Hardtail enduro

Lucas

Medlem
Hardtail enduro
Tja!

Började cykla stig för ungefär två år sedan och känner att det är dags för ny cykel. Efter ett par år har jag kommit fram till att jag föredrar enduro framför xc.
Så nu är jag på jakt efter en hardtail att köra enduro med, men är lite osäker på vad jag ska titta efter. Har läst på lite och det verkar va ganska subjektivt, men tänkte att någon kanske kan komma med tips ändå.

Har tittat lite på Nukeproof Scout 275/290 sport och race.
Är 194cm lång och väger 93kg.
Någon som har något annat tips?
Vad är att föredra vid enduro 27,5 eller 29?

Cyklar just nu på en Radon ZR team 6.0, 26 tum och 20 tums topprör, dvs lite för liten för mig. Var väldigt impulsiv och hade läst alldeles för lite när jag köpte den. Det tål dock att sägas att jag haft skitkul med cykeln?

Tack på förhand!

Hardtail enduro
Kör scout 275, supernöjd. Hade 160 slag först men kör nu 140. Funkar fint med båda.

Är själv strax under 180 och stördes av att rumpan tog i de 29x3 däck jag hade på tidigare cykel. Därav minskning till 27.5 hjul. Med din längd hade jag nog tämligen säkert gått på 29".

Hojen tuffar på fint även på grusväg, och gaffelvinkeln är perfekt.

Hojta till om du har några specifika frågor (:

Hardtail enduro
VanGarg sa:
Kör scout 275, supernöjd. Hade 160 slag först men kör nu 140. Funkar fint med båda.

Är själv strax under 180 och stördes av att rumpan tog i de 29x3 däck jag hade på tidigare cykel. Därav minskning till 27.5 hjul. Med din längd hade jag nog tämligen säkert gått på 29".

Hojen tuffar på fint även på grusväg, och gaffelvinkeln är perfekt.

Hojta till om du har några specifika frågor (:

Kör du sport, race eller comp?
Har tittat på sport och race.

Hardtail enduro
Har du testat heldämpat? Med 93 kg tar bakhjul mycket stryk på en hardtail. Du kommer vara klart långsammare än på en heldämpad också.

Hardtail enduro
Jag skulle kolla på stål cyklar. Skulle jag ha mycket stålar skulle jag köpa en BTR grymt fin ht!
Kolla annars in Steel is real på fb finns även en undergrupp med köp å sälj där?

Hardtail enduro
Är också 194 cm och kör en scout 275 med 150mm pike fram. Köpte ramen och byggde själv. Värt att noterna är att 275 har lägre stack än 290, så kör du på 275 så lägg på ett styre med bra rise. Tycker hojen är grymt kul, men man får acceptera att det blir lite tuffare när det är mycket stök.

Hardtail enduro
Krompa sa:
Har du testat heldämpat? Med 93 kg tar bakhjul mycket stryk på en hardtail. Du kommer vara klart långsammare än på en heldämpad också.
Kan tänka mig det. Är mest en kostnadsfråga, hade tänkt typ 10-15000kr. Känns som att jag får en bra hardtail för dom pengarna, ska det va heldämpat är min uppfattning att jag måste betala ganska mycket mer?

Hardtail enduro
Lucas sa:
Krompa sa:
Kan tänka mig det. Är mest en kostnadsfråga, hade tänkt typ 10-15000kr. Känns som att jag får en bra hardtail för dom pengarna, ska det va heldämpat är min uppfattning att jag måste betala ganska mycket mer?

Japp. Det dubbla i runda slängar.

Slår också ett slag för Ragley Big Al. Ser grymt prisvärd ut och de kompletta cyklarna har precis kommit in på lager. Samma ramgeometri kan fås med stål också (Big Wig), men då blir det betydligt dyrare.

Hardtail enduro
Det enda är att de skriver max 2.4 på big al. Lite otippat på en sån hoj. Designern kanske inte läser på happy? Kanske ändå får plats 27.5+. Verkar inte alltid stämma det där

Hardtail enduro
För under 15 lax får man en Calibre Bossnut Evo hemskickad och har råd med en billig dropper. Det går att köpa bättre cyklar för mer pengar, men jag hade lätt valt en heldämpad Bossnut över en ht och man ville åka stök utan att lägga ut mycket pengar. Sedan finns det ju sådana fakirer som vurmar för ht.

Hardtail enduro
jonte987 sa:
Det enda är att de skriver max 2.4 på big al. Lite otippat på en sån hoj. Designern kanske inte läser på happy? Kanske ändå får plats 27.5+. Verkar inte alltid stämma det där

Min eccentric är speccad max 29x2,4 får lätt in 2,6 med bra clearance så man vet aldrig. 27,5x3,0 ska enligt uppgift gå i utan problem.

Hardtail enduro
MatteXC sa:
jonte987 sa:

Min eccentric är speccad max 29x2,4 får lätt in 2,6 med bra clearance så man vet aldrig. 27,5x3,0 ska enligt uppgift gå i utan problem.

Precis o det står 2.35 på primal.

Hardtail enduro
jofahjalm sa:
För under 15 lax får man en Calibre Bossnut Evo hemskickad och har råd med en billig dropper. Det går att köpa bättre cyklar för mer pengar, men jag hade lätt valt en heldämpad Bossnut över en ht och man ville åka stök utan att lägga ut mycket pengar. Sedan finns det ju sådana fakirer som vurmar för ht.

Ska läsa på om modellen, tack för tipset!

Hardtail enduro
Har byggt från lös ram så jag har pike i fronten.
Vill man köra ht så e de bara att daska ut så mycket pengar man kan på den. Väljer man ht av kostnadssjäl så hade jag personligen max lagt ca 10k. Vid 15k finns vettiga beg fs, vid 20k finns vettiga nya fs.
Personligen så bygger jag på min ht med finare grejjer tills jag hittar en nice fs ram att flytta över grejjerna, men trivs egentligen väldigt bra på ht så kanske blir kvar med det (:

Hardtail enduro
VanGarg sa:
Har byggt från lös ram så jag har pike i fronten.
Vill man köra ht så e de bara att daska ut så mycket pengar man kan på den. Väljer man ht av kostnadssjäl så hade jag personligen max lagt ca 10k. Vid 15k finns vettiga beg fs, vid 20k finns vettiga nya fs.
Personligen så bygger jag på min ht med finare grejjer tills jag hittar en nice fs ram att flytta över grejjerna, men trivs egentligen väldigt bra på ht så kanske blir kvar med det (:

Jo, så försöker jag också tänka men det är riktigt dyrt att köpa bara fs ram. Sen gäller det att man har samma slag på gaffeln.

Möjligen kan man köpa fs med billiga komponenter och byta mot fin grejorna på HTn.

Hardtail enduro
Min enduro ht var inte dyr.....men förbannat rolig och den hoj jag använder mest.

F61ED145-F423-4630-97C8-216CD8C3D47A.jpeg

Hardtail enduro
Här är min dartmoor primal. Det är sjukt roligt med ht i stöket..även byggt ihop en stanton switch 9er åt en vän..och vilken jävla hoj/ram

Bilagor

• 20190222_131936.jpg
    20190222_131936.jpg
    464.5 KB · Besök: 189
  • 20190323_095151.jpg
    20190323_095151.jpg
    574.6 KB · Besök: 222
Hardtail enduro
En lång, flack och låg HT med löjligt korta kedjestag och 130-140 mm i fronten kan vara bland det roligaste man kan cykla på en skön flow trail. Den kommer till korta när det börjar bli mycket rötter och stök. Eller höga hopp / drop.

Jag är galet nöjd med min Sonder Transmitter.

Hardtail enduro
Lägg pengarna på en VRS direkt istället. Det fanns ingen i lager när jag köpte så jag gjorde som du tänker...köpte en dropper till. Men du får mer för pengarna om du går direkt på VRS:en.

Hardtail enduro
jonte987 sa:
Det är väl dessutom växlar och gaffel som skiljer. Kan du nöja dig med NX eagle så är det kanske en bra affär.

29'' vill du inte ha?

vet inte om jag vill ha 27,5 eller 29. Tittar på både och, har ingen erfarnhet utav någon utav. cyklar på 26 just nu.

Hardtail enduro
Lucas sa:
jonte987 sa:
Det är väl dessutom växlar och gaffel som skiljer. Kan du nöja dig med NX eagle så är det kanske en bra affär.

29'' vill du inte ha?

vet inte om jag vill ha 27,5 eller 29. Tittar på både och, har ingen erfarnhet utav någon utav. cyklar på 26 just nu.

Vilket som helst går väl bra. Jag har en 29a som jag ibland kör med 27.5+. Vet inte om tvärtom funkar.
27.5 har väl lite kortare stag om jag minns rätt.

Det spelar heller ingen roll om du inte är intresserade av att hålla på att strula med sånt.

Hardtail enduro
Lucas sa:
jonte987 sa:

29'' vill du inte ha?

Finess och finlir -> 27,5
Bulldozer -> 29

Smaksak, men själv har jag kört 26->29->27,5->29 igen. Trodde ett tag aldrig jag skulle gå tillbaka dit, men jag har faktiskt roligare på 29. Känslan är att man tar sig fram överallt och rullar hur långt som helst.

Hardtail enduro
SGS sa:
Lucas sa:
jonte987 sa:

29'' vill du inte ha?

Finess och finlir -> 27,5
Bulldozer -> 29

Smaksak, men själv har jag kört 26->29->27,5->29 igen. Trodde ett tag aldrig jag skulle gå tillbaka dit, men jag har faktiskt roligare på 29. Känslan är att man tar sig fram överallt och rullar hur långt som helst.

Fast hur sorterar du in 27.5+ där? Jag kör mest 27.5 för att testa hur det känns med + hjul. Framför allt nu när det är blött.

Tillbaka
Topp