Har vi nått peak-MTB för den här gången?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Det här med automatiska växlar, eller dynamisk utväxling, det är alltså nåt som man försöker få till?

I skogen skulle det kanske vara smidigt (under förutsättning att det funkar bra) men för LVG skulle det väl kännas ganska tråkigt? Vi LVGare har det redan ganska enformigt som det är på våra rundor, att växla är det enda som bryter tristessen. Vara ute på en 10-milarunda där det enda som händer är att pulsen går lite upp och ner. Nja...

Det här med automatiska växlar, eller dynamisk utväxling, det är alltså nåt som man försöker få till?

I skogen skulle det kanske vara smidigt (under förutsättning att det funkar bra) men för LVG skulle det väl kännas ganska tråkigt? Vi LVGare har det redan ganska enformigt som det är på våra rundor, att växla är det enda som bryter tristessen. Vara ute på en 10-milarunda där det enda som händer är att pulsen går lite upp och ner. Nja...
Får man fråga varför du håller på med något du tydligen tycker är tråkigt? :oops:

Jepp, och det är därför jag skaffade en cykel med friktionsväxlar, så blir växlingarna mer spännande!

Kan tipsa om att byta till kassett utan växelramparna. Det var bra tider! Då kan man perfektionera sin växelsrörelser. Man måste röra spaken lite mer än en växel för att får kedjan att hoppa från drevet, men inte så mycket att den hoppar två drev. Och snabbt tillbaka lite till precis rätt stånd där växeln är i linjen med drevet.

Nu vet jag inte om ni skojar med mig lite aprillo. Jag provade på cykling en säsong på högstadiet, då var det friktionsväxlar som gällde (och 2x5s om jag inte minns fel). Köpte faktiskt även en begagnad cityhybrid som dom kallades nån gång för att ha i stan, den hade också friktionsväxlar.

Jag är innerligt glad att slippa det eländet.

EDIT: Hmm, när jag tänker efter så hade nog cityhybriden indexerade växlar, men reglagen satt fortfarande på ramen. Usch.

Senast ändrad:
Tror på en motreaktion. Om man nu kan kalla det utveckling. Lite tillbaka i Longer, Lower & Slacker med motivationen att göra cykeln mer lekfull. Förstås med bibehållet kort sadelrör och någon ny standard så att folk inte bara kan plocka fram den gamla cykeln ur förrådet igen.

Lite alternativa märken boostade av en lågkonjunktur kanske kan driva en tillbakagång i pris också. Jobbigt när mellan-nivå på MTB kostar mer än vad de flesta har i bruttolön.

Den här bakväxeln är lite spännande också https://m.pinkbike.com/news/nicolai...ion-bike-with-lal-bikes-supre-drivetrain.html
Det har ju till viss del redan hänt där de flesta slutat pusha utvecklingen så hårt sen sadelrören kom ikapp reachen.

Jag gick redan 2015 från typ 430 till 475 i reach på en large och är rätt nöjd där i krokarna. Tramp- och klätterpositionen med brantare sadelrör på efterföljande cyklar är skön men inte lika revolutionerande som den längre cykeln.
Inte heller gaffelvinkel har det hänt något speciellt dramatiskt med senaste åren.

Det känns snarare som att det trimmats på bättre länkage av olika slag och andra mindre optimeringar än att det skett något enormt.

Är vi möjligen oxå på väg tillbaka till 29/29 från mullet? Kanske är mina personliga preferenser men jag börjar mer o mer uppskatta ett större hjul bak och tycker inte det är lika spännande med superkorta kedjestag längre.

Tycker det är mer balans i 29/29 vilket kanske passar en medelmåtta som jag bättre.

Bilagor

• 20231201_113634.jpg
    20231201_113634.jpg
    255.9 KB · Besök: 33
Är vi möjligen oxå på väg tillbaka till 29/29 från mullet? Kanske är mina personliga preferenser men jag börjar mer o mer uppskatta ett större hjul bak och tycker inte det är lika spännande med superkorta kedjestag längre.

Tycker det är mer balans i 29/29 vilket kanske passar en medelmåtta som jag bättre.
Jag gick precis tillbaka till 27,5 och vilket lyft att slippa det stora hjulet bak när det blir brant. Annars tycker jag inte hjulstorlek är nån stor grej i sig, märker ingen enorm skillnad.

Jag gick precis tillbaka till 27,5 och vilket lyft att slippa det stora hjulet bak när det blir brant. Annars tycker jag inte hjulstorlek är nån stor grej i sig, märker ingen enorm skillnad.
Jag märkte ingen större skillnad i bak när jag gick till 29". Buzzat baken kanske någon enstaka gång, från ingnenting alls med 27,5". Är väl hyfsat centralt placerad även vid jättebrant. Håller också med om att skillnaden mellan hjulstorleken inte är enorm i allmänhet. Det enda jag märker någorlunda tydligt är att 29" "hakar fast" lite mindre men i övrigt är det typ nada skillnad. Men jag kanske är för dålig för att märka något. :unsure:

Jag märkte ingen större skillnad i bak när jag gick till 29". Buzzat baken kanske någon enstaka gång, från ingnenting alls med 27,5". Är väl hyfsat centralt placerad även vid jättebrant. Håller också med om att skillnaden mellan hjulstorleken inte är enorm i allmänhet. Det enda jag märker någorlunda tydligt är att 29" "hakar fast" lite mindre men i övrigt är det typ nada skillnad. Men jag kanske är för dålig för att märka något. :unsure:

Nej, du är för duktig för att märka något. Jag har inte provat mindre hjul på sistone. Men när jag började cykla stig i Sverige drog jag aldrig upp hjulet. Då var större hjul ett stort lyft. Nu kör jag framförallt helstel och drar jag hjul uppför sten och över rötterna hela tiden. När man lyfter hjul uppför/över saker spelar storleken av framhjulet ingen roll, eller kanske spelar det en roll: ett mindre hjul är lite enklare att lyfta. Större hjul bromsar dock klart mindre i stök. På XC tävlingar borde de sedan länge har bytt till 32".

Det är inte natt och dag utan mer nåt som kommit smygande ffa vid cykling i teknisk terräng i stora berg. Funderade på mullet men råkade bli 27,5 rakt igenom istället. Men det handlar helt klart om nyanser.

29" i bak är annars en bra påminnelse om man hamnat för långt bak med för mycket böjda knän ;)

Största fördelen med litet hjul bak är väl om man är kort av vad jag förstår. Jag som är lite längre har mindre fördel av ett litet bakhjul.

Men sedan åker man väl långt från perfekt så jag drar nog allt i arslet i däcket då och då och med ett litet hjul finns det ju mer marginal.

Det kanske inte är en korrekt trendspaning, kanske är det bara jag som fått för mig att mullet inte är lika hett längre.

29" i bak är annars en bra påminnelse om man hamnat för långt bak med för mycket böjda knän ;)

Min snyggaste vurpa var i brant parti där jag fick bak rumpan i bakhjulen som drog ner shortsen in i länkaget så bakhjulet tvärnitade och jag sladdade ut på tvären och slog över nerför. Glidandes med huvet först och cykeln upp och shortsen i knävecken. Nästan synd ingen filmade.

Tror inte heller det kommer något så revolutionerande som vi haft de senaste åren, det stora steget är taget nu. Försök med små förbättringar som superboost t ex har inte slagit på någon bredd heller direkt.

Men mer elektronik kommer vi klart att se, framförallt i fjädringen tror jag det kommer försökas pushas fram.

Till viss del, men inte enbart känns det som. Men det är inte utslagsgivande vid all sorts cykling utan mest när det är vansinnesbrant och tekniskt samtidigt.

Dessutom fick jag höra exakt samma sak från en tidigare EWS-mästare som hade fått en mullet och också märkt skillnaden så då kände jag plötsligt att det inte bara var dålig teknik ?

Knappast en slump att mullet är så poppis i dh t ex?

Till viss del, men inte enbart känns det som. Men det är inte utslagsgivande vid all sorts cykling utan mest när det är vansinnesbrant och tekniskt samtidigt.

Dessutom fick jag höra exakt samma sak från en tidigare EWS-mästare som hade fått en mullet och också märkt skillnaden så då kände jag plötsligt att det inte bara var dålig teknik ?

I dh så är det ofta liter mer krafter i omlopp, ett mindre hjul tål mer stryk.

Beror nog lite på hur och var man cyklar. Jag befinner mig själv sällan på lodräta stup. ;)

Jag märker heller inte att 29'' rullar så otroligt bra och då kommer jag ändå från 26. Visst, det finns hål man slipper haka i men det var knappast ett stort problem innan. Precis som att det gick att ta sig runt med 3x också.

Utförs hade jag gärna gått på 27.5 eller mullet men vill man ha lätt och brett så är det kass utbud på 27.5. så för XC fick det bli 29 även i storlek small

Jag märker heller inte att 29'' rullar så otroligt bra och då kommer jag ändå från 26. Visst, det finns hål man slipper haka i men det var knappast ett stort problem innan. Precis som att det gick att ta sig runt med 3x också.

Utförs hade jag gärna gått på 27.5 eller mullet men vill man ha lätt och brett så är det kass utbud på 27.5. så för XC fick det bli 29 även i storlek small
För XC kanske nackdelarna inte är så tydliga heller? Det ska inte lirkas in massvis med slaglängd på en liten cykel med stora hjul.

För XC kanske nackdelarna inte är så tydliga heller? Det ska inte lirkas in massvis med slaglängd på en liten cykel med stora hjul.
Nej vi har inte märkt något annat än att det ser väldigt stort ut på liten cykel. Vi kör väldigt lugnt. Vill man köra på lite mer utför än min dotter vill så kanske det hade varit en fördel med 27.5 istället.

Jag hade tänkt testa med mullet men även om geo hade funkat så är cs väldigt mycket utformade för 29'' upptäckte jag när jag fick ramen. (Mb31)

Om både park och barncyklar har 29'' får man å andra sidan andra fördelar i familjen.

En annan fördel jag märkt med 29 (eller mullet - tänker på framhjulet specifikt nu), kanske egentligen inte en "riktig" fördel så att säga, men en psykologisk sådan - det är att man upplever att framhjulet är längre fram, typ som om man hade flackare gaffel. Då pratar jag rent visuellt. Man ser helt enkelt mera hjul. Det gör att i alla fall jag känner mig lite tryggare med att jag inte kommer OTB:a när jag ska ta någon brant roller eller när det är allmänt brant och/eller stökigt. Hojen signalerar lite mer "I've got your back" och man vågar lite mer.
Lite fånigt egentligen. Men jag tänker att hälften sitter i skallen och blir man lite lugnare så presterar man bättre.

En annan fördel jag märkt med 29 (eller mullet - tänker på framhjulet specifikt nu), kanske egentligen inte en "riktig" fördel så att säga, men en psykologisk sådan - det är att man upplever att framhjulet är längre fram, typ som om man hade flackare gaffel. Då pratar jag rent visuellt. Man ser helt enkelt mera hjul. Det gör att i alla fall jag känner mig lite tryggare med att jag inte kommer OTB:a när jag ska ta någon brant roller eller när det är allmänt brant och/eller stökigt. Hojen signalerar lite mer "I've got your back" och man vågar lite mer.
Lite fånigt egentligen. Men jag tänker att hälften sitter i skallen och blir man lite lugnare så presterar man bättre.

En riktig fördel av 29" framhjul är dock att det inte fastnar i en grop som ett 27,5" hjul precis passar i. Nu borde man såklart wheeliea över gropor, men jag är inte så duktig som min son (därför kör jag 29" och han 27,5").

2023-12-01-14-52-05-917.jpg

Senast ändrad:
det skulle ändå förvåna om det sas varit en peak på 29 och skulle komma en mer allmän återgång till 27,5? man har ju snarast undrat om när det kommer en större standard, enligt marknadsföringslogiken 'mer är mer'.

vill vi ha det? tror jag egentligen inte. men det är ett effektivt sätt göra gamla cyklar obsoleta. ett huvudsakligt mål, när industrin vill sälja på oss nytt.

så vad ska de i sin nuvarande desperation hitta på? ja elektriska växlar och abs-bromsar kan som jag skrev tidigt i tråden bli en sista hostning för den här gången. sen kommer nog en lugnare fas för mtb. en annan orsak till det är att starka krafter i usa och tyskland håller på verkligen att lyckas begränsa cykling i terräng, utanför uppmärkta leder.

ett mycket stort hot.

och tror tyvärr på alfaaalfas spaning om växellådor. det är förstås en återvändsgränd när det gäller fysiskt trampade cyklar, med sin vikt och högre friktion. att det kommer generera stor kassation när överdyra reparationsbehov efter några år uppstår, tror jag industrin bara ser som ett plus.

när allt detta är sagt cyklar jag mer än gärna med min gamla 26a; efter att den försågs med bredare fälgar, så den kan köras med lägre däcktryck. ger då mycket tillbaka av den där motståndslösa rollover-känslan i stök, känslan som gjorde 29 attraktivt en gång i tiden. och underbiking är coolt i sig själv.

Om ingenjörerna i cykelbranschen letar efter något "nytt" att sätta tänderna i finns det hur mycket som helst att göra inom gravel-segmentet. Där har utvecklingen knappt börjat.

Det där är en kategori som jag inte förstår vad den fyller för funktion öht. Visst, cyklarna är snygga, men till vilken nytta? vill man köra på lite ojämnare underlag så finns ju mountainbikes redan (och alla dess underkategorier)

...och underbiking är coolt i sig själv.
Jag gillar underbiking som koncept, men samtidigt är det kanske inte ett så bra ord egentligen då det antyder att det finns en cykel som är 'rätt' för ett visst ändamål.

Nånstans såg jag 'fun-biking', att man väljer den cykel man har roligast på, och inte säkert att den cykeln är bäst i någon objektiv mening.

Jag körde 29" i flera år utan att någonsin få kontakt med rumpan.

Sen skaffade jag ännu moderare hojar med kortare sadelrör, och nu jäklar får jag känna på hur det är att vara kort ?

Nästa naturliga steg blir väl att ta den topmoderna extrem-geon och återgå till 26"

Jag körde 29" i flera år utan att någonsin få kontakt med rumpan.

Sen skaffade jag ännu moderare hojar med kortare sadelrör, och nu jäklar får jag känna på hur det är att vara kort ?

Nästa naturliga steg blir väl att ta den topmoderna extrem-geon och återgå till 26"
Jag har tänkt tanken men när det kommer till kritan känns det ekonomiskt ovärt att gå under 27.5. Känns spontant gimmick för mig som ändå har 26'' nära i tiden.

I så fall 26 bak och 27.5 fram. Aggro HT från marino?

På tal om aggro marino och underbike så kan jag tänka mig teknisk enduro på ht. Utförs trial? Inte så långsamt men åt det hållet.

Teknisk xc med 26'' och 70+ hta kan jag sakna men saknar inte otb lika mycket.
Cyklade en del 26 i somras men hade tydligen tappat känslan och kunde knappt hänga på barnen utan att riskera livet.

På tal om aggro marino och underbike så kan jag tänka mig teknisk enduro på ht. Utförs trial? Inte så långsamt men åt det hållet.
Jag som har en reserverad placering långt ner på CES's resultatlistor sysslar ju redan med "utförs-trial" :p

Men ja, intressant koncept, det borde man prova. Tycker överlag det är betydligt svårare att lyfta framhjul osv när det pekar nedför

Jag som har en reserverad placering långt ner på CES's resultatlistor sysslar ju redan med "utförs-trial" :p

Men ja, intressant koncept, det borde man prova. Tycker överlag det är betydligt svårare att lyfta framhjul osv när det pekar nedför
Jag är inte övertygad om att alla ungdomar som blåser förbi mig i de svarta spåren skulle klara att köra knixen så långsamt som jag gör. Lite mer cred hade uppskattats.

Tillbaka
Topp