Hardcore navservice
Fick höra av Syster att hennes framhjul börjat gnissla, och sånt kan man ju inte tåla. Så jag lånade henne ett hjul och tog hem det gnälliga för diagnos.
Ena lagerskålen såg ju inte så kul ut.
Så jag knackade ut den:
Åsså letade jag fram ett donatornav ur bra-att-ha-lådan.
Knackade ur lagerskålen ur det också.
Ser OK ut.
Men även om de är så lika i storlek att jag inte kan läsa nån skillnad på skalan, så visar en jämförelse att den nya är LITE större.
Och jag vill inte spräcka navet i det byggda hjulet.
Sånt ger Dålig Stämning i verkstan.
Så jag får väl slipa lite:
Skruvar fast lagerskålen i en grov bult, bulten i borrmaskinen och så 30 sekunder med Dremeln.
När jag kan nypa fast bägge skålarna samtidigt med skjutmåttet oavsett vilken som är innerst anser jag dem tillräckligt lika.
Dags att knacka i den "nya" skålen.
En hammare som dorn, en annan att knacka med.
Tidigare har jag använt hylsor från en hylsnyckelsats och pressat tillbaka skålar, men det här går fortare och verkar bli lika bra.
Sen är det bara att återmontera med nya kulor, justera och sen är det klart.
Ena lagerskålen såg ju inte så kul ut.
Så jag knackade ut den:
Åsså letade jag fram ett donatornav ur bra-att-ha-lådan.
Knackade ur lagerskålen ur det också.
Ser OK ut.
Men även om de är så lika i storlek att jag inte kan läsa nån skillnad på skalan, så visar en jämförelse att den nya är LITE större.
Och jag vill inte spräcka navet i det byggda hjulet.
Sånt ger Dålig Stämning i verkstan.
Så jag får väl slipa lite:
Skruvar fast lagerskålen i en grov bult, bulten i borrmaskinen och så 30 sekunder med Dremeln.
När jag kan nypa fast bägge skålarna samtidigt med skjutmåttet oavsett vilken som är innerst anser jag dem tillräckligt lika.
Dags att knacka i den "nya" skålen.
En hammare som dorn, en annan att knacka med.
Tidigare har jag använt hylsor från en hylsnyckelsats och pressat tillbaka skålar, men det här går fortare och verkar bli lika bra.
Sen är det bara att återmontera med nya kulor, justera och sen är det klart.