Hardtailägare, vad kör ni med för däck?

Är på jakt efter enduro/grövre traildäck till min Laufey. Har kört med 2,6” Rekon bak hittills och tycker det är skönt att man kan köra lägre tryck osv. Dock har jag funderat på om man ska gå lite smalare till kanske 2,4” eller liknande men undrar om det kommer bli alldeles för stor omställning från 2,6” och den lilla dämpningen man kan få från lägre däcktryck osv. Är det någon som kan hjälpa mig?

Kör Magic Mary 2.4" i Super Trail/Soft på fälgar med 35mm ID. Funkar bra för bröt på HT. Säkerligen mer komfort med 2.6".

Valfritt Maxxis DHR II/DHF/Assegai i MaxxTerra bak och MaxxGrip fram gör nog jobbet galant också.

Jag tror att bredare däck bak skulle vara trevligt på en HT. Både mina HT ram tar dock max 2,4" bak, men jag överlevar.

Recon är ingen grövre/enduro däck.

Jag kör gärna Maxxis däck på sommaren, men Specialized på vintern för att Maxxis MaxxTerra gummi blir hård u kylan. Specialized Butcher är trevligt fram, i T7 eller otroligt greppigt och väldämpad T9 gummi. Bak är Eliminator T7 trevligt. Både i Grid Trail casing. Specialized 2.6 däck är 2,5" däck i verkligheten, en kompromiss som löser din porblem i första inlägget ;)

Tack så mycket! Jag upplever att med 2,6” har jag mycket kontroll då det inte skumpar lika mycket, men är det ett problem med 2,4” eller är det bara att man känner stigen mer?

Alla däck är olika i verklig bredd på olika fälgar. Skulle säga att mjukheten på gummit gör mycket. Ett Rekon på 2.6" är ju inte alls lika greppigt eller väldämpat som ett grövre däck i 2.4-2.5", speciellt i mjuka gummityperna.

Jag tror att bredare däck bak skulle vara trevligt på en HT. Både mina HT ram tar dock max 2,4" bak, men jag överlevar.

Recon är ingen grövre/enduro däck.

Jag kör gärna Maxxis däck på sommaren, men Specialized på vintern för att Maxxis MaxxTerra gummi blir hård u kylan. Specialized Butcher är trevligt fram, i T7 eller otroligt greppigt och väldämpad T9 gummi. Bak är Eliminator T7 trevligt. Både i Grid Trail casing. Specialized 2.6 däck är 2,5" däck i verkligheten, en kompromiss som löser din porblem i första inlägget ;)
Precis, därför jag vill byta rekon mot ett grövre däck.
Skumpar? Menar du studsar?
Precis

Alla däck är olika i verklig bredd på olika fälgar. Skulle säga att mjukheten på gummit gör mycket. Ett Rekon på 2.6" är ju inte alls lika greppigt eller väldämpat som ett grövre däck i 2.4-2.5", speciellt i mjuka gummityperna.
Tack så mycket! Väldigt logiskt men sånt tänkte inte jag på. Man lär sig nåt nytt varje dag

Körde hans dampf 2,4” i somras och tyckte det var nice. Men bytte till dhr II 2,4” i början på hösten och det funkar också fint. Har inte så mycket mer att komma med än så, men jag har utgått främst från att det ska vara lite grövre mönster och möjlighet att köra med relativt lågt tryck. Kommer inte ihåg vilken gummiblandningen och casing det är på däcket jag har nu dock.

Läst mycket gott om både Bontrager XR4 och Specialized Ground Control.

Någon som kan jämföra de 2 däcken? Har idag DHR2 / DHR2 på min HT.
Jah har aldrig testat dhf / dhr2. Men har just nu MM 2.35 snakeskin addix soft fram och nya XR5 2.5 bak.

XR4 är helt okej när det är torrt. Men ganska dåligt dämpat. Jag körde det med 1.6-1.7 bar i bak och fick några genomslag och nån burp. Studsar på rötter såpass att man får ta det försiktigt över. Rullar dock bra.

Jag väger ca 85kg som referens.

Inga liknande problem med XR5 med samma tryck, men så väger det ju 200g mer också.

Edit: skall tilläggas att detta ör på FS.

Tillbaka
Topp