Hardtail eller Heldämpat?

Sixten Fors sa:
SocialGimp sa:
QR axlar och Suntour (typ Ø28 mm) gaffel? Till 192 cm och 155 kg cyklist? Skämtar du eller?
Känns som gaffeln är den svagaste punkten på cykeln men den går ju att byta till något kraftigare. Tänkte inte på QR-axlarna dock. Cykeln i övrigt känns robust, det var mer det jag menade och håller ts racer så borde denna hålla (ok mer påfrestningar på en MTB).

Hur som helst, I stand corrected och tar tillbaka min rekommendation till tyngre åkare så att det inte blir något felköp p g a min input.

PS. Kollade just, det är 32 och inte 28 mm på gaffeln. Visserligen SunTour men inte deras sunkigaste modell i varje fall.

Senast ändrad:
trailmig sa:
Vad är det för räcer du har som klarar 155kg cyklist? Det känns som att det borde vara betydligt svårare att hitta en räcer som funkar än en MTB.

Det är en billig White från XXL. Dock har jag aldrig cyklat längre än 3 mil åt gången på den så kanske därför den klarar det?
Men den är ju rätt "vobblig" om man sitter på och skakar lite på cykeln om jag säger så. Men har endast haft en eker som suttit löst på 1,5 år.

Tack för all input Sixten!

Men ska jag försöka satsa på Vitus Sentier 29 och sen köpa likadan framgaffel som på Scouten? Det blir lite billigare men kanske inte riktigt lika bra komponenter i övrigt. För som jag förstår det så är det framgaffeln som är det största problemet när jag är så tung sen att jag har stora däck också.
Men det kanske behövs en redig ram också och inte ett litet smalt aluminum rör bara?

Buggla sa:
Nu är jag här med en massa frågor igen..
https://www.bird.bike/product/zero-tr2x/#configuration
https://www.bird.bike/product/zero-am-shimano-20-speed/#configuration
Någon av dessa två? Är det något att ha?
Men då är frågan får man på 29" eller ska jag ha 27,5 och bredare däck?
Sen går det att eftermontera en remote till gaffeln i fram?
Har ingen koll på Bird, men vad jag kan se har de mest barncyklar med 27,5" hjul. Vilket är ointressant om man är 192 cm och skall cykla Vasan. Bäst är nog 29" hjul med 2,4-2,8" däck.

Enda 29:an verkar är Aeris AM9 som har 150 mm fjädring fram och bak, vilket iofs är en fin cykel men kanske lite för mycket fjädring för att vara en effektiv trampcykel https://www.bird.bike/aeris-am9/

Jag tror inte du behöver remote till någon gaffel, jag har plockat bort remote från mina cyklar som kom med remote.

Buggla sa:
Tack för all input Sixten!

Men ska jag försöka satsa på Vitus Sentier 29 och sen köpa likadan framgaffel som på Scouten? Det blir lite billigare men kanske inte riktigt lika bra komponenter i övrigt. För som jag förstår det så är det framgaffeln som är det största problemet när jag är så tung sen att jag har stora däck också.
Men det kanske behövs en redig ram också och inte ett litet smalt aluminum rör bara?
Vitus Sentier är stabil, ramen lät hålla och den har boost-axlar och 30 mm breda fälgar som du kan köra 2,5" och kanske även 2,6" däck på. Gaffeln Recon RL Boost lär hålla men är förstås inte lika styv som Revelation RC.

Du kan absolut testa att köra med originalgaffeln. Om du sedan vill uppgradera till Revelation RC kostar den ca 5250 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=225865 och du kan säkert sälja Recon RL gaffeln för minst 1250 kr. Netto 4000 kr.

Då är jag snart ägare till en Vitus Sentier 29.
Hade tur då det var den sista i XL storlek.

Så nu hoppas jag på det bästa och att jag ändrar åsikt om singelklinga med mer.

Tack för all hjälp i detta fantastiska forum!

Buggla sa:
Då är jag snart ägare till en Vitus Sentier 29.
Hade tur då det var den sista i XL storlek.

Så nu hoppas jag på det bästa och att jag ändrar åsikt om singelklinga med mer.

Tack för all hjälp i detta fantastiska forum!

Snubblade över den här intressanta tråden och är nyfiken på ifall du blev nöjd med cykeln?

Tillbaka
Topp