Hardtail eller fulldämpad

pistolpete

Ny medlem
Ska köpa mig min första mountainbike nu och har fortfarande fått klart för mig vad jag ska välja. Det jag ska ha den till blir cyklande på stigar och liknande både nedför och uppför. Men det jag skulle behöva lite tips om är hur olika typer av cyklar uppför sig. Tar en hardtail mycket stryk vid lite högre farter nedför och liknande eller är det bara ens kropp som får ta smällarna, näe men ni kanske förstår lite vad jag är ute efter. Sen är ju min budget inte den fetaste heller och vad jag har sett och förstått så blir ju fulldämpad lite dyrare av förklarliga själ. Är tacksam för alla typer av tips, har för övrigt kollat lite på en trek 6300 vad tror herrskapet om det?

Mvh Peter

Nu vet jag inte exakt vilken typ av natur du cykla i. Men grusvägar och motionsspår och lättare terräng är det kul med hardtail. Väger mindre än fulldämpat i samma prisklass och all kraft går verkligen till bakhjulet känns det som, så man bara svischar fram! Kör man lugnt och fint på medelsvåra stigar funkar hardtail också ok, men försöker du köra snabbare så måste du stå upp och man får lite svårare att få till trampandet för cykeln hoppar så förskräckligt.

Om det är dessa stigar du tänker köra så blir cykeln kanon. Är det svårare stigar, mer tekniskt och mer bumpiga stigar så är heldämpat att rekommendera. Sen kan man se det som att du börjar på lättare stigar men har som mål att köra svårare stigar, då blir det ju såklart billigast att köpa rätt cykeln från början, som kanske då är en heldämpad.

Nu vet jag inte riktigt vad cykeln du har kollat på kostar, men gissar runt 13000? Denna cykeln hamnar ungefär däromkring i budget. Just modellen "Skeen" är deras racingmodell av fulldämpat, det vill säga långt ifrån en downhillcykel. Fulldämpat med hardtailkänsla helt enkelt. Finns billgare variant också QLT Race. Verkar också bra! Har inte testkört någon av modellerna, men har själv en ZR Race Hardtail, och är mycket nöjd.

http://www.bike-discount.de/shop/k173/a32644/skeen-60.html?mfid=52

Tack för det svaret gav mig en betydligt bättre bild av skillnaden än jag hade innan, skickade ett Pm till dig föresten

Senast redigerad av en moderator:
Har nu kollat lite på en Radon QLT 4.0 vilket jag tror kommer bli bra, av vad jag har förståt så är det ett par stycken här som har en sådan cykel så vad tycker ni om den och hur är den storleksmässigt. Jag tror 18" lär passa mig bra då jag är 1,80 lång o typ 81-82 nått sånt upp till grenen så att säga och rätt normala armar

Hardtail eller fulldämpat beror helt på vilken typ av terräng du skall köra, det skall vara bra meckig terräng för att man skall behöva bakdämpare, även om det är gott att ha naturligtvis. Sedan handlar det mycket om teknik också. Det finns duktiga snubbar som helt enkelt inte behöver bakdämparen, utan fixar svåra hinder ändå. Det mesta sitter i huvet, fulldämpat ger lite mer självförtroende för oss som behöver det. Jag har en fulldämpad all-mountain, men jag skulle aldrig ta den på exempelvis bockstensturen. Där tar jag hellre min mindre-än-hälften så dyra hardtail...

/Mats

Jag har en Radon QLT4 18". När kadens gjorde sitt test av en heldämpad och hardtail så visade det sig att det gick fortare med heldämpat överallt än uppför lätta vägar. En heldämpad gör att du kan sitta och trampa mer, vilket ger mer fart. Testarna skriver att det känns som om en hardtail går snabbare med klockan visar att den heldämpade vinner.

Jag har inte haft några problem med min Radon, har funkat kanon i över ett år nu. 18 borde passa dig perfekt, jag är något kortare än dig men är ändå nöjd med storleken.

Lånar tråden lite, man hör ju ofta att en 29er sväljer stök-å-bök lättare. Hur mycket lättare då? om man har ex en vanligt ht, men funderar på fs. När kan man tjäna på att istället för fs skaffa 29 ht?
Hajjar ni va jag menar?

jag går hela vägen och skaffar en fs 29er, nu ska jag bara sälja mig själ så jag kan köpa den!

Min helstela 29er sväljer en del så den ht29er borde väl funka bra! Fast jag tror fs är bättre så man får ner bakhjulet i backen, just nu studsar och slinter jag väldigt mycket i skogen!
/Per

a en 29ht ger väl mer fördel mot en 26ht kanske men inte så jämförbart med en fs oavsett 26/29. ÄR ju mest på framhjulet man får skillnad antar jag vid närmare eftertanke.

Köp en heldämpad Radon du, men jag skulle nog akta mig för Manitou dämpare/gaffel. Köp hellre en modell med Rock Shox eller Fox dämpare/gaffel, är mitt råd.

Tillbaka
Topp