Hård kille

Hård kille
Och köttätaren Colting ska också tävla i helgen fast kortdistans.

Pressmeddelande den 26 november

Jonas Colting vill vinna världens tuffaste triathlon – för tredje gången

Först 10 km simning i öppet hav. Sen 421 km cykling och en dubbel maraton med 84 km löpning. Så ser distanserna i Ultraman World Championships ut - ett tre dagar långt triathlon som betraktas som världens tuffaste tävling. På söndag kan svenske Jonas Colting bli historisk genom att vinna tävlingen för tredje gången.

Ultraman World Championships avgörs på Hawaii den 26-28 november med samtliga tävlingssträckor förlagda till Big Island, Hawaii. På tre dagar rundar de tävlande hela ön i etapper som går från punkt till punkt.

Jonas Colting, som har ett VM-silver i långdistanstriathlon i bagaget, åker till Hawaii för att försvara sina två tidigare Ultraman World Championships-titlar från 2004 och 2007.

– Farten som krävs för att vinna är hög, väldigt hög. Jag är tvungen att simma med samma intensitet som under en vanlig triathlontävling trots att sträckan är mer än dubbelt så lång.

Dag 1, 26 nov: 10 km simning på öppet hav med starka havsströmmar och vågor, följt av 145 km cykel.

Dag 2, 27 nov: En cykeletapp om 278 km och 2 500 krävande höjdmeter.

Dag 3, 28 nov: Löpning i stekande sol och hög luftfuktighet över dubbla maratonsdistansen, 84 km, i kuperad landsvägsterräng.

– Under löpningen har min första mara båda gångerna gått strax under 3 timmar så kombinationen av extrem distans och hög fart gör Ultraman till något alldeles extra, säger Jonas.

Senast redigerad av en moderator:
Hård kille
Knä-Ola skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul att Colting satsar vidare! Det är hårt på
> ett annat sätt att köra riktigt fort över de
> distanserna...

Framförallt är det hårt att köra det i naturen och inte i badkar och rundbana.

Hård kille
Oj, nästa år verkar det som vi på nytt ska få se att det går att pressa kroppen till orimliga prestationer. Vad sägs som 1*30 Iron Man. En ironman om dagen i månad!! Sammanlagt 11,4 km simning, 5400 km cykling och 1260 km löpning. Undrar hur kroppen känns när man ska gå ut på dag 18 och redan känna sig rejält sliten, sovit för lite, skavsår och då knappt se slutet för hela tävlingen?

http://www.decaironman.com/

Hård kille
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad sägs som 1*30 Iron Man. En
> ironman om dagen i månad!! Sammanlagt 11,4 km
> simning, 5400 km cykling och 1260 km löpning.

Snarare 11,5 *mil* simning.

Och så får man betala 3000€ för "nöjet" också.

Hård kille
Ibland känns det som om mina tweets hamnar direkt på den här sidan.
Trodde det var omerta (tappa aldrig din kassett) som gällde inom min vänskapskrets på twitter?

Hård kille
GoranS sa:
Fast lite mesigt jämfört med triple deca som Greger körde för ett antal år sen ...

Kan inte låta bli att tänka att deca är lite som en walk in the park i jämförelse.

Gregers fru Lina skrev på Facebook i samband med simningen:

Lina sa:
Att sitta hemma och se detta får mej att känna
- Fy fan vad skönt att inte vara där. Finns inget tråkigare än att sitta och titta på simning i slow motion timme ut och timme in ?
Jag hoppas bara att axlarna inte börjar bråka. I sedvanlig ordning har simträningen varit i princip obefintlig. Greger har simmat vid 3 tillfällen under hösten och jag tror nästan det är den enda simning sedan 2013 ?

Tillbaka
Topp