Har vi nått peak-MTB för den här gången?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Det här med automatiska växlar, eller dynamisk utväxling, det är alltså nåt som man försöker få till?

I skogen skulle det kanske vara smidigt (under förutsättning att det funkar bra) men för LVG skulle det väl kännas ganska tråkigt? Vi LVGare har det redan ganska enformigt som det är på våra rundor, att växla är det enda som bryter tristessen. Vara ute på en 10-milarunda där det enda som händer är att pulsen går lite upp och ner. Nja...
Ja SRAM Eagle Powertrain gör ju det, men bara för eMTB då.

Automatiska växlar måste väl fungera extremt dåligt på mtb? Hur ska den veta vilken växel som behövs i nästa steg?

Ska tydligen funka helt ok för det mesta med automatiska växlingar (tror det är Shimano som har det systemet). Hamnar man i en situation där man ser en brant backe innan cykeln märker det, går det att överstyra genom att växla ner som vanligt. Har dock inte testat själv, bara sett på internet.

Ska tydligen funka helt ok för det mesta med automatiska växlingar (tror det är Shimano som har det systemet). Hamnar man i en situation där man ser en brant backe innan cykeln märker det, går det att överstyra genom att växla ner som vanligt. Har dock inte testat själv, bara sett på internet.
Jag tänkte mest på crux men antar att det mest är för xc.
Själv var jag helt oförstående till automat på bil innan E6 korkade igen helt så jag är nog fel person att förstå varför man skulle vilja ha det på en cykel.

Växlingen går på kadens som jag förstått det. Hur snabbt den hinner reagera vet jag ej, men man kan ju växla manuellt om man vill.

Kan tipsa om att byta till kassett utan växelramparna. Det var bra tider! Då kan man perfektionera sin växelsrörelser. Man måste röra spaken lite mer än en växel för att får kedjan att hoppa från drevet, men inte så mycket att den hoppar två drev. Och snabbt tillbaka lite till precis rätt stånd där växeln är i linjen med drevet.
Och efter några tusen mil blir du lika bra som Tommy Prim som sällskapade mig ett tag på ett Mälaren Runt några decennier sedan. När jag satt o fifflade med växelhandtaget nere på diagonalröret, så högg han som en kobra och växeln satt perfekt.

Nu vet jag ju nästan inget om cykling men om man tävlar i motorsport så är det oftast manuel som gäller. Om man nöjeskör med motor så är det manuell. Jag kan inte föreställa mig att jag skulle köpa en mc med automatare.
Om detta översätter till cykel så är det kärringcykling på elcykel som är marknaden? Jag kan inte se att Nino skulle tjäna tid på det, eller?

1701520036981.png

Det är väl ändå sekventiell låda som gäller i motorsport? F1-bilar växlar t o m upp automatiskt.

Men motorcyklar med automat känns ju ganska udda.

Vet inte om det skulle vara ngn större fördel med automatväxlar på en eMTB men nu finns det här i varje fall om man vill.

En fördel är i varje fall att ska gå o växla utan att trampa. Dessutom växlar cykeln automatiskt ned till en förutbestämd växel när man stannar. Den sistnämnda funktionen är inte ngt nytt. T ex har Rohloff den funktionen på en hoj jag testade för många år sedan nu.

Det är väl ändå sekventiell låda som gäller i motorsport? F1-bilar växlar t o m upp automatiskt.

Men motorcyklar med automat känns ju ganska udda.

Vet inte om det skulle vara ngn större fördel med automatväxlar på en eMTB men nu finns det här i varje fall om man vill.

En fördel är i varje fall att ska gå o växla utan att trampa. Dessutom växlar cykeln automatiskt ned till en förutbestämd växel när man stannar. Den sistnämnda funktionen är inte ngt nytt. T ex har Rohloff den funktionen på en hoj jag testade för många år sedan nu.
Elcykel för asfalt kan jag se det på. De sålde ju i alla fall mopeder med automat så ska man cykla till affären i 25 knyck är det nog bra för mormor.
lag på hjälm och vinterdäck och låsningsfria bromsar som standard. Ser ingen nackdel med det. Utom att det kanske blir billigare att ta taxi till Ica.

Edit. Ja växla med kraft och växla utan att trampa låter bra. Frågan är om tiden nino tjänar uppväger vikten. I alla fall mycket mer spännande än automatisk växling

Tror det redan funnits ngt automatiskt för pendlar-elcyklar ett tag. Enviolo automatiq tror jag det heter. Remdrift på den. Perfekt kombo imho.

Tjena!

På e-mtb så kan ju cykeln växla utan att du trampar. Så funkar det på Shimanos och Srams varianter. Cykeln känner av hastigheten och anpassar växlingarna efter det så att du har rätt växel när du börjar trampa igen.
Men autoväxel på icke e-mtb ser jag ingen nytta alls med.

Tjena!

På e-mtb så kan ju cykeln växla utan att du trampar. Så funkar det på Shimanos och Srams varianter. Cykeln känner av hastigheten och anpassar växlingarna efter det så att du har rätt växel när du börjar trampa igen.
Men autoväxel på icke e-mtb ser jag ingen nytta alls med.
Nä, och automat på vanliga mtb finns mig veterligen inte heller. Men om man i en framtid tänker att även kommer till vanliga MTB så kan det väl ändå vara en god tanke? Jag menar, automat till bilar är ju att föredra framför manuell låda?

Inte för att just jag måste ha det men det kan säkert finnas fördelar med automatlåda även för MTB.

Handikappanpassningar är bra för de med behov av det.
Men jag orkar hålla ner kopplingen på bilar. Och jag klarar av att hålla koll på trafiken samtidigt.
Automatmopeder har jag kört, det är lite mindre trist än bilar med automat.

Man kan ju garva åt automatväxlar men efter att ha skrotat framväxel och accepterat elväxlar så är ju faktiskt inte steget särskilt långt till automatväxel. Och eftersom det går att växla under full kraft numera (SRAM) kan det nog gå att få till det riktigt bra.

Fördelen som eMTB har gentemot vanlig MTB är dels batteri men även en miljard olika sensorer. Kadens är säkert det viktigaste men jag gissar att även t ex momentsensorn o lite annat spelar roll oxå.

Är alltså ingen förespråkare för automatväxlar för vanliga, jag bara ser framför mig vad som kan bli nästa naturliga steg.

Man kan ju garva åt automatväxlar men efter att ha skrotat framväxel och accepterat elväxlar så är ju faktiskt inte steget särskilt långt till automatväxel. Och eftersom det går att växla under full kraft numera (SRAM) kan det nog gå att få till det riktigt bra.

Fördelen som eMTB har gentemot vanlig MTB är dels batteri men även en miljard olika sensorer. Kadens är säkert det viktigaste men jag gissar att även t ex momentsensorn o lite annat spelar roll oxå.

Är alltså ingen förespråkare för automatväxlar för vanliga, jag bara ser framför mig vad som kan bli nästa naturliga steg.

Någon typ av inkapslad växellåda med automatväxlar (som man kan justera manuellt om man vill), vilket också gör highpivot cyklar mer funktionella, ABS-bromsar, och superlätta ramar och komponenter i micrat kolfiber tror jag - efter att ha läst tråden - är nästa stora steg. Får återkomma till den här tråden om 10-15 år eller så. Något som liknar Myotragus Dorothea, typ.

Någon typ av inkapslad växellåda med automatväxlar (som man kan justera manuellt om man vill), vilket också gör highpivot cyklar mer funktionella, ABS-bromsar, och superlätta ramar och komponenter i micrat kolfiber tror jag - efter att ha läst tråden - är nästa stora steg. Får återkomma till den här tråden om 10-15 år eller så. Något som liknar Myotragus Dorothea, typ.

Pinion växellåda har ju funnits ganska många år nu utan att försäljningen har tagit fart. Ökad vikt och friktion är väl de två viktigaste faktorerna. På den där downhill-hojen så skulle det ju såklart kunna funka bättre. Växellådan är annars vanlig på äventyrshojar.

Återigen så händer det grejer på eMTB-sidan där Pinion nyligen har släppt sin motor+växellåda som jag tror kan bli en hit. Undrar varför det dröjt så länge egentligen. Nästan ett kilos vikt försvinner från bakhjulet och hamnar istället längst ner i mitten på cykeln. Med motor spelar lite större friktion och ngt högre totalvikt mindre roll.
1701531517622.png

Har testat ABS-bromsar men dom kräver energi och så väger de oxå, så det blir ju mest naturligt att man hittar även dom på elcyklar. Märklig känsla att bromsa med full kraft på framhjulet på rullgrus, kan jag säga!

Nä, och automat på vanliga mtb finns mig veterligen inte heller. Men om man i en framtid tänker att även kommer till vanliga MTB så kan det väl ändå vara en god tanke? Jag menar, automat till bilar är ju att föredra framför manuell låda?

Inte för att just jag måste ha det men det kan säkert finnas fördelar med automatlåda även för MTB.

Tjena!

Automat på bilar är att föredra när man tar sig från A-B. Är man ute på bana eller nöjeskör så är det manuell som gäller, eller PDK-låda i manuellt läge vilket är att jämföra med AXS/Di2.

Tjena!

Automat på bilar är att föredra när man tar sig från A-B. Är man ute på bana eller nöjeskör så är det manuell som gäller, eller PDK-låda i manuellt läge vilket är att jämföra med AXS/Di2.
Håller med dig om jag själv får välja att köra på bana.

Men faktum kvarstår att många motorstarka bilar från t ex Tyskland knappt finns med manuell låda (eller med dubbelkoppling) längre. Det är väl ngn låda från ZF som dominerar av vad jag har förstått. Utvecklingen går alltså allt mer mot automatlådor överlag.

Men faktum kvarstår att många motorstarka bilar från t ex Tyskland knappt finns med manuell låda (eller med dubbelkoppling) längre. Det är väl ngn låda från ZF som dominerar av vad jag har förstått. Utvecklingen går alltså allt mer mot automatlådor överlag.

De går väl att växla med paddlar eller spak, bara det inte blir som på DSG som växlar på fel håll.

Tjena!

Nu pratar jag sportbilar och inte AMG E63, RS5, M5 m.m.
Tänker mer på Lambo, Porsche med svansmotor, Ferrari m.fl.

automat börjar ju komma på emtb med transmission och linkglide di2, men för vanlig mtb skulle väl automat bara funka med cvt, typ enviolo

en annan orsak till det är att starka krafter i usa och tyskland håller på verkligen att lyckas begränsa cykling i terräng, utanför uppmärkta leder.

ett mycket stort hot.
Bra spanat Kais! Det har redan börjat här i Sverige, med Funäsdalens trailkort över hela fjället, förbuden i Vålådalen mfl ställen, och begränsa i allemansrätten m hänvisning till rendrift, skogsnäringen mm.

Ett mycket stort hot, något som borde diskuteras på allvar.

Är det här nästa stora grej inom MTB, kommer vi alla bara prata stack nu när reach och geo måtten "satt sig" s a s.

Nästa stora grej tror jag är att skriva ner det som kan konsumeras i text på 30s istället för att spela in en jävla video på 17 minuter.

Proffsen verkar säga "höj inte styret och häng över bakhjulet som en jälva noob." Det är fel, upp med stack som på en enduro redan är 0 drop från sadeln och sitt som på en damcykel.

Är detta framtiden eller bekräftar det peak MTB?

Nästa stora grej tror jag är att skriva ner det som kan konsumeras i text på 30s istället för att spela in en jävla video på 17 minuter.

Det skulle vara bra!

Proffsen verkar säga "höj inte styret och häng över bakhjulet som en jälva noob." Det är fel, upp med stack som på en enduro redan är 0 drop från sadeln och sitt som på en damcykel.

Men proffs är van med att sitta nedlutad. Jag tror att branta bikeparks är vad som driver det. Vem kan sitta djupare än MvdP en hel dag i bike parken? Troligtvis inte ens MvdP själva! Så vi vanliga dödliga behöver mycket högre stack och mullet med 24" bakhjul för att få plats till rumpan.

Stack är viktigt men det ger sig lite själv. Alla framhjul är 29" nuförtiden, och tar man sen gaffellängd, typ 170, och headtube längd så har man typ stack, alla har ungefär samma BB drop ändå.

Men är helt klart med på högre styren, kör själv 35mm rise oneup styre på nästan toppen av 200mm styrrörslängd (annat sätt att mäta det på :D) på en 170mm gaffel, och har som diskuteras i artikeln väldigt långa kedjestag och (457mm) och hade nästan kunnat ha längre och trivas ännu bättre. Tycker däremot 63 grader är "lagom". Känns inte bra på parkeringen, precis som kedjestagen, men när farten ökar så blir det bra.

Det skulle vara bra!

Men proffs är van med att sitta nedlutad. Jag tror att branta bikeparks är vad som driver det. Vem kan sitta djupare än MvdP en hel dag i bike parken? Troligtvis inte ens MvdP själva! Så vi vanliga dödliga behöver mycket högre stack och mullet med 24" bakhjul för att få plats till rumpan.

Ja, det blir jobbigt för happy med competing youtube trender med proffs visar hur man rullar när för klipphällar med bara framhjulet i marken + influencer som säger att vi ska cykla på barncyklar

1702376504463.png

IMG_7169.jpeg

Kan någon som har orkat se videon säga ifall det här stämmer?

Roligt att det faktiskt finns komponenter som är tillverkade av mjukost.
Har kört några rundor Simplex nu och tycker nog ryktet är lite överdrivet.

Fast å andra sidan har jag inget riktigt att jämföra med; friktionsväxlar är ju så annorlunda att det liksom tar över upplevelsen, hade väl behövt jämföra med Campa/Shimano friktionsväxlar egentligen.

Det är inte bara en video utan finns även en artikel till den.
Utmärkt.

Han vill också ha mycket längre cs för att kompensera stack - och när han säger steeper menar han 64+ på fs. Vi kanske kan få se en trend där static HTA på aggro HT får från 60 grader till 62 då och 470mm cs. (nej, de är redan 63+)

1702377725735.png

Tror nästa grej blir att göra en 3 min video om videon på 17 minuter så att man ska spara 14 minuter men ändå inte fatta vad det handlade om.

yoann är visserligen ex-pro men påstar också att han har bromshandtag högt vinklade pga att han har tre testiklar.

Henry Q är väl mekaniker och inte cyklist?

Tillbaka
Topp