Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
![]()
A Closer Look at Haven Mercer's Mechanical Automatic Transmission Concept - Pinkbike
A mechanical, continuously variable transmission that looks like something from a sci-fi movie.m.pinkbike.com
???
Det är antagligen väldigt dyrt med modern geometri.Frågan är väl mer när Biltema och kinesiska lågpriscyklar får modern geo? Det är ju först då som det slagit igenom totalt.
Får man fråga varför du håller på med något du tydligen tycker är tråkigt?Det här med automatiska växlar, eller dynamisk utväxling, det är alltså nåt som man försöker få till?
I skogen skulle det kanske vara smidigt (under förutsättning att det funkar bra) men för LVG skulle det väl kännas ganska tråkigt? Vi LVGare har det redan ganska enformigt som det är på våra rundor, att växla är det enda som bryter tristessen. Vara ute på en 10-milarunda där det enda som händer är att pulsen går lite upp och ner. Nja...
Får man fråga varför du håller på med något du tydligen tycker är tråkigt?![]()
Du får nog fila lite på din ironi.Som jag ser det så finns det 2 alternativ
1. Jag är självdestruktiv.
2. Det var skämtsamt skrivet.
Jag lämnar det till dig att avgöra, du brukar ju ha teorier om varför andra cyklar/tränar som dom gör.
Hoppsan… jag skyller på glömska.Har du inte läst tråden?? Den fanns med redan i inlägg #3.
EDIT: dock fortfarande roligt!
Jepp, och det är därför jag skaffade en cykel med friktionsväxlar, så blir växlingarna mer spännande!Vi LVGare har det redan ganska enformigt som det är på våra rundor, att växla är det enda som bryter tristessen.
Jag vill göra "tråkiga" saker.Får man fråga varför du håller på med något du tydligen tycker är tråkigt?![]()
Jepp, och det är därför jag skaffade en cykel med friktionsväxlar, så blir växlingarna mer spännande!
Jepp, och det är därför jag skaffade en cykel med friktionsväxlar, så blir växlingarna mer spännande!
Det har ju till viss del redan hänt där de flesta slutat pusha utvecklingen så hårt sen sadelrören kom ikapp reachen.Tror på en motreaktion. Om man nu kan kalla det utveckling. Lite tillbaka i Longer, Lower & Slacker med motivationen att göra cykeln mer lekfull. Förstås med bibehållet kort sadelrör och någon ny standard så att folk inte bara kan plocka fram den gamla cykeln ur förrådet igen.
Lite alternativa märken boostade av en lågkonjunktur kanske kan driva en tillbakagång i pris också. Jobbigt när mellan-nivå på MTB kostar mer än vad de flesta har i bruttolön.
Den här bakväxeln är lite spännande också https://m.pinkbike.com/news/nicolai...ion-bike-with-lal-bikes-supre-drivetrain.html
Jepp, och tillverkade av Cambenbert! (Simplex)Jag hoppas de sitter på ramen.
Jag gick precis tillbaka till 27,5 och vilket lyft att slippa det stora hjulet bak när det blir brant. Annars tycker jag inte hjulstorlek är nån stor grej i sig, märker ingen enorm skillnad.Är vi möjligen oxå på väg tillbaka till 29/29 från mullet? Kanske är mina personliga preferenser men jag börjar mer o mer uppskatta ett större hjul bak och tycker inte det är lika spännande med superkorta kedjestag längre.
Tycker det är mer balans i 29/29 vilket kanske passar en medelmåtta som jag bättre.
Jag märkte ingen större skillnad i bak när jag gick till 29". Buzzat baken kanske någon enstaka gång, från ingnenting alls med 27,5". Är väl hyfsat centralt placerad även vid jättebrant. Håller också med om att skillnaden mellan hjulstorleken inte är enorm i allmänhet. Det enda jag märker någorlunda tydligt är att 29" "hakar fast" lite mindre men i övrigt är det typ nada skillnad. Men jag kanske är för dålig för att märka något.Jag gick precis tillbaka till 27,5 och vilket lyft att slippa det stora hjulet bak när det blir brant. Annars tycker jag inte hjulstorlek är nån stor grej i sig, märker ingen enorm skillnad.
Jag märkte ingen större skillnad i bak när jag gick till 29". Buzzat baken kanske någon enstaka gång, från ingnenting alls med 27,5". Är väl hyfsat centralt placerad även vid jättebrant. Håller också med om att skillnaden mellan hjulstorleken inte är enorm i allmänhet. Det enda jag märker någorlunda tydligt är att 29" "hakar fast" lite mindre men i övrigt är det typ nada skillnad. Men jag kanske är för dålig för att märka något.![]()
Det är inte natt och dag utan mer nåt som kommit smygande ffa vid cykling i teknisk terräng i stora berg. Funderade på mullet men råkade bli 27,5 rakt igenom istället. Men det handlar helt klart om nyanser.Jag märkte ingen större skillnad i bak när jag gick till 29". Buzzat baken kanske någon enstaka gång, från ingnenting alls med 27,5". Är väl hyfsat centralt placerad även vid jättebrant. Håller också med om att skillnaden mellan hjulstorleken inte är enorm i allmänhet. Det enda jag märker någorlunda tydligt är att 29" "hakar fast" lite mindre men i övrigt är det typ nada skillnad. Men jag kanske är för dålig för att märka något.![]()
29" i bak är annars en bra påminnelse om man hamnat för långt bak med för mycket böjda knän ;)
Till viss del, men inte enbart känns det som. Men det är inte utslagsgivande vid all sorts cykling utan mest när det är vansinnesbrant och tekniskt samtidigt.29" i bak är annars en bra påminnelse om man hamnat för långt bak med för mycket böjda knän ;)
I dh så är det ofta liter mer krafter i omlopp, ett mindre hjul tål mer stryk.Till viss del, men inte enbart känns det som. Men det är inte utslagsgivande vid all sorts cykling utan mest när det är vansinnesbrant och tekniskt samtidigt.
Dessutom fick jag höra exakt samma sak från en tidigare EWS-mästare som hade fått en mullet och också märkt skillnaden så då kände jag plötsligt att det inte bara var dålig teknik ?
Knappast en slump att mullet är så poppis i dh t ex?
Till viss del, men inte enbart känns det som. Men det är inte utslagsgivande vid all sorts cykling utan mest när det är vansinnesbrant och tekniskt samtidigt.
Dessutom fick jag höra exakt samma sak från en tidigare EWS-mästare som hade fått en mullet och också märkt skillnaden så då kände jag plötsligt att det inte bara var dålig teknik ?
Knappast en slump att mullet är så poppis i dh t ex?
Det är sant. Mina 29”-bakhjul har ju gått åt i rask takt också ?I dh så är det ofta liter mer krafter i omlopp, ett mindre hjul tål mer stryk.
En bra stalp förgyller tillvaron ?Beror nog lite på hur och var man cyklar. Jag befinner mig själv sällan på lodräta stup. ;)
För XC kanske nackdelarna inte är så tydliga heller? Det ska inte lirkas in massvis med slaglängd på en liten cykel med stora hjul.Jag märker heller inte att 29'' rullar så otroligt bra och då kommer jag ändå från 26. Visst, det finns hål man slipper haka i men det var knappast ett stort problem innan. Precis som att det gick att ta sig runt med 3x också.
Utförs hade jag gärna gått på 27.5 eller mullet men vill man ha lätt och brett så är det kass utbud på 27.5. så för XC fick det bli 29 även i storlek small
Nej vi har inte märkt något annat än att det ser väldigt stort ut på liten cykel. Vi kör väldigt lugnt. Vill man köra på lite mer utför än min dotter vill så kanske det hade varit en fördel med 27.5 istället.För XC kanske nackdelarna inte är så tydliga heller? Det ska inte lirkas in massvis med slaglängd på en liten cykel med stora hjul.
En annan fördel jag märkt med 29 (eller mullet - tänker på framhjulet specifikt nu), kanske egentligen inte en "riktig" fördel så att säga, men en psykologisk sådan - det är att man upplever att framhjulet är längre fram, typ som om man hade flackare gaffel. Då pratar jag rent visuellt. Man ser helt enkelt mera hjul. Det gör att i alla fall jag känner mig lite tryggare med att jag inte kommer OTB:a när jag ska ta någon brant roller eller när det är allmänt brant och/eller stökigt. Hojen signalerar lite mer "I've got your back" och man vågar lite mer.
Lite fånigt egentligen. Men jag tänker att hälften sitter i skallen och blir man lite lugnare så presterar man bättre.
Om ingenjörerna i cykelbranschen letar efter något "nytt" att sätta tänderna i finns det hur mycket som helst att göra inom gravel-segmentet. Där har utvecklingen knappt börjat.
Jag gillar underbiking som koncept, men samtidigt är det kanske inte ett så bra ord egentligen då det antyder att det finns en cykel som är 'rätt' för ett visst ändamål....och underbiking är coolt i sig själv.
Jag har tänkt tanken men när det kommer till kritan känns det ekonomiskt ovärt att gå under 27.5. Känns spontant gimmick för mig som ändå har 26'' nära i tiden.Jag körde 29" i flera år utan att någonsin få kontakt med rumpan.
Sen skaffade jag ännu moderare hojar med kortare sadelrör, och nu jäklar får jag känna på hur det är att vara kort ?
Nästa naturliga steg blir väl att ta den topmoderna extrem-geon och återgå till 26"
Jag som har en reserverad placering långt ner på CES's resultatlistor sysslar ju redan med "utförs-trial" :pPå tal om aggro marino och underbike så kan jag tänka mig teknisk enduro på ht. Utförs trial? Inte så långsamt men åt det hållet.
Jag är inte övertygad om att alla ungdomar som blåser förbi mig i de svarta spåren skulle klara att köra knixen så långsamt som jag gör. Lite mer cred hade uppskattats.Jag som har en reserverad placering långt ner på CES's resultatlistor sysslar ju redan med "utförs-trial" :p
Men ja, intressant koncept, det borde man prova. Tycker överlag det är betydligt svårare att lyfta framhjul osv när det pekar nedför
När tillverkarna tänker sig lägsta utväxling har de den bergsväggen för ögonen.Farten har kanske ökat mot förr men inte lutningen
![]()
"Den som har flest sekunder när han går i mål vinner"Jag är inte övertygad om att alla ungdomar som blåser förbi mig i de svarta spåren skulle klara att köra knixen så långsamt som jag gör. Lite mer cred hade uppskattats.