Har vi några brädspelare här ?

Svaje

Medlem
Syd & Macky är några av våra trevligaste mtb-youtubers. Sedan i höstas har de utvecklat ett brädspel som släpts på Kickstarter. Spelet är redan fullt finansierat.
Se deras kanal och sida för mer info.

IMG_5316.webp

Fick äntligen tillfälle att spela Heat och jäklar vilket skoj spel, varm rekommendation om man inte testat. Uppdaterad mekanik från Flamme Rouge.

Jag spelade ett brädspel på 90-talet, Axis and Allies.
Det var kul tyckte jag och de jag spelade emot.

Senast ändrad:
Jag hade ett brädspel på tidigt 80-tal, där man kämpade med gamla fartyg, typ Vasaskepp.
Man slog tärning om hur hårt man fick skjuta med kanonerna mot varandra.
Det var riktigt kul som jag minns, men vad hette spelet?

Visa bilaga 818434

Fick äntligen tillfälle att spela Heat och jäklar vilket skoj spel, varm rekommendation om man inte testat. Uppdaterad mekanik från Flamme Rouge.

En vän hade ett riktigt dålig cykelspel. Var utvecklat av nån som hade ingen aning om berg. Bergarna blev alt brantare tills den vikade brant ner efter toppen. Så det var mycket kritiskt att cyklisterna hamnade efter toppen och framförallt inte precis inför. Någon som hade förväxlat höjd och lutning. Tror att spelet var nederländsk (det förklarar en del).

En vän hade ett riktigt dålig cykelspel. Var utvecklat av nån som hade ingen aning om berg. Bergarna blev alt brantare tills den vikade brant ner efter toppen. Så det var mycket kritiskt att cyklisterna hamnade efter toppen och framförallt inte precis inför. Någon som hade förväxlat höjd och lutning. Tror att spelet var nederländsk (det förklarar en del).
Så du säger att Holländare inte är så smarta? :sneaky:

Flamme rogue är ett trevlig on topic-spel om man gillar racingspel som @MagerValp var inne på ovan.

Själv föredrar jag eurogames* om jag får välja. Men det mesta kan vara kul med rätt spelare (eller tråkigt med fel).

* Optimera drag och resurser och aldrig ha tillräckligt-spel. T.ex. Agricola.

En av mina favoriter är Ursuppe (tysk namn, vet inte om detta fanns i Sverige). Man har amöber som måste äta och skita och man kan uppgradera gener. Lite daterat för att gener kan få skador när ozonskiktet är tunt.

EDIT; och otroligt för att att vara tysk: med humor. Ett gen som man kan köpa är intelligens. Det står på "tyvärr helt onyttig". Men den ger en poäng.

Senast ändrad:
Här spelades mer Oljan, Energi och Nya bondespelet. Man lär sig massor om verkligheten, och de yngre suger åt sig massor matematik, planering och lär sig svåra ord. Alla skrattar åt roliga informationslappar. Mad-spelet var också roligt, men inte för många gånger i rad.

Ja, målet är samma, att bli rikast, och man går runt på spelplanen, som föreställer ett år med fyra årstider. Men varje år sker en sluträkning och nya inköp på ett annorlunda sätt. Händelserna man får med kort är också mer dramatiska.
Faktura: Köpt väckarklocka: 50 kr.
Nils Uhrbom, urmakare.

Slagregn: All din gröda förstörs.

Tillbaka
Topp