jonte987
Aktiv medlem
Hardtaildrömmar - buskul bröt stigcykel, inspirationstråd
Bikester har också marinSan Quentin ser riktigt najs ut, tack för tipset! ???
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bikester har också marinSan Quentin ser riktigt najs ut, tack för tipset! ???
Samma som på fs? Min ht skulle bli flack som fan men lagom hög antagligenMullet på en hardtale finns det nån vits med det? Nån som testat?
Kan inte påstå att det blev nån förbättring mot att köra 29” både fram och bak.Mullet på en hardtale finns det nån vits med det? Nån som testat?
Det är väl mest om man vill ändra geo eller ha plats för kortare CS än 29a. Eller behöver mer rövfrigång - och vem gör inte det.
Har man 29'' är det nog ingen mening nej men har man en låg 27.5 så kanske det kan vara ide.Ja, men man kan (tyvärr) inte byta CS på en ram. Nu jag skriver det inser jag att jag har fel, jag har en HT där jag kan ändra längden av CS mellan 415 och 430 mm! Och jag skulle faktiskt kunna har nytta av mullet om jag skulle ville köra bredare däck bak än 2.4" som jag kör nu.
Och man saknar inte ofta rövfrigång på en HT.
Jag kör det på min big Al, det känns bra , lite lite mer stegringstendens vid klättring , har ett 29e hjul oxå men kör den mest med 27.5.Mullet på en hardtale finns det nån vits med det? Nån som testat?
Jag tycker det är ett jätteproblem i "stenkistor" på platten eller ännu värre uppför. Antingen måste man kunna trampa mellan stenarna eller så får man balansera och ta halva trampat framåt, vilket jag är usel på.Men har ni inte problemet att pedalarna slår i på stökig stig? För mig har de flesta stigcyklar för lågt vevlagret. Jag har två HT med lite högre vevlagret. Om man byter till mullet genom att byta till mindre hjul bak skulle man slår i ännu oftare.
Jag tycker det är ett jätteproblem i "stenkistor" på platten eller ännu värre uppför. Antingen måste man kunna trampa mellan stenarna eller så får man balansera och ta halva trampat framåt, vilket jag är usel på.
Tror lågt vevlager är för preparerade spår i bikeparks där man rullar utför i spåren och trampar uppför vägar.
Big al är rätt låg, 65mm. Har man runt 55mm drop så ska det fungera utan problem. Får ju tajma lite
Gravt undergafflat och 175 vevar så var det så för mig också... men vill nog hävda att korta vevar kompenserar för lågt bb vid ev mulletMen har ni inte problemet att pedalarna slår i på stökig stig? För mig har de flesta stigcyklar för lågt vevlagret. Jag har två HT med lite högre vevlagret. Om man byter till mullet genom att byta till mindre hjul bak skulle man slår i ännu oftare.
Gravt undergafflat och 175 vevar så var det så för mig också... men vill nog hävda att korta vevar kompenserar för lågt bb vid ev mullet
Tittar man på komponenterna på cyklen så är den gjord för lättare stig=platt stig .Quentin ser riktigt najs ut, tack för tipset! ???
Dåligt med bättre för den budget. Geo är tillräckligt bra.Tittar man på komponenterna på cyklen så är den gjord för lättare stig=platt stig .
Skulle prova andra däck. Du har ju klämt på några riktiga fläskmonster så inte konstigt att det rullar lite halvtaskigt. Tänker att lättare däck kommer förändra känslan en del också. Sedan har du nog helt rätt i att däcken inte visar sin sanna sida på första turen. De måste ruggas upp lite innan de beter sig som de "skall"Andra rundan på bygget och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Fy fan för Michelins däck. De är tunga och känns som att de klistrar sig mot underlaget. Hemska på transport, hemska på stig, fantastiska när det går utför.
Öhlins gaffeln, det är bara ren kärlek. Fy vad följsam den är och då har jag ändå inte justerat något speciellt på den. Men man känner att den klarar betydligt mycket mer! ?
Men gällande däcken, plötsligt på sista transporten hem så kändes det som att de började rulla lättare. Är det kanske så att de behövs slitas in lite för att bli bra? Någon som har koll på det?
Just nu blir det dock att man går i tankarna på att antingen sälja den till någon med mer möjlighet för utförsåkning med den alternativt behålla den för att själv ha med som extra cykel när det är liftburet på schemat ?
Man skulle iof kunna byta däck. Har en uppsättning Hans Dampf liggandes som kanske varit bättre på men det hade inte varit lika snyggt ?
Visa bilaga 508251
Jo jag vet om att däcken är extrema. Just därför man ville testa dom. Trodde inte de skulle kännas så jävla tunga bara..Skulle prova andra däck. Du har ju klämt på några riktiga fläskmonster så inte konstigt att det rullar lite halvtaskigt. Tänker att lättare däck kommer förändra känslan en del också. Sedan har du nog helt rätt i att däcken inte visar sin sanna sida på första turen. De måste ruggas upp lite innan de beter sig som de "skall"
När jag satte på Nobby Nic i Supertrail casing på grabbens hoj blev jag överraskad hur tjock och seg casingen kändes. Nu har han bombat med däcken ett tag och casingen känns mycket smidigare. Så jag tror inte du inbillar dig :DAndra rundan på bygget och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Fy fan för Michelins däck. De är tunga och känns som att de klistrar sig mot underlaget. Hemska på transport, hemska på stig, fantastiska när det går utför.
Men gällande däcken, plötsligt på sista transporten hem så kändes det som att de började rulla lättare. Är det kanske så att de behövs slitas in lite för att bli bra? Någon som har koll på det?
Just nu blir det dock att man går i tankarna på att antingen sälja den till någon med mer möjlighet för utförsåkning med den alternativt behålla den för att själv ha med som extra cykel när det är liftburet på schemat ?
Man skulle iof kunna byta däck. Har en uppsättning Hans Dampf liggandes som kanske varit bättre på men det hade inte varit lika snyggt ?
Visa bilaga 508251
Har en tur till Vallåsen planerad om någon vecka. Börjar lite fundera på att skita I att köra FS där och ta HTn och kötta! Se om den känns mer rätt då plus att både däck och bromsar hade fått köras in ordenligt ?När jag satte på Nobby Nic i Supertrail casing på grabbens hoj blev jag överraskad hur tjock och seg casingen kändes. Nu har han bombat med däcken ett tag och casingen känns mycket smidigare. Så jag tror inte du inbillar dig :D
Jag tror/gissar också att "smidigare" däck kan bli studsigare, och det kan märkas ännu mer med stel bakdel. Så döm inte ut fläskmonstren för tidigt :)
Schwalbes grövre däck behöver köras in för att bli följsamma och goa. Ska du sälja däcken kan jag köpa ?Andra rundan på bygget och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...
Öhlins gaffeln, det är bara ren kärlek. Fy vad följsam den är och då har jag ändå inte justerat något speciellt på den. Men man känner att den klarar betydligt mycket mer! ?
Visa bilaga 508251
Får ge dom en ärlig chans känner jag ?Schwalbes grövre däck behöver köras in för att bli följsamma och goa. Ska du sälja däcken kan jag köpa ?
Denna säsongen är min första på Vallåsen och jag kör min Meta HT AM där och jag har skitskoj. Visst, jag håller mig till det mindre brötiga, men vete fan om jag hade föredragit det brötigare om jag haft en FS. Så jag håller mig mest till V-Line (den gröna) och Spruffs (den flowigare av de två blå), och då och då trevar jag på nån av de röda. På det jag kör håller jag nog högre tempo än snittet på FS, men det säger kanske inte så mycket :DHar en tur till Vallåsen planerad om någon vecka. Börjar lite fundera på att skita I att köra FS där och ta HTn och kötta! Se om den känns mer rätt då plus att både däck och bromsar hade fått köras in ordenligt ?
Ska dit den 11e är tanken. Så måste bestämma mig för vilken cykel innan dess ?Denna säsongen är min första på Vallåsen och jag kör min Meta HT AM där och jag har skitskoj. Visst, jag håller mig till det mindre brötiga, men vete fan om jag hade föredragit det brötigare om jag haft en FS. Så jag håller mig mest till V-Line (den gröna) och Spruffs (den flowigare av de två blå), och då och då trevar jag på nån av de röda. På det jag kör håller jag nog högre tempo än snittet på FS, men det säger kanske inte så mycket :D
Enda störiga är att jag inte hänger med min grabb, men det kommer ingen hoj i världen kunna hjälpa mig med. Han bombar stök med FS, förgrymmade onge!
Vilken dag ska du dit?
Ps. Jag vet att en av de bästa på Vallåsen kör just likadana fläskdäck som du #inspo :D
Jag hojtar till om vi också ska dit den 11e, vore kul med en liten sammanstrålning!Ska dit den 11e är tanken. Så måste bestämma mig för vilken cykel innan dess ?
Ska dit med svärfar som blev hel biten efter Isaberg. Så instruktör först så man kan få tips på bättre teknik ? Frågan är lite vad de föredrar att man kommer med för cykel? ?
Problemet med instruktören känner jag är skillnaden på mig och svärfar i teknik. Han behöver det nog iof mest för att våga mer medan en annan vågar och säkert får lära sig teknik efteråt ?Jag hojtar till om vi också ska dit den 11e, vore kul med en liten sammanstrålning!
För nybörjare tänker jag att cykel med passande geo är bra - viktigare än frågan om HT vs HT. Skulle inte vilja köra DH på XC FS, skulle då föredra AM HT eller t o m TR HT. FS blir dessutom mer att hålla reda på, i synnerhet för nybörjaren - t ex rebound som kan skicka en över styret, eller allmän förvirring av att allt gungar :D
Min yngste grabb, 12 bast, som kör lagom försiktigt och lär sig på Vallåsen, kör på en TR HT med riserstyre för att få en mer DH-aktig körposition - kommer ta många turer innan han når gränsen där den hojen begränsar honom. Tror han skulle få sämre utveckling på en FS just nu.
Men jag hade även frågat instruktören på förhand, de har ju sett hur det typiskt brukar bli på kurserna :)
Hmm, verkar som den plötsligt blivit lite mer utsträckt deras HT, nästan så jag vill byta ram...
Visa bilaga 509095
Känns stort ja, vill minnas 475 i reach på min LReach är orimligt lång. Antar att det är utan sag, så med sag kommer det 15 mm till. Kanske är reach fel?
Stack är fel, antar bara på storlek L.
Reach är orimligt lång. Antar att det är utan sag, så med sag kommer det 15 mm till. Kanske är reach fel?
Stack är fel, antar bara på storlek L.
Slösurfade mest för att kika på deras gruscykel, tyckte det hade hänt något med Mtbn mest.Är det en ny modell? 466 på M är inte omöjligt på en enduro men det här ska vara allround.
Kan ju vara med SAG. Då är reach och STA rätt rimliga men HTA väldigt slack
Är det en ny modell? 466 på M är inte omöjligt på en enduro men det här ska vara allround.
Kan ju vara med SAG. Då är reach och STA rätt rimliga men HTA väldigt slack
Chromags hemsida ? Dom har raw inne i både L och XL, inte kollat andra färgerVar köper man smidigast en Chromag Stylus ram tro? Tips någon?
Visa bilaga 509225
Det är specifikt denna jag är ute efter, men den här ser inte ut som en Raw om man tittar på bilderna. Är jag fel ute?