Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd

Blev en fin kvälls runda på 30km o 520 höjdmeter .
IMG_20200815_185935147.jpg
IMG_20200815_190646958_HDR.jpg
IMG_20200815_191859344_HDR.jpg
IMG_20200815_202125215_HDR.jpg

Kan man vänta lite (leverans sept 2020 påstås det) så verkar ju Nordest Britango 2 vara fin också (förutom att de påstår att de uppfann "downcountry", alla vet ju att det var Mike Levy som började tjata om det). Gjord för 120-140mm gaffel:
Den ramen som gav beslutsångest när jag skulle trycka hem en Bardino. Blev inget ramköp och slängde på alla nya delar på min Big Al. Ingen vacker skapelse, men rolig. Kört allt från park, fjäll, xc, enduro med den, funkar fint. Men måste ta tag i ramfrågan nu för att förhoppningsvis få lite flex, den ger inte en mm. Men frågan är vilken av dom. Kommer använda z1 gaffeln 150mm. Kanske dumt att övergaffla?
20200806_101917.jpg

Den ramen som gav beslutsångest när jag skulle trycka hem en Bardino. Blev inget ramköp och slängde på alla nya delar på min Big Al. Ingen vacker skapelse, men rolig. Kört att från park, fjäll, xc, enduro med den. Men måste ta tag i ramfrågan nu för att förhoppningsvis få lite flex, den ger inte en mm. Men frågan är vilken. Kommer använda z1 gaffeln 150mm. Kanske dumt att övergaffla?

Förstår inte vad du menar. Övergaffla Britango? Bardino är gjort för 140-160 mm gaffel (även om jag undergafflade min med 130 mm gaffel).

Feltänk kanske men tänkte att den borde vara lite mer flex i samt att den kanske gör rundorna i vardagen då man inte hinner lasta cykeln på bilen lite roligare då den inte är så aggro.

Ingen aning om Britango har mer flex. Vikten är nästan samma som Bardino, så skulle inte förvänta en stor skillnad.

Med 150 mm gaffel blir gaffelvinkel på Britango samma som Bardino, bara reach och sadelrörsvinkel är lite mindre.

Fick mejl från CRC om att de fått in leverans av cykel jag haft notering på. Klickar på länken direkt men på sidan står det att alla cyklar är slut. Är deras notifieringar dåliga eller vad händer, de kan ju knappast sålt slut alla på 15 sekunder :)

Fick mejl från CRC om att de fått in leverans av cykel jag haft notering på. Klickar på länken direkt men på sidan står det att alla cyklar är slut. Är deras notifieringar dåliga eller vad händer, de kan ju knappast sålt slut alla på 15 sekunder :)
Mail är oftast snabba, men har i flera sammanhang upplevt lagg på flera timmar. Eventuellt har många andra fått mailet före dig.

Appropå att så många köper stål.. är det någon som har en bra länk till någon genomgång av det "vertikala" flexet i en bra stålram som alltså borde bidra till komfort?

Jag vill också gärna ha papper detta. Och helst en klassning som maxar priset på en aggro ht ram till 280euro oberoende av material

Jaja. Primal är slut i de flesta storlekar så nu återstår väntan på 2021 modeller och funderingar på stål.

Edit. Zenith såg lite trevlig ut. Verkar inte gå att köpa bara.

Appropå att så många köper stål.. är det någon som har en bra länk till någon genomgång av det "vertikala" flexet i en bra stålram som alltså borde bidra till komfort?

Bra fråga! Jag har aldrig hittat något. Det är många som säger att en stålram ger mer komfort. Kan förstår det på en lvgcykel med smala, hårda däck. Men ser inte hur en ram skulle kunna flexa betydligt jämfört med fjädringen av 60 mm däck.

Rör profilerna skilljer rätt mycket på en lvg hoj el en mtb i alu/stål då dom ska klara helt olika uppgifter. En mtb i stål kan ha grymt tunna rör beroende på vilken metall vi pratar om kontra en mtb i alu har oftast tjockare väggar för dels så är aluminium skörare (sprödare) än stål vid samma tjocklek. Jag kan ha fel men så här har jag fått det förklarat . Att någon som sen testar touring el racer hojar i olika material och tycker att skillnaden är obetydlig det är inget som intresserar mig personligen ?

Rör profilerna skilljer rätt mycket på en lvg hoj el en mtb i alu/stål då dom ska klara helt olika uppgifter. En mtb i stål kan ha grymt tunna rör beroende på vilken metall vi pratar om kontra en mtb i alu har oftast tjockare väggar för dels så är aluminium skörare (sprödare) än stål vid samma tjocklek. Jag kan ha fel men så här har jag fått det förklarat . Att någon som sen testar touring el racer hojar i olika material och tycker att skillnaden är obetydlig det är inget som intresserar mig personligen ?

En aggro-HT ram måste vara starkare än en lvg ram. Om man använder tunnare stål måste rören har större diameter, netto effekten är att ramen blir styvare, inte mindre styv. Enda möglighet jag ser är att använda tunnare stål och rör med större diameter och då har platta tvärsnitt på sadelstaget, som på Honzo ST. Men skulle fortfarande förvåna mig om det ger märkbar fjädring.

EDIT: men det skulle vara bra att ha riktiga siffror. Problemet är att tyskarna inte tycker om stål-HT.

Det bör vara pga elasticitetsmodulen, dvs den elastiska deformationen som sker innan den blir plastisk (kvarvarande).
Stål har en större sådan jämfört med aluminium, så den kan deformeras temporärt till en större grad innan den blir permanent deformerad mht sträckgräns (då materialet fallerar).

Hur detta transformeras till ramgeometri/godstjocklek/mm har kanske någon annan bättre koll på.

Dan på Stanton pratar lite om dom olika "stålen" och tjocklekarna. En racer i ALU kan komma undan med säg 0.5 godstjocklek, kontra en Aggro HT gör inte det. Men en Aggro HT kommer undan med stål Rör med 0.5. Där av man kan göra en racer i stål el alu i 0.5 men inte en Aggro HT .

Bra fråga! Jag har aldrig hittat något. Det är många som säger att en stålram ger mer komfort. Kan förstår det på en lvgcykel med smala, hårda däck. Men ser inte hur en ram skulle kunna flexa betydligt jämfört med fjädringen av 60 mm däck.
Kan det ha mer att göra med hur olika materialet filtrerar bort eller dämpar vissa frekvenser som uppstår under cykling. Sen är väll en triangel inte den bästa formen om man vill ha flex?
Flexat i en aggro stål ht borde väll nästan vara obefintligt vid normal användning?

Kan det ha mer att göra med hur olika materialet filtrerar bort eller dämpar vissa frekvenser som uppstår under cykling. Sen är väll en triangel inte den bästa formen om man vill ha flex?
Flexat i en aggro stål ht borde väll nästan vara obefintligt vid normal användning?

Stål och aluminium dämper vibrationer nästa inte alls, men den fjädrar lite. Ja, triangel är värsta formen för fjädring och jag tror också att en stål mtb flexar obefintlig vid normal användning (även om den flexar mer än en alu mtb).

Stålramar är snygga. Alu å kol är stora å fula med massa böjar. Sen kan man lätt laga en stålram vart som när man är på semester vilket är ett stort plus för mig. Sen skiljer det massa i följsamhet på olika stålramar med beroende hur de är bygga å vilket stål.
Men Steel is real?

Cotic är snygg tycker jag men de har gått på längre cs. Är inne på lite kortare som kontrast till fs.
Får snart bli ett excel på detta.

Ok, jag är inte så bra på geo men ett par saker slår mig. Det första är att eccentric inte är så himla dum i alla fall. Den är lite hög men framför allt så får den nog inte plats på den gaffel jag har liggande. Jag har 7mm tillgodo jämfört med close shave med zs på 110 mm (158mm utan spacer) och det räcker knappast. Jag är inte fäst vid gaffeln men blir lite svårt att förklara hemma.
Den andra är att Big Wig/Al kanske blir för låg med 27.5+ även om det bara skiljer 3mm mot primal.

Bardino har inga fel(?) förutom att jag inte gillar lacken och kanske utseendet i övrigt.
Cotic är snygg och bra - men jag tänkte gå på nedre skalan av cs som kontrast till min fs med 450mm cs

Funderar på att gå på 27.5 ram istället men jag har ett par 27.5x2,8 på i40 liggade och det blir kanske snålt med plats.

Så vad är veckans flavour? Korta eller långa cs?

Capture.PNG

Räknar man om till samma slaglängd så blir skillnaderna mellan Nordest och Cotec mindre....det är framför allt cs som skiljer markant.

Ok, jag är inte så bra på geo men ett par saker slår mig. Det första är att eccentric inte är så himla dum i alla fall. Den är lite hög men framför allt så får den nog inte plats på den gaffel jag har liggande. Jag har 7mm tillgodo jämfört med close shave med zs på 110 mm (158mm utan spacer) och det räcker knappast. Jag är inte fäst vid gaffeln men blir lite svårt att förklara hemma.
Den andra är att Big Wig/Al kanske blir för låg med 27.5+ även om det bara skiljer 3mm mot primal.

Bardino har inga fel(?) förutom att jag inte gillar lacken och kanske utseendet i övrigt.
Cotic är snygg och bra - men jag tänkte gå på nedre skalan av cs som kontrast till min fs med 450mm cs

Funderar på att gå på 27.5 ram istället men jag har ett par 27.5x2,8 på i40 liggade och det blir kanske snålt med plats.

Så vad är veckans flavour? Korta eller långa cs?

Visa bilaga 436837
Håller med dig Jonte, tycker bardino klickar alla boxar men har svårt för lacken. Töntigt men sant.

Jag tycker lacken på Bardino är perfekt! Skulle välja precis den blå+gul om jag hade valt själva, men förstår att andra inte gillar den. Man kan välja custom lack på Bardinon.

Obs att geometritabell till Bardino är med 160 mm gaffel med 20% sag (så ekvivalent med 130 mm gaffel utan sag (som jag kör)).

Kona Honzo ESD i Small?
Förutom att BB drop är 62.5. Och att du inte kan köpa än. Eller kanske för låg HTA?

Kona Honzo ESD i Small?
Förutom att BB drop är 62.5. Och att du inte kan köpa än. Eller kanske för låg HTA?
Kollar på den just nu, hade förträngt den. 417mm cs kan det stämma?
Jag är lite sugen på att se om det kommer någon snål-alu med liknande geo. Dartmoor borde uppdatera primal.

Jag tycker lacken på Bardino är perfekt! Skulle välja precis den blå+gul om jag hade valt själva, men förstår att andra inte gillar den. Man kan välja custom lack på Bardinon.

Obs att geometritabell till Bardino är med 160 mm gaffel med 20% sag (så ekvivalent med 130 mm gaffel utan sag (som jag kör)).
Just det...men 62 grader HTA?

Tillbaka
Topp