Hardtail enduro

Hardtail enduro
jonte987 sa:
SGS sa:
Lucas sa:
jonte987 sa:
Det är väl dessutom växlar och gaffel som skiljer. Kan du nöja dig med NX eagle så är det kanske en bra affär.

29'' vill du inte ha?

vet inte om jag vill ha 27,5 eller 29. Tittar på både och, har ingen erfarnhet utav någon utav. cyklar på 26 just nu.

Finess och finlir -> 27,5
Bulldozer -> 29

Smaksak, men själv har jag kört 26->29->27,5->29 igen. Trodde ett tag aldrig jag skulle gå tillbaka dit, men jag har faktiskt roligare på 29. Känslan är att man tar sig fram överallt och rullar hur långt som helst.

Fast hur sorterar du in 27.5+ där? Jag kör mest 27.5 för att testa hur det känns med + hjul. Framför allt nu när det är blött.

Jag erkänner villigt att jag aldrig provat! Vore såklart kul, men ser inte riktigt poängen då jag sällan har problem med vare sig grepp eller komfort. Å andra sidan är det fullt möjligt jag missat den gyllene medelvägen :-)

Hardtail enduro
Ska man köra 27,5 plus så ska man löpa hela vägen ut till 3,0 tum och inte hålla på och fjanta med 2,6" eller 2,8"!

Isåfall kan man lika gärna gå på 29x2,6" direkt istället! ?

Hardtail enduro
SGS sa:
Jag erkänner villigt att jag aldrig provat! Vore såklart kul, men ser inte riktigt poängen då jag sällan har problem med vare sig grepp eller komfort. Å andra sidan är det fullt möjligt jag missat den gyllene medelvägen :-)

Jag vet inte, jag tänker att det borde bli mer traktor än finess. Jag hann aldrig köra in mig på cykeln innan jag bytte så får se hur det känns när jag går tillbaka till 29e när det torkat upp.

Hardtail enduro
Örjan Lax sa:
Ska man köra 27,5 plus så ska man löpa hela vägen ut till 3,0 tum och inte hålla på och fjanta med 2,6" eller 2,8"!

Jag kör 2.8'' vet inte hur mycket som går in men får väl testa nångång.

Hardtail enduro
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Ja jag ska erkänna att jag inte provat och jämfört med 2,8" men 3,0" tycker jag är mycket trevligt i allt från stökig och lerig stig till vissa (begränsade) sträckor på asfalt.

Hardtail enduro
Doctor C sa:
Örjan Lax sa:
Förklara gärna logiken i detta för jag håller inte med.
1. Jag gillar inte "smala" däck.

2 Om jag var tvungen att välja ett så smalt som 2,6" så skulle jag mycket hellre ha det på en 29:a istället för en 27,5:a pga den effektiva yttre diametern. Inte svårare än så. ?

Hardtail enduro
Såhär klumpig är min 29:a :) Finns mera att kolla med fart osv detta gör att jag gillar am ht de funkar till allt jag väger 90 kg + Skulle kunna vara en fördel med 27,5 " bara för att det håller bättre.

Från Vättern i somras grymt roligt :)

Hardtail enduro
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Är det på Sentier? Vilka däck är det och hur mycket fritt har du fram/bak?

Hardtail enduro
Kör själv en Stanton Switchback (27,5 som tar upp til 2,8").
Sjuuukt rapp och rolig hoj som med enkelhet går att köra ESS eller liknande tävlingar på. Med en 150-160 gaffel håller du enkelt samma tempo som vänner på större fs-hojar även om du får vara lite mer uppmärksam på var du sätter ner bakhjulet genom allt "dötts". Sen var jag lite ovan i början med så vansinnigt korta kedjesteg som 415 men nu är det bara roligt!
DMxxuIzoKPLkMkvcYVP8exBXvb15KwHKbZzWf4NH9A6_Jgw2G88WgIuFXMBtoit8y_R5CI5TaJMh_gANFE_1IBPn51HwWsugQTe5e7vNtergBX-ItlnjKcOXg6Gkp8tU9ry_HOIo6gC2TsVJ0h-HpUQcXDi_AN9Go8nBOSCDyI8RbQGd52QC9dmmNjo93ktMwPrHr2CgNNT-RYevXnqm30aR2eIXzvkUMyDFXT4HJKMXljdWJ7V-jEd2-2fhOqZu0xbbOL9UX0WCFBZH2QDEJR1IM1jrId55Ahuej9668ECjOfMHepPO2xACbpUsDkIrKJvoO4qL18lNWJN-xiS2QIqPvpzFEdBYkkq-EAdc5UhZc4Kse_IGrkGCTYI1elYef3CAOdrey3qKVVG_1TvshcjVXA2wZ-7bPV1SAwB-cT8Z_DR9L2ATmN-3rjyBWzD-Sb_EZpNX4-r7dNzEcY883Wg9uM0QnSQzscumjytj7FDchtEXd2gQ3rSgSmXRChYuBQ5wy6hAocY5nubTnOOVnH-qfQZ9PS9CC4LfvUe4m5gOKTHNRwVwvBCKz2zS9V9tocJMJeEEElCwG1bj0WLI85kQit_T5NZNtGwf1fDTVSMY2T8qxTZfVxtSxQvb04-fiviU2S23TSnm4f9xd1mUf972hNelSeE=w2004-h1502-no

Vill en gå på en 29a så är ju Staton:s Switch9 erkänt en sjukt fin hoj/ram att bygga på:
Hardcore-Hardtail-Group-Test-TW-0836-1.jpg

Eller Pole:s Taival:
Hardcore-Hardtail-Group-Test-TW-0821-1.jpg

Hardtail enduro
ninoh sa:
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Det är en sentier 29a
hd & mm 2.8 på 27.5 35i. Finns gott om plats. Tyvärr är nåt snett bak. Förhoppningsvis bara hjulet som är offset.

Hardtail enduro
jonte987 sa:
ninoh sa:
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Det är en sentier 29a
hd & mm 2.8 på 27.5 35i. Finns gott om plats. Tyvärr är nåt snett bak. Förhoppningsvis bara hjulet som är offset.

Tack! Hur brett mäter ditt Magic Mary?

Hardtail enduro
ninoh sa:
jonte987 sa:
ninoh sa:
jonte987 sa:
Örjan Lax sa:

Det är en sentier 29a

Tack! Hur brett mäter ditt Magic Mary?

69mm

Hardtail enduro
Vi är väl alla olika, men jag blir aldrig nöjd om inte utseende o färg funkar. Spelar ingen roll hur bra något är om utseende gnager lite i än. Då köper jag heldre något jag gillar o lever med kompromissen

Hardtail enduro
EST sa:
Såhär klumpig är min 29:a :) Finns mera att kolla med fart osv detta gör att jag gillar am ht de funkar till allt jag väger 90 kg + Skulle kunna vara en fördel med 27,5 " bara för att det håller bättre.

Från Vättern i somras grymt roligt :)

Ser asnice ut! Vad har du för stack o reach på din fina hardtail?

Hardtail enduro
Det blev en Nukeproof Scout 290 Race. Hade tittat på flera andra men samtliga tog slut idag, fanns bara två Nukeproof kvar så jag vågade inte vänta. Kanske lite impulsivt men av allt jag läst så ska det va en bra cykel. Helvete vad jag längtar till leveransen??

Hardtail enduro
Sjysst EST! Intressant geo helt klart. Lite som en mix av alla endorus ht. Gillar att det är 76 i sadelvinkel det borde bidra till att den kan klättra rätt bra trots att den är så slack? Stack o reach var ju också snyggt, antar att du är runt 180. :)

Hardtail enduro
Ordern blev makulerad pga systemfel och nu är både Scout 290 race och Sentier vr 29 slutsålda, extremt irriterande! Jag vill helst ha cykeln igår...

Tillbaka
Topp