Hardtail vs Fulldämpat

Agge

Medlem
Hardtail vs Fulldämpat
Hej

Hamnade i en diskussion i en cykelaffär idag om fördelen med fulldämpat mot hardtail. Har ju alltid cyklat hardtail men har fått för mig att nästa cykel blir heldämpat. Döm av min förvåning när killen bakom disken sågade heldämpat jäms med med fotknölarna för stigcykling och drog ett gäng med argument om hur förträffligt det är med hardtail i stökig terräng. Jag som alltid trott motsatsen...

Vad säger ni som cyklar HT respektive FS?

Hardtail vs Fulldämpat
Fniss! Testa o sök lite får du se :)

Agge skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Hamnade i en diskussion i en cykelaffär idag om
> fördelen med fulldämpat mot hardtail. Har ju
> alltid cyklat hardtail men har fått för mig att
> nästa cykel blir heldämpat. Döm av min
> förvåning när killen bakom disken sågade
> heldämpat jäms med med fotknölarna för
> stigcykling och drog ett gäng med argument om hur
> förträffligt det är med hardtail i stökig
> terräng. Jag som alltid trott motsatsen...
>
> Vad säger ni som cyklar HT respektive FS?

Hardtail vs Fulldämpat
Det beror ju på vad man är ute efter. Det går snabbare och enklare med heldämpat, det är ett som är tämligen säkert. Men är det roligare? Högst individuellt. Och omväxling förnöjer.

Hardtail vs Fulldämpat
Ja, vad säger man. Jag cyklar både HT och FS. :-) Är man så färgad av sin åsikt att man inte inser att båda har sina fördelar så är det ju synd. Jag tycker båda två är hur kul som helst. Kör ca 6 månader med hardtailen på vintern och på sommaren är det heldämpat i 6 månader. Det bästa av båda världarna. Skulle inte vilja byta bort varken HT eller FS...

/Leo

Hardtail vs Fulldämpat
Agge skrev:
> Anar lite lätt att jag trampat in i ett
> religionskrig, ska söka... ;-)

....nej fortsätt - du håller precis på att starta ett religionskrig och det kan bli hur kul som helst att följa - igen. Samma sak varje gång. Så fort röken skingrar sig så drar det igång ett nytt krig igen där yxhuggen viner i cybern;-)

/Marcus

Hardtail vs Fulldämpat
Här ber man lite försiktigt om råd och hamnar mitt i mellan Nord och Sydkorea... :-)

Skämt åsido så är jag faktiskt kluven. Har ju testat FS och upplever att "bakvagnen" inte blir lika följsam utan att den liksom får en extra "studs" t ex när man passerar en stock på stigen.

Kanske är det för jag cyklat så många år med HT och helstelt att jag liksom inte ger bakfjädringen chansen...

Effektförlust uppför och på platten(grusvägar) känner jag inte så värst mycket av. Men lite annorlunda blir det ju allt.

Förmodligen har jag fel teknik, men den går väl att ändra på.

//Johan

Hardtail vs Fulldämpat
Fel teknik får du inte förrän du kört heldämpad ett tag. Man blir klart latare när det gäller spårval.. Men varför finns inte helstelt med i din frågeställning? Hardtail är bara något slags kompromiss för de som inte kan bestämma sig..

Hardtail vs Fulldämpat
Jag kan ju inte bestämma mig så kom inte dragande med ytterligare ett alternativ här!

Tyvärr går helstelt bort efter att ha skakat sönder handlederna och axlarna för många år...

Tycker dock helstelt är oslagbart snyggast. Less is more liksom

Johan

Hardtail vs Fulldämpat
Det här är ju hundraprocentigt beroende på vilken fs du pratar om. Min stig-fs ( http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=23470 ) är inte ett skit svampig i rumpan, den är löjligt lätt och gör att rygg och resten inte tar så mycket stryk. Trampeffektiviteten jämfört med min ht är grym, det går fortare, lättare, jag orkar längre och gehöver inte fundera på någonting. Det gör ju inte att jag inte har en skrattfest när jag tar ut den helstela på en sväng.

Hardtail vs Fulldämpat
Givetvis beror det på vilken FS vi pratar om men eftersom killen jag snackade i butiken var så kategoriskt mot FS tänkte jag kolla med forumet.

Gillar HT men är nyfiken på FS och borde givetvis testa mer hojjar innan jag ser vilket spår jag ska välja

//Johan

Hardtail vs Fulldämpat
Jag köpte mig en FS Giant Anthem nu i höstas.
Har cuklat på en HT i ca 10 år och tyckt det varit helt ok.
De få turer jag hunnit cykla på Anthem och sen switcha tillbaka
till HT och jämfört ger redan efter några få turer att inte kroppen
är lika mörbultad efter en tur på FS. Ser fram emot 2009 för ytterligare
utvärdering, men det lutar år att jag säljer av min HT.

Hardtail vs Fulldämpat
Min åsikt: testade en Anthem när jag skulle köpa ny hoj; inte skönt när den gungade vid varje tramptag på slät mark! Bakdämparen var provisoriskt inställd efter min vikt, så det går säkert att få till bättre. Men i vilket fall var det inget jag föll för! När jag körde aluhardtail i skogen var det väldigt svårt att släppa på nedför pga att bakänden började hoppa okontrollerat när farten blev högre, kör nu en kolfiberhardtail, ( Scale), och den studsar inte alls på samma sätt! En FS är säkert ännu bättre nedför, men jag är nöjd och har inga funderingar på att byta! Men om nån ger mej en Spark eller en Scalpel tackar jag inte nej!

Hardtail vs Fulldämpat
kaipartai skrev:
> Min åsikt: testade en Anthem när jag skulle
> köpa ny hoj; inte skönt när den gungade vid
> varje tramptag på slät mark! Bakdämparen var
> provisoriskt inställd efter min vikt, så det
> går säkert att få till bättre. Men i vilket
> fall var det inget jag föll för! När jag körde
> aluhardtail i skogen var det väldigt svårt att
> släppa på nedför pga att bakänden började
> hoppa okontrollerat när farten blev högre, kör
> nu en kolfiberhardtail, ( Scale), och den studsar
> inte alls på samma sätt! En FS är säkert ännu
> bättre nedför, men jag är nöjd och har inga
> funderingar på att byta! Men om nån ger mej en
> Spark eller en Scalpel tackar jag inte nej!

Du sågar FS eftersom den var fel inställd?

Du hade visst samma storlek, hjul, däck osv på alu- och kolfiberhardtailen?

Edit: ingen vits att starta ett religionskrig..

Senast redigerad av en moderator:
Hardtail vs Fulldämpat
Jag har skaffat mig en Epic, och upplever att Brain-konceptet funkar över förväntan. Nackdelarna med heldämpat saknas helt där bortsett från vikttillägget på cirka ett kilo som man verkar få plikta med Heldämpat.
Jag undviker ordet fullgung då det inte längre är aktuellt ;-)

Jag gillar alla olika hojkategorier, man får ju en orsak att skaffa fler :-)

Hardtail vs Fulldämpat
Jag har kört både FS och HT, nästa steg är en heltstel MTB i titan.

Men för att svar på frågeställningen så föredrar jag HT.

Jag är ett XC Svetto, cyklar fort och inte i en massa hopp/dropp etc om de ointe är på en MTB bana dvs.

Jag uppskattade FS när den sista milen på långloppen men i övrigt tycker jag att HT är så pass mycket kvickare och lättare att jag föredrar det.

Hardtail vs Fulldämpat
Låt hjärtat välja, köp det du tycker är fräsigast, skulle tro att det mätbara skillnaderna för eller emot är små.

Lycka till

Hardtail vs Fulldämpat
Castrello; det där var ingen sågning, håll reda på nyanserna! Trådskaparen ville ha åsikter, han fick min! I det här fallet är jag väl närmast att betrakta som agnostiker!

Hardtail vs Fulldämpat
Ger mig in i kriget. Allt beror på vad man skall ha den till. Jag kör mest långlopp och där anser jag en race-anpassad FS vara överlägsen. Jag orkar mer, kör snabbare och har inte lika ont efteråt.

Sedan är det svårt att bara säga FS, det är en enorm skillnad mellan de lösningar som finns ute och man får nog läsa på lite innan. Det är få FS som är bra på allt så prova lite. Själv kör jag på en NRS vars svagheter är att det styvnar när man står upp och när man bromsar. På Anthem har de löst det problemet men den är lite gungigare, Epic är lite slöare i reaktionerna o.s.v.

Hardtail vs Fulldämpat
Jag började, som så många andra, med HT (Kona Blast) och det var hur roligt som helst. Sedan blev halva min cykel stulen (framgaffel och styre, en klassiker) så då köpte jag en FS och jäklar va roligt det blev! Man kunde höja farten klart mycket mer på GBG-stigarna och cykeln var mycket mer förlåtande. Sen fortsatte det med lite mer utför och AM/FR cykel. Sedan bestämde jag mig för att ta steget fullt ut och bygga en DH och då stod jag utan cykel under byggtiden och det går ju inte! Så jag tog min gamla Kona Blast-ram och alla möjliga delar jag hade hemma och byggde ihop en HT igen. Och herregud va det var roligt! Man fick börja tänka i nya banor gällande spårval och teknik vilket jag är helt övertygad om kommer hjälpa min åkning. Som det skrivits innan, mycket är en smaksak. Mitt råd skulle vara att försöka ha båda två för ombyte och variation.

Hardtail vs Fulldämpat
FS vs. HT känns ju sååå 2005! =)

Vore kul att veta vad killen i cykelaffären hade för argument för "hur förträffligt det är med hardtail i stökig terräng"?

Finns ju flera argument för HT över FS men just i stök har jag svårt att finna några.
Då kanske en helstel cykel är helt överlägsen i stök? ;)

Annars är jag inne på samma linje så många här, flera cyklar så får man lite av varje. :)

Hardtail vs Fulldämpat
Agge skrev:
> ...eftersom killen jag snackade i butiken var så
> kategoriskt mot FS tänkte jag kolla med forumet.

Min erfarenhet är att - kategoriskt talat - så är folk som jobbar i cykelbutik okunnigare och ignorantare än folk som bara cyklar för nöjes skull. Ta det här med en nypa salt då, men i 9 av 10 cykelbutiker så vet personalen fan knappt själva vad det är dem säljer eller varför cyklarna är konstruerade som dom är...

Har hört butiksarbetare dra sagor om hur ett faux-bar länkage är till specifikt för att maximera pedaleffektiviteten, och då stod han jämförde mot GT's I-Drive system som att det skulle vara bättre, nämnde att jag hade en BMW RaceLink vid tillfället men hans faux-bar var bättre pedaleffektivitet än det med... Jag nämner inte butiken, men det var hans privata fultysk-downhill/freeride hoj som jämfördes med en GT DHi som såldes i butiken...

Och sådär är det lite överallt, även på dem exklusivare stockholmsbutikerna...

Så vad en butiksarbetare säger, tar jag gärna med en grov nypa salt och utgår inte från att deras kunskapsnivå är högre eller ens i klass med genomsnittet här på Happy.

Hardtail vs Fulldämpat
Niko/Frost skrev:
> Agge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...eftersom killen jag snackade i butiken var
> så
> > kategoriskt mot FS tänkte jag kolla med
> forumet.
>
>
> Min erfarenhet är att - kategoriskt talat - så
> är folk som jobbar i cykelbutik okunnigare och
> ignorantare än folk som bara cyklar för nöjes
> skull. Ta det här med en nypa salt då, men i 9
> av 10 cykelbutiker så vet personalen fan knappt
> själva vad det är dem säljer eller varför
> cyklarna är konstruerade som dom är...
>
> Har hört butiksarbetare dra sagor om hur ett
> faux-bar länkage är till specifikt för att
> maximera pedaleffektiviteten, och då stod han
> jämförde mot GT's I-Drive system som att det
> skulle vara bättre, nämnde att jag hade en BMW
> RaceLink vid tillfället men hans faux-bar var
> bättre pedaleffektivitet än det med... Jag
> nämner inte butiken, men det var hans privata
> fultysk-downhill/freeride hoj som jämfördes med
> en GT DHi som såldes i butiken...
>
> Och sådär är det lite överallt, även på dem
> exklusivare stockholmsbutikerna...
>
> Så vad en butiksarbetare säger, tar jag gärna
> med en grov nypa salt och utgår inte från att
> deras kunskapsnivå är högre eller ens i klass
> med genomsnittet här på Happy.

Har samma erfarenheter jag med. De som har bäst koll är ju de som står å meckar i verkstan. De som försöker sälja saker till dig är ju just försäljare.

Ang. Vad man ska välja av FS och HT så är det väl mest en kostnads/smaksak. En bra FS är dyrare än en bra HT överlag. Finns lite mer saker som kan gå sönder på en FS än vad det finns på en HT och kräver också lite mer service pga det. Andra nackdelar kommer jag inte på... Dagens FS är ju så bra att vikt och dyl. inte skiljer nämnvärt.

Hardtail vs Fulldämpat
Hej tack för svaren

Killen i butiken pratade b la om att det är lättare att ta sig över och igenom knixigare partier med HT eftersom den är lättare att hålla låg fart med den jämfört med en FS. Dessutom pratade han om den klassiska effekt förlusten vid grusvägskörning samt ngt difust om "känslan"

//Johan

Hardtail vs Fulldämpat
jomper skrev:
> Hardtail är bara
> något slags kompromiss för de som inte kan
> bestämma sig..

:D

Killen i butiken hade kanske ett gäng hardtails han inte fick sålt.

Hardtail vs Fulldämpat
Tjena!

Till nybörjare brukar jag rekomendera att köpa HT till att börja med, då jag tycker man får bättre teknik av det, samt att man får mycket mer cykel för pengarna komponentmässigt sett.
Men till nån som kört mtb ett tag så får dom väl själva välja.. Jag kommer alltid med tips och input, men det är ändå kundens val.. Lustig säljare som är så negativ..

Hardtail vs Fulldämpat
chksix skrev:
> Ingen som nämnt Softtail än... Stel framgaffel
> på bakdämpad ram. ;)
>
> Man slipper dykning vid inbromsning iallafall.

Jag har faktistk prövat det i vissa uppförsbackar med gott resultat. Låst framgaffel och mjuk bakända. Men jag tror ju inte direkt att det kommer att slå på cykelmarknaden..;)

Men du får kalla den något annat än softtail..för det begreppet finns redan.

Hardtail vs Fulldämpat
Ville skrev:
> chksix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen som nämnt Softtail än... Stel
> framgaffel
> > på bakdämpad ram. ;)
> >
> > Man slipper dykning vid inbromsning iallafall.
>
>
> Jag har faktistk prövat det i vissa
> uppförsbackar med gott resultat. Låst framgaffel
> och mjuk bakända. Men jag tror ju inte direkt att
> det kommer att slå på cykelmarknaden..;)

Den hade antagligen räddat min arm iaf, fast det behövde jag ingen bakdämpare till :oD

Hade jag kört med min helstela Singular hade jag "antagligen" inte gått över styret.

Hardtail vs Fulldämpat
beror lite på, för stigåkning och mtb som motionsform är nog en heldämpad och föredra då den är mer förlåtande. Men för tävling och seriös träning så är en HT bättre, men det finns ju bra heldämpade xc alternativ idag tänker i första hand på varianter som t ex cannondale. Men det är svårt jag tyckte t ex att tidigare nämnda I-drive funka rätt bra faktiskt. men de flesta lite finare FS hojarna har ju lockout på dämparna så att man kan köra både och. Jag körde santa cruz superlight tidigare i år, den var helt okej men lite mjuk i sidleds. tycker att det är en fråga om smak mycket. Det är rätt lätt att man gör mer missar med en heldämpad, samtidigt som man kan sitta ner och trampa mer på gott och ont. Santan upplevde jag som att vara väldigt lätt att cykla uppför med, och lättkörd neråt men jobbig på platten. Skulle dock kunna tänka mig att ha en heldämpad igen ifall jag bor i ett område då det är lönt. Nu bor jag i skåne och det är ganska platt så här finns det ingen anledning och betala en massa extra pengar för fullgung...

Hardtail vs Fulldämpat
Shit vilken usel säljare. FS är dyrare. Givetvis skulle han sagt att du skulle haft en dyr FS. :)
En bra säljare är lyhörd och ser till att kunden får vad han vill... Jag skulle säga att det inte finns några nackdelar med FS. Det skulle vara att den kräver mer service och underhåll. Men det är det värt tycker jag. Min NRS har rullat 4 säsonger nu och jag är skitnöjd med den. Bytte just ut bussningarna i länkaget så den är tiptop nu. Jag skulle f.ö. aldrig byta tillbaka till HT. Inte V-bromsar heller för den delen...

-Skogling

Hardtail vs Fulldämpat
Skogling skrev:
> Jag skulle säga att det inte finns några nackdelar med FS.

Principiellt håller jag med men kör inte för mycket helstelt innan
bara för då kommer du tycka att en FS är skitsvampig, men det ligger
ju i sakens natur liksom.

Däremot är det ju superskoj att ha både och då stigarna måste tas på helt
olika sätt beroende på cykel.

Hardtail vs Fulldämpat
Fully är mitt val allra mest pga bekvämlighet. Man får mindre ont i kroppen än med en HT. Klättrar bättre, sitter mer, och klarar stökig terräng bättre med en dåligare teknik.
Skall man tävla är det ju så (beroende på banan) att ht oftast är snabbare.

Hardtail vs Fulldämpat
Det är kul med allt. Köp något som du inte redan har, kör den sortens cykel ett tag, prova din gamla igen (som du givetvis sparar i förråd/garage/vardagsrum) och känn skillnaden. Oftast tar du med dig någon ny teknik när du går tillbaka till din gamla och kör bättre/har roligare på den än någonsin innan.

Minsta stökiga utförsbacke på en vettig FS med stabila däck är en aha-upplevelse. Jag blir lika fascinerad över det varje gång jag tar FS-26"aren istället för den nästan odämpade 29an.

Hardtail vs Fulldämpat
Skogling skrev:
Jag skulle f.ö. aldrig byta
> tillbaka till HT. Inte V-bromsar heller för den
> delen...
>

Det är detta som är det roliga med happy.

Min nästa cykel blir en helstel i Titan med V bromsar.

Smaken är som baken, acceptera det!

Hardtail vs Fulldämpat
Hur var det nu...
FS var bara ett "handikaphjälpmedel" för folk som inte har teknik eller ork att köra HT. :D

Skitsamma om det är FS eller HT. Grova däck och lite mera slaglängd kommer alltid vara snabbare/roligare på en stig än en utpräglad grusvägsraket med tunna stenhårda däck och yttepyttlite låsbar dämpning (oavsett HT eller FS).

Hardtail vs Fulldämpat
Suck!

Allt är väl beroende på VAD, VAR, HUR och VAD MAN VILL HA UT av sin cykling. Varför måla in sig i ett hörn?

Även vad man vill ha ut av sin cykling på det personliga planet. Har aldrig förstått varför grupptillhörigheten är så lockande för gemene man?

Just nu kör jag helstel 29er är intresserad av racer och har en överbyggd HT. Mycket möjligt att man går tillbaka till FS för att testa när det andra blir slentrian.

Jag håller dörrarna öppna och glömmer inte utvecklingen inom cykelsporten.

Hardtail vs Fulldämpat
MTBiker skrev:
> Skogling skrev:
> Jag skulle f.ö. aldrig byta
> > tillbaka till HT. Inte V-bromsar heller för
> den
> > delen...
> >
>
> Det är detta som är det roliga med happy.
>
> Min nästa cykel blir en helstel i Titan med V
> bromsar.
>
> Smaken är som baken, acceptera det!

Jag pendlar varje dag med V-bromsar,HT och stålram. Men när jag vill dansa i hög fart på bråkiga skogsstigar, då kör jag NRS. :)

Hardtail vs Fulldämpat
Skogling skrev:
> Men när jag vill dansa i hög fart på
> bråkiga skogsstigar, då kör jag NRS. :)

och går över styret... ;-)

Hardtail vs Fulldämpat
Ni som säger er få ont i kroppen av HT, var på kroppen är det ni får ont någonstans? När jag kört långlopp är jag som sig bör väldigt trött, man tar ju i med nästan hela kroppen när man cyklar i skogen, men ont kan jag inte påstå att jag har! Och jag är ju en gammal gubbe! Är det ni som är veka eller jag som är hård?

Hardtail vs Fulldämpat
Man kan ha dämpad sadelstolpe på en HT också. Skonar ryggen rätt mycket jmf m stel stolpe. Har kört ett par långlopp med Biltema's ställbara variant, och det har funkat över förväntan, men det är kanske lite gubbvarning på en sådan lösning?

Tillbaka
Topp