör!

gerrardsdobbar sa:
Hasse#7 sa:
gerrardsdobbar sa:

Jag orkar inte. Men jag kan erbjuda 10 ord, så kan någon annan få snickra ihop en förolämpning till TS:

Framgaffel, anus, rambrott, haveri, härke, framtänder, vätternrundan, skallfraktur, dödsbromsar, verkshöjd.

Kör!

Gaffeln sitter åt rätt håll och VR är inte aktuellt. Men ser fram emot en haiku på temat.

Min kompis har haft den stående i en låda länge. Den ekonomiska vedermödan är i sammanhanget försumbar. Kände för att se hur den klarar sig i bruk. Skönt med något där man är mest rädd för att däcken skall försvinna. Sen är det ju lite jobbigt om man blir upphunnen av en cykel med pizzadisk och Land Rover (Tata) på ramen. Håll farten uppe ni som cyklar mina vägar :)

Hasse#7 sa:
Igino Cazzola sa:
Hasse#7 sa:
...En aluminiumdröm med kolfibergaffel som bara väger 11.8kg...
Hur f-n lyckas man med det? Har de fyllt ramrören med osmium?

Inte fan vet jag. De skriver det tydligt i sin specifikation så de är antagligen nöjda. Det är som sag inte nån riktig racer men inte heller en cross. Kanske nån form av heavy metal.
De återanvända Land Rover avgasrören är fyllda med nåt. Du vill inte veta vad...

Varför gör kända varumärken så här egentligen? Sätter sin logga på ”skräp” liksom. Finns ju många exempel på när stora varumärken kommer på att dom ska ha någon tävling och så brandar dom en hoj som ofta är av enklare slag och lottar ut. Tänker att man borde satsa på lite bättre prylar när man använder sitt värdefulla varumärke.

Foss sa:
Varför gör kända varumärken så här egentligen? Sätter sin logga på ”skräp” liksom. Finns ju många exempel på när stora varumärken kommer på att dom ska ha någon tävling och så brandar dom en hoj som ofta är av enklare slag och lottar ut. Tänker att man borde satsa på lite bättre prylar när man använder sitt värdefulla varumärke.

Ja det kan verkligen undra. Vad det gäller den här cykeln kan man fråga sig hur den står sig mot en Verenti tex. Priset är ungefär två laxar. Bra eller dåligt, nyfikenheten tog över. Jag har ju haft en Nakahata en gång och den här känns inte i närheten av lika dålig. 30km/h i 2x25km skall nog gå att klämma ut.

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
izar sa:

Är rädd för det. Provade elva km nu. Imploderar inte av 50 km/h och inte heller av isande motvind. ...
50 km/h i isande motvind! Låter som du köpt ett riktigt guldkorn. ;-)

Nu skedde händelsen vid den här tiden då vinden går åt ett håll och cykeln går åt båda. Först gick cykeln 50km/h med vinden och det var mysigt. Sen var det långsamt och isande tillbaka ´. Tror det landade på medel 26km/h ungefär. Men jag gillar din tolkningsförmåga. :)

Det var ju dumt att ha annat än 11-28 med 11-delad sade du till mig så förstår inte varför 34/30 ska vara några problem för dig ;)

Får man fråga varför du köpte just denna? Vet att Skoda gör "riktiga" cyklar men att Land Rover gör det var otippat :D

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Hasse#7 sa:
izar sa:

Är rädd för det. Provade elva km nu. Imploderar inte av 50 km/h och inte heller av isande motvind. ...
50 km/h i isande motvind! Låter som du köpt ett riktigt guldkorn. ;-)

Nu skedde händelsen vid den här tiden då vinden går åt ett håll och cykeln går åt båda. Först gick cykeln 50km/h med vinden och det var mysigt. Sen var det långsamt och isande tillbaka ´. Tror det landade på medel 26km/h ungefär. Men jag gillar din tolkningsförmåga. :)

Inget fel på den cykeln - ett randojärn av klass! 26 solo betyder 29,5 med andra gubbar och det är ju bra! Ta den till någon 20-milare så tar jag min slitna verenti!

NickPick sa:
Det var ju dumt att ha annat än 11-28 med 11-delad sade du till mig så förstår inte varför 34/30 ska vara några problem för dig ;)

Fattar inte första delen 34/30 är ju jättebra om det brant och det är det. Så brant att blira glider baklänges ibland. Vad jag sagt till dig får du förtydliga. Generellt brukar jag tycka att 50/34 + 28/11 är lagom för Sverige och 50/34 + 32/11 är lagom för GC.

Får man fråga varför du köpte just denna? Vet att Skoda gör "riktiga" cyklar men att Land Rover gör det var otippat :D

Den dök bara upp. Jag har många cyklar och borde bara låtit bli men har aldrig haft så lågspecad cykel förut bortsett från Nakaharan som gav mig oanat med motion gåendes.. Ville prova hur det känns med en grupp under Sora. Min Dinousaurpendlare är ju från 1992 och väger massor så jag är inte nån premium eller weightweenieperson. Alla mina skogscyklar är 26" för jag förtjänar nog inte bättre :) Återkom med mer info om det är något du vill reda ut som jag gjort eller sagt fel.

Hasse#7 sa:
NickPick sa:

Fattar inte första delen 34/30 är ju jättebra om det brant och det är det. Så brant att blira glider baklänges ibland. Vad jag sagt till dig får du förtydliga. Generellt brukar jag tycka att 50/34 + 28/11 är lagom för Sverige och 50/34 + 32/11 är lagom för GC.

Den dök bara upp. Jag har många cyklar och borde bara låtit bli men har aldrig haft så lågspecad cykel förut bortsett från Nakaharan som gav mig oanat med motion gåendes.. Ville prova hur det känns med en grupp under Sora. Min Dinousaurpendlare är ju från 1992 och väger massor så jag är inte nån premium eller weightweenieperson. Alla mina skogscyklar är 26" för jag förtjänar nog inte bättre :) Återkom med mer info om det är något du vill reda ut som jag gjort eller sagt fel.

Jag blandade ihop dig med en annan så sorry :D

Vad är det för årsmodell? Letar lite men hittar mest från 2016 typ. Kul med något udda om inte annat.

Men sadeln var ju vit på bilden i länken.... känner du dig inte kränkt?! ;-D
/C

Hasse#7 sa:
Ungefär 2015/2016 här är en länk med den fina vikten presenterad och ett pris på 7-8000SEK förutsatt att någon köper. Men kvaliten är bättre än riktigt skräp, den är bara inte så bra som bra.

http://www.bikes2udirect.com/B7888.html

cwh1973 sa:
/C

Hasse#7 sa:
Ungefär 2015/2016 här är en länk med den fina vikten presenterad och ett pris på 7-8000SEK förutsatt att någon köper. Men kvaliten är bättre än riktigt skräp, den är bara inte så bra som bra.

Du menar att jag är lurad på allt premiumgodis och får cykla med en påse på huvudet? Hur går det själv med cyklande och rapportering?

Bengt-re det vore kul att ses. Är Verentin ungefär i klassen 26km/h i 20 mil när du är motor? Gissar att den här är i närheten, lite lika samma. Fast jag får nog trappa upp träningen ganska omgående.

Hasse#7 sa:
cwh1973 sa:
/C

Hasse#7 sa:

Du menar att jag är lurad på allt premiumgodis och får cykla med en påse på huvudet? Hur går det själv med cyklande och rapportering?

Bengt-re det vore kul att ses. Är Verentin ungefär i klassen 26km/h i 20 mil när du är motor? Gissar att den här är i närheten, lite lika samma. Fast jag får nog trappa upp träningen ganska omgående.

Nog större fel på motorn än cykel i ärlighetens namn... ?

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
cwh1973 sa:
/C

Hasse#7 sa:

Nog större fel på motorn än cykel i ärlighetens namn... ?
ser man till att välja en fart som gör att man kommer hem i tid är ju allt lugnt. Antar att man hinner om man snittar 23km/h med få pauser. Bara att sätta en minimigräns och sedan trivselcykla.

Foss sa:

Nå ja...

psykel.jpg

Pfaff sa:
Foss sa:

Nå ja...

Jag mår lite dåligt...
Min ser i alla fall bättre ut väl?

Pfaff sa:
Foss sa:

Nå ja...

Hahaha ?

Jag tror dom utgick ifrån den då 7-åriga designerns teckning från 1982 som skulle besvara skoluppgiften ”hur ser cykeln ut om 30 år?” :)

Tillbaka
Topp